Grupa V

MARZEC

Tydzień pierwszy – „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”

Literatura:

- „Marcowe bliźniaczki” opowiadanie Agaty Widzowskiej

- „Deszczyk pada kap, kap, kap” wiersz Barbary Szelągowskiej

  • rozmowa z dziećmi na temat opowiadania,  wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
  • swobodne wypowiedzi na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Marcowa zupa” – rysowanie kredkami
  • „Kolorowa tęcza” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • Zabawy z literami „n”, „N”- rysowanie w powietrzu, na plecach kolegi
  • Zabawy paluszkowe
  • Wydzieranie z papieru chmurki

Zabawy matematyczne:

  • „Liczymy” – zabawy z kostką
  • Przeliczanie przedmiotów w zakresie umiejętności dziecka
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • Układanie sekwencji 2- 3 elementowych i ich kontynuowanie
  • Kalendarz pogody – określenie zjawisk atmosferycznych

Zajęcia muzyczne:

  • „Marcowe przewroty”- nauka piosenki
  • Zabawy muzyczno – ruchowe do muzyki
  • „Żywioł” , „Co to za dźwięk”– zabawa słuchowa

Zabawy logopedyczne:

  • Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej, bębenka, tamburyna
  • Zabawy ruchowe przy muzyce Vivaldiego „Cztery pory roku”

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
  • Zabawy ruchowe: „Pająk i muchy”, „Lustro”
  • „Posłuszne kręgle” – zabawa orientacyjno - porządkowa

 

Tydzień drugi: „Gdzie ubiera się Pani Wiosna?”

Literatura:

-„Zmiany w przyrodzie”- opowiadanie Barbary Szelągowskiej

- „Co się stało z marzanną” – opowiadanie nauczyciela o tradycji dotyczącej marzanny

  • rozmowa z dziećmi na temat opowiadania,   udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
  • swobodne wypowiedzi na temat utworu
  • zapoznanie z ludowymi obrzędami i z pierwszym dniem wiosny

Prace plastyczne:

  • „W co ubiera się Pani Wiosna” – malowanie farbami
  • „Wianek” – wykorzystanie bibuły, talerzyka papierowego, kleju

Ćwiczenia graficzne:

  • Zabawy literami „f”, „F”- kodowanie, zabawy na macie do kodowania
  • Rysowanie na plecach kolegi / koleżanki

Zabawy matematyczne:

  • Utrwalenie pór roku, dni tygodnia
  • Zabawy rozwijające orientacje w przestrzeni (na, pod, obok, pomiędzy) – układanie przedmiotów wg poleceń nauczyciela
  • Przeliczanie w zakresie umiejętności dziecka, zwrócenie uwago na ostatni liczebnik
  • Układanie sekwencji kwiatów i ich kontynuowanie

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolorowa Pani Wiosna” – zapoznanie z piosenką tygodnia
  • Utrwalenie poznanych piosenek
  • Zabawy muzyczno –ruchowe
  • Zabawy z instrumentami

Zajęcia logopedyczne:

  • Ćwiczenia oddechowe
  • „Co słychać wiosną” – zabawy językowe (odgłosy przyrody)

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bębenka, tamburyna
  • Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
  • „Gdzie wiosna ukryła kwiaty?” – zabawa orientacyjno – porządkowa

 

Tydzień trzeci: „Z czego to jest zrobione?”

Literatura:

- „Produkty”- opowiadanie Agaty Widzowskiej

- „Krowa” – wiersz Jolanty Kutyło

  • rozmowa z dziećmi na temat opowiadania,  wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
  • swobodne wypowiedzi na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Barwienie papierem” – bibuła, miska z wodą

Ćwiczenia graficzne:

  • Zabawy literami „g”,”G” – zabawy pantomimiczne, ruchy rozmachowe

Zabawy matematyczne:

  • Przeliczanie elementów, określanie w którym zbiorze jest więcej lub mniej
  • Liczenie przedmiotów w zakresie umiejętności dziecka
  • Nazywanie dni tygodnia, pór roku

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno – ruchowe
  • Zabawy ruchowe do piosenki
  • Utrwalenie poznanych piosenek

Zajęcia logopedyczne:

  • Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem bębenka, tamburyna, krążków
  • Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
  • „Płotek” – zabawa orientacyjno – porządkowa
  • „Rolnik sam w dolinie” – zabawa ruchowa

 

Tydzień czwarty – „Jakie wzory i kolory lubią pisanki”

Literatura:

- „W oczekiwaniu na święta” – opowiadanie Barbary Szelągowskiej

- „Pianki” – wiersz Doroty Gellner

  • rozmowa z dziećmi na temat opowiadania,  wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielka
  • swobodne wypowiedzi na temat utworu
  • poznanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi

Prace plastyczne:

  • „Jajko wielkanocne”- praca z kolorowego papieru
  • „Wielkanocna laurka”- kartka

Ćwiczenia graficzne:

  • Zabawy z literami „ł”, „Ł”- budzenie zainteresowania literami
  • Rysowanie na tacce z kaszą wzorów litero podobnych, dowolnych kształtów

Zabawy matematyczne:

  • Segregowanie przedmiotów do obręczy wg koloru, kształtu
  • Określanie, których przedmiotów jest więcej a których mniej
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi
  • „Wielkanocne rytmy” - zabawy z kodowaniem

Zajęcia muzyczne:

  • „Palma, zajączek i święconka” – nauka piosenki
  • Zabawy muzyczno –ruchowe do piosenki

Zabawy logopedyczne:

  • Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków, szarf, obręczy
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem  bębenka, tamburyna
  • Zabawy ruchowe z elementami skoku, równowagi
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy ruchowe

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
  • „Kolorowe pisanki” – zabawa orientacyjno - porządkowa

LUTY

I  tydzień – Kim będę jak dorosnę?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Zawody wczoraj i dziś.

Prace plastyczne:

  • „Torba do pracy” – wykonanie pracy plastycznej.

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery „C, c”- budzenie zainteresowania literami
  • Ćwiczenia grafomotoryczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Kim będę w przyszłości”- nauka piosenki
  • Zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Jedziemy do pracy” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Wyskacz sylaby” – zabawa ruchowa
  • „Zajmujemy stanowiska” – zabawa ruchowa.
  • „Hej, ho, do pracy by się szło!”– zabawa ruchowa.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego

Zabawy matematyczne:

  • „Jakie zawody wykonują moi rodzice?”– zabawa doskonaląca umiejętność liczenia.
  • „Kontroler biletów” – zabawa matematyczna.
  • „Sklepik”- zabawa doskonaląca umiejętność liczenia
  • „ Balony”- odkrywanie zapisu liczby 9

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Dzień dobry!”, „Owocowa sałtaka”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Cieśla”, „Stolarz”, „A gdy dorosnę, zostanę…”

II  tydzień – Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Bal nie z tej bajki.”

Prace plastyczne:

  • „Moja książeczka” – zajęcia plastyczne

Ćwiczenia graficzne:

  • „Krople wody”- ćwiczenia graficzne
  • Odkrywanie litery „C, c”- budzenie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  • „Kraina fantazji”- nauka piosenki
  • „Na balu u Kopciuszka”– zabawa muzyczne w formie tańca.
  • „Orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Jak Jaś i Małgosia” – zabawa ruchowa
  • „Od jednego do dziesięciu” – zabawa bieżna
  • „Skoki przez książkę” – zabawa ruchowa.

Zabawy matematyczne:

  • „Numer do biblioteki” – zabawa z liczbami.
  • „Kocie rytmy” – zabawa matematyczna
  • „Bajkowe przygody”- odkrywanie zapisu liczby 10

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „ Mam chusteczkę”, „Jeżyk”, „Słońce- deszcz”
  • Zabawy dydaktyczne: „Pomiędzy książkami”, „W bibliotece”

III  tydzień – Gdzie puka sztuka?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Córka pani Sztuki”

Prace plastyczne:

  • „Maluję jak Vincent van Gogh” – zajęcia plastyczne.

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery „R,r”- budzenie zainteresowania literami
  • „Wzorki ”- ćwiczenia grafomotoryczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Co to jest sztuka?”- zapoznanie z piosenką
  • „Jesteśmy muzykami” – instrumentacja piosenki.
  •  Zabawy taneczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Szymon mówi…” – zabawa ruchowa
  • „Śnieżką jak najdalej – zabawa ruchowa
  • „Teatralny berek” – zabawa bieżna
  • „Strefa ciszy” – zabawa ruchowa.
  • „Posągi” – zabawa ruchowa.

Zabawy matematyczne:

  • „W kolejności”– zabawa z liczbami.
  • „Zaginiona kukiełka” – zajęcia matematyczne

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Głuchy telefon”, „Krążące jajo”, „Zające”
  • Zabawy dydaktyczne: „W muzeum”, „Artysta- kto to taki?”

IV  tydzień – Co łączy kurę i dinozaura?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Nieoczekiwana wizyta

w puszczy jurajskiej.”

  • Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych

Prace plastyczne:

  • „Dolina dinozaurów”- projekt grupowy

Ćwiczenia graficzne:

  • „Połącz kropki”-  ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Targ liter”- rozbudzanie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  •  „Kura i dinozaury”- zapoznanie z piosenką
  • „My, muzykanci”– instrumentacja piosenki.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Diplodok i tyranozaurus” – zabawa ruchowa.
  •  „Tyranozaury kontra ankylozaury” – zabawa ruchowa.
  • „Od największego do najmniejszego – zabawa ruchowa.
  • „Moje gniazdo – zabawa ruchowa.

Zabawy matematyczne:

  • „Adres”– zabawa z liczbami.
  • „Policz dinozaury” – zabawa matematyczna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Piosenka na powitanie”,
  • Zabawy dydaktyczne: „Świat dinozaurów”, „Jak paleontolog”

 

 

 

 

 

STYCZEŃ

Tydzień pierwszy – Czy można cofnąć czas?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Nieudana zamiana”

Prace plastyczne:

  • „Dzień i noc”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery „u, U- budzenie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  • „Cztery pory roku”- nauka piosenki
  • Zabawy rytmiczne przy muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Skok w nowy rok!”– zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Refleks”, „Stacje z porami roku” , „Skaczący tydzień” – zabawa ruchowa
  • „Kwadrat” – zabawa rzutna z celowaniem
  • „Sopelek”-  zabawa bieżna
  • „Budzimy ciało”-zabawa ruchowa
  • „Figury” – zabawa skoczna
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego

Zabawy matematyczne:

  • „Gdy zachodzi słońce” – wprowadzenie nazw pór dnia
  • „Zegary i zegarki” – zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jestem dyrygentem”, „Witam wszystkich którzy…”
  • Zabawy dydaktyczne: „Nowe nazwy miesięcy”, „Budzimy ciało”

 

II  tydzień – Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Zimowi pomocnicy”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje wybrane nazwy ptaków: wrona, wróbel, sroka.

Prace plastyczne:

  • „Karmnik”– praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery „u, U”- budzenie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  • „Pomóż ptakom – zapoznanie z piosenką

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Ptaki – do gniazd” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Coraz mniej gniazd”– zabawa ruchowa, „Ptaki w locie”, „Ptaki w locie”, „Złap przekąskę”, „Ptaki na gałęzi”  – zabawa ruchowa.
  • „Z gniazda do gniazda” – zabawa bieżna

Zabawy matematyczne:

  • „Osiem ziaren” – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8
  • „W karmniku”układanie tyle ziarenek ile słyszy dźwięk trójkąta

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Ćwir, ćwir”, „Król ciszy”, „Szewczyk”
  • Zabawy dydaktyczne: „Co to za ptak?”, „Mam… Kto ma…?” ,” Ptasie stacje”, „Szyfrowanka”, „Na osiem”

 

Tydzień trzeci – Kto to taki: mama mamy, tata taty?

  • Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Skarby dzieciństwa”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, wypowiada się z szacunkiem o swoich babciach i dziadkach

Prace plastyczne:

  • „Kubek dla babci i kubek dla dziadka”– praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery „ y,Y”- budzenie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  • „Moja babcia i mój dziadek”– nauka piosenki
  • „Taniec babci i dziadka”– reagowanie na ustalone sygnały
  • „Tańcz tak jak ja” - wykonuje wymyślone przez siebie ruchy w rytmie piosenki

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Łapiemy się” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Zakręcone ruchy”– zabawa zręcznościowa.
  • „Pracowita babcia, pracowity dziadek”, „Tupię, klaszczę, skaczę – patrzę!” – zabawa bieżna
  • „3, 6, 9”, „Za plecami” , „Wyścig” – zabawa ruchowa

Zabawy matematyczne:

  • „Dawniej i dziś” – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Witaj, wnusiu!”, „Tuptaj średniaczku”
  • Zabawy dydaktyczne: „Siała babcia mak”, „Wesoła para”, „Babcie łapią się za kapcie”

 

Tydzień czwarty– Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Bal karnawałowy”. Wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu,
  • „Co to za postać?” – rozwiązywanie zagadek o bohaterach baśniowych

Prace plastyczne:

  • „Maska karnawałowa” – praca plastyczna.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Pączek”- rysowanie po śladzie

Zajęcia muzyczne:

  • „Balonowy bal” – nauka piosenki
  • „Różne kroki”– zabawa doskonaląca umiejętność poruszania się w rytmie muzyki

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Posągi” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Po śladach” – zabawa skoczna
  • „Balowe ukłony”– zabawa ruchowa
  • „Dostawa” – zabawa zręcznościowa

Zabawy matematyczne:

  • „Bal nie tylko dla lal” – doskonalenie umiejętności przeliczania
  • „Ekspresowe zamówienie” – zabawa z liczbami. Układa na talerzach odpowiednią liczbę klocków

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Powitanka–przebieranka”, „Szewczyk”, „Tuptaj średniaczku”
  • Zabawy dydaktyczne: „Tęczowy zawrót głowy”, „Bajkowe kalambury”, „Przyklejanka”

 

GRUDZIEŃ

Tydzień pierwszy– Co cieszy Mikołaja?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej "Kichający mikołaj" -poznanie postaci św. Mikołaja.
  • Zapoznanie dzieci z historią św. Mikołaja

Prace plastyczne:

  • „List do św. Mikołaja”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery e, E- budzenie zainteresowania literami
  • „Prośba św. Mikołaja” – zabawa z literami.

Zajęcia muzyczne:

  • „Mikołajowa piosenka” – zapoznanie z piosenką
  • Zabawy rytmiczne przy muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Sanki Mikołaja” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Elfy, Elfy, do domu!” – zabawa ruchowa
  • „Podstępny Grinch” – zabawa ruchowa.
  • „Tak jak Rudolf” – zabawa ruchowa.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego

Zabawy matematyczne:

  • „Siedem paczek” - odkrywanie zapisu liczby 7

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Ho, ho, ho! ”, „Renifery”, „Podaj paczkę”
  • Zabawy dydaktyczne: „Kim był Mikołaj?”, „ Pomocnicy Mikołaja”

 

Tydzień drugi – Jakie sporty uprawia Pani Zima?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Zima czy lato?”
  • Zapoznanie z legendą o  Smoku Wawelskim

Prace plastyczne:

  • „Smok”- wykonanie pracy plastycznej

Ćwiczenia graficzne:

  • „Śnieżynki” - ćwiczenia graficzne
  • Odkrywanie litery S, s- ćwiczenia grafomotoryczne

Zajęcia muzyczne:

  • „List do zimy”- nauka piosenki
  • „Zimowa orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Ślady na śniegu” – zabawa skoczna
  • „Łyżwiarze” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe.
  • „Saneczki” – zabawa bieżna
  • „Śnieżką do celu”– zabawa ruchowa z elementem celowania
  • „Renifery”- zabawa bieżna

Zabawy matematyczne:

  •  Zimowe rytmy – zabawa matematyczna
  •  „Mam… Kto ma…?” – zabawa z liczbami

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „ Rozmrażarka”, „Fala gorąca”,
  • Zabawy dydaktyczne: „Najcięższe, najlżejsze”, „Olimpiada zimowa”, „Fabryka prezentów”

 

Tydzień trzeci – O czym w święta każdy z nas pamięta?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Bo tak!”
  • Zapoznanie dzieci z tradycyjnymi związanymi ze świętami Bożego Narodzenia

Prace plastyczne:

  • „Święta Bożego Narodzenia – kolorowanka wodna.

Ćwiczenia graficzne:

  • Odkrywanie litery B,b- budzenie zainteresowania literami
  • Gwiazdy Betlejemskie- ćwiczenia grafomotoryczne
  • Prezenty- ćwiczenia graficzne

Zajęcia muzyczne:

  • „Domowe święta” - zapoznanie z piosenką
  • „Znajdź prezent” – pląs tradycyjny z modyfikacją
  • „Swobodny taniec” – rozwijanie muzykalności i płynności ruchu

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Rozgrzewamy się na mrozie”– zabawa bieżna.
  • Na łyżce – zabawa ruchowa z elementami równowagi.
  • „Choinka”– zabawa ruchowa z elementami skłonu
  • „Łańcuch choinkowy – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.

Zabawy matematyczne:

  • „Czy to już zima?” – utrwalanie zapisu cyfrowego liczb 07
  • „Kula śnieżna”– zabawa matematyczna

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Iskiereczka”, „Prezenty”, „Bombki”
  • Zabawy dydaktyczne: „Tradycje świąteczne”, „Choinka”, „Pierniki”

 

Tydzień czwarty – Który żywioł jest najważniejszy?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Cztery żywioły”.
  • Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych
  • Eksperymenty fizyczne związane z żywiołami

Prace plastyczne:

  • „Mokre w mokrym”-  praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • „Zawierucha” -  ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Literowe szaleństwo”- ćwiczenia grafomotoryczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Żywioły” - zapoznanie z piosenką
  • „Wichura” – zabawa muzyczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Była sobie chmurka – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • „Bańka powietrzna” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Piłka parzy” – zabawa ruchowa
  • „Drzewa i wiatr”– zabawa orientacyjno-porządkowa

Zabawy matematyczne:

  • „Doniczki”– zabawa matematyczna
  • „Woda i ogień” – zabawa matematyczna
  • „Kto ma więcej?” – zabawa matematyczna

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Sznurki”,
  • Zabawy dydaktyczne: „Cztery żywioły”, „”

 

 

 

 

LISTOPAD

Tydzień pierwszy - Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?

  • Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Niewidzialna dłoń”
  • „Prawo czy obowiązek?”- rozmowa kierowana na temat praw i obowiązków

Prace plastyczne:

  • „Ja i mój zwierzak”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • „Odkrywanie litery t, T „-ćwiczenia grafomotoryczne
  • Ćwiczenia grafomotoryczne doskonalące motorykę małą

Zajęcia muzyczne:

  • „Prawa i obowiązki dziecka „– zapoznanie z piosenką tygodnia
  • Coraz głośniej, coraz ciszej – reagowanie na zmiany dynamiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Zabawki na miejsce” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Sznurówkowe pary:, „Słucham uważnie”, „Starsza siostra, starszy brat” – zabawa ruchowa.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem sprzętu sportowego

Zabawy matematyczne:

  • „Przeliczamy kasztany”– zabawa doskonaląca umiejętność liczenia.
  • „Polowanie na trójkąt „– utrwalanie figury.
  • „ Krzesełka”- odkrywanie zapisu liczby 4

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Dzień dobry!”, „Owocowa sałtaka”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Nasze prawa i obowiązki”, „Co to za materiał? „

 

Tydzień drugi - Co powinien wiedzieć każdy Polak?

  • Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Skrzynia polskich skarbów”
  •  Zapoznanie z legendą o  Smoku Wawelskim

Prace plastyczne:

  • „Smok”- wykonanie pracy plastycznej

Ćwiczenia graficzne:

  • „Krople wody”- ćwiczenia graficzne
  • „Odkrywanie litery I, i”- ćwiczenia grafomotoryczne

Zajęcia muzyczne:

  • „To Polska”- nauka piosenki
  • „Orkiestra”- zabawy z instrumentami muzycznymi

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Sięgając chmur” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe.
  • „Obłoki”, „Biało-Czerwoni” – zabawa bieżna
  • „Deszczowe kropelki” – zabawa ruchowa z elementem celowania

Zabawy matematyczne:

  • „Smocza wieża”, „Deszczowe rytmy” – zabawa matematyczna
  • „ Marsz niepodległości”- odkrywanie zapisu liczby 5

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „ Mam chusteczkę”, „Jeżyk”, „Słońce- deszcz”
  • Zabawy dydaktyczne: „Legendy Polski”, „Smok Wawelski”, „Fabryka chmur”

 

Tydzień trzeci - Czy kujawiak może tańczyć krakowiaka?

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Magiczne opowieści”
  • Zapoznanie dzieci z tradycyjnymi strojami oraz tańcami różnych regionów Polski

Prace plastyczne:

  • „Krakowiaczek ”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • „Odkrywanie litery D,d”- budzenie zainteresowania literami
  • „Jesienne liście”- ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Krakowski serdaczek”- ćwiczenia graficzne

Zajęcia muzyczne:

  • „Tańce polskie”- zapoznanie z piosenką
  • „Krakowiaczek jeden”- zabawy taneczne
  • „ Oberek”- zabawy taneczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Berek” – zabawa bieżna.
  • „Na łyżce” – zabawa ruchowa z elementami równowagi.
  • „Przez tunel” – zabawa ruchowa z elementami skłonu
  • „Kura i kurczaki” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa.
  • „Pisanki” – zabawa ruchowa z elementami toczenia.

Zabawy matematyczne:

  • „Ile oscypków zostało?”- odkrywanie zapisu liczbowego liczby 0
  • „Kura i kurczaki” – zabawa matematyczna

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Głuchy telefon”, „Krążące jajo”, „Zające”
  • Zabawy dydaktyczne: „Tradycyjne tańce”, „Stroje ludowe”, „Cała Polska nasza”

 

Tydzień czwarty - Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Wywiad z Kosmitą”
  • Zabawy logopedyczne- usprawnienie narządów artykulacyjnych

Prace plastyczne:

  • „Układ słoneczny”- projekt grupowy
  • „Droga mleczna”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • „Połącz kropki”-  ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Odkrywanie litery K,k”- rozbudzanie zainteresowania literami

Zajęcia muzyczne:

  • „Z balonikiem jest wesoło” – zajęcia muzyczne
  • „Układ słoneczny”- zapoznanie z piosenką
  • „Wesoły pociąg” – zabawa muzyczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Moje rączki – twoje rączki”– zabawa słuchowo--ruchowa w parach.
  • „Magiczny klej” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Deszcz meteorytów” – zabawa ruchowa
  • „Drzewa i wiatr” – zabawa orientacyjno-porządkowa

Zabawy matematyczne:

  • „Gwiazdozbiory” – zabawa matematyczna
  • „Planety i księżyce” – zabawa matematyczna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Mam pięć paluszków”, „Piosenka na powitanie”,
  • Zabawy dydaktyczne: „Układ słoneczny”, „Co to jest czarna dziura”

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień pierwszy – Jak jesienią dbać o zdrowie

  • „W zdrowym ciele zdrowy duch – rozmowa na temat sposobów dbania o zdrowie
  • Zapoznanie z różnymi formami dbania o zdrowie podczas okresu jesiennego

Prace plastyczne:

  •  „Jesienny liść” – obrysowywanie różnych liści na kartce
  • „Plastelinowe witaminki” – lepienie ulubionego warzywa lub owocu.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Słoiki”- tworzenie obrazka poprzez łączenie kropek
  • Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 1.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Drzewa i liście” – zabawa matematyczna.
  • „Jesienne rytmy zdrowia” – układanie prostych rytmów z kasztanów i żołędzi.

Zajęcia muzyczne:

  • Słuchanie utworów muzycznych o zmiennym tempie
  • „Tańczące listki” – improwizacja ruchowa do muzyki
  • „Mieszkańcy słoików” – zapoznanie z piosenką
  • „Grające kasztany” – zabawa rytmiczna. Wystukiwanie rytmów kasztanami.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Spadające listki” – zabawa z elementami czworakowania.
  • „Kasztanki” – zabawa orientacyjno-porządkowa z liczeniem
  •  „Polowanie na liście”;  „Pomniki w parku”; „Woreczkowy zawrót głowy” – zabawa ruchowa.

Zabawy integracyjne:

  • „Polowanie na liście” – zabawa integracyjna
  • „Jesienne listeczki” – zabawa integracyjna
  • Masażyki w parach do rymowanki

Zabawy dydaktyczne:

  • „Liść czy listek?” – zabawa dydaktyczna, porównywanie wielkości liści, posługiwanie się pojęciami: „mały”, „duży”.
  • „Bo o zdrowie należy dbać”- tworzenie mapy myśli
  • „Dotknij i nazwij” – rozpoznawanie za pomocą dotyku jesiennych okazów i ich nazywanie (żołędzie, kasztany, jarzębina, igły sosny).

 

Tydzień  drugi – Kto może być nauczycielem?   

  • Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Przedszkole marzeń.”
  • Zapoznanie dzieci z zawodem nauczyciela

Prace plastyczne:

  • „Prezent dla nauczyciela” – zajęcia plastyczne
  • Stemplowanie warzywami dowolnych wzorów, obrysowywanie konturów

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie ─ ćwiczenia grafomotoryczne na dużym formacie „Jesienny kosz owoców i warzyw”
  • Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 2.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mam trzy” – zabawa matematyczna
  • Układanie elementów według podanego schematu

Zajęcia muzyczne:

  • „Dzień Nauczyciela – zapoznanie z piosenką tygodnia
  • Zajęcia muzyczne z wykorzystaniem instrumentów.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wskakuj do koszyczka” – zabawa ruchowa.
  • „Dojrzałe owoce”; „Zaczarowane warzywa” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „ Podskakujemy” -zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem sprzętu sportowego
  •  „Okrągłe jabłuszko” – zabawa z elementem toczenia.

Zabawy integracyjne:

  • „W koszyczku ogrodniczki” – masażyki integracyjne
  • „Owocowa sałatka”, „ Jesienne liście”- zabawy z wykorzystaniem chusty Klanza

Zabawy dydaktyczne:

  •  „Prawda czy fałsz? – zabawa dydaktyczna
  • „Pan Cyferka, Pani Mikstura” – zabawa językowa.
  • „Wynalazek dla nauczyciela”- zabawa dydaktyczna

 

Tydzień trzeci – W co się bawi z nami jesienny wiatr

  • Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Niespodzianka na niebie”
  • Zapoznanie z prawidłowym ubiorem na jesienną niepogodę.

Prace plastyczne:

  • „Kolorowe talerzyki” – zabawa plastyczna,
  • „Jesienny wiatr” – zabawa plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych
  • Odkrywanie graficznego zapisu cyfry 3.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • .„Raz jabłko, raz gruszka” – układanie rytmów z szablonów owoców
  • „Warzywne domino” – układanie domina według zasad

Zajęcia muzyczne:

  • „Zakupy” – zabawa muzyczno-ruchowa
  • „Taniec deszczowy” – zajęcia muzyczne.
  • Nauka piosenki „Psotny deszczyk”.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Zabawa warzywami” – utrwalanie schematu ciała.
  • „Na działce” – zabawa ruchowo-naśladowcza
  • „Raz, dwa trzy, teraz ty!” – opowieść ruchowa
  • „Ruch to zdrowie” – zabawa gimnastyczna z wykorzystaniem wiersza

Zabawy integracyjne:

  • Zabawy integracyjne z chustą animacyjną
  • „Sałatka jarzynowa” – zabawa integracyjna.
  • „Sałatka owocowa” – zabawa integracyjna.

Zabawy dydaktyczne:

  • „Gdy pada deszcz, dzieci w domu się nudzą”- zabawa dydaktyczna
  • „Z wiatrem i pod wiatr”- zabawa dydaktyczna

 

Tydzień czwarty – Jaki plan na jesień mają zwierzęta?

  • Dostrzeganie piękna i wartości przyrody. Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości
  • Słuchanie opowiadania Moniki Sobkowiak „Pasjonat i miłośnik ptaków.”

Prace plastyczne:

  • „Liść” – odtwarzanie struktury liści poprzez malowanie ich i odciskanie na kartce.
  • „Liski”- praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Doskonalenie percepcji wzrokowej poprzez wyszukiwanie i zamalowywanie odpowiednich symboli na karcie pracy
  • „Sposób na jesień”- rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Doskonalenie liczenia do 4 na materiale przyrodniczym

Zajęcia muzyczne:

  •  „Ciszej – głośniej” – zabawa z wykorzystaniem instrumentów
  • „Jesienna muzyka” – zajęcia muzyczne.
  • „Jesienna zagadka”- nauka piosenki

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Szumią liście, szumią drzewa”- zabawa ruchowa
  •  „Kolorowy wiatr” – zabawa bieżna
  • „Z parasolem” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Słońce świeci, deszcz pada” – doskonalenie motoryki małej

Zabawy integracyjne:

  • „Jesienny masażyk” – wykonanie masażyków relaksacyjnych,
  • Zabawy integracyjne z chustą animacyjną

Zabawy dydaktyczne:

  • „Co kapie z nieba?” – omówienie jesiennej pogody z wykorzystaniem obrazków
  • „Co zwierzęta robią jesienią?”- zabawa dydaktyczna
  • „Zapasy na zimę”- zabawa dydaktyczna

 

WRZESIEŃ

 

I  tydzień – Jestem przedszkolakiem

  • „Mam na imię...” – przypomnienie imion dzieci, poznanie nowych kolegów
     i koleżanek
  • „Tymek, Tomek i pierwszy dzień w przedszkolu” – uważne wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci związanych                             z pierwszym kontaktem z przedszkolem
  •  „O przedszkolnych zasadach” – ustalenie reguł obowiązujących podczas zajęć

Prace plastyczne:

  • „Moje przedszkole” – wykonanie rysunku kredkami
  • „Jestem przedszkolakiem” – wykonanie rysunku kredkami

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Ile mamy klocków” – zabawa matematyczna  – przeliczanie w zakresie do 5
  • „Kolory” – tworzenie zbiorów

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole ze śpiewem, z wymienianiem imion

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Żabki" – zabawa ruchowa z podskokami
  • „Poranna gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”

 

II tydzień – W przedszkolu jest miło i bezpiecznie

  • „Kolory” – nazywanie kolorów podstawowych, przeliczanie kredek i ich klasyfikowanie według ustalonych cech: koloru, rodzaju itp.
  •  „Książki w biblioteczce” – uważne oglądanie książek z przedszkolnej biblioteczki, omówienie ich wyglądu, dostrzeżenie ilustracji i tekstu
  • „Moje książki” – wysłuchanie wiersza I. Salach, ustalenie zasad dbania o książki
  • Utrwalanie zasad bezpiecznego zachowywania się w przedszkolu oraz sali

Prace plastyczne:

  • „Misie kolorowe”- wykonanie pracy plastycznej z użyciem farb

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie
  • łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kupujemy książeczki dla misiów” – zabawa matematyczna

Zajęcia muzyczne:

  • „Start- stop” – zabawa muzyczno-ruchowa przy muzyce do marszu i biegu
  • „Rób to co ja” – zabawa rytmiczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Kolorowe liście” – zabawa ruchowa
  • „Piłki” – zabawa ruchowa
  • „Hop do dziury” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne:„Stary niedźwiedź”, „Kotek Mruczek”, „Jeżyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Bezpieczny przedszkolak”, „Mam kolegów”.

 

III tydzień – Bezpieczna droga do przedszkola

  • „Pojazdy” – zabawa naśladowcza.
  • „Światła sygnalizatora” – przedstawienie wiersza D. Gellnerowej z wykorzystaniem krążków w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym
  • „Bezpieczna ulica” – omówienie zasad ruchu drogowego; praca z kartą pracy

Prace plastyczne:

  • „Znaki drogowe”- wyklejanie znaków drogowych kawałkami papieru
  • „Światła ” – przyklejanie gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • łączenie kropek
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kto znajdzie?” – wyodrębnianie koła z elementów mozaiki geometrycznej
  • „Ułóż koło” – wybieranie różnych części koła i tworzenie pełnego koła

Zajęcia muzyczne:

  • „Czerwone światło stój, zielone światło idź” – nauka piosenki
  • „Samochody” – zabawa muzyczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe
  • „Mur” – zabawa ruchowa.
  • „Przechodzimy po planetach” – zabawa sensoryczna

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kaczuszki”, „Kotek”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Co to za pojazd?”, „Czerwone- zielone”.

 

IV – W przedszkolu nie jestem sam

  • „Mam kolegów/ koleżanki”- budowanie świadomości przynależności do grupy
  • Uważne słuchanie opowiadania W. Widłaka pt. „Żaba”.

Prace plastyczne:

  •  „Moja koleżanka/kolega” – malowanie farbami na kwadratowym kartonie, ozdabianie go wzorami według własnego pomysłu

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Gdzie znajdę koło?” – wyszukiwanie kształtu koła spośród figur geometrycznych
  • „Klocki” – przeliczanie bawełnianych chusteczek w zakresie do 10.

Zajęcia muzyczne:

  • „W przedszkolu nie jestem sam” – zajęcia muzyczne.
  • Nauka piosenki „Kto to taki?”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Gąski do domu” – zabawa ruchowa.
  • „Kolorowe koło” – zabawa ruchowa.
  • „W zdrowym ciele zdrowy duch” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Małe koło- duże koło”, „Zrośnięci” , „Podaj dalej”, „Idzie gęś”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Mój kolega/ koleżanka”, „Dziękuje, proszę i przepraszam”