MARZEC
Tydzień pierwszy – „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”
Literatura:
- „Marcowe bliźniaczki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Deszczyk pada kap, kap, kap” wiersz Barbary Szelągowskiej
- rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
- swobodne wypowiedzi na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Marcowa zupa” – rysowanie kredkami
- „Kolorowa tęcza” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- Zabawy z literami „n”, „N”- rysowanie w powietrzu, na plecach kolegi
- Zabawy paluszkowe
- Wydzieranie z papieru chmurki
Zabawy matematyczne:
- „Liczymy” – zabawy z kostką
- Przeliczanie przedmiotów w zakresie umiejętności dziecka
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- Układanie sekwencji 2- 3 elementowych i ich kontynuowanie
- Kalendarz pogody – określenie zjawisk atmosferycznych
Zajęcia muzyczne:
- „Marcowe przewroty”- nauka piosenki
- Zabawy muzyczno – ruchowe do muzyki
- „Żywioł” , „Co to za dźwięk”– zabawa słuchowa
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej, bębenka, tamburyna
- Zabawy ruchowe przy muzyce Vivaldiego „Cztery pory roku”
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawy ruchowe: „Pająk i muchy”, „Lustro”
- „Posłuszne kręgle” – zabawa orientacyjno - porządkowa
Tydzień drugi: „Gdzie ubiera się Pani Wiosna?”
Literatura:
-„Zmiany w przyrodzie”- opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Co się stało z marzanną” – opowiadanie nauczyciela o tradycji dotyczącej marzanny
- rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
- swobodne wypowiedzi na temat utworu
- zapoznanie z ludowymi obrzędami i z pierwszym dniem wiosny
Prace plastyczne:
- „W co ubiera się Pani Wiosna” – malowanie farbami
- „Wianek” – wykorzystanie bibuły, talerzyka papierowego, kleju
Ćwiczenia graficzne:
- Zabawy literami „f”, „F”- kodowanie, zabawy na macie do kodowania
- Rysowanie na plecach kolegi / koleżanki
Zabawy matematyczne:
- Utrwalenie pór roku, dni tygodnia
- Zabawy rozwijające orientacje w przestrzeni (na, pod, obok, pomiędzy) – układanie przedmiotów wg poleceń nauczyciela
- Przeliczanie w zakresie umiejętności dziecka, zwrócenie uwago na ostatni liczebnik
- Układanie sekwencji kwiatów i ich kontynuowanie
Zajęcia muzyczne:
- „Kolorowa Pani Wiosna” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- Utrwalenie poznanych piosenek
- Zabawy muzyczno –ruchowe
- Zabawy z instrumentami
Zajęcia logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe
- „Co słychać wiosną” – zabawy językowe (odgłosy przyrody)
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bębenka, tamburyna
- Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- „Gdzie wiosna ukryła kwiaty?” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Tydzień trzeci: „Z czego to jest zrobione?”
Literatura:
- „Produkty”- opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Krowa” – wiersz Jolanty Kutyło
- rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
- swobodne wypowiedzi na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Barwienie papierem” – bibuła, miska z wodą
Ćwiczenia graficzne:
- Zabawy literami „g”,”G” – zabawy pantomimiczne, ruchy rozmachowe
Zabawy matematyczne:
- Przeliczanie elementów, określanie w którym zbiorze jest więcej lub mniej
- Liczenie przedmiotów w zakresie umiejętności dziecka
- Nazywanie dni tygodnia, pór roku
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno – ruchowe
- Zabawy ruchowe do piosenki
- Utrwalenie poznanych piosenek
Zajęcia logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bębenka, tamburyna, krążków
- Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- „Płotek” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „Rolnik sam w dolinie” – zabawa ruchowa
Tydzień czwarty – „Jakie wzory i kolory lubią pisanki”
Literatura:
- „W oczekiwaniu na święta” – opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Pianki” – wiersz Doroty Gellner
- rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
- swobodne wypowiedzi na temat utworu
- poznanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi
Prace plastyczne:
- „Jajko wielkanocne”- praca z kolorowego papieru
- „Wielkanocna laurka”- kartka
Ćwiczenia graficzne:
- Zabawy z literami „ł”, „Ł”- budzenie zainteresowania literami
- Rysowanie na tacce z kaszą wzorów litero podobnych, dowolnych kształtów
Zabawy matematyczne:
- Segregowanie przedmiotów do obręczy wg koloru, kształtu
- Określanie, których przedmiotów jest więcej a których mniej
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi
- „Wielkanocne rytmy” - zabawy z kodowaniem
Zajęcia muzyczne:
- „Palma, zajączek i święconka” – nauka piosenki
- Zabawy muzyczno –ruchowe do piosenki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bębenka, tamburyna
- Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- „Kolorowe pisanki” – zabawa orientacyjno - porządkowa
LUTY
I tydzień – Kim będę jak dorosnę?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Zawody wczoraj i dziś.
Prace plastyczne:
- „Torba do pracy” – wykonanie pracy plastycznej.
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery „C, c”- budzenie zainteresowania literami
- Ćwiczenia grafomotoryczne
Zajęcia muzyczne:
- „Kim będę w przyszłości”- nauka piosenki
- Zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Jedziemy do pracy” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Wyskacz sylaby” – zabawa ruchowa
- „Zajmujemy stanowiska” – zabawa ruchowa.
- „Hej, ho, do pracy by się szło!”– zabawa ruchowa.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego
Zabawy matematyczne:
- „Jakie zawody wykonują moi rodzice?”– zabawa doskonaląca umiejętność liczenia.
- „Kontroler biletów” – zabawa matematyczna.
- „Sklepik”- zabawa doskonaląca umiejętność liczenia
- „ Balony”- odkrywanie zapisu liczby 9
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Dzień dobry!”, „Owocowa sałtaka”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Cieśla”, „Stolarz”, „A gdy dorosnę, zostanę…”
II tydzień – Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Bal nie z tej bajki.”
Prace plastyczne:
- „Moja książeczka” – zajęcia plastyczne
Ćwiczenia graficzne:
- „Krople wody”- ćwiczenia graficzne
- Odkrywanie litery „C, c”- budzenie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Kraina fantazji”- nauka piosenki
- „Na balu u Kopciuszka”– zabawa muzyczne w formie tańca.
- „Orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Jak Jaś i Małgosia” – zabawa ruchowa
- „Od jednego do dziesięciu” – zabawa bieżna
- „Skoki przez książkę” – zabawa ruchowa.
Zabawy matematyczne:
- „Numer do biblioteki” – zabawa z liczbami.
- „Kocie rytmy” – zabawa matematyczna
- „Bajkowe przygody”- odkrywanie zapisu liczby 10
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „ Mam chusteczkę”, „Jeżyk”, „Słońce- deszcz”
- Zabawy dydaktyczne: „Pomiędzy książkami”, „W bibliotece”
III tydzień – Gdzie puka sztuka?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Córka pani Sztuki”
Prace plastyczne:
- „Maluję jak Vincent van Gogh” – zajęcia plastyczne.
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery „R,r”- budzenie zainteresowania literami
- „Wzorki ”- ćwiczenia grafomotoryczne
Zajęcia muzyczne:
- „Co to jest sztuka?”- zapoznanie z piosenką
- „Jesteśmy muzykami” – instrumentacja piosenki.
- Zabawy taneczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Szymon mówi…” – zabawa ruchowa
- „Śnieżką jak najdalej – zabawa ruchowa
- „Teatralny berek” – zabawa bieżna
- „Strefa ciszy” – zabawa ruchowa.
- „Posągi” – zabawa ruchowa.
Zabawy matematyczne:
- „W kolejności”– zabawa z liczbami.
- „Zaginiona kukiełka” – zajęcia matematyczne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Głuchy telefon”, „Krążące jajo”, „Zające”
- Zabawy dydaktyczne: „W muzeum”, „Artysta- kto to taki?”
IV tydzień – Co łączy kurę i dinozaura?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Nieoczekiwana wizyta
w puszczy jurajskiej.”
- Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych
Prace plastyczne:
- „Dolina dinozaurów”- projekt grupowy
Ćwiczenia graficzne:
- „Połącz kropki”- ćwiczenia grafomotoryczne
- „Targ liter”- rozbudzanie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Kura i dinozaury”- zapoznanie z piosenką
- „My, muzykanci”– instrumentacja piosenki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Diplodok i tyranozaurus” – zabawa ruchowa.
- „Tyranozaury kontra ankylozaury” – zabawa ruchowa.
- „Od największego do najmniejszego – zabawa ruchowa.
- „Moje gniazdo – zabawa ruchowa.
Zabawy matematyczne:
- „Adres”– zabawa z liczbami.
- „Policz dinozaury” – zabawa matematyczna.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Piosenka na powitanie”,
- Zabawy dydaktyczne: „Świat dinozaurów”, „Jak paleontolog”
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy – Czy można cofnąć czas?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Nieudana zamiana”
Prace plastyczne:
- „Dzień i noc”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery „u, U”- budzenie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Cztery pory roku”- nauka piosenki
- Zabawy rytmiczne przy muzyce
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Skok w nowy rok!”– zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Refleks”, „Stacje z porami roku” , „Skaczący tydzień” – zabawa ruchowa
- „Kwadrat” – zabawa rzutna z celowaniem
- „Sopelek”- zabawa bieżna
- „Budzimy ciało”-zabawa ruchowa
- „Figury” – zabawa skoczna
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego
Zabawy matematyczne:
- „Gdy zachodzi słońce” – wprowadzenie nazw pór dnia
- „Zegary i zegarki” – zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jestem dyrygentem”, „Witam wszystkich którzy…”
- Zabawy dydaktyczne: „Nowe nazwy miesięcy”, „Budzimy ciało”
II tydzień – Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Zimowi pomocnicy”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje wybrane nazwy ptaków: wrona, wróbel, sroka.
Prace plastyczne:
- „Karmnik”– praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery „u, U”- budzenie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Pomóż ptakom” – zapoznanie z piosenką
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Ptaki – do gniazd” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Coraz mniej gniazd”– zabawa ruchowa, „Ptaki w locie”, „Ptaki w locie”, „Złap przekąskę”, „Ptaki na gałęzi” – zabawa ruchowa.
- „Z gniazda do gniazda” – zabawa bieżna
Zabawy matematyczne:
- „Osiem ziaren” – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8
- „W karmniku” – układanie tyle ziarenek ile słyszy dźwięk trójkąta
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Ćwir, ćwir”, „Król ciszy”, „Szewczyk”
- Zabawy dydaktyczne: „Co to za ptak?”, „Mam… Kto ma…?” ,” Ptasie stacje”, „Szyfrowanka”, „Na osiem”
Tydzień trzeci – Kto to taki: mama mamy, tata taty?
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Skarby dzieciństwa”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, wypowiada się z szacunkiem o swoich babciach i dziadkach
Prace plastyczne:
- „Kubek dla babci i kubek dla dziadka”– praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery „ y,Y”- budzenie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Moja babcia i mój dziadek”– nauka piosenki
- „Taniec babci i dziadka”– reagowanie na ustalone sygnały
- „Tańcz tak jak ja” - wykonuje wymyślone przez siebie ruchy w rytmie piosenki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Łapiemy się” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Zakręcone ruchy”– zabawa zręcznościowa.
- „Pracowita babcia, pracowity dziadek”, „Tupię, klaszczę, skaczę – patrzę!” – zabawa bieżna
- „3, 6, 9”, „Za plecami” , „Wyścig” – zabawa ruchowa
Zabawy matematyczne:
- „Dawniej i dziś” – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Witaj, wnusiu!”, „Tuptaj średniaczku”
- Zabawy dydaktyczne: „Siała babcia mak”, „Wesoła para”, „Babcie łapią się za kapcie”
Tydzień czwarty– Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Bal karnawałowy”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu,
- „Co to za postać?” – rozwiązywanie zagadek o bohaterach baśniowych
Prace plastyczne:
- „Maska karnawałowa” – praca plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- „Pączek”- rysowanie po śladzie
Zajęcia muzyczne:
- „Balonowy bal” – nauka piosenki
- „Różne kroki”– zabawa doskonaląca umiejętność poruszania się w rytmie muzyki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Posągi” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Po śladach” – zabawa skoczna
- „Balowe ukłony”– zabawa ruchowa
- „Dostawa” – zabawa zręcznościowa
Zabawy matematyczne:
- „Bal nie tylko dla lal” – doskonalenie umiejętności przeliczania
- „Ekspresowe zamówienie” – zabawa z liczbami. Układa na talerzach odpowiednią liczbę klocków
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Powitanka–przebieranka”, „Szewczyk”, „Tuptaj średniaczku”
- Zabawy dydaktyczne: „Tęczowy zawrót głowy”, „Bajkowe kalambury”, „Przyklejanka”
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy– Co cieszy Mikołaja?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej "Kichający mikołaj" -poznanie postaci św. Mikołaja.
- Zapoznanie dzieci z historią św. Mikołaja
Prace plastyczne:
- „List do św. Mikołaja”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery e, E- budzenie zainteresowania literami
- „Prośba św. Mikołaja” – zabawa z literami.
Zajęcia muzyczne:
- „Mikołajowa piosenka” – zapoznanie z piosenką
- Zabawy rytmiczne przy muzyce
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Sanki Mikołaja” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Elfy, Elfy, do domu!” – zabawa ruchowa
- „Podstępny Grinch” – zabawa ruchowa.
- „Tak jak Rudolf” – zabawa ruchowa.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego
Zabawy matematyczne:
- „Siedem paczek” - odkrywanie zapisu liczby 7
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Ho, ho, ho! ”, „Renifery”, „Podaj paczkę”
- Zabawy dydaktyczne: „Kim był Mikołaj?”, „ Pomocnicy Mikołaja”
Tydzień drugi – Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Zima czy lato?”
- Zapoznanie z legendą o Smoku Wawelskim
Prace plastyczne:
- „Smok”- wykonanie pracy plastycznej
Ćwiczenia graficzne:
- „Śnieżynki” - ćwiczenia graficzne
- Odkrywanie litery S, s- ćwiczenia grafomotoryczne
Zajęcia muzyczne:
- „List do zimy”- nauka piosenki
- „Zimowa orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Ślady na śniegu” – zabawa skoczna
- „Łyżwiarze” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe.
- „Saneczki” – zabawa bieżna
- „Śnieżką do celu”– zabawa ruchowa z elementem celowania
- „Renifery”- zabawa bieżna
Zabawy matematyczne:
- Zimowe rytmy – zabawa matematyczna
- „Mam… Kto ma…?” – zabawa z liczbami
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „ Rozmrażarka”, „Fala gorąca”,
- Zabawy dydaktyczne: „Najcięższe, najlżejsze”, „Olimpiada zimowa”, „Fabryka prezentów”
Tydzień trzeci – O czym w święta każdy z nas pamięta?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Bo tak!”
- Zapoznanie dzieci z tradycyjnymi związanymi ze świętami Bożego Narodzenia
Prace plastyczne:
- „Święta Bożego Narodzenia” – kolorowanka wodna.
Ćwiczenia graficzne:
- Odkrywanie litery B,b- budzenie zainteresowania literami
- Gwiazdy Betlejemskie- ćwiczenia grafomotoryczne
- Prezenty- ćwiczenia graficzne
Zajęcia muzyczne:
- „Domowe święta” - zapoznanie z piosenką
- „Znajdź prezent” – pląs tradycyjny z modyfikacją
- „Swobodny taniec” – rozwijanie muzykalności i płynności ruchu
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Rozgrzewamy się na mrozie”– zabawa bieżna.
- Na łyżce – zabawa ruchowa z elementami równowagi.
- „Choinka”– zabawa ruchowa z elementami skłonu
- „Łańcuch choinkowy” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.
Zabawy matematyczne:
- „Czy to już zima?” – utrwalanie zapisu cyfrowego liczb 0–7
- „Kula śnieżna”– zabawa matematyczna
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Iskiereczka”, „Prezenty”, „Bombki”
- Zabawy dydaktyczne: „Tradycje świąteczne”, „Choinka”, „Pierniki”
Tydzień czwarty – Który żywioł jest najważniejszy?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Cztery żywioły”.
- Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych
- Eksperymenty fizyczne związane z żywiołami
Prace plastyczne:
- „Mokre w mokrym”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- „Zawierucha” - ćwiczenia grafomotoryczne
- „Literowe szaleństwo”- ćwiczenia grafomotoryczne
Zajęcia muzyczne:
- „Żywioły” - zapoznanie z piosenką
- „Wichura” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Była sobie chmurka” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Bańka powietrzna” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Piłka parzy” – zabawa ruchowa
- „Drzewa i wiatr”– zabawa orientacyjno-porządkowa
Zabawy matematyczne:
- „Doniczki”– zabawa matematyczna
- „Woda i ogień” – zabawa matematyczna
- „Kto ma więcej?” – zabawa matematyczna
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Sznurki”,
- Zabawy dydaktyczne: „Cztery żywioły”, „”
LISTOPAD
Tydzień pierwszy - Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Niewidzialna dłoń”
- „Prawo czy obowiązek?”- rozmowa kierowana na temat praw i obowiązków
Prace plastyczne:
- „Ja i mój zwierzak”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- „Odkrywanie litery t, T „-ćwiczenia grafomotoryczne
- Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące motorykę małą
Zajęcia muzyczne:
- „Prawa i obowiązki dziecka „– zapoznanie z piosenką tygodnia
- Coraz głośniej, coraz ciszej – reagowanie na zmiany dynamiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Zabawki na miejsce” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Sznurówkowe pary:, „Słucham uważnie”, „Starsza siostra, starszy brat” – zabawa ruchowa.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego
Zabawy matematyczne:
- „Przeliczamy kasztany”– zabawa doskonaląca umiejętność liczenia.
- „Polowanie na trójkąt „– utrwalanie figury.
- „ Krzesełka”- odkrywanie zapisu liczby 4
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Dzień dobry!”, „Owocowa sałtaka”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Nasze prawa i obowiązki”, „Co to za materiał? „
Tydzień drugi - Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Skrzynia polskich skarbów”
- Zapoznanie z legendą o Smoku Wawelskim
Prace plastyczne:
- „Smok”- wykonanie pracy plastycznej
Ćwiczenia graficzne:
- „Krople wody”- ćwiczenia graficzne
- „Odkrywanie litery I, i”- ćwiczenia grafomotoryczne
Zajęcia muzyczne:
- „To Polska”- nauka piosenki
- „Orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Sięgając chmur” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe.
- „Obłoki”, „Biało-Czerwoni” – zabawa bieżna
- „Deszczowe kropelki” – zabawa ruchowa z elementem celowania
Zabawy matematyczne:
- „Smocza wieża”, „Deszczowe rytmy” – zabawa matematyczna
- „ Marsz niepodległości”- odkrywanie zapisu liczby 5
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „ Mam chusteczkę”, „Jeżyk”, „Słońce- deszcz”
- Zabawy dydaktyczne: „Legendy Polski”, „Smok Wawelski”, „Fabryka chmur”
Tydzień trzeci - Czy kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Magiczne opowieści”
- Zapoznanie dzieci z tradycyjnymi strojami oraz tańcami różnych regionów Polski
Prace plastyczne:
- „Krakowiaczek ”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- „Odkrywanie litery D,d”- budzenie zainteresowania literami
- „Jesienne liście”- ćwiczenia grafomotoryczne
- „Krakowski serdaczek”- ćwiczenia graficzne
Zajęcia muzyczne:
- „Tańce polskie”- zapoznanie z piosenką
- „Krakowiaczek jeden”- zabawy taneczne
- „ Oberek”- zabawy taneczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Berek” – zabawa bieżna.
- „Na łyżce” – zabawa ruchowa z elementami równowagi.
- „Przez tunel” – zabawa ruchowa z elementami skłonu
- „Kura i kurczaki” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.
- „Pisanki” – zabawa ruchowa z elementami toczenia.
Zabawy matematyczne:
- „Ile oscypków zostało?”- odkrywanie zapisu liczbowego liczby 0
- „Kura i kurczaki” – zabawa matematyczna
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Głuchy telefon”, „Krążące jajo”, „Zające”
- Zabawy dydaktyczne: „Tradycyjne tańce”, „Stroje ludowe”, „Cała Polska nasza”
Tydzień czwarty - Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Wywiad z Kosmitą”
- Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych
Prace plastyczne:
- „Układ słoneczny”- projekt grupowy
- „Droga mleczna”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- „Połącz kropki”- ćwiczenia grafomotoryczne
- „Odkrywanie litery K,k”- rozbudzanie zainteresowania literami
Zajęcia muzyczne:
- „Z balonikiem jest wesoło” – zajęcia muzyczne
- „Układ słoneczny”- zapoznanie z piosenką
- „Wesoły pociąg” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Moje rączki – twoje rączki”– zabawa słuchowo--ruchowa w parach.
- „Magiczny klej” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Deszcz meteorytów” – zabawa ruchowa
- „Drzewa i wiatr” – zabawa orientacyjno-porządkowa
Zabawy matematyczne:
- „Gwiazdozbiory” – zabawa matematyczna
- „Planety i księżyce” – zabawa matematyczna.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Piosenka na powitanie”,
- Zabawy dydaktyczne: „Układ słoneczny”, „Co to jest czarna dziura”
PAŹDZIERNIK
Tydzień pierwszy – Jak jesienią dbać o zdrowie
- „W zdrowym ciele zdrowy duch – rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie
- Zapoznanie z różnymi formami dbania o zdrowie podczas okresu jesiennego
Prace plastyczne:
- „Jesienny liść” – obrysowywanie różnych liści na kartce
- „Plastelinowe witaminki” – lepienie ulubionego warzywa lub owocu.
Ćwiczenia graficzne:
- „Słoiki”- tworzenie obrazka poprzez łączenie kropek
- Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 1.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Drzewa i liście” – zabawa matematyczna.
- „Jesienne rytmy zdrowia” – układanie prostych rytmów z kasztanów i żołędzi.
Zajęcia muzyczne:
- Słuchanie utworów muzycznych o zmiennym tempie
- „Tańczące listki” – improwizacja ruchowa do muzyki
- „Mieszkańcy słoików” – zapoznanie z piosenką
- „Grające kasztany” – zabawa rytmiczna. Wystukiwanie rytmów kasztanami.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Spadające listki” – zabawa z elementami czworakowania.
- „Kasztanki” – zabawa orientacyjno-porządkowa z liczeniem
- „Polowanie na liście”; „Pomniki w parku”; „Woreczkowy zawrót głowy” – zabawa ruchowa.
Zabawy integracyjne:
- „Polowanie na liście” – zabawa integracyjna
- „Jesienne listeczki” – zabawa integracyjna
- Masażyki w parach do rymowanki
Zabawy dydaktyczne:
- „Liść czy listek?” – zabawa dydaktyczna, porównywanie wielkości liści, posługiwanie się pojęciami: „mały”, „duży”.
- „Bo o zdrowie należy dbać”- tworzenie mapy myśli
- „Dotknij i nazwij” – rozpoznawanie za pomocą dotyku jesiennych okazów i ich nazywanie (żołędzie, kasztany, jarzębina, igły sosny).
Tydzień drugi – Kto może być nauczycielem?
- Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Przedszkole marzeń.”
- Zapoznanie dzieci z zawodem nauczyciela
Prace plastyczne:
- „Prezent dla nauczyciela” – zajęcia plastyczne
- Stemplowanie warzywami dowolnych wzorów, obrysowywanie konturów
Ćwiczenia graficzne:
- Rysowanie po śladzie ─ ćwiczenia grafomotoryczne na dużym formacie „Jesienny kosz owoców i warzyw”
- Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 2.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mam trzy” – zabawa matematyczna
- Układanie elementów według podanego schematu
Zajęcia muzyczne:
- „Dzień Nauczyciela – zapoznanie z piosenką tygodnia
- Zajęcia muzyczne z wykorzystaniem instrumentów.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wskakuj do koszyczka” – zabawa ruchowa.
- „Dojrzałe owoce”; „Zaczarowane warzywa” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „ Podskakujemy” -zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem sprzętu sportowego
- „Okrągłe jabłuszko” – zabawa z elementem toczenia.
Zabawy integracyjne:
- „W koszyczku ogrodniczki” – masażyki integracyjne
- „Owocowa sałatka”, „ Jesienne liście”- zabawy z wykorzystaniem chusty Klanza
Zabawy dydaktyczne:
- „Prawda czy fałsz? – zabawa dydaktyczna
- „Pan Cyferka, Pani Mikstura” – zabawa językowa.
- „Wynalazek dla nauczyciela”- zabawa dydaktyczna
Tydzień trzeci – W co się bawi z nami jesienny wiatr
- Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Niespodzianka na niebie”
- Zapoznanie z prawidłowym ubiorem na jesienną niepogodę.
Prace plastyczne:
- „Kolorowe talerzyki” – zabawa plastyczna,
- „Jesienny wiatr” – zabawa plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych
- Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 3.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- .„Raz jabłko, raz gruszka” – układanie rytmów z szablonów owoców
- „Warzywne domino” – układanie domina według zasad
Zajęcia muzyczne:
- „Zakupy” – zabawa muzyczno-ruchowa
- „Taniec deszczowy” – zajęcia muzyczne.
- Nauka piosenki „Psotny deszczyk”.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Zabawa warzywami” – utrwalanie schematu ciała.
- „Na działce” – zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Raz, dwa trzy, teraz ty!” – opowieść ruchowa
- „Ruch to zdrowie” – zabawa gimnastyczna z wykorzystaniem wiersza
Zabawy integracyjne:
- Zabawy integracyjne z chustą animacyjną
- „Sałatka jarzynowa” – zabawa integracyjna.
- „Sałatka owocowa” – zabawa integracyjna.
Zabawy dydaktyczne:
- „Gdy pada deszcz, dzieci w domu się nudzą”- zabawa dydaktyczna
- „Z wiatrem i pod wiatr”- zabawa dydaktyczna
Tydzień czwarty – Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
- Dostrzeganie piękna i wartości przyrody. Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości
- Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Pasjonat i miłośnik ptaków.”
Prace plastyczne:
- „Liść” – odtwarzanie struktury liści poprzez malowanie ich i odciskanie na kartce.
- „Liski”- praca plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Doskonalenie percepcji wzrokowej poprzez wyszukiwanie i zamalowywanie odpowiednich symboli na karcie pracy
- „Sposób na jesień”- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Doskonalenie liczenia do 4 na materiale przyrodniczym
Zajęcia muzyczne:
- „Ciszej – głośniej” – zabawa z wykorzystaniem instrumentów
- „Jesienna muzyka” – zajęcia muzyczne.
- „Jesienna zagadka”- nauka piosenki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Szumią liście, szumią drzewa”- zabawa ruchowa
- „Kolorowy wiatr” – zabawa bieżna
- „Z parasolem” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Słońce świeci, deszcz pada” – doskonalenie motoryki małej
Zabawy integracyjne:
- „Jesienny masażyk” – wykonanie masażyków relaksacyjnych,
- Zabawy integracyjne z chustą animacyjną
Zabawy dydaktyczne:
- „Co kapie z nieba?” – omówienie jesiennej pogody z wykorzystaniem obrazków
- „Co zwierzęta robią jesienią?”- zabawa dydaktyczna
- „Zapasy na zimę”- zabawa dydaktyczna
WRZESIEŃ
I tydzień – Jestem przedszkolakiem
- „Mam na imię...” – przypomnienie imion dzieci, poznanie nowych kolegów
i koleżanek - „Tymek, Tomek i pierwszy dzień w przedszkolu” – uważne wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci związanych z pierwszym kontaktem z przedszkolem
- „O przedszkolnych zasadach” – ustalenie reguł obowiązujących podczas zajęć
Prace plastyczne:
- „Moje przedszkole” – wykonanie rysunku kredkami
- „Jestem przedszkolakiem” – wykonanie rysunku kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Ile mamy klocków” – zabawa matematyczna – przeliczanie w zakresie do 5
- „Kolory” – tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole ze śpiewem, z wymienianiem imion
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Żabki" – zabawa ruchowa z podskokami
- „Poranna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”
II tydzień – W przedszkolu jest miło i bezpiecznie
- „Kolory” – nazywanie kolorów podstawowych, przeliczanie kredek i ich klasyfikowanie według ustalonych cech: koloru, rodzaju itp.
- „Książki w biblioteczce” – uważne oglądanie książek z przedszkolnej biblioteczki, omówienie ich wyglądu, dostrzeżenie ilustracji i tekstu
- „Moje książki” – wysłuchanie wiersza I. Salach, ustalenie zasad dbania o książki
- Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w przedszkolu oraz sali
Prace plastyczne:
- „Misie kolorowe”- wykonanie pracy plastycznej z użyciem farb
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
- łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kupujemy książeczki dla misiów” – zabawa matematyczna
Zajęcia muzyczne:
- „Start- stop” – zabawa muzyczno-ruchowa przy muzyce do marszu i biegu
- „Rób to co ja” – zabawa rytmiczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kolorowe liście” – zabawa ruchowa
- „Piłki” – zabawa ruchowa
- „Hop do dziury” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne:„Stary niedźwiedź”, „Kotek Mruczek”, „Jeżyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „Bezpieczny przedszkolak”, „Mam kolegów”.
III tydzień – Bezpieczna droga do przedszkola
- „Pojazdy” – zabawa naśladowcza.
- „Światła sygnalizatora” – przedstawienie wiersza D. Gellnerowej z wykorzystaniem krążków w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym
- „Bezpieczna ulica” – omówienie zasad ruchu drogowego; praca z kartą pracy
Prace plastyczne:
- „Znaki drogowe”- wyklejanie znaków drogowych kawałkami papieru
- „Światła ” – przyklejanie gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- łączenie kropek
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kto znajdzie?” – wyodrębnianie koła z elementów mozaiki geometrycznej
- „Ułóż koło” – wybieranie różnych części koła i tworzenie pełnego koła
Zajęcia muzyczne:
- „Czerwone światło stój, zielone światło idź” – nauka piosenki
- „Samochody” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe
- „Mur” – zabawa ruchowa.
- „Przechodzimy po planetach” – zabawa sensoryczna
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kaczuszki”, „Kotek”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „Co to za pojazd?”, „Czerwone- zielone”.
IV – W przedszkolu nie jestem sam
- „Mam kolegów/ koleżanki”- budowanie świadomości przynależności do grupy
- Uważne słuchanie opowiadania W. Widłaka pt. „Żaba”.
Prace plastyczne:
- „Moja koleżanka/kolega” – malowanie farbami na kwadratowym kartonie, ozdabianie go wzorami według własnego pomysłu
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Gdzie znajdę koło?” – wyszukiwanie kształtu koła spośród figur geometrycznych
- „Klocki” – przeliczanie bawełnianych chusteczek w zakresie do 10.
Zajęcia muzyczne:
- „W przedszkolu nie jestem sam” – zajęcia muzyczne.
- Nauka piosenki „Kto to taki?”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Gąski do domu” – zabawa ruchowa.
- „Kolorowe koło” – zabawa ruchowa.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Małe koło- duże koło”, „Zrośnięci” , „Podaj dalej”, „Idzie gęś”.
- Zabawy dydaktyczne: „Mój kolega/ koleżanka”, „Dziękuje, proszę i przepraszam”