Grupa IV

Plan pracy - grudzień 2021 roku

II  tydzień – „Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł”

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci
  • Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze
  • Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci
  • Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym

Prace plastyczne:

  • „Mikołaj” – wyklejenie postaci Mikołaja z gotowych elementów
  • „Bałwanek” – lepienie bałwanka z masy solnej lub z plasteliny
  • „Zimowe zabawy” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • „Mikołajkowe prezenty” – łączenie kropek
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów o tematyce mikołajkowej i świątecznej
  • „Płatki śniegu” – łączenie w pary tych samych śnieżynek, łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mały, większy, największy” – układanie prezentów wg wielkości (rosnąco i malejąco)
  • „Koła” – klasyfikowanie ze wzglądu na kształt, wielkość, kolor
  • „Bałwankowe rodzinki” – doskonalenie umiejętności liczenia
  • „Mozaika geometryczna” – zamki na lodzie

Zajęcia muzyczne:

  • „Powitanie zimy” – swobodna interpretacja ruchowa utworu muzycznego
  • „Mikołaj Święty” – nauka piosenki
  • „Tańczący śnieg” – ekspresja ruchowa do utworu C. Debussy’ego
  • „Zimowa muzyka” – słuchanie utworów muzycznych, kształtowanie umiejętności opowiadania o utworach muzycznych

Zabawy logopedyczne:

  • „Sanie Mikołaja” – zabawy dźwiękonaśladowcze
  • „Zimowe rozgrzewanki” – zabawy oddechowe
  • „Kra, kra, kra” – zabawa słowna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem: gazet, szarf, obręczy
  • Zabawy ruchowe: „Jeżyk”, „Pozbieraj prezenty”, „Sporty zimowe”, „Zające”
  • „Zimowy spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
  • Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Elfy z prezentami”, „Znajdź swoją parę”, „Lodowe figurki”
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu

Zabawy integracyjne:

  • „Masażyki”
  • „Ludzie do ludzi”
  • „Iskierka”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Kolory”
  • „Co ukryło się w worku Mikołaja?”

III  tydzień – „Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają”

  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu
  • Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości
  • Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch, dotyk)
  • Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia
  • Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne

Prace plastyczne:

  • „Papierowe serwetki” – wycinanie różnych kształtów z papieru
  • „Pierniki” – malowanie farbami
  • „Pierniczkowe Love” – wyklejanie pierniczków plasteliną
  • „Świąteczne talerzyki” – malowanie różnych wzorów na papierowych talerzykach

Ćwiczenia graficzne:

  • „Robot” – rysowanie po śladzie, dorysowywanie brakujących elementów
  • „Ręcznik” – udekorowanie ręcznika szlaczkami
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów
  • „Pierniczkowy Raj” – łączenie po śladach, łączenie w pary
  • „Wzory i wzorki” – rysowanie szlaczków

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Gdzie jest zabawka?” – doskonalenie znajomości schematu własnego ciała
  • „Kolorowe pranie” – doskonalenie nazw kolorów, klasyfikowanie wg odcieni
  • „Pierniki” – doskonalenie umiejętności liczenia

Zajęcia muzyczne:

  • „Chusteczka haftowana” – zabawa muzyczna
  • „Co tak hałasuje?” – zagadki słuchowe
  • Nauka i śpiewanie polskich kolęd i pastorałek

Zabawy logopedyczne:

  • „Zbieramy okruszki” – zabawy oddechowe
  • „Domowe odgłosy?” – zabawa dźwiękonaśladowcza
  • „Czym pachną święta?” – zagadki węchowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: „Jeż”, „Wróbelki”, „Lustra”
  • „Spacer do parku” – ćwiczenia na powietrzu
  • „Czysty czy brudny” – zabawa naśladowcza
  • „Sztafeta/wyścigi” – kształcenie rywalizacji zespołowej
  • „Pranie i wieszanie” – zabawy orientacyjno-porządkowe
  • „Celuj w talerzyk” – zabawa z elementem rzutu

Zabawy integracyjne:

  • „Masażyki”
  • „Wszyscy się witamy”
  • „Ludzie do ludzi”
  • „Ojciec Wirgiliusz”
  • „Boogie Woogie”
  • „Karuzela”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Kolory”
  • „Szewczyk”
  • „Król ciszy”

Zabawa relaksacyjna:

  • „Dźwięku lasu”
  • słuchanie kolęd i pastorałek

IV  tydzień – „W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem”

  • Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch)
  • Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali
  • Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości grupowej

Prace plastyczne:

  • „Papierowy łańcuch na choinkę” – wykonanie ozdoby na świąteczną choinkę w sali
  • „Świąteczna kartka” – wykonanie kartki świątecznej
  • „Świąteczna gałązka” – wyklejanie obrazka z gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • „Jakie święta, takie tradycje” – połączenie symboli Bożego Narodzenia
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów dotyczących Świąt
  • „Bombka” – łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kto ma taki kolor?” – zabawa orientacyjno-porządkowa, doskonalenie nazw kolorów
  • „Bombki – bombeczki” – doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania
  • „Świąteczna gra” – odczytywanie liczb, kropek na kostce

Zajęcia muzyczne:

  • „Choinka i zajączki” – zabawa rytmiczna
  • „Kolorowe Święta” – nauka piosenki
  • „Reniferowe zaprzęgi” – zabawa ruchowa przy muzyce
  • Swobodne tańce do muzyki klasycznej
  • Zabawy z panem Miłoszem

Zabawy logopedyczne:

  • „Mikołajkowe HO, HO, HO”
  • „Reniferowe zaprzęgi” – zabawy dźwiękonaśladowcze
  • „Nasza zima zła” – zabawy oddechowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: „Ciepło – zimno”, „Boogie Woogie”, „Dżungla”, „Sztafeta z gałązką”
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków, gazety
  • Wyjście na spacery do Parku Róż
  • Wyjścia do ogrodu przedszkolnego

Zabawy integracyjne:

  • „Masażyki”
  • „Wszyscy się witamy”
  • „Iskierka”
  • „Lustro”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Kolory”
  • „Szewczyk”
  • „Złota kula”
  • wg pomysłu dzieci

Plan pracy - listopad 2021 roku

I  tydzień – „Mały człowiek czy też duży, dobrze gdy pomocą służy!”

  • Stwarzanie okazji do dobrych uczynków
  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania
  • Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
  • Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości

Prace plastyczne:

  • „Niedokończony rysunek” – rysowanie kredkami wspólnego rysunku
  • „Kolorowe koperty” – origami
  • „Grzechotka” – wykonanie instrumentów perkusyjnych
  • „Buzia na talerzu’ – wykonanie twarzy z talerzyków tekturowych  

Ćwiczenia graficzne:

  • „Miś” – łączenie misia po śladzie
  • „Misie” – łączenie misiów (duży z małym)
  • „Określ swoje emocje” (łączenie twarzy dzieci)

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości
  • Stopniowanie przymiotników (np. mały – mniejszy - najmniejszy, duży - większy - największy)
  • Przeliczanie w zakresie dostępnym dziecku
  • Układanie rytmów
  • Układanie historyjek obrazkowych wg chronologii
  • Rozpoznawanie części ciała człowieka

Zajęcia muzyczne:

  • „Orkiestra” – zabawa rytmiczna z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • Zabawy taneczne do muzyki (np. z przytulanką)
  • Zajęcia muzyczne z panem Miłoszem „Tuptaj, Średniaczku”
  • Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty)
  • „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno”  – rozpoznanie charakteru i tempa różnych utworów muzycznych

Zabawy logopedyczne:

  • „Jesienny wiatr” – dmuchanie różnej wielkości liści
  • Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
  • „Musztra” – ćwiczenia warg i języka

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Koniki” – zabawa bieżna
  • Zabawy ruchowe: „Jeżyk”, „Tresowane koty”, „Pozbieraj liście”, „Stary niedźwiedź”, „Boogie - woogie”, „Dżungla”, „Jawor”
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
  • Zabawa pantomimiczne
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Masażyki”, „Iskierka”
  • Zabawy dydaktyczne: „Kolory”, „Ciepło - zimno”

II  tydzień – „Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje!”

  • Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej
  • Budowanie prostych konstrukcji latających
  • Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych
  • Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów
  • Wzbogacanie czynnego słownika dzieci

Prace plastyczne:

  • „Latawiec” – próba wykonania i ozdobienia grupowego latawca
  • „Wiatraczki” – wykonanie wiatraczków
  • „Flaga Polski” – wykonanie flagi Polski (wydzieranka)
  • „Wietrzne pejzaże” – rozdmuchiwanie słomką farb plakatowych

Ćwiczenia graficzne:

  • „Latawiec” – rysowanie po śladzie latawca i jego kolorowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
  • Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • Obserwacja pogody – ubieranki zgadywanki; klasyfikowanie i segregowanie jesiennej garderoby
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
  • „Jasno – ciemno” – obserwacja przyrody, wyjaśnienie następstwa dni i nocy
  • „Gdzie ukrył się wiatr?” – zabawa doskonaląca orientację przestrzenną

Zajęcia muzyczne:

  • „Padający deszcz” – słuchanie dźwięków deszczu
  • Nauka piosenki – „Miś Pluszowy”
  • „Deszczowa Orkiestra” – granie na instrumentach; wydobywanie dźwięków z dostępnych przedmiotów

Zabawy logopedyczne:

  • „Wieje wiatr” – dmuchanie wiatraczków (ćwiczenie natężenia dmuchania)
  • Zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: np. „Latawiec”, „Psotny wietrzyk”, „Pingwin”, „Kropelki deszczu”
  • „Jesienny spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
  • „Kałuże” – zabawy ruchowe
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Masażyki”, „Piłka parzy”  
  • Zabawy dydaktyczne: „Kolory”, „Złota Kula”, „Szewczyk”

III  tydzień – „Parasole czas wyciągnąć, jesień w pełni, deszcz nadciąga”

  • Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie
  • Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych
  • Wzbogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci
  • Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur.

Prace plastyczne:

  • „Parasol” – malowanie farbami parasola
  • „Kolorowy parasol” – kolorowanie parasola wg kodu

Ćwiczenia graficzne:

  • „Pary butów” – łączenie w pary, kolorowanie butów wg kodu
  • „Deszcz” – rysowanie po śladzie kropel deszczu
  • „Parasol” – łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • „Obserwacja pogody” – ubieranki zgadywanki; klasyfikowanie i segregowanie jesiennej garderoby
  • „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
  • „Deszczowe kropelki” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
  • „Kropelki deszczu – ustawianie kropel malejąco i rosnąco

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniaczku”
  • „Pada deszczyk”  – opowieść ruchowa przy muzyce
  • „Echo” – zabawa rytmiczna
  • Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce

Zabawy logopedyczne:

  • „Pada deszczyk” – zabawa logopedyczna
  • „Mżawka i burza”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Kto pierwszy się ubierze?”
  • Zabawy pantomimiczne – „Ubieramy się” 
  • „Spacer do parku” – ćwiczenia na powietrzu
  • „Hop, hop; chlap, chlap” – zabawa ruchowa
  • „Słonko świeci, deszczyk pada” – zabawa ruchowa

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawa relaksacyjna: „Dźwięki lasu”
  • Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)

IV  tydzień – „Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy”

  • Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni
  • Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące
  • Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
  • Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców – przygotowanie do pisania
  • Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat

Prace plastyczne:

  • „Co lubię robić w przedszkolu?” – rysowanie kredkami
  • „Strachy na lachy” - malowanie farbami
  • „Obłoczki” – wyklejanie przygotowanych wzorów chmurki watą

Ćwiczenia graficzne:

  • „Dobry duszek” – rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • „Strachy na lachy” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Która ręka lewa?” – zabawa doskonaląca rozróżnianie stron
  • „Części Ciała” – zabawy przypominające
  • Zabawy paluszkowe

Zajęcia muzyczne:

  • Swobodny taniec do muzyki – „Duszki”
  • Zabawy z panem Miłoszem „Tuptaj Średniaczku”
  • „Duszki” – zabawa muzyczna z pokazywaniem

Zabawy logopedyczne:

  • Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
  • Zabawy balonem

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Rzut do celu
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
  • Wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Wyliczanki – odliczanki” , „Stonoga”
  • Zabawa w chowanego – zabawa w ogrodzie przedszkolnym
  • Zabawy pantomimiczne – „Duszki”

 

Życzymy Państwu i Dzieciom Najpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia oraz zdrowia i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku |