Plan pracy - maj 2022 roku
I tydzień – „Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!”
- Doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu
- „I ja urosnę” opowiadanie Cz. Janczarskiego
- „Wokół Słońca” – opowiadanie, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
- „Tęcza” – opowiadanie, rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki; budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;
Prace plastyczne:
- „Tęcza” – malowanie farbami
- malowanie farbami do muzyki
- kolorowanie kredkami ołówkowymi przygotowanych wzorów
- „Parasolki” – wyklejanie przygotowanego wzoru wydzieranką z papieru kolorowego
Ćwiczenia graficzne:
- „Tęcza” – łączenie kropek po łuku
- „Słoneczko” – rysowanie po śladzie
- „Krople deszczu” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia (np. kolorowe ryby, wiosenna łąka kwiatowa)
- utrwalanie liczenia w dostępnym zakresie dziecka (np. krople deszczu)
- „Pary” – łączenie w pary (np. mała kropla – wielka kropla)
- układanie rytmów (np. jasno – ciemno, tęcza)
- utrwalenie nazw i rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych
- utrwalenie kolorów (kolory podstawowe i pochodne)
- zagadki słuchowe, obrazkowe i słowne: „Co to za pogoda?”, „Dźwięki lasu”
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. „Słoneczko po deszczu”
- „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno, głośno czy cicho” – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych
- odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne, np. „Wiosenny deszczyk”
- „Nasze słoneczko” – ćwiczenia artykulacyjne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: ławeczki, szarf, obręczy lub woreczków (np. zabawy w deszczu)
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- zabawy ruchowe: „Omiń kałuże”, „Słonko świeci - deszczyk pada”, „Tęczowy taniec”, „Kotki”
- zabawa z chustą animacyjną
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne z inicjatywy dzieci
- zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- zabawy naśladowcze, np. „Taniec w deszczu”
II tydzień – „Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc. „
- Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt - owadów, kształtowanie
przyjaznego odnoszenia się do zwierząt; - Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
- „Mieszkańcy łąki” opowiadanie
- „Magiczna przemiana gąsienicy” opowiadanie
- Jak mieszka mrówka i pszczoła – opowiadanie
- Rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Zabawy badawcze:
- „Kolorowe kwiaty w słoiku”
- „Jak rośnie roślina?” – utrwalanie etapów wzrostu rośliny
Prace plastyczne:
- „Wiosenna łąka” – malowanie farbami, doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych
- „Spacer z rodziną” – rysowanie kredkami ołówkowymi
- wyklejanie etapami przemiany gąsienicy w motyla
- „Motylek” – ozdabianie sylwety motyla kolorowym papierem/farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Biedroneczka na liściu” – łączenie kropek
- „Droga na łąkę pszczoły” – rysowanie po śladzie
- „Kwiaty w wazonie” – rysowanie po śladzie i kolorowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. wiosenne kwiaty, biedronki i motylki)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie), np. ile kropek ma biedronka
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron – utrwalanie
- „Gdzie jest pszczoła?” – określanie kierunków w przestrzeni
- rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących wiosny
- podobieństwa i różnice, np. wiosenna łąka, biedroneczki i motylki
Zajęcia muzyczne:
- „Bociany chodzą po łące” – zabawa rytmiczna
- „Walc kwiatów” – swobodny taniec dzieci do muzyki P. Czajkowskiego
- „Pszczeli koncert” – zabawa muzyczna z instrumentami
- nauka piosenki
Zabawy logopedyczne:
- zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- „Pszczoły, osy i świerszcze” – ćwiczenia artykulacyjne, naśladowanie odgłosów
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu; obserwacja przyrody
- zabawy ruchowe, np.: „Bocian i żaba”,” Muchy i pająki”
- doskonalenie równowagi – „Stój jak bocian”
- „Wiosenne wyścigi” – wyścigi rzędów
- zabawa ruchowa, np. „Biedroneczko leć do nieba”
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne, np. pająk patrzy
- zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk” itp.
- zabawy naśladowcze, np.: owady na łące,
III tydzień – „Wybrać zawód - trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa…”
- Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola - podstawowe czynności
- „Gdzie pracuje mama z tatą” – opowiadanie, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
- „Krawcowa” wiersz I. Salach, rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- „Dzieci, kominiarz i inni...” – opowiadanie, kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego
Prace plastyczne:
- „Co potrzebne jest w mojej pracy…” – doklejanie atrybutów do zawodów
- „Kim będę gdy dorosnę… „ – rysowanie kredkami
- „Szef kuchni poleca…” – formowanie z plasteliny swojej ulubionej potrawy
Ćwiczenia graficzne:
- „Ściegi”– ćwiczenia grafomotoryczne
- „Przeplatanka” – przewlekanie sznurków przez otwory
- „Pojazdy” – łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie „– zabawy z kodowaniem
- segregowanie i klasyfikowanie; przeliczanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: w kuchni kucharza, naczynia i sprzęty kuchenne, samochody
- „Nisko/wysoko i wąsko/szeroko” – utrwalanie rozróżniania wysokości i szerokości
- „W drodze do pracy” – poruszanie się po sali wg instrukcji
- „Zawody” – dzielenie wyrazów na sylaby – liczenie sylab; układanie obrazka z części
- zagadki słowne, obrazkowe, słuchowe dotyczące zawodów
Zajęcia muzyczne:
- zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Bańki mydlane” – dmuchanie baniek
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- zabawy pantomimiczne: „Idziemy na spacer”, „Jesteśmy u lekarza/fryzjera…”,
- zabawy ruchowe: „Wskocz do hula-hop”, „Duży – mały”, „Pokaz mody”, „Kominiarz na drabinie”, „W kopalni”, „Samochody osobowe i ciężarowe”,
- zabawy z elementem czworakowania, np.: „Niedźwiadki’, „Tunel”, „Toczymy piłkę”
- ćwiczenia gimnastyczne
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- „Słońce świeci, deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa
IV tydzień – „Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki!”
- Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych - miłość.
- „Moja mama i mój tata” opowiadanie, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
- „Mamusia” i „Tatuś” M. Strzałkowa – wiersze
- „Piękne zwyczaje” Cz. Janczarski wiersz, wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych;
- „Co to jest miłość?” opowiadanie, rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
Prace plastyczne:
- kolorowanie różnych kolorowanek
- „Makaronowe korale” – nawlekanie makaronu na sznurek
- wyklejanie bukietu kwiatów z wydzieranki
- „Portret mamusi” – rysowanie kredkami ołówkowymi
Ćwiczenia graficzne:
- „Serce” – łączenie kropek,
- „Słoneczka dla mamy” – ćwiczenia grafomotoryczne
- „Taneczne zygzaki” – ćwiczenia graficzne
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- segregowanie i klasyfikowanie; przeliczanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. kwiatki, serduszka)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Rytmy” – korale dla mamy
- utrwalenie figur geometrycznych
Zajęcia muzyczne:
- swobodne tańce do muzyki
- „Dziwne dźwięki” – zabawy muzyczno-słuchowe
- nauka piosenki na Dzień Matki
Zabawy logopedyczne:
- Ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Skoczny języczek’ – ćwiczenia artykulacyjne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. ławeczki, szarf, obręczy, woreczków
- zabawy z elementem równowagi, np.: omiń przeszkodę
- wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- zabawy ruchowe, np. „Komu serce dam”, „Niosę tort dla rodziców”
- „1, 2, 3 mama patrzy… „- zabawa orientacyjno-porządkowa
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne, np.: wyliczanki
- zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- zabawy naśladowcze, np. ‘Lustra”, „Dobry – zły nastrój”
Plan pracy - kwiecień 2022 roku
I tydzień – „Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło…”
- Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego
- Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka
- Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka
- Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych
- Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich
- Opowiadania: „Miasto i wieś”, „Od ziarenka do bochenka”; bajka: „Brzydkie Kaczątko” H. Ch. Andersen – rozmowa z dziećmi na temat utworu, odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Wiejskie podwórko” – kolorowanie kredkami przygotowanych wzorów
- „Wiejskie zwierzęta” – malowanie farbami
- „Zwierzęta z wiejskiej zagrody” – dorysowywanie reszty zwierzęcia
Ćwiczenia graficzne:
- ”Mieszkańcy wsi” – łączenie kropek
- „Podkowa na szczęście” – ćwiczenie grafomotoryczne
- „Śniadanie w zagrodzie” – łączenie w pary
- „Ptasie pióra” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia (zwierzęta gospodarskie i ich dzieci, np. kura – kurczątko)
- utrwalanie liczenia w dostępnym zakresie dziecka (np. zwierzęta gospodarskie i ich dzieci)
- „Pary” – łączenie w pary (np. łączenie domków z ich mieszkańcami, mama – dziecko; klasyfikowanie wg wielkości, koloru, przeznaczenia)
- zagadki słuchowe, obrazkowe i słowne: „Co słychać/kto mieszka na wiejskim podwórku?”
- różnice i podobieństwa: „Miasto – wieś”
Zajęcia muzyczne:
- zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. Stary Donald
- „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno, głośno czy cicho” – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych
- odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej
Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne, np. Podwórkowe rozmowy
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: ławeczki, szarf, obręczy lub woreczków
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
- zabawa ruchowa, np. „Zające w ogrodzie”, „Kury i kaczki”
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne z inicjatywy dzieci
- zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- zabawy naśladowcze, np. „Noc i dzień”, „Wiejskie zwierzęta”, „Kacze zwyczaje”,
II tydzień – „Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki…”
- Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi
- Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej
- Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów
- Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy
- Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych
- Opowiadania: „Malowane jaja”, „Świąteczne zwyczaje i menu”; wiersz: „Śmigus dyngus” M. Terlikowskiej – rozmowa z dziećmi na temat utworu, odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Zabawy badawcze:
- „Gotowane czy surowe” – obserwacja jajek
Prace plastyczne:
- „Pisanka” – malowanie farbami
- „Wielkanocne jajko” – wyklejanie wydzieranką pisanki
- „Wielkanocny Zajączek” – malowanie farbami
- „Świąteczne jajo” – zabawy z plasteliną
- „Wielkanocna kartka świąteczna” – wyklejanie z części
Ćwiczenia graficzne:
- „Pisanki” – łączenie kropek
- „Kurczaczek w skorupce” – rysowanie po śladzie
- „Znajdź taką samą pisankę” – łączenie w pary
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. pisanki)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron – utrwalanie
- „Gdzie są pisanki?” – określanie kierunków w przestrzeni
- „Gdzie jest jajo?” – mozaika geometryczna
- rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących Świąt Wielkanocnych
- „Wielkanocne rytmy” – układanie rytów
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
- „Wiosna” – swobodny taniec dzieci do muzyki
- „Pisanki”– nauka piosenki
- „Dyngus” – zabawa taneczna
Zabawy logopedyczne:
- zabawy dźwiękonaśladowcze (wykorzystywanie buzi)
- „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe
- „Baranki i owieczki” – ćwiczenia artykulacyjne, naśladowanie odgłosów
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu; obserwacja przyrody
- zabawy ruchowe, np.: „Kurczęta i lisek”, „Tunel”
- „Zanieś Mazurka” – doskonalenie równowagi
- „Świąteczne wyścigi” – wyścigi rzędów
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne
- zabawy dydaktyczne z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk” itp.
- zabawy naśladowcze, np.: kury i kurczęta,
III tydzień – „Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza…”
- Wyrabianie nawyków prozdrowotnych
- Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej
- Dbanie o zmysły - posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie
- Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu
- Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa
- Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie
- Opowiadania: „Domowa apteczka”, „Zdrowe zęby”, „Jak chronimy się przed chorobami?” (burza mózgów); wiersze: „Chory miś” S. Kossuth, „Zdrowie, czystość to zdrowie” – wiersz I. Salach, „Przedszkolaczek” J. Korczakowska – rozmowa z dziećmi na temat utworu, odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Zabawy badawcze:
- „Witaminy: szukanie witamin w ogrodzie” – poszerzanie wiedzy na temat roślin leczniczych
Prace plastyczne:
- „Mój lekarz” – rysowanie kredkami ołówkowymi
- „Wirusy i bakterie” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Owocowy zawrót głowy” – łączenie owoców po kropkach
- „Piramida zdrowia – co jest zdrowe" – zaznaczanie odpowiednich artykułów spożywczych
- „Magiczny plaster” – karta pracy: „W czym pomaga plasterek?”
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
- „Segregowanie i klasyfikowanie” – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: Kolorowe witaminy – przyporządkowanie warzyw i owoców do krążków w odpowiadającym im kolorów
- „Nisko/wysoko i wąsko/szeroko” – utrwalanie rozróżniania wysokości i szerokości
- „Bystre oko: Gabinet lekarski” – wyszukiwanie różnić na obrazkach
- „W drodze do lekarza” – poruszanie się po sali wg instrukcji
- „U lekarza” – dzielenie wyrazów na sylaby – liczenie sylab
Zajęcia muzyczne:
- zabawy rytmiczne z panem Miłoszem „Tuptaj Średniczku”
- zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- zabawy z wykorzystaniem instrumentów
- „Stary niedźwiedź”, „Marsz czyścioszków” – zabawa muzyczno-ruchowa
Zabawy logopedyczne:
- „Języczek wędrowniczek” – gimnastyka buzi i języka
- „Dmuchamy na choroby” – ćwiczenia oddechowe
- „Bańki mydlane” – dmuchanie baniek
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- zabawy pantomimiczne, np.: „Idziemy na spacer”, „Chory pajacyk”
- zabawa z elementem równowagi, np.: „Omiń wirusa”
- zabawy ruchowe, np.: „Wskocz do hula-hop”, „Duży – mały”
- zabawa z elementem czworakowania, np.: „Niedźwiadki”, „Tunel „
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków
- wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy i ćwiczenia na świeżym powietrzu
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- zabawy naśladowcę, np. wróbelki, ptaszki
- „Słońce świeci, deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- budowanie z klocków domków dla samolotów – zabawa w małych zespołach
IV tydzień – „Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!”
- Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie
- Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony
- Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
- Opowiadania: „Kolorowe kosze na śmieci”, „Rady na odpady”, „Psia niespodzianka”, „Gryzia, Bęcek i dużo śmieci”; „wiersze: „Kosz na śmieci” W. Broniewski, „Obietnica” I. Salach – rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki; swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- kolorowanie różnych kolorowanek
- „Wiosna już jest” – malowanie farbami
- „Śmieciozaur” – wykonanie stworka z gazet i siatek plastikowych
Ćwiczenia graficzne:
- „Co do jakiego kosza?” – łączenie elementów
- „Wiosenne znaki” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- „Brudne – czyste” – znajdowanie podobieństw i różnic w obrazkach
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. plastik, metal, szkło, papier)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
Zajęcia muzyczne:
- swobodne tańce do muzyki
- „Ekoludki” – taniec dzieci do instrukcji nauczyciela
- zabawy z instrumentami
- „Dziwne dźwięki” – zabawy muzyczno-słuchowe
- „Butelkowe rytmy” – zabawy rytmiczne z butelkami
Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Skoczny języczek” – ćwiczenia artykulacyjne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- rzut do celu, np. papierowe kule wrzucamy do kosza na papiery
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. ławeczki, szarf, obręczy, woreczków
- zabawy z elementem równowagi, np.: omiń przeszkodę na spacerze z psem
- wyjścia do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne, np.: wyliczanki
- zabawy relaksacyjne, np. masażyki, muzyka relaksacyjna
- zabawy naśladowcze, np. „Wielkie sprzątanie”, „Segregowanie śmieci”