Marzec
I tydzień – Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zainteresowania różnymi zjawiskami atmosferycznymi
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Marcowe bliźniaczki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Pogodowy misz-masz” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie litery „N”
- „Pogodowy garnek” – wyklejanie garnka gotowymi elementami
- „Parasol” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyka” – ćwiczenia grafomotoryczna
- „Esy-Floresy” – łączenie kropek różnych wzorów
- „Marcowa zupa” – łączenie kropek
- „Parasol” – rysowanie po śladach
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- Zabawy z liczbami i literami
- Pogodowe rytmy (przypomnienie symboli pogodowych)
Zajęcia muzyczne:
- Nauka piosenki „Marcowe przewroty”
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
- Zabawy ruchowe do muzyki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne, np. „Burza”
- „Kto to powiedział?” – zabawa słuchowa
- „Językowy połamaniec” – powtarzanie trudnych wyrazów
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawy ruchowe z ćwiczeniem równowagi
- Zabawy ruchowe z piłką
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np. „głuchy telefon”
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. „Wichura”, „Skok przez kałuże”
- „Znajdź pogodę” – zabawa orientacyjno – porządkowa
II tydzień – Gdzie ubiera się Pani Wiosna?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi i liczbą 10
- Ćwiczenie umiejętności improwizowania ruchem
- Przypomnienie nazw wybranych ptaków wędrownych
- Budzenie zainteresowania cechami wybranych kwiatów wiosennych
Literatura:
- „Zmiany w przyrodzie” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Rośniemy jak kwiaty” opowiadanie
- „Kto do nas przyleci?” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
- „Wiosenne kwiaty” – malowanie farbami
- „Krokusy” – wydzieranka
- „Przebiśniegi” – wyklejanie kwiatów z gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Kolorowanie obrazków wg legendy („Wiosenne Kwiaty”)
- „Krokusy i tulipany” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. ptaszki)
- Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących wiosny
- Zabawy z poznanymi literami i liczbami
- „Kodowanie na dywanie”
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” / „Kto to powiedział?” / „Co to za miejsce?” / „Co to jest?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- Zabawy rytmiczne, np. „Coraz więcej muzykantów”
- „Rośniemy jak kwiaty” – reagowanie na tempo w muzyce
- Swobodne tańce dzieci do muzyki dziecięcej / muzyki klasycznej
Zabawy logopedyczne:
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- „Burza i wiatr” – ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody, zabawy na powietrzu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np. „Iskierka”
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci
- Zabawy naśladowcze, np.: tańczące kwiaty.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa, np.: „Myszki do nory”, „Omiń książkę” itp.
III tydzień – Z czego to jest zrobione?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Produkty” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „W piekarni” – opowiadanie
- „Od mleka do sera” – opowiadanie
- „Krowa” – wiersz Jolanty Kutyło
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Gliniany dzbanek” - swobodne malowanie farbami
- „Barwienie papierem” – malowanie bibułą
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- „Gliniane naczynia” – rysownie po śladach
- „Chleb i bułki” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Co dalej?” – układanie rytmów, utrwalanie kolorów
- Zabawy poznanymi literami i liczbami
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- Zabawy instrumentami – Orkiestra w filharmonii
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Co to za sprzęt?” – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne, np. „Piekarz”, „Zgadnij kim jestem?”
- Zabawy ruchowe, np. „Pole, młyn, piekarnia”, „Bez użycia dłoni”, „Owce na hali”
- Sztafeta – wyścigi rzędów
- „Masażyki” – zabawy sensoryczne
- „Plątanka” – zabawy z kłębkiem wełny
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze (wg. pomysłu dzieci)
- Zabawy orientacyjno – porządkowa, np. „Coraz mniej miejsca”
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
IV tydzień – O czym marzą zwierzęta?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zdolności twórczych
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
- Budzenie zainteresowania zwierzętami mieszkającymi w mieście, na wsi i w lesie
Literatura:
- „Biuro marzeń Zwierząt” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Zgadnij, kto się przywitał?” opowiadanie
- „Wiosna budzi się do życia” - opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Pies i kot” – wydzieranka
- „Mój przyjaciel” – rysowanie swojego pupila - rysowanie kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyki – ćwiczenia graficzne
- „Kot i pies” – łączenie w pary
- „Łaciata krowa” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Części Ciała – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. psi i kości, koty i ich mleczko)
- Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Matematyczne Memory – zabawa z poznanymi liczbami i literami
- Kotki i pieski – klasyfikowanie, tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej i kołysanek dla dzieci
- „Taniec motyli” – tańce dzieci do muzyki
- „Mój przyjaciel pies” – odpowiednie poruszanie się w rytmie dźwięków (np. wysoki – niski)
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Gdzie się ukrył kot?” – zabawa językowa
- „Szczekania, miauczenie i piszczenie” – odgłosy ziwrzaków
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawa ruchowa, np.: „Śladami zwierząt”, „Lis na łowach”
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: wyliczanki, „Stary niedźwiedź”
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. psy i koty, weterynarz
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: „Znajdź swoją parę?”
LUTY
I tydzień – Kim będę gdy dorosnę?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zainteresowania różnymi zawodami
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Zawody wczoraj i dzisiaj” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Kim będę gdy dorosnę, oto jest pytanie?” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie litery „C”
- „Kim będę gdy dorosnę…” - rysowanie kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyka” – ćwiczenia grafomotoryczna
- „Esy-Floresy” – łączenie kropek różnych wzorów
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- Zabawy z liczbami i literami
- Sylaby do pary - zabawy z sylabami
Zajęcia muzyczne:
- Nauka piosenki „Kim będę gdy dorosnę”
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
- Zabawy ruchowe do muzyki
- Rytmiczne klaskanie
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne, np. „kolorowe bibułki”
- Ziewanki
- „Kto to powiedział?” – zabawa słuchowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawy ruchowe z ćwiczeniem równowagi
- Zabawy ruchowe z piłką
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np. głuchy telefon
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. „W salonie fryzjerskim”, „Murarz”
- „Znajdź sobie parę” – zabawa orientacyjno – porządkowa
II tydzień – Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Budzenie zainteresowania literami „P” i „p”
- Budzenie zainteresowania cyframi (0-9) i liczbą 10
Literatura:
- „Bal nie z tej bajki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Bajkowy świat” opowiadania
- „Bajkowe przygody” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
- Rysowanie kredami na tarasie przedszkolnym – zabawy na powietrzu
- „Mój ulubiony bohater z bajki” – malowanie farbami
- „Pantofelek Kopciuszka” - wydzieranka
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Kolorowanie obrazków wg legendy
- „Postacie z bajek” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. fasolki)
- Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących bajek
- Zabawy z poznanymi literami i liczbami
- „Kodowanie na dywanie”
- „Moja ulubiona książka” – zabawa twórcza
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” / „Kto to powiedział?” / „Co to za miejsce?” / „Co to jest?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- Zabawy rytmiczne
- „Czarodziejska kula” – reagowanie na przerwę w muzyce
- Swobodne tańce dzieci do muzyki dziecięcej / muzyki klasycznej
Zabawy logopedyczne:
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- „Językowy połamaniec” – zabawy logopedyczne
- „Smok” – ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody, zabawy na powietrzu
- „Na balu Kopciuszka” – zabawy ruchowo – taneczne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np. „Biblioteka”
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci
- Zabawy naśladowcze, np.: jedziemy na nartach/sankach, gramy w piłkę itp.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa, np.: „Wiewiórki do dziupli”, „Omiń książkę” itp.
III tydzień – Gdzie puka sztuka?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy o kinie, teatrze, muzeum i w filharmonii
- Przypomnienie zasad kulturalnego zachowywania się w kinie, teatrze, muzeum i w filharmonii
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Córka pani Sztuki” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Filmowy obraz” opowiadanie
- „Maluję jak Vincent Van Gogh” - opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Bajka w kinie” – kolorowanie przygotowanych wzorów
- „Jestem malarzem więc artystą” - swobodne malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Linie proste i ukośne – rysownie po śladach
- Pędzel i paleta z farbami – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Ile tu jest widzów?”– przeliczenia
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Co dalej?” – układanie rytmów, utrwalanie kolorów
- Zabawy poznanymi literami i liczbami
- Zagadki obrazkowe dotyczące bajek i filmów dla dzieci
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- Nauka piosenki „Co to jest sztuka?”
- Zabawy instrumentami – Orkiestra w filharmonii
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Jaki to tytuł filmu?” – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne, np. „Teatr cieni”, „Zgadnij kim jestem?”
- Zabawy ruchowe, np. „Strefa ciszy”, „Posągi”
- Sztafeta – wyścigi rzędów
- „Masażyki artystów” – zabawy sensoryczne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze (wg. pomysłu dzieci)
- Zabawy orientacyjno – porządkowa
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
IV tydzień – Co łączy kurę i dinozaura?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zdolności twórczych
- Rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Nieoczekiwana wizyta w puszczy jurajskiej” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Miły Dinozaur” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Dinozaur” – wydzieranka
- „Mój Dinozaur” – tworzenie swojego dinozaura, rysowanie kredkami
- „Apatozaur” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyki – ćwiczenia graficzne
- „Dinozaury i dinusie” – łączenie w pary
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Części Ciała – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. dinozuary)
- Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Matematyczne Memory – zabawa z poznanymi liczbami i literami
- Roślinożercy i mięsożercy – klasyfikowanie, tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej i kołysanek dla dzieci
- „Dinozaurowe tańce” – odpowiednie poruszanie się w rytmie dźwięków (np. wysoki – niski)
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Imieniozaur” – zabawa językowa
- „Ryki, krzyki i syczenie” – głosy dinozurów
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawa ruchowa, np.: „Śladami dinozaurów”
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: wyliczanki
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. dinozaury, paleontolog
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: „Znajdź swoją parę?”
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy – Czy można cofnąć czas?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zainteresowania narzędziami służącymi do pomiaru czasu
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Nieudana zamiana” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Zegary i zegarki” - opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie litery „U”
- „Fajerwerki” – malowanie farbami
- „Mój prezent spod choinki” – rysowanie kredkami
- „Dzień i noc” – wyklejanka/malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyka” – ćwiczenia grafomotoryczna
- „Fajerwerki” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- Zabawy z liczbami i literami
- Utrwalanie pór roku, dni tygodnia, pór dnia – zagadki słowno – obrazkowe
- Utrwalenie figur geometrycznych
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z użyciem instrumentów
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
- Nauka piosenek na Dzień Babci i Dziadka
- Zabawy ruchowe do muzyki
- Rytmiczne klaskanie
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- Ziewanki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Wyjście do pobliskiego Parku Róż w Chorzowie
- Zabawy ruchowe z ćwiczeniem równowagi
- Zabawy ruchowe z piłką
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. „Znajdź parę”; „Lustro”
- „Znajdź sobie parę” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Tydzień drugi – Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat zimy
- Poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Zimowi pomocnicy” opowiadanie B. Szelągowskiej
- „Kuchnia dla ptaków” opowiadania
- „Wróbelek Elemelek” wybrane elementy opowiadania
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
- Rysowanie kredami na tarasie przedszkolnym – zabawy na powietrzu
- Ozdabianie litery „J”
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Kolorowanie obrazków wg legendy
- „Karmnik dla ptaków” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. ziarenka)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących zimy
- Zabawy literami i liczbami, np. „Piotruś”, „Mam, kto ma…”, „Doble”
- „Co było wcześniej?” – rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- Zabawy z cyfrą 8
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?”, „Kto to powiedział?”, „Co to za miejsce?”, „Co to jest?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- Zabawy rytmiczny
- Nauka piosenek na Dzień Babci i Dziadka
Zabawy logopedyczne:
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- „Ptaki w locie”– ćwiczenia oddechowe
- „Co dodaje mi skrzydeł?” – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody, zabawy na powietrzu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci
- Zabawy naśladowcze, np.: „Jedziemy na nartach/sankach”, Gramy w piłkę” itp.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa, np.: „Wiewiórki do dziupli” itp
Tydzień trzeci – Kto to taki: mama mamy, tata taty?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Doskonalenie umiejętności składania życzeń
- Wzbudzanie szacunku do osób starszych
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi 0 – 8
Literatura:
- „Skarby dzieciństwa” opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej - Zaremby
- „Dzień Babci i Dziadka” opowiadanie
- „Zadziwiający strych babci i dziadka” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Upominki na Dzień Babci i Dziadka
- Portret babci i dziadka
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- „Linie proste i ukośne” – rysownie po śladach
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Ile tu jest ptaszków?”– przeliczenia
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Co dalej?” – układanie rytmów
- Zabawy poznanymi literami i liczbami
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniaczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- Nauka piosenek na Dzień Babci i Dziadka
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne
- Zabawy ruchowe
- „Sztafeta” – wyścigi rzędów
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze (wg. pomysłu dzieci)
- Zabawy orientacyjno – porządkowa
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
Tydzień czwarty – Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zdolności twórczych
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Bal Karnawałowy” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Maska karnawałowa” – ozdabianie maski różnymi technikami
- „Mali projektanci”– tworzenie strojów ze ścinków materiałów
- „Konfetti” – wycinanie kół
- „Papierowy pączek” – malowanie i ozdobienie pączków z papieru
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyki – ćwiczenia graficzne
- „Maska karnawałowa”– łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części ciała” – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. balony)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Matematyczne Memory” – zabawa z poznanymi liczbami i literami (Mruczanka)
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej i kołysanek dla dzieci
- Ruchowe improwizacje – odpowiednie poruszanie się w rytmie dźwięków instrumentów
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- Dokończ zdanie – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawa ruchowa, np.: „Omiń kałuże”, „Tęczowy zawrót głowy”
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: wyliczanki
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. sporty zimowe,
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: Kto ma taką szarfę?; Znajdź swoją parę?
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy – Co cieszy Mikołaja?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat Świętego Mikołaja
- Budzenie zainteresowania literami „E” i „e”
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Kichający Mikołaj” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Barbórka” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie litery „E”
- Wyklejanie z części pomocnika Mikołaja „Świąteczny Elf”
- „Święty Mikołaj” – malowanie farbami
- „Mój prezent od Mikołaja” – rysowanie kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka – ćwiczenia grafomotoryczna
- „Głowa Mikołaja” – łączenie kropek
- „Elf” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- „Dziurawy worek Mikołaja” - zabawy z liczbami i literami
- Utrwalanie pór roku, dni tygodnia
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z użyciem instrumentów
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
- Nauka piosenki „ Mikołajkowa piosenka”
- Zabawy ruchowe do muzyki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- Ziewanka
- Tworzenie świątecznych rymów – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu, np. szukamy śladów Rudolfa
- Zabawy ruchowe z ćwiczeniem równowagi
- Zabawy ruchowe z piłką
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. „Znajdź parę”; „Lustro”;
- „Znajdź sobie parę” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Tydzień drugi – Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat zimy
- Budzenie zainteresowania literami „S” i „s”
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Zima czy lato” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Di tygodnia” – opowiadanie
- „Zabawy zimą” – wiersz Weroniki Kosteckiej
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Sporty zimowe” – kolorowanie przygotowanych wzorów
- „Zimowy krajobraz” – wycinanie krajobrazu z białego papieru
- „Rysowanie kredami na tarasie przedszkolnym” – zabawy na powietrzu
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Kolorowanie obrazków wg legendy
- „Bałwanek” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Lekki – ciężki” – szacowanie wagi
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących zimy
- „Pory roku” – przypomnienie i utrwalanie nazw pór roku
- „Dni tygodnia” – utrwalanie
- Zabawy literami i liczbami, np. „Piotruś”, „Mam, kto ma…”
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- Zabawa rytmiczna – „Zimową porą”
- „List do zimy” – nauka piosenki
Zabawy logopedyczne:
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- Zdmuchnij śnieżynki – ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody, zabawy na powietrzu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci, np. „Król Ciszy”, “Złota Kula” itp.
- Zabawy naśladowcze, np.: jedziemy na nartach/sankach, gramy w piłkę itp.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa, np.: „Pociąg”, „Kałuże śniegu”
Tydzień trzeci – O czym w Święta każdy z nas pamięta?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat Świąt Bożego Narodzenia
- Doskonalenie umiejętności składania życzeń
- Budzenie zainteresowania literami „B” i „b”
- Budzenie zainteresowania cyframi 0 – 7
Literatura:
- „Bo tak” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- „Święta spędzamy razem” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Choinka bożonarodzeniowa” – wydrapywanka
- „Łańcuch choinkowy” – łączenie kolorowych pasków
- „Dekoracje choinkowe” – wykonanie dekoracji różnymi technikami plastycznymi
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- „Bombki” – rysowanie po śladzie/łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Ile tu jest bombek?”– przeliczenia
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Co dalej?” – układanie świątecznych rytmów
- Zabawy poznanymi literami i liczbami
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniaczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- „Domowe Święta” – nauka piosenki
- Nauka i słuchanie polskich kolęd
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Szumi, huczy, świszczy” – ćwiczenia słownikowe
- Zagadki słowno - słuchowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne
- Zabawy ruchowe
- „Sztafeta” – wyścigi rzędów
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze (wg. pomysłu dzieci)
- Zabawy orientacyjno – porządkowa
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
Tydzień czwarty – Który żywioł jest najważniejszy?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Zapoznanie z ogniem, jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka
- Zapoznanie z wodą, jako żywiołem i jej rolą w życiu człowieka
- Budzenie zainteresowania literami
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Cztery żywioły” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Kolorowanie kolorowanek
- „Ognisko” – wydzieranka
- „Malowanie farbami akwarelowymi” – malowanie na wodzie
- „Mój ulubiony żywioł” – malowanie farbami/kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyki – ćwiczenia graficzne
- „Ogień” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Części dnia i nocy” – utrwalanie stałości etapów dnia
- „Matematyczne Memory” – zabawa z poznanymi liczbami i literami
- „Kto ma więcej?” – zabawa matematyczna
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej i kołysanek dla dzieci
- „Żywioły” – zabawy z piosenką
- Ruchowe improwizacje – odpowiednie poruszanie się w rytmie dźwięków instrumentów
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Domowe ognisko” – ćwiczenia artykulacyjne
- „Dokończ zdanie” – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Strąć butelkę z wodą” – turlanie piłki do celu (kręgle)
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawa ruchowa, np.: „Omiń kałuże”, „Przeskocz przez oghnisko”, „Walka żywiołów
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: wyliczanki
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. sporty zimowe,
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: Kto ma taką szarfę?; Znajdź swoją parę?
LISTOPAD
Tydzień pierwszy - Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat rodziny
- Budzenie zainteresowania literami „T” i „t”
- Budzenie zainteresowania cyframi
Literatura:
- „Niewidzialna dłoń” opowiadanie Moniki Sobkowiak
- „Prawa i obowiązki dzieci” - opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie litery „T”
- Wycinanie z papieru kolorowego obrazka „Moja rodzina”
- „Mój dom” – rysowanie kredkami ołówkowymi
- „Jeż” – klejenie jeża z plasteliny
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyka” – ćwiczenia grafomotoryczna
- „Domek” – ćwiczenie rozwijające motorykę małą
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- „Szyfrowanie” – zabawy z liczbami i literami
- „Zabawy z Trójkątem” – utrwalanie figury
- „Listonosz” – zabawa z figurami geometrycznymi
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z użyciem tamburyna
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
- „Ciszej – głośniej” – zabawa rytmiczna
- Swobodne tańce i ćwiczenia do muzyki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- Ziewanka
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawy ruchowe z ćwiczeniem równowagi
- „Tunel” – zabawa z elementem czworakowania
- Znajdź sobie parę – zabawa orientacyjno – porządkowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. Znajdź parę; Lustro;
II tydzień – Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat Polski
- Budzenie zainteresowania literami „I” i „i”
- Budzenie zainteresowania cyframi „5”
Literatura:
- „Skrzynka polskich skarbów” opowiadanie Moniki Sobkowiak
- „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”
- „Legenda o Smoku Wawelskim”
- „Podróż dookoła Polski” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Flaga Polski” – wydzieranka
- „Godło Polski” – zabawy z farbami i z wodą
- Rysowanie kredami na tarasie przedszkolnym – zabawy na powietrzu
Ćwiczenia graficzne:
- „Godło Polski” – łączenie kropek
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- Kolorowanie obrazków wg legendy
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron - utrwalanie
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących jesieni
- „Pory roku” – przypomnienie i utrwalanie nazw pór roku
- „Jesienne rytmy” – układanie rytów
- „Ciężki – lekki” – utrwalanie pojęć
- Zabawy literami i liczbami
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- Zabawa rytmiczna – „Marsz Niepodległości”
- „To Polska” – nauka piosenki
Zabawy logopedyczne:
- „Wieje, wieje wiatr” – ćwiczenie natężenia dmuchania
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody, zabawy na powietrzu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk” itp.
- Zabawy naśladowcze, np.: jedziemy na rowerze, gramy w piłkę itp.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa, np.: „Pociąg”
Tydzień trzeci - Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie wiedzy na temat Polski
- Budzenie zainteresowania literami „D” i „d”
- Budzenie zainteresowania cyframi „0”
Literatura:
- „Magiczne opowieści” opowiadanie Barbary Szelągowskiej
- „Regionalne stroje” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Nasze góry” – wydrapywanka
- Ozdabianie regionalnych strojów kawałkami materiałów
- „Malowanie farbami” – ozdabianie litery „D”
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyka - ćwiczenia graficzne
- „Deszczowe kropelki” – rysowanie po śladzie/łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Ile jest kropli?”– przeliczenia
- „Do celu” – zabawa liczbami
- „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości - utrwalanie
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Mój dom”– figury geometryczne
- Zabawy poznanymi literami i liczbami
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- „Polskie tańce” – słuchanie i rozróżnianie melodii
- „Stary niedźwiedź mocno śpi…” - zabawa muzyczno - ruchowa
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Szumi, huczy, świszczy” – ćwiczenia słownikowe
- Zagadki słowno - słuchowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne
- Zabawa ruchowa, np. Zdmuchnij świeczkę, Tancerz, Obieżyświat
- „Sztafeta” – wyścigi rzędów
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze (wg. pomysłu dzieci)
- Słońce świeci, deszczyk pada – zabawa orientacyjno – porządkowa
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
IV tydzień – Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zainteresowania na temat kosmosu
- Budzenie zainteresowania literami „K” i „k”
- Budzenie zainteresowania cyframi „6”
Literatura:
- „Miś pluszowy” opowiadanie
- „Wywiad z kosmitą” opowiadanie Agaty Widzowskiej
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie cyfry 6
- Kolorowanie kolorowanek
- Wyklejanie z kół Misia
- „Układ Słoneczny” – malowanie farbami
- „Ogon komety” – wydzieranka / wyklejanie z kulek z bibuły
Ćwiczenia graficzne:
- Zeszyt Supersmyki – ćwiczenia graficzne
- Sylwetki zwierząt – łączenie kropek (miś pluszowy)
- Kolorowanie przygotowanych wzorów „Miś Pluszowy”
- „Kosmita” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Części dnia i nocy” – utrwalanie stałości etapów dnia
- „Matematyczne Memory” – zabawa z poznanymi liczbami i literami
- „Kosmiczne rytmy” – układanie rytmów
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- „Co słychać w kosmosie?”– zagadki słuchowe
- „Układ Słoneczny” – nauka piosenki
- „Rakiety w kolorach :– zabawa muzyczno – ruchowa
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Skoczny języczek” – ćwiczenia artykulacyjne
- „Dokończ zdanie” – zabawa językowa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Rzut meteorem” - rzut do celu
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- Zabawa ruchowa, np.: Poszukiwanie meteorów, Lot w przestrzeni kosmicznej
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: „Wyliczanki”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. „Niedźwiedź szykuje się do zimy”
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: „Kto ma taką szarfę?”; „Znajdź swoją parę?”
PAŹDZIERNIK
Tydzień pierwszy– Jak jesienią dbać o zdrowie?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych
- Budzenie zainteresowania literami „A” i „a”
- Budzenie zainteresowania cyframi „1”
Literatura:
- „U lekarza” opowiadanie Moniki Sobkowiak
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Jesienne drzewo” – malowanie patyczkiem do uszu / farby plakatowe
- „Jesienne liście” – malowanie farbami/wydzieranka sylwet liści
- Ozdabianie litery „A” i cyfry „1”
- Układanie jesiennego obrazka z darów przyrody z przedszkolnego ogrodu – zabawa w małych grupach
Ćwiczenia graficzne:
- „Łączenie kropek” – owoce i warzywa, grzyby
- „Jesienne liście” – łączenie kropek
- „Słoiki zdrowia” – po śladzie
- „Zeszyt Supersmyka” – ćwiczenia grafomotoryczna
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle)
- Utrwalanie liczebników porządkowych
- „Pary” – łączenie w pary różnych przedmiotów (klasyfikowanie wg wielkości, koloru, przeznaczenia, np. liście)
- „Jesienny ubiór” – obserwacja ubrań odpowiednich do jesiennej pogody
- „Kwadratowy zawrót głowy” – przypomnienie kształtu (zabawy)
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z użyciem bębenka;
- Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. Jaki to taniec?;
- Smutno czy wesoło, szybko czy wolno – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Kołysanka – utulanka” – zabawa artykulacyjna
- „Zdróweczko” – zabawa słowotwórcza
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe „W zdrowym ciele zdrowy duch”
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- „Omiń przeszkodę” – zabawa ruchowa z ćwiczeniem równowagi
- „Tunel” – zabawa z elementem czworakowania
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- Zabawa ruchowa, np. „Znajdź parę”; „Lustro”;
- Znajdź sobie parę – zabawa orientacyjno – porządkowa
Tydzień drugi – Kto może być nauczycielem?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Poznawanie zawodu nauczyciela
- Budzenie zainteresowania literami „L” i „l”
- Budzenie zainteresowania cyframi „2”
Literatura:
- „Przedszkole marzeń” opowiadanie Moniki Sobkowiak
- „Nauka nie poszła w las” opowiadanie
- „Moja Pani” opowiadanie (burza mózgów – tworzenie opowiadania przez dzieci)
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Parasol”– wydzieranka
- „Wodne malunki” – zabawy z farbami i z wodą
- „Jesienny bukiet” – rysowanie kredkami jesiennego bukietu kwiatów
Ćwiczenia graficzne:
- „Deszczowe chmury”; „Krople deszczu”; „Parasolka” - karta pracy
- „Kropla do kropli” – ćwiczenie analizatora wzrokowego
- „Zeszyt Supersmyka” - ćwiczenia graficzne
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron - utrwalanie
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących jesieni
- „Pory roku” – przypomnienie i utrwalanie nazw pór roku
- „Jesienne rytmy” – układanie rytów, np. z liści
- „Kolory” – utrwalanie nazw kolorów
- „Jedynki i dwójki” – zabawa z liczbami
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- „Głośniej – ciszej” – zabawa orientacyjno – porządkowa \
- Zabawy z instrumentami
- „Dzień Nauczyciela” – nauka piosenki
Zabawy logopedyczne:
- „Wieje, wieje wiatr” – ćwiczenie natężenia dmuchania
- „Chlap, chlp – kap, kap” – ćwiczenia narządów mowy
- Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – obserwacja przyrody
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne
- Zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk” itp
- Zabawy naśladowcze, np.: jedziemy na rowerze, gramy w piłkę itp.
Tydzień trzeci – W co się bawi z nami jesienny wiatr?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Budzenie zainteresowania literami „O” i „o”
- Budzenie zainteresowania cyframi „3”
Literatura:
- „Niespodzianka na niebie” opowiadanie Moniki Sobkowiak
- „ W co się bawi z nami jesienny wiatr?” opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Kolorowy wiatr” – rysownie kredkami
- „Latawiec” – wykonanie latawca
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyka” - ćwiczenia graficzne
- „Wiatr” – rysowanie po śladzie/łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Ile jest liści?”– przeliczenia
- „Do celu” – zabawa liczbami
- „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „Dom dla wiatru” – figury geometryczne
- Zabawy poznanymi literami
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- „Jesienna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Szumi, huczy, świszczy” – ćwiczenia słownikowe
- „Co to za hałas?” – zagadki słowno - słuchowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne – „Idziemy na jesienny spacer”
- „Zdmuchnij świeczkę” – zabawa ruchowa
- „Sztafeta” – wyścigi rzędów
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- Zabawy naśladowcze, np. jesienny wiatr
- Słońce świeci, deszczyk pada – zabawa orientacyjno – porządkowa
- Budowanie z klocków – zabawa konstrukcyjne w małych zespołach
Tydzień czwarty– Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie zainteresowania na temat jesiennych zachowań zwierząt
- Poznanie ekosystemu leśnego
- Budzenie zainteresowania literami „M” i „m”
- Budzenie zainteresowania cyframi „4”
Literatura:
- „Pasjonat i miłośnik ptaków” opowiadanie
- „Kto mieszka w lesie” opowiadanie
- Kogo witamy, kogo żegnamy? – wysłuchanie opowiadania
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- Ozdabianie cyfry 4
- Kolorowanie kolorowanek
- „Jeż” – technika mieszana
Ćwiczenia graficzne:
- „Zeszyt Supersmyki” – ćwiczenia graficzne
- „Sylwetki zwierząt” – łączenie kropek (jeż, niedźwiedź, wiewiórka)
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Ile świeczek na torcie, tyle mam lat” – przeliczanie
- „Części dnia i nocy” – utrwalanie stałości etapów dnia
- „Matematyczne Memory” – zabawa z poznanymi liczbami
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- „Co słychać w lesie?” – zagadki słuchowe
- „Taniec zabawek” – zabawa muzyczna
- „Jesienna zagadka” – nauka piosenki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Skoczny języczek” – ćwiczenia artykulacyjne
- „Dokończ zdanie” – zabawa językowa
- „Co usłyszysz w lecie” – zabawa dźwiękonaśladowcza
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kto dalej” - rzut do celu
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- „Od orzecha do orzecha” – zabawa ruchowa
- „Wiewiórki do dziupli, hop” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne, np.: „Wyliczanki”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”
- Zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- Zabawy naśladowcze, np. „Jeż szykuje się do zimy”
- Zabawy orientacyjno – porządkowe, np.: „Kto ma taką szarfę?”; „Znajdź swoją parę?”
WRZESIEŃ
I Tydzień: Jestem bezpiecznym przedszkolakiem.
- rozwiązywanie słownych, rysunkowych i dźwiękowych zagadek tematycznych
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących przepisów ruchu drogowego oraz bezpiecznego poruszania się w pobliżu jezdni
- wdrożenie dzieci do wypowiadania się na określony temat
Prace plastyczne:
- „Na ulicy” – technika łączona (rysowanie, wycinanie; tworzenie kompozycji tematycznej)
- „Słoneczniki” – kompozycja z gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kreślenie linii pionowej i poziomej po śladzie (ulica)
- wycinanie po śladach
- kolorowanie przygotowanych wzorów
- rysowanie po śladzie / łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej:
- „Dobierz taki sam” – tworzenie zbiorów
- „Znaki drogowe” - segregowanie i klasyfikowanie wg określonych cech
- „Jeden” - wprowadzenie liczby i cyfry 1
- przeliczanie - dodawanie, odejmowanie
Zabawy literami:
- dzielenie wyrazów na sylaby
Zajęcia muzyczne:
- nauka i śpiewanie piosenki „Kolorowe Światła”
- zabawy muzyczno – ruchowe
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, np. Pojazdy
- ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy poranne i zabawy ruchowe:
- „Ruch drogowy” - np. przejście przez ulicę, rozważny kierowca, znak drogowy
- „Gdzie są znaki?” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Jestem uważny” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
- „Powitania”, „Ludzie do ludzi”, „Iskierka przyjaźni”, „Wesołe echo”, „Policz wyrazy”, „Bajkowe rozmowy”
II Tydzień: Chcę być zdrowy!
- rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowej u dzieci
- rozwiązywanie zagadek tematycznych (słownych, obrazkowych, dźwiękowych)
- wzbogacenie czynnego słownika
- układanie puzzli tematycznych
- słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej pt. „Sport to zdrowie”
- poznanie budowy jabłka, gruszki i śliwki
Prace plastyczne:
- „Moje ulubione warzywa i owoce” – malowanie farbami
- „Miska zdrowia” – wycinanie i naklejanie ilustracji dotyczących zdrowego stylu życia
Ćwiczenia graficzne:
- wycinanie po śladach oraz dowolnych kształtów
- rysowanie po śladach
- kolorowanie przygotowanych obrazków
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej:
- układanie owocowych rytów
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dzieciom
- tworzenie zbiorów dwuelementowych
- utrwalenie pojęcia „para”
Zabawy literami:
- zabawy z wykorzystaniem wizytówek, np. znajdź swoje imię
- dzielenie wyrazów na sylaby
Zajęcia muzyczne:
- „Owocowe rytmy” - ćwiczenia rytmiczno – melodyjne;
- gra na instrumentach perkusyjnych
Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy poranne i zabawy ruchowe:
- „Jestem zdrowym przedszkolakiem”
- „W zdrowym ciele zdrowy duch”
- „Jabłka do koszyka”
- „Razem ćwiczymy”
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
„Prawda czy fałsz”; „Czego brakuje?”; „Czarodziejski worek”; „Sałatka owocowo – warzywna”
III Tydzień: Jesień w ogrodzie i w sadzie.
- słuchanie wiersza „Spiżarnia” D. Kossakowskiej
- zapoznanie się ze sposobem robienia przetworów na zimę
- utrwalenie nazw warzyw i owoców
- układanie krótkich rymowanek
- zabawa językowa „Gotujemy zupę”
Prace plastyczne:
- „Owoce w sadzie” – wydzieranka
- „Warzywny teatr” – kolorowanie i wycinanie przygotowanych sylwet
- „Owocowo - warzywne szaleństwo” – malowanie farbami gotowych wzorów
Ćwiczenia graficzne:
- kreślenie wzorów literopodobnych
- wycinanie, wydzieranie, kolorowanie
- nawlekanie koralików
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej:
- „Smaczne warzywa” - zabawa liczbowa
- „Owocowe rytmy” – tworzenie rytmów
- przeliczanie zbiorów
- przypomnienie sobie stron: prawy/lewy
Zabawy literami:
- zabawy wizytówkami
Zajęcia muzyczne:
- „Dyrygent Karol” – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- „Owoce” – zabawy ruchowe; rozpoznawanie tempa i charakteru muzyki
- Zagadki muzyczne
Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy poranne i zabawy ruchowe:
- „Warzywny raj” – zestaw ćwiczeń
- „Buraczki do koszyczka”, „Ogórki do słoików” – zabawy orientacyjno – porządkowe
- „Zbieramy owoce” – zabawy ruchowe z elementem skłonu
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
„Sałatka owocowo – warzywna”; „Ukryty owoc”; „Ułóż tak samo”; „Jesień” – masażyk relaksacyjny
IV Tydzień: Nadchodzi jesień.
- słuchanie wiersza D. Kossakowskiej „Jesienny deszcz”
- rozmowa kierowana w oparciu o teksty literackie, własne doświadczenia oraz przedszkolne obserwacje dotyczące zmian w przyrodzie w okresie jesieni
- rozwiązywanie zagadek tematycznych
Prace plastyczne:
- „Jesienny pejzaż” – praca z wykorzystaniem plasteliny i materiału przyrodniczego
- „Malowała jesień…” - malowanie farbami
- „Kolorowe liście” - wydzieranka
Ćwiczenia graficzne:
- rysowanie po śladach obrazków tematycznych
- kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze
- wycinanie po śladach (np. liście, owoce, grzyby itp.)
- przygotowanie elementów jesiennej dekoracji
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej:
- kolorowe rytmy
- zabawy z kasztanami – doskonalenie umiejętności liczenia elementów zbiorów; zabawy z dokładaniem i zabieraniem
- „Kto pierwszy zapełni talerzyk” – zabawa matematyczna
Zabawy literami:
- zabawy z wizytówkami
- rebusy obrazkowe
- tworzenie rymów
Zajęcia muzyczne:
- „Jesień maluje” - osłuchanie i nauka piosenki
- „Kasztankowe rytmy” -zabawy rytmiczne i logorytmiczne
- zabawy rozwijające pamięć i wyobraźnię muzyczną
Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy poranne i zabawy ruchowe:
- „Jesienne zabawy” – ćwiczenia poranne
- ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe
- opowieść ruchowa
- „Pozbieraj liście”, „Drzewa” – zabawy orientacyjno – porządkowe
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
„Powitanie’, „Ludzie do ludzi”, „Czarodziej”, „Sałatka”, „Co się zmieniło?”, „Co tu nie pasuje?”