Grupa V

Plan pracy - grudzień 2021 roku

I tydzień – „W mojej rodzinie”

  • Uważne słuchanie tekstu „Rodzinny spacer” B. Formy
  • Rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny
  • Budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze

Prace plastyczne:

  • „Moja rodzina” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Bukiet z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata”– obrysowywanie, wycinanie i komponowanie na płaszczyźnie

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • Zabawy z kolorami

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki: „ Moja rodzina”; zabawy ilustrujące treść piosenki
  • „Domowa muzyka” , „Kto to jest?”, „Co to jest?” – zagadki słuchowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Wędrujące serduszko”– zabawa ruchowa

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Iskierka przyjaźni”
  • „Powitanie”
  • „Tak czy nie?”
  • „Lisek”
  • „Czarodziejski worek”
  • Zabawy z chustą animacyjną

II tydzień – „Jak być dobrym dla innych?”

  • Słuchanie opowiadania „Szewczyk Dratewka” J. Porazińskiej
  • Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach

Prace plastyczne:

  • „Skrzyneczka dla uczynnych” – przygotowanie podarków dla kolegów i koleżanek z grupy

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Bukiet z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata”– obrysowywanie
  • „Ozdabiamy czapkę dla Mikołaja” – zabawy graficzne

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • Zabawy z kolorami

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  •  „Gdzie jest dzwonek?” – zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem – zabawy: „Zgadnij, kim jestem”, „Tropem Mikołaja”.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Jestem Św. Mikołajem” – zabawa ruchowa
  • „Podróż do Krainy Mikołaja” – zabawa ruchowa

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Iskierka przyjaźni”
  • „Stary niedźwiedź”
  • „Pan Teofil i Pan Jerzy”
  • Zabawy z chustą animacyjną

III tydzień – „Boże Narodzenie”

  • Uważne słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej „Placek Zgody i Pogody”
  • „Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia”– swobodne wypowiedzi dzieci o zbliżających się świętach oraz porządkach świątecznych wykonywanych w domu na podstawie ilustracji oraz doświadczeń własnych
  • „Wigilijna kolacja” – nazywanie zwyczajów świątecznych i potraw wigilijnych

Prace plastyczne:

  • „Mikołajki”- przygotowanie pracy plastycznej

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Świąteczne ozdoby”- ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • „Więcej miłości, mniej złości” – porównywanie zbiorów
  • „Bombki, prezenty i pierniki”, „Gdzie jest więcej?” – zabawy matematyczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki
  • Zagadki i zabawy słuchowe, np. „Kto to jest?”, „Co to jest?”
  • „Domowa muzyka” , „Gdzie jest dzwonek?”– zagadki słuchowe
  • Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem – zabawy „Zgadnij, kim jestem”, „Tropem Mikołaja”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Jestem Św. Mikołajem”,  „Podróż do Krainy Mikołaja” – zabawy ruchowe
  • „Świąteczne wstążki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  •  „Kolorowe bombki”– zabawa bieżna.

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Iskierka przyjaźni”
  • „Ludzie do ludzi”
  • „Stary niedźwiedź”
  • „Pan Teofil i Pan Jerzy”
  • Zabawy z chustą animacyjną
  • „Lustro emocji” – zabawa mimiczna

IV tydzień –„ Już nadchodzi nowy rok”

  • Uważne słuchanie opowiadania „Nowy Rok”
  • Omówienie zwyczajów związanych ze świętowaniem nowego roku

Prace plastyczne:

  • „Fajerwerki”- przygotowanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb i papierowych rolek
  • „Gałązki choinkowe”– zespołowa praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • Ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • „Świąteczne podarunki” – zabawy matematyczne.
  • „Bombki, prezenty i pierniki”– zabawy matematyczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  •  „Kolędy – zagadki słuchowe
  • „Gdzie jest dzwonek?” – zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie poczucia rytmu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Kto pierwszy ten lepszy” – zabawa ruchowa
  • „Świąteczne wstążki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  •  „Kolorowy łańcuch”– zabawa bieżna.

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Głuchy telefon”
  • „Pomidor”
  • „Iskierka przyjaźni”
  • „Kim jestem?”

Plan pracy - listopad 2021 roku

I  tydzień – „Każdy ma swój dom”

  • Kształtowanie  umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych
  • Przypomnienie zasad korzystania z zabawek
  • Wdrażanie do prawidłowego chwytu kredki

Prace plastyczne:

  • „Piłka, piłeczka”  – rysowanie piłki po śladzie; ćwiczenie percepcji wzrokowej
  • „Ukryte zabawki” – kolorowanie zabawek w wybrany przez siebie sposób
  • „Pluszowy miś” – zaginanie kółek origami

Zajęcia muzyczne:

  • „Do snu” – zabawa przy muzyce
  • „Cicho sza” – zajęcia relaksacyjne
  • „Wiewióreczka w dziupli swojej”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Rzuć, chwyć” – zabawa bieżna z elementem rzutu.
  • „Na jednej nodze” – zabawa z elementem równowagi
  • „Szybko, wolno, stop” – zabawa bieżna

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zdobywanie orientacji w położeniu (przede mną, za mną) i kierunku ruchu przedmiotów (z boku, z prawej, z lewej, przed siebie, w tył).
  • „Budujemy dom” – zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków drewnianych,
  • „Worek z zabawkami” – zagadki sensoryczne
  • „Od dziurki do dziurki” – przewlekanie sznurówek przez papierowe rurki, kartoniki.
  • „Co do siebie pasuje?” – klasyfikowanie przedmiotów ze względu na kolor, rodzaj, wielkość; określanie przedmiotów, które nie pasują do grupy.
  • „Jeż” – zabawa naśladowcza

II  tydzień – „Gdzie jest mój dom, gdzie jest moje przedszkole?”

  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi w dostępnym zakresie
  • „Biało-czerwona” – rozmowa na tematy bliskie dzieciom (flaga państwowa i biało-czerwone barwy)
  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej

Prace plastyczne:

  • „Barwy narodowe” – praca plastyczna, rysowanie kredkami długich poziomych i pionowych linii,
  • „Zabawki do pudełka” – praca plastyczna

Zajęcia muzyczne:

  • „Moja droga do przedszkola” – zajęcia muzyczne
  • „Krakowiaczek” – zabawa taneczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Robimy porządki” – zabawa z elementem skłonu
  • „Kolor stop” - zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Orzeł ląduje” – zabawa bieżna
  • „Jak dorośli”– zabawa z elementami równowagi
  • „Małe serce” – zabawy ruchowe na podstawie Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Mało nas, dużo nas” – zabawa z przeliczaniem w kole
  • „Podobne czy takie same” – odszukiwanie i kolorowanie takich samych figur geometrycznych.
  • „Mały patriota” – poznanie miejsca pamięci: Grobu Nieznanego Żołnierza i jego symboliki; wypowiadanie się na temat zachowania dzieci na ilustracjach; próby uzasadnienia swoich wyborów
  • „Patriotyczne rytmy” – układanie pasków białej i czerwonej krepiny/papieru w sekwencjach
  • „Zabawki do sprzątnięcia” – zagadki sensoryczne

III  tydzień – „Kiedy babcia była mała”

  • Rozbudzanie zainteresowania życiem codziennym naszych przodków
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

Prace plastyczne:

  • „Malowana chatka” – zajęcia plastyczne

Zajęcia muzyczne:

  • „Karuzela” – zabawa ze śpiewem.
  • „Kiedy babcia była mała”
  • „Chusteczka haftowana”– zabawa tradycyjna ze śpiewem

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Krasnoludki i olbrzymy” – zabawa ruchowa
  • Rozwijanie sprawności ruchowej podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych
  • „Dzień i noc” – zabawa ruchowa
  • „Skok na łąkę” – zabawa ruchowa z elementem skoku

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Przeciwieństwa” – zabawa dydaktyczno-naśladowcza
  • „Kulki, wałeczki” – lepienie z ciastoliny lub plasteliny kulek i wałeczków
  • „Balonik” – zabawa integracyjno-ruchowa
  •  „Czego brakuje?” - zapamiętywanie ciągu
  • „Sroczka” – zabawa paluszkowa
  • „Gąski” – zabawa integracyjno-ruchowa
  • „Od najmniejszego” – ustawianie po trzy przedmioty w rzędzie od najmniejszego do największego

IV  tydzień – „Czy to prawda czy to bajka?”

  • Rozwijanie sprawności ruchowej podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej i pamięci

Prace plastyczne:

  • „Korona” – rysowanie i ozdabianie korony
  • „Bajkowy smok” – praca plastyczna

Zajęcia muzyczne:

  • „Na balu” – zabawa taneczna, aktywne słuchanie muzyki
  • „Czy to prawda, czy to bajka?” – zajęcia muzyczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Szybko – wolno” – zabawa ruchowo-rytmiczna
  • „Wokół Królewny” – ilustrowanie ruchem fragmentów baśni
  • „Zaczarowany berek” – zabawa bieżna
  • „Różyczka” – zabawa tradycyjna ze śpiewem
  • „Zajączki do norki” – zabawa ruchowa
  • „Slalomem do celu” – zabawa ruchowa, omijanie przeszkód
  • „Traf do pudła” – zabawa zręcznościowa
  • „Ogon smoka” – zabawa ruchowa
  • „Zamieniam cię w …” – zabawa naśladowcza, wcielanie się w role zwierząt lub postaci bajkowych

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Bajki w książkach” – oglądanie ilustracji w książkach z bajkami
  • „Co to za minka?” – nazywanie emocji, rozpoznawanie symboli
  • „Co smoka cieszy, a co smuci?” – próba wymyślania historyjki z emocjami, zabawa naśladowcza

 

Życzymy Państwu i Dzieciom Najpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia oraz zdrowia i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku |