Gazetka: „Przedszkolak”

Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Przedszkole nr 18 w Chorzowie

PRZEDSZKOLAK

nr 4/2021/2022

 

 

DZIELIMY  SIĘ  NASZĄ  WIEDZĄ:

 

Wyrazistość wypowiedzi (samogłoski)

Drodzy Rodzice!

 

Być może dziadkowie, sąsiedzi, osoby, które na co dzień nie przebywają z Waszym dzieckiem, mówiły Wam, że jego wypowiedzi są dla nich niewyraźnie, niezrozumiałe. Komunikację może utrudniać nie tylko nieznajomość kontekstu wypowiedzi, ale także zbyt duże tempo wypowiedzi albo wady wymowy. Wpływając na poprawienie sposobu realizacji samogłosek przez dziecko, możemy zwiększyć wyrazistość jego wypowiedzi, dzięki czemu nie będzie miało trudności z osobistym przekazaniem dziadkom sugestii co do urodzinowego prezentu albo dokonaniem samodzielnego zakupu w sklepie osiedlowym.

Zaproponujcie dziecku zabawy:

  • w przybyszów z dalekiej Samogłoskolandii – dziecko odgaduje nazwę przedmiotu znajdującego się w zasięgu wzroku, którą dorosły podaje, wymawiając z przesadną dokładnością wyłącznie samogłoski;
  • „Jedzie pociąg, wiezie towar na literę…” – pierwsza osoba wybiera początkową literę nazw towarów, które będą wypowiadane kolejno przez uczestników zabawy. Należy zwracać uwagę na poprawną artykulację samogłosek i starać się, aby nazwy towarów w pociągu się nie powtarzały. Niewątpliwą zaletą tych zabaw jest to, że możecie z nich korzystać w kuchni, w sklepie, w czasie jazdy do przedszkola, słowem – wszędzie.

 

Anna Lewandowska

Logopeda

 

Słyszenie i słuchanie

Drodzy Rodzice!

 

Czy zdarzyło się Wam kiedyś myśleć o swoim dziecku, że jest „niegrzeczne”, bo nie słucha Waszych poleceń, błędnie interpretuje Wasze pytania, musicie powtarzać wielokrotnie polecenia, myśli o „niebieskich migdałach”? Może słyszeliście od nauczycieli, że „kręci się, wierci, a potem nie wie, jak wykonać zadanie”? Zdarzają się też czasem sugestie, że dziecko jest posłuszne jedynie mamie albo jedynie tacie, a nic nie robi sobie z uwag drugiego rodzica. W moich rozmowach z rodzicami dość często pada stwierdzenie: dziecko słyszy dobrze, ale tylko to, co chce usłyszeć…

Zanim zaczniemy doszukiwać się złych cech u swojej pociechy, skonsultujmy się ze specjalistą – laryngologiem lub audiologiem. Sprawdźmy stan jego słuchu. Nawracające infekcje, częste zapalenie uszu mogą spowodować ubytki słuchu. Płyn w drogach słuchowych w pewnym stopniu odcina od niektórych dźwięków z otoczenia (wyobraźmy sobie rozmowę z drugą osobą z uszami zanurzonymi w wannie pełnej wody). Zdarza się, że dziecko dobrze odbiera dźwięki wyższe (głos mamy), a niższe są dla niego mniej osiągalne (głos taty), albo odwrotnie.

Warto przeprowadzić prosty test: mówcie do dziecka, kierujcie jakieś pytania albo zaproponujcie coś miłego głosem o normalnym natężeniu, ale stojąc do niego plecami. Mówiąc w ten sposób, odbieramy możliwość czytania z ust, czym dzieci kompensują sobie słabsze słyszenie mowy. W każdym przypadku, gdy zauważymy albo dowiemy się od innych, że ze słuchem dziecka dzieje się coś niedobrego, należy niezwłocznie zacząć działać: konsultować, diagnozować, leczyć.

Dobry słuch jest niezwykle istotny dla prawidłowego rozwoju mowy, dla nabywania umiejętności czytania i pisania, dzięki niemu zapamiętujemy rymowanki oraz reguły ortograficzne. A przede wszystkim skutecznie komunikujemy się ze światem.

 

Anna Lewandowska

Logopeda

 

 

 

COŚ DLA PRZEDSZKOLAKA I RODZICA:

Dzisiaj proponujemy tekst świątecznej piosenki: „Siedem Reniferów” i  kilka kolorowanek

https://www.youtube.com/watch?v=-kqqkavf9xM

 

Saneczkami, saneczkami,
Latam w górę w dół.
I szybuję pod chmurami
Dzieląc je na pół.


Bo mam odważnych siedem reniferów,
One prowadzą zaprzęg mój,
Z nimi przyjemnie jest tak latać
I góra dół i góra dół

Dzwoneczkami, dzwoneczkami
Brzęczą dzyń, dzyń, dzyń.
No i pędzę pod gwiazdami,
A mój zaprzęg lśni


Bo mam odważnych siedem reniferów,
One prowadzą zaprzęg mój,
Z nimi przyjemnie jest tak latać
I góra dół i góra dół.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDSZKOLNA  KUCHNIA  POLECA:      

    

 

            Ze względu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia proponujemy przepis na świąteczne pierniki.

 

 

Do przygotowania pierników potrzebujemy:

- 18 dag miodu (najlepiej  miód sztuczny)

- 9 dag margaryny

- 18 dag cukru

- 2 jajka

- 45 dag mąki pszennej

- 2 łyżeczki proszku do pieczenia

- 2 łyżki kakao

- 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej

- przyprawa do pierników

Ciasto piernikowe najlepiej przygotować dzień przed pieczeniem.

Do rondelka dajemy miód, margarynę i cukier i podgrzewamy na małym ogniu. Jednocześnie cały czas mieszamy masę. Następnie odstawiamy do wystudzenia. Po wystudzeniu do chłodnej (zimnej) masy dodajemy jajka. Mieszamy wszystko łyżką. Następnie dodajemy mąkę, proszek do pieczenia, kakao, kawę i przyprawę do pierników. Wszystko ugniatamy rękami do powstania jednolitej masy. Gotowe ciasto odstawiamy do lodówki na około 1 dzień. Pół godziny przed pieczeniem pierników należy wyciągnąć ciasto z lodówki. Odkrawamy kawałek, rozgniatamy ciasto, wałkujemy na cienki placek i wykrawamy pierniczki. Ciasteczka układamy na blaszce i pieczemy ok. 10 minut.

Gotowe pierniczki dekorujemy wedle naszego pomysłu J. Można udekorować je polewą czekoladową, na którą kładziemy plasterki migdałów lub rodzynki oraz można posypać kolorową lub czekoladową „posypką” do ciasteczek. Następnie należy schować pierniczki na jakiś czas aby zmiękły. J

SMACZNEGO J !!!

 

PODZIĘKOWANIA  I  INFORMACJE:

 

Dziękujemy wszystkim rodzicom za przynoszenie artykułów papierniczych i higienicznych J.

Dziękujemy rodzicom z Grupy I za przyniesienie zabawek i książeczek oraz Tatusiowi Zuzi za folię do pakowania J.

 

 

 

Z okazji nadchodzących

Świąt Bożego Narodzenia

oraz

Nowego 2022 Roku

życzymy Państwu

wiele szczęścia i radości,

miękkich płatków śniegu za oknem,

 magicznej nocy Wigilijnej,
                                                która przyniesie Państwu zdrowie, spokój i radość!