Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową, program wychowania przedszkolnego: „Rozwój-Wychowanie-Edukacja” opracowanego przez Panią Annę Stalmach-Tkacz i Panią Karinę Muchę oraz autorskie programy zatrudnionych w placówce nauczycieli:
- „Moje miasto Chorzów” – program edukacji regionalnej
- „Przedszkolak Polakiem i Ślązakiem”
- „Pieśni i tańce narodowe w pracy z dziećmi przedszkolnymi”
- „Śladami Szlaków Zabytków Śląska”
- „Zaczarowany świat liter”
- „Przedszkolak poznaje środowisko przyrodnicze Chorzowa”
- „Język angielski w przedszkolu”
- „Wokół praw dziecka” – program wychowawczy
- „Siedmiomilowe buty”
- „Maluję Świat – spotkania dzieci przedszkolnych ze sztuką”
- „Praktyczna nauka poprawnej wymowy dziecka przedszkolnego”
- „Kodowanie na dywanie”
- „Lubię śpiewać, grać i tańczyć”
Nauczyciele wdrażają także innowacje pedagogiczne, których sa autorami lub współautorami:
- „Terapeutyczno – stymulacyjne działania dla kształtowania poprawnej mowy dziecka”
- „Diagnoza i stymulacja rozwoju funkcji psychomotorycznych u dzieci w wieku od 2 do 6 roku życia”
- „Rozwój myślenia i edukacja dziecka młodszego z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego TUPUTAN”
W codziennej pracy korzystamy także z programów:
- „Klucz do uczenia się”
- „Pewniak”
Wychowawcy wraz z dziećmi i rodzicami realizują miejskie, wojewódzkie i ogólnopolskie programy profilaktyczne i edukayjne oraz akcje charytatywne:
- „Czyste powietrze wokół nas”
- „Kubusiowi przyjaciele natury”
- „Mamo, tato wolę wodę”
- „Szkoła czystych rąk”
- „Akademia Przedszkolaka”
- „Klub zdrowego przedszkolaka”
- „Cała Polska czyta dzieciom”
- „Segreguś”
- UNICEF
- „Góra Grosza”
- „Dzieci uczą rodziców”
- „Kids&Sport – Zdrowo i sportowo”
- „Światowy Dzień Rzucania Palenia”
- „Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach”
- „Szkoła do hymnu”
- „Razem na Święta”
- Dzień piżamy – Fundacja „Zdążyć z Pomocą”
Zajęcia z dziećmi prowadzone są z wykorzystaniem nowatorskich metod pracy:
- Metoda I.Majchrzak: „Wprowadzanie w świat pisma”
- Metoda E.Gruszczyk-Kolczyńskiej: „Rozwijanie zdolności umysłowych dzieci wraz z ich edukacją matematyczną”
- Metoda aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss
- Metoda Ruchu Rozwijającego W.Scherborne
- Pedagogika zabawy
- Metody aktywizujące
- Klucz do uczenia się
- System wychowania muzycznego Karla Orffa
- Muzykoterapia
- Bajkoterapia
- Metoda samodzielnych doświadczeń i zadań stawianych dzieciom
- Elementy metody teatralnej Kamishibai
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Stwarzamy sytuacje zachęcające dzieci do inicjowania i podejmowania różnorodnej aktywności na rzecz własnego rozwoju:
- aktywność w trakcie zajęć zorganizowanych z całą grupą w przedszkolu i poza nim
- realizacja projektów badawczych
- udział w wycieczkach, spotkaniach z zaproszonymi gośćmi
- udział w zajęciach dodatkowych (matematycznych – „Kodowanie na dywannie”, plastycznych – „Spotkania ze sztuką”, przyrodniczych – „Mali przyrodnicy”, muzycznych z wykorzystaniem metody B. Strauss „- Zaczarowane nutki”, bajkoterapia
- podejmowanie zabaw i działań w ramach aktywności indywidualnej i organizowanej samodzielnie lub przy niewielkim wsparciu nauczyciela
Naszych wychowanków wdrażamy do samodzielności w zakresie:
- wzbogacania swojej wiedzy
- rozwijania umiejętności, zdolności i zainteresowań
- podejmowania decyzji
- radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrożenia
- nawiązywania kontaktów interpersonalnych
- autoprezentacji
- dbania o własne zdrowie, bezpieczeństwo i sprawność fizyczną
- wyrażania swoich uczuć
- komunikowania swoich potrzeb
- czynności samoobsługowych
- organizacji czasu wolnego