Marzec
I tydzień – Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat
- „Rodzeństwo” – wyjaśnienie pojęć: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra.
- „Tomek i dzidziuś” – wysłuchanie opowiadania, rozmowa o bohaterach opowiadania, odniesienie się do własnych doświadczeń dzieci.
- „Zgadnij, kim oni są” – zabawa językowa rozwijająca umiejętność prawidłowego konstruowania dłuższej wypowiedzi, omawianie treści ilustracji.
- „W parach” – zestaw ćwiczeń ruchowych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
- „Kołysanki” – rozmowa na temat usypiania; opowiadanie dzieciom o sposobach na zasypianie (np. słuchanie kołysanek, bajek, liczenie baranków).
Prace plastyczne:
- „Portret – rysowanie kredkami.
- „Moja rodzina” - Malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- Łączenie kropek – sylwetki chłopców i dziewczynek.
- „Baranki” – łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle).
- Utrwalanie liczebników porządkowych.
- „Pary” – łączenie w pary różnych przedmiotów (klasyfikowanie wg wielkości, koloru, przeznaczenia).
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy rytmiczne, np. „Ty i ja”; „Lustro”.
- Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. „Jaki to taniec?”.
- Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty).
- Smutno czy wesoło, szybko czy wolno – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków.
- „Omiń przeszkodę” – zabawa ruchowa z ćwiczeniem równowagi.
- „Tunel” – zabawa z elementem czworakowania.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Kolory”, „Figury”.
- Zabawy dydaktyczne: “Brat czy siostra?”, “Pory roku”, „Zimowe sporty”.
II tydzień – Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
- „Idzie wiosna” – rozmowa na temat ilustracji.
- „Wiosna, lato, jesień, zima” – przypomnienie i utrwalenie nazw czterech pór roku.
- „Dlaczego topnieje?” – przeprowadzanie prostych doświadczeń ze śniegiem i lodem.
- „Co to za kolor?” – ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową i wzbogacające słownik czynny dzieci.
- „Chlap – plusk – kap” – ćwiczenia ortofoniczne.
- „Co widać i słychać za oknem?” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, w najbliższym otoczeniu.
- „Wiosenna paleta” – rozpoznawanie i nazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny.
- „Widzące paluszki” – doskonalenie percepcji zmysłowej.
Prace plastyczne:
- „Przebiśniegi” – klejenie z części.
- „Krokusy” – malowanie farbami.
- „Wiosenne kolorowanki” – kolorowanie przygotowanych wzorów kredkami.
- „W marcu jak w garncu” – malowanie farbami – mieszanie barw.
Ćwiczenia graficzne:
- „Deszczowe chmury”; „Krople deszczu” - karta pracy.
- „Kropla do kropli” – rysowanie po śladzie.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie).
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron – utrwalanie.
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących zimy.
- „Marcowe rytmy” – układanie rytów.
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy.
- „Pożegnanie bałwanka” – zabawa ruchowo – taneczna.
- „Idzie wiosna” – swobodny taniec dzieci do muzyki.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
- Zabawy ruchowe: „Hop-hop”, „Slalom” – wyścigi.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”, „Kotek Mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, „Jedziemy na rowerze”, „Liczymy krokusy”.
III tydzień – Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór
- „Przyloty” – prezentacja ptaków, które wiosną wracają z południa.
- „Wróbelki” – zabawa naśladowcza.
- „Ptasie jaja” – prezentacja różnych okazów ptasich jaj.
- „Czyje to mieszkanie?” – oglądanie obrazków, fotografii i ilustracji przedstawiających gniazda różnych ptaków, rozmowa kierowana na temat ich różnorodności.
- „Kukułka” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lęgowym kukułki, ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.
- „Nasze ptaki” – oglądanie zdjęć i albumów przyrodniczych.
- „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima z nagrania lub czytanego przez nauczyciela, rozmowa na temat treści.
- „Kto tak pięknie śpiewa?” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ptaków z płyty.
Prace plastyczne:
- Wyklejenie sylwety krokusa.
- „Kolorowe kwiatki” – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- „Wiosenne kwiaty” – rysowanie po śladzie.
- „Wiosna” – wydzieranka.
- „Ptasie jaja” – ćwiczenia grafomotoryczne.
- „Ptasie pióra” – łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: Co jest w gnieździe?.
- „Ile jest jajek?”– przeliczania.
- „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości.
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach.
- „Budka dla szpaka” – figury geometryczne.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce.
- „Wiosenna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce.
- Nauka piosenki: „Wiosna”.
- „Głosy ptaków” – zabawa z wykorzystaniem instrumentów.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Powrót ptaków z ciepłych krajów” – ćwiczenia gimnastyczne.
- Zabawa ruchowa: „Boogie Woogie”, „Idziemy do zoo”, „Krasnoludek”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Lulijanka”, „Ojciec Wigiliusz”.
- Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „Jaki to kolor?”, „Czyj to śpiew?”.
IV tydzień – Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
- „Nasz kalendarz” – pogadanka inspirowana treścią krótkiej rymowanki, utrwalenie nazw dni tygodnia.
- „Co może mały człowiek?” – rozmowa kierowana na temat umiejętności opanowanych przez dzieci.
- „Zuzia, Julka i wstrętne sznurowadła” – wysłuchanie opowiadania.
- „Dzieci” – prezentacja fotografii dzieci.
- „Kiedy obchodzimy urodziny?” – pogadanka na temat przemijania czasu, stawania się coraz starszym, obchodzenia urodzin.
- „Kiedy to było? Kiedy to będzie?” – pogadanka utrwalająca pojęcia określające czas, ćwiczenie orientacji w czasie.
- „Byłem, jestem, będę” – ćwiczenia słownikowe, uświadomienie dzieciom stałości etapów dnia i przypisanych do nich czynności.
- „Siejemy rzeżuchę” – założenie hodowli.
Prace plastyczne:
- „Skarpetki” – wyklejanie konturów wydzieranką.
- „To ja” – mój własny portret.
- Kolorowanie kolorowanek .
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- „Skarpetki” – łączenie kropek
- rysowanie po śladzie.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające.
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie).
- „Czyja to skarpetka?” – porównywanie wielkości.
- „Ile świeczek na torcie, tyle mam lat” – przeliczanie.
- „Części dnia i nocy” – utrwalanie stałości etapów dnia.
Zajęcia muzyczne:
- „Wesołe figury”; „Bajkowe postacie” – zabawy muzyczno – ruchowe.
- „Rosnę, rosnę” – zabawa rytmiczna.
- „Taniec zabawek” – zabawa muzyczna.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Zabawy ruchowe: „Kto pierwszy”, „Rzut do celu”, „Wyścigi”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Iskierka”, „Podaj rękę”, „Figury”.
- Zabawy dydaktyczne: „Znajdź swoją postać”, „Co to za postać?”, „Kto to taki”.
Luty
I tydzień –Zima to jest super sprawa, śnieżne zaspy-jest zabawa
- „Czyj to cień?” – doskonalenie percepcji wzrokowej.
- „Śnieg” – wysłuchanie wiersza T. Śliwiaka.
- „Zimowy regulamin” – ustalenie zasad obowiązujących podczas zabaw na śniegu.
- „Zimowy kodeks” – omówienie plakatu, który przedstawia zasady bezpieczeństwa
w zimie. - „Biały walczyk” – zabawa taneczna przy piosence.
- „Śnieżynki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe.
- „Zimowe pejzaże” – oglądanie zimowych widoków.
- Rozwiązywanie zagadek zimowych z wykorzystaniem obrazków.
Prace plastyczne:
- „Zimowe zabawy” – malowanie białą farbą na kolorowym tle.
- „Bałwan” – klejenie bałwana z przygotowanych części.
- „Zimowy pejzaż” – dokończenie obrazków – malowanie farbami.
- Układanie obrazka z figur geometrycznych.
Ćwiczenia graficzne:
- „Czyje to ślady na śniegu? - karta pracy.
- „Na stoku i na lodowisku” – łączenie w pary sportowca z jego sprzętem.
- „Czyj to cień?” – ćwiczenie analizatora wzrokowego.
- „Płatki śniegu” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np. papierowe śnieżynki, kule śnieżne.
- Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Prawy do lewego – rozróżnianie stron
- Mozaika geometryczna – zamki na lodzie.
Zajęcia muzyczne:
- „Jazda na nartach” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Walc łyżwiarzy” – improwizacja ruchowa do utworu E. Waldteufela.
- „Biały walczyk” – nauka piosenki, omówienie jej treści i nastroju.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Zimowy tor przeszkód” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową.
- Zabawy ruchowe: „Taniec Elfów”, „Na saneczkach”, „Figury”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Piłka parzy”, „Kotek Mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Czy to zima?”, „Zimowe sporty”.
II tydzień – Do sklepów wyruszamy gdy zakupy zrobić mamy
- „Na zakupy” – rozmowa na temat różnorodności i specyfiki sklepów w odwołaniu do doświadczeń dzieci.
- „W sklepie” – rozmowa o zasadach dobrego zachowania w miejscach publicznych.
- „Bęcek i wyprawa do sklepu” – wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci.
- „Torba pełna zakupów” – rozpoznawanie za pomocą dotyku zawartości torby.
- „Sklep” – zorganizowanie kącika tematycznego z dostępnymi akcesoriami.
- „Kupujemy i sprzedajemy” – spontaniczne zabawy tematyczne w kąciku sklepowym.
- „Ciasto orzechowe” – nazywanie produktów potrzebnych do upieczenia ciasta, dzielenie wyrazów na sylaby.
- „Lekki woreczek – ciężki woreczek” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
- „Co jesz?” – zagadki smakowe.
Prace plastyczne:
- Ozdabianie przygotowanych wzorów samodzielnie przygotowaną wydzieranką.
- Kolorowanie szalików wg kodu
- „Paski,paseczki” – wycinanie kolorowych pasków z papieru kolorowego.
Ćwiczenia graficzne:
- „Łączenie kropek” – banknoty i monety.
- „Jaki to sklep?” – łączenie produktów ze sklepem, w których można je kupić.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. owoce i warzywa; monety i banknoty).
- „Dni Tygodnia” – przypomnienie nazw dni tygodnia.
- „Kupujemy – budujemy” – nauka wymiany banknotów.
- „Ważymy wagą” – prezentacja wagi szalkowej i odważników – zabawy w ważenie.
- „Lekki – ciężki / długi – krótki” – nauka stopniowania przymiotników na konkretnych przedmiotach.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy taneczne do muzyki, np.: pchamy wózek z zakupami.
- Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty).
- „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno” – rozpoznanie charakteru i tempa różnych utworów muzycznych.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
- Zabawy ruchowe: „Skoki – kto wyżej/dalej skoczy?”, „Slalom” – wyścigi.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”, „Iskierka”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, „Na zakupach”, „Liczymy bułeczki”.
III tydzień – Podróżować każdy może, na rowerze, na motorze
- „Pojazdy” – wysłuchanie wiersza I. Salach, rozmowa na temat jego treści.
- „Samolot” – słuchanie ze zrozumieniem wiersza I. Salach.
- „W atlasie” – oglądanie planów i map, rozmowa o tym, co przedstawiają i do czego służą.
- „Podróż do ciepłych krajów” – rozmowy o podróżowaniu i środkach lokomocji.
- „Na wyprawę nadszedł czas…” – zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
- „O ludziku podróżniku” – wysłuchanie wiersza A. Gajewskiej i rozmowa na temat ekwipunku potrzebnego podczas wyprawy.
- „Co za hałas?” – rozwiązywanie zagadek słuchowych, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy.
Prace plastyczne:
- Wyklejenie samochodu z przygotowanych części (koła).
- „Papierowe samoloty” – składanie samolotu z kartki papieru.
- „Łódeczka” – składanie łódki z papieru – origami.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- „Ślady rowerowe” – rysowanie po śladzie.
- „Samolot w chmurach” – łączenie kropek.
- „Łódź podwodna” – ćwiczenia grafomotoryczne.
- „Plecak podróżnika” – łączenie przedmiotów potrzebnych podróżnikowi.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: co jeździ, co pływa.
- „Ile to jest kroków?” – przeliczanie.
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron.
- „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości.
- „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce.
- Samoloty – zabawa muzyczno – ruchowa (np. „Mucha w samolocie”).
- „Jedzie pociąg” – zabawa muzyczna.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Hop w zimowy puch” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
- Zabawa ruchowa: „Boogie Woogie”, „Idziemy do zoo”, „Na saneczkach”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Ojciec Wigiliusz”.
- Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „Czyj to szaliczek”, „Jak się ubrać?”.
IV tydzień – Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę
- „Wspomnienie” – wysłuchanie wiersza T. Szymy jako wprowadzenie do rozmowy na temat teatru, wypowiedzi dzieci wynikające z doświadczeń i wyobrażeń.
- „Nasz teatrzyk” – wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających wystrój teatru; nazywanie poszczególnych pomieszczeń i elementów (scena, kurtyna, widownia, kulisy, garderoba).
- „Domek na koguciej nóżce” – ćwiczenie języka i naśladowanie odgłosów zwierząt.
- „Widowisko” – rozmowa na temat miejsc, w których można oglądać różne występy (teatr, kino, cyrk, filharmonia, telewizja).
- „Gdzie się schował pajac?” – zabawa, ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
- „Jestem aktorem” – zabawa pantomimiczna.
Prace plastyczne:
- „Teatr” – rysowanie kredkami.
- „Nasz teatrzyk” – budowanie z kartonu wspólnego teatrzyku.
- „Kukiełka” – wykonanie kukiełki z różnych materiałów.
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- „Kto kim jest?” – karta pracy – łączenie w pary strojów z bajką.
- „Bajkowe postacie” – rysowanie postaci po kropkach.
- rysowanie szlaczków.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Która ręka lewa?” – zabawa doskonaląca rozróżnianie stron – zabawy przypominające.
- „Części Ciała” – zabawy przypominające.
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Moje zabawki” – układanie kompozycji z figur geometrycznych.
- „Dwa teatry” – spontaniczne zabawy dzieci w teatr – odgrywanie ról.
- „W teatrze „– układanie z części obrazka.
Zajęcia muzyczne:
- „Wesołe figury”; „Bajkowe postacie” – zabawy muzyczno – ruchowe.
- Improwizacja na instrumentach perkusyjnych.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- Zabawy ruchowe: „Kto pierwszy”, „Z górki na pazurki”, „Złap mnie”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Iskierka”.
- Zabawy dydaktyczne: „Jestem aktorem”, „Co to za postać?”, „O kim mówię?”.
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy - Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
• Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;
• Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);
• Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.
Literatura:
- Zuzia i jej postanowienie – opowiadanie
- „Pory roku” wiersz H. Zdzitkowieckiej
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Zegar” – wyklejanie z przygotowanych elementów
- „Sylwester” – rysowanie kredkami sylwestrowych wspomnień
Ćwiczenia graficzne:
- „Serpentyny” – łączenie po śladzie
- „Pory roku” – karta pracy – połączenie odpowiednich elementów z daną porą roku
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Układamy kalendarze” – rytmy; następstwo pór roku; następstwo dnia i nocy
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości
- Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Zegary)
- „Miesiące” – nauka nazw miesięcy
- „Dni Tygodnia” – nauka nazw dni tygodnia
Zajęcia muzyczne:
- „Noworoczna Orkiestra” – zabawa rytmiczna
- Zabawy taneczne do muzyki
- Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty)
- „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno” – rozpoznanie charakteru i tempa różnych utworów muzycznych
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy ruchowe: z inicjatywy dzieci
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Iskierka”,
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
- „Dzieci śpią – dzieci się bawią” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Tydzień drugi – Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;
• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru:
cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
• Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.
Literatura:
- „Bajka o królu żółtko” W. Widłak
- „O wawelskim smoku” K. Makuszyński
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Rycerz i Królewna” – ozdabianie sylwet różnymi technikami plastycznymi
- „Zamek” – budowanie zamku z przygotowanych elementów (figury geometryczne)
- „Mój smok” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Zamek” – rysowanie po śladzie zamka i jego kolorowanie
- „Medale” – rysowanie po śladzie medali – kolorowanie
- „Zamkowe tajemnice” – karta pracy – doskonalenie spostrzegawczości
- „Czyje to ślady?” - Karta pracy
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
- „Jasno – ciemno” – następstwa dni i nocy
- „Wieże zamkowe” – rozróżnianie wysokości, stopniowanie
Zajęcia muzyczne:
- „Noworoczna Orkiestra” – granie na instrumentach; wydobywanie dźwięków z dostępnych przedmiotów
- „Dworski Taniec” – taniec do muzyki klasycznej / średniowiecznej
- Nauka piosenki – „Baju, baj Księżniczko”
- „Menuet” – zabawa taneczna
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Zimowy spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- „Rycerskie zawody” – zawody sportowe
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Piłka parzy”
- Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk”
Tydzień trzeci – Kocham Babcię, kocham Dziadka, bycie z nimi to jest gratka
• Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;
• Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;
• Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;
• Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem
występu;
• Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Literatura:
- „Dziadek” wiersz B. Piergy
- „Piosenka dla babci” wiersz M. Terlikowskiej
- „Ola i zakładka dla babci” – opowiadanie
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Babcia i dziadek” – malowanie farbami sylwet dziadków
- „Babcia” – rysowanie kredkami portretu babci
- „Dziadek” – rysowanie kredkami portretu dziadka
Ćwiczenia graficzne:
- „Babcia i dziadek” - łączenie kropek – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Obserwacja pogody – ubieranki zgadywanki – klasyfikowanie i segregowanie zimowej garderoby
- Kodowanie na dywanie – zabawy z kodowaniem
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
- „Moja rodzina” – drzewo genealogiczne
- „Dorastanie” – klasyfikowanie elementów wg wielkości
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- „Dobrze mi u dziadków” – nauka piosenki na Dzień Babci i Dziadka
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy pantomimiczne – „Ubieramy się na sanki / narty”; „Robimy dziadkom zakupy”
- „Gdy dziadkowie byli mali” – dawne zabawy
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
- „Pomagamy babci”, „Łyżwowe szaleństwo z dziadkami” – zabawa naśladowcza
Tydzień czwarty – Co marzenia, to marzenia wnet się życie nasze zmienia
• Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;
• Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych;
• Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile
pozostało;
• Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.
Literatura:
- „Co najbardziej lubią dzieci” wiersz M. Kozłowskiej
- „Dyzio Marzyciel” J. Tuwim
- „Jak dobrze być chłopcem, jak dobrze być dziewczynką” wiersz K. Kowalskiej
- fragmenty „Piotruś Pan” lub „Mały Książę”
- fragmenty „Kubuś Puchatek” A. A. Milne
- rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki; swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu
Prace plastyczne:
- „Moje marzenia” – rysowanie kredkami
- „Stroje karnawałowe” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- „Szlaczki” – rysowanie po śladzie
- „Kto kim jest?” – karta pracy – łączenie w pracy
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Która ręka lewa?” – zabawa doskonaląca rozróżnianie stron
- „Części Ciała” – zabawy przypominające
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- Zabawy paluszkowe
- „Moje zabawki” – układanie kompozycji z figur geometrycznych
- „Co po czym i dlaczego?” – dostrzeżenie związków przyczynowo – skutkowych; układanie ilustracji chronologicznie do wysłuchanej historii
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki
- „Krasnoludek” – zabawa muzyczna z pokazywaniem
- „Marzenia” – nauka piosenki
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Rzut do celu”
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
- „Misie i pszczoły” – zabawy ruchowe
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: wyliczanki – odliczanki,
- „Marzyciele” – zabawa relaksacyjna
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy –Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł
- „Powitanie zimy” – zagadki ruchowo-naśladowcze, wyrażanie treści z wykorzystaniem niewerbalnych środków wyrazu.
- „Zimowe zabawy” – rozmowa na temat zabaw na śniegu na podstawie ilustracji oraz własnych doświadczeń dzieci.
- „Biały – bielszy – najbielszy” – zabawa słowna z wykorzystaniem doznań sensorycznych, doskonalenie umiejętności stopniowania przymiotników.
- „Bałwan” – uważne słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, dostrzeganie elementów humorystycznych w utworach literackich.
- „Bałwankowe rozmowy” – odgrywanie scenek sytuacyjnych, rozwijanie płynności mówienia podczas budowania kreatywnych dialogów.
- „Zimowe rozgrzewanki” – zabawa oddechowa połączona z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.
- „Zimowe sporty i zabawy” – rozmowa kierowana przy ilustracjach, poszerzanie wiedzy na temat sportów i zabaw zimowych ze zwróceniem uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Prace plastyczne:
- „Mikołaj – wyklejenie postaci Mikołaja z gotowych elementów.
- „Bałwanek” – lepienie bałwanka z plasteliny.
- Zimowe zabawy – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- „Mikołajkowe prezenty – łączenie kropek.
- Kolorowanie przygotowanych wzorów o tematyce mikołajkowej i świątecznej.
- „Płatki śniegu” – łączenie w pary tych samych śnieżynek, łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mały, większy, największy” – układanie prezentów wg wielkości (rosnąco i malejąco).
- Koła – klasyfikowanie ze wzglądu na kształt, wielkość, kolor.
- Bałwankowe rodzinki – doskonalenie umiejętności liczenia.
- Mozaika geometryczna – zamki na lodzie.
Zajęcia muzyczne:
- „Powitanie zimy – swobodna interpretacja ruchowa utworu muzycznego.
- Nauka piosenki – ”Mikołaj Święty”.
- Tańczący śnieg – ekspresja ruchowa do utworu C. Debussy’ego.
- Zimowa muzyka – słuchanie utworów muzycznych, kształtowanie umiejętności. opowiadania o utworach muzycznych.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem: gazet, szarf, obręczy.
- Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, „Pozbieraj prezenty”, „Sporty zimowe”, „Zające”.
- „Zimowy spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową.
- „Elfy z prezentami”, „Znajdź swoją parę”, „Lodowe figurki” – zabawy orientacyjno – porządkowe.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Ludzie do ludzi”, „Iskierka”
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w worku Mikołaja”
Tydzień drugi – Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają
- „Sprzątamy wszyscy razem” – oglądanie ilustracji, rozmowa na temat porządków.
- „Wesoły Ryjek pomaga” – słuchanie opowiadania W. Widłaka, dostrzeganie wkładu własnego i poszczególnych członków rodziny w obowiązki domowe.
- „Co możemy zrobić sami? – szukanie odpowiedzi na pytanie poprzez zabawę, wskazywanie konkretnych sposobów aktywnego włączania się w przygotowania do świąt.
- „Zbieramy okruszki” – zabawa oddechowa, kształtowanie właściwego toru oddechowego.
- „Sprzęt do zadań specjalnych” – prezentacja sprzętu gospodarstwa domowego, określanie przeznaczenia poszczególnych urządzeń.
- „Serwetkowe cuda” – prezentacja wyrobów rękodzieła artystycznego, dostrzeganie piękna sztuki użytkowej ze zwróceniem szczególnej uwagi na elementy ludowe i regionalne.
Prace plastyczne:
- „Papierowe serwetki” – wycinanie różnych kształtów z papieru.
- „Pierniki” – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- „Robot” – rysowanie po śladzie, dorysowywanie brakujących elementów.
- „Ręcznik” – udekorowanie ręcznika szlaczkami.
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
- „Pierniczkowy Raj” – łączenie po śladach, łączenie w pary
- „Wzory i wzorki” – rysowanie szlaczków
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Gdzie jest zabawka?” – doskonalenie znajomości schematu własnego ciała.
- „Kolorowe pranie” – doskonalenie nazw kolorów, klasyfikowanie wg odcieni.
- „Pierniki” – doskonalenie umiejętności liczenia.
Zajęcia muzyczne:
- „Chusteczka haftowana” – zabawa muzyczna.
- Zagadki słuchowe – „co tak hałasuje?”
- Nauka i śpiewanie polskich kolęd i pastorałek
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy ruchowe: „Jeż”, „Wróbelki”, „Lustra”.
- „Wyceluj w talerzyk” – zabawa z elementem rzutu.
- Zestawy ćwiczeń gimnastycznych.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Kotek Mruczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Na niebie”, “Zimowe niebo”.
Tydzień trzeci – W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem
- „Jakie święta – takie tradycje” – oglądanie ilustracji związanych z tradycjami świątecznymi.
- „Świąteczne kartki” – oglądanie zebranych kartek świątecznych, przybliżenie tradycji wysyłania kart świątecznych z życzeniami.
- „Nasza choinka” – wspólne ubieranie świątecznego drzewka, rozumienie określeń dotyczących położenia w przestrzeni.
- „Choinka” – oglądanie ilustracji, dostrzegania piękna tradycji ubierania choinki.
- „Historie choinkowych bombek” – opowiadania twórcze, rozwijanie kreatywności i płynności słownej.
- „Magiczny worek Mikołaja” – zagadki dotykowe, rozwijanie wrażliwości sensorycznej oraz umiejętności rozpoznawania i określania kształtów.
- „Życzę Ci…” – ćwiczenia językowe, nauka formułowania życzeń.
Prace plastyczne:
- „Papierowy łańcuch na choinkę” – wykonanie ozdoby na świąteczną choinkę w Sali.
- „Świąteczna kartka” – wykonanie kartki świątecznej
- „Świąteczna gałązka” – wyklejanie obrazka z gotowych elementów.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- „Jakie święta, takie tradycje” – połączenie symboli Bożego Narodzenia.
- Kolorowanie przygotowanych wzorów dotyczących Świąt.
- „Bombka” – łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kto ma taki kolor? – zabawa orientacyjno – porządkowa, doskonalenie nazw kolorów.
- „Bombki – bombeczki” – doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania.
- „Świąteczna gra” – odczytywanie liczb, kropek na kostce.
Zajęcia muzyczne:
- „Choinka i zajączki” – zabawa rytmiczna.
- „Kolorowe Święta” – nauka piosenki.
- „Reniferowe zaprzęgi” – zabawa ruchowa przy muzyce.
- Swobodne tańce do muzyki klasycznej.
- Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Ciepło – zimno”, „Boogie Woogie”, „Dżungla”, „Sztafeta z gałązką”.
- „Hop w zimowy puch” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
- „Spacer do parku” – ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Jeżyk”, „Ojciec Wirgiliusz”.
- Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „But do buta”, „Jak się ubrać?”.
Tydzień czwarty – Boże Narodzenie
- „Co robi Mikołaj?” – scenki pantomimiczne.
- „Świąteczne tradycje” – swobodne wypowiedzi dzieci – poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- „Worek z prezentami” – zagadki dotykowe.
- „Mikołaje są na świecie” – rozmowa w oparciu o wiersz – zachęcanie do pomagania innym.
- „Świąteczne tradycje” – rozmowa kierowana przy obrazkach, przybliżenie tradycji związanych z Wigilią i Bożym Narodzeniem, wzbudzenie potrzeby celebrowania przyjętych zwyczajów w gronie najbliższych.
- „Nakrywamy do świątecznego stołu” – nauka prawidłowego i estetycznego nakrywania do świątecznego stołu.
Prace plastyczne:
- „Choinka” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów.
- „Mikołaj” - dorysowywanie elementów twarzy.
- „Bombka” – wyklejanie bibułą.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
- rysowanie szlaczków
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mikołaj na dachu” - wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko.
- „Choinki-choineczki” - doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania.
Zajęcia muzyczne:
- Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-inicjacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Renifery”– zabawa ruchowa z elementem marszu.
- „Taniec z Mikołajem” – zabawa ruchowa
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Ojciec Wirgiliusz”.
- Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi Mikołaj”, „Czyja to bombka?”, „Gdzie wyrosła choinka?”.
LISTOPAD
Tydzień pierwszy – Mały człowiek czy też duży, dobrze gdy pomocą służy.
- „Gdzie jest miś?” – szukanie misia i określanie jego położenia w przestrzeni za pomocą określeń: na, pod, obok, między, nad, w, itp.
- „Co może mały człowiek?” – stworzenie listy czynności, które dzieci potrafią wykonać samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłego.
- „Mogę, więc pomogę” – zabawa pantomimiczna.
- „Mały, mniejszy, najmniejszy” – ćwiczenia językowe.
- „Jeden dzień z życia przedszkola” – tworzenie historyjki obrazkowej.
- „Mój przyjaciel" – rozmowa o przyjaźni.
Prace plastyczne:
- „Niedokończony rysunek” – rysowanie na dużych arkuszach papieru.
- „Kolorowe koperty” – papieroplastyka, składanie kopert według wskazówek nauczyciela.
Ćwiczenia graficzne:
- „Przyjaciel” – rysowanie po śladzie.
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mały – duży” – porównywanie wysokości dzieci metodą „na oko” i za pomocą miarki.
- „Rysowanie postaci człowieka” – zorganizowanie doświadczeń pomagających
w kształtowaniu schematu własnego ciała według scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
Zajęcia muzyczne:
- „Taniec z przytulanką” – improwizacja ruchowa.
- „O kochaniu misia” – nauka piosenki.
- „Jawor, jawor” – zabawa ruchowa przy piosence, ilustrowanie ruchem treści piosenki.
- „Znajdź swoją grzechotkę” – zabawa rytmiczna.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Tresowane koty”, “Stary niedźwiedź”, „Zbieramy dary jesieni”.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków.
- „Koniki” – zabawa bieżna.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Witam Was”, „Masażyki”, „Wędrujące kasztany”.
- Zabawy dydaktyczne: „Kolory”, „Czyj to głos”, „Chodzi jesień”.
Tydzień drugi - Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje!
- „Wietrznie” – zabawa ortofoniczna.
- „Latawiec” – wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego.
- „Wiatraki” – słuchanie wiersza-instrukcji K. Artyniewicz.
- „Zabawy balonem” – ćwiczenie oddechowe.
- „Co się stanie?” – zabawa badawcza.
- „Jak wygląda wiatr?” – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa na temat utworu, wyszukiwanie odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule; nazywanie pojazdów i przedmiotów wprawianych w ruch przez wiatr.
Prace plastyczne:
- „Mali konstruktorzy” – ozdabianie sylwety latawca.
- „Obłoczki” – stemplowanie.
Ćwiczenia graficzne:
- „Latawce” – rysowanie jesiennych liści po śladzie
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Gdzie ukrył się wiatr?” – zabawa ruchowa doskonaląca orientację przestrzenną według scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
- Przeliczanie sylwet latawców w zakresie do 10.
Zajęcia muzyczne:
- „Na balonie gram” – zabawa rytmiczna.
- „Taniec chmurek” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- Utrwalenie piosenki pt.: „O kochaniu misia”.
- „Latawce” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy ruchowe: „Jeże idą spać”, „Zbieramy dary jesieni”, „Balonik”, „Chmurki”.
- Zestawy ćwiczeń gimnastycznych.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Pajęczyna”, „Kamyczek”, „Kotek Mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Na niebie”, “Jesienny wiaterek”.
Tydzień trzeci - Parasole czas wyciągnąć, Jesień w pełni, deszcz nadciąga!
- „Garderoba przedszkolaka” – przegląd ciepłej odzieży dziecięcej, ustalenie jej przydatności w zależności od pogody.
- „Zmienia się pogoda – zmieniamy ubranie” – oglądanie ilustracji i rozmowa na temat dostosowywania stroju do pogody.
- „Muzyka deszczu” – wsłuchanie się w odgłosy deszczu.
- „Sześć parasoli” – masażyk według M. Bogdanowicz, poszerzenie doznań dzieci o zmysł dotyku, komunikowanie się pozawerbalne przez dotyk.
- „Przelewanie” – obserwowanie kształtów, jakie przybiera określona ilość wody w naczyniach o zróżnicowanych kształtach.
- „Kałużyści" – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa o tym, dlaczego dzieci lubią zabawy w kałuży.
Prace plastyczne:
- „Kałuże” – zbiorowa praca plastyczna.
- „Kolorowe parasole” – kolorowanie według kodu i dorysowywanie elementów.
- „Mokre na mokrym” – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- rysowanie po śladzie
- „Parasolka” – łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kolorowe parasole” – zabawy z liczeniem.
- klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
- utrwalanie liczebników porządkowych.
Zajęcia muzyczne:
- „Parasol dla kota” – nauka piosenki.
- „Parasol dla kota” – ilustrowanie ruchem treści piosenki.
- „Deszczowa orkiestra” – naśladowanie odgłosów deszczu przy pomocy dostępnych instrumentów.
- „Pomysłowa orkiestra” – wydobywanie dźwięków z dostępnych materiałów i naśladowanie odgłosów deszczu.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Słońce świeci, deszczyk pada”, „ Kto pierwszy się ubierze”, „Przeskocz kałużę”.
- „Omiń kałuże” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
- „Spacer do parku” – ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu.
- „Kolorowy parasol” – zabawa z chustą animacyjną
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Taniec parasolek”, „Kamyczek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „But do buta”, „Jak się ubrać?”.
Tydzień czwarty - Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy!
- „Wyliczanki-odliczanki” – nauka popularnych wyliczanek, zachęcenie do korzystania z nich w sytuacjach wyboru; rytmiczna recytacja.
- „Zgadnij, co robię” – kalambury.
- „Kacper – przyjazny duch” – rozmowa o duchach będących bohaterami książek i filmów dla dzieci.
- „Strasznie śmieszne” – zabawa pantomimiczna.
- „Kim jest duszek?” – zabawa słuchowa.
- „Moja Polska” – wysłuchanie wiersza W. Widłaka i rozmowa przy mapie Polski.
- „Nasz hymn” – zapoznanie z hymnem Polski oraz godłem i flagą.
Prace plastyczne:
- „Flaga” – wykonanie flagi Polski z papieru kolorowego.
- „Co lubię robić w przedszkolu?” – wykonanie rysunku kredkami.
- „Kiedy robi się ciemno” – rysowanie biała kredką na czarnym papierze.
Ćwiczenia graficzne:
- Rysowanie kresek pionowych, poziomych i ukośnych
- Rysowanie po śladzie
- Łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Wszyscy się lubimy” – klasyfikowanie
- „Która ręka jest lewa?” – zabawa dydaktyczna wg scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
- „My się ducha nie boimy” –przeliczanie.
Zajęcia muzyczne:
- „Julijanka” – zabawa ruchowa w kole ze śpiewem.
- „Dźwięki” – rozmowa na temat różnych dźwięków: miłych dla ucha, niemiłych, budzących niepokój i strach.
- „Duchy łakomczuchy” – nauka piosenki.
- „Z której strony?” – zabawa dydaktyczna z instrumentami; rozpoznawanie i określanie kierunków
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Psotne duchy”, „Kiwający się statek”, „Nocne marki”.
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, „Iskierka”. ”Orkiestra”
- Zabawy dydaktyczne: “Paluszki nie do jedzenia”, „Para do pary”.
PAŹDZIERNIK
Tydzień pierwszy – Witaminy, hop do brzuszka i marchewka i pietruszka.
- „Co to za warzywo?” – ekspozycja warzyw w kąciku przyrody
- „Moje grządki” – zabawa i ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i podniebienie miękkie
- „Od pomidora do miseczki zupy” – wysłuchanie opowiadania
- „Zagadki o warzywach” – rozwiązywanie zagadek tekstowych
- „Ulubione danie” – rozmowa o ulubionych potrawach
- „Smok niejadek” – wysłuchanie opowiadania
Prace plastyczne:
- „Warzywa” – malowanie farbami sylwet warzyw
- „Owocowa sałatka” – wyklejanie wydzieranką z papieru sylwet owoców
Ćwiczenia graficzne:
- „Sałatka jarzynowa” – łączenie warzyw po kropkach / po śladach
- „Stragan” – dopasowywanie warzyw do ich cieni
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kolorowe sałatki” – klasyfikowanie warzyw wg koloru i wielkości
- „Warzywniak” – przeliczanie warzyw
- „Zbieramy warzywa” – układanie rytmów
Zajęcia muzyczne:
- „Mikser” – zabawa rytmiczna z wykorzystaniem chusty animacyjnej
- Zabawy taneczne do muzyki
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Zupa jarzynowa” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Drzewa w lesie”, “Jeże idą spać”, “Pozbieraj liście”, “Zbieramy dary jesieni”
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków
- „Zanieś podwieczorek” – zabawa ruchowa doskonaląca równowagę
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, “Wędrująca szyszka”
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w pudełku”, “Chodzi jesień”
Tydzień drugi – Liście malowane, pod drzewami rozsypane
- „Jesienny wiatr” – zabawa z dmuchaniem na różnej wielkości liście; ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
- „Jesienne kolekcje” – oglądanie materiału przyrodniczego
- „Lato i jesień” – rozmowa na temat zmian zachodzących jesienią i oglądanie ilustracji
- „Jesień” – masażyk w opracowaniu M. Bogdanowicz
- „Wiatr w pajęczynie” – ćwiczenia oddechowe przy muzyce – dmuchanie na kawałki wełny
- „Płynie sobie niteczka” – wysłuchanie wiersza L.Krzemienieckiej
- „Jesienny świat” – dzielenie się wnioskami z obserwacji zmian zachodzących w naturze
Prace plastyczne:
- „Leśne ludziki” – wykorzystanie materiału przyrodniczego
- „Jarzębina” – praca z wykorzystaniem pomarańczowej bibuły
- „Jesienny liść” – malowanie sylwet liści farbami
- „Jesienne drzewo” – wyklejanie liści kolorową wydzieranką
Ćwiczenia graficzne:
- „Liść” – rysowanie jesiennych liści po śladzie
- „Liść”- tworzenie obrazka poprzez łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Jesienne kolekcje” – segregowanie materiału przyrodniczego; klasyfikowanie
- „Liczymy kasztany” – przeliczanie kasztanów; dodawanie i odejmowanie
- „Obserwacja pogody” – ubieranki zgadywanki – klasyfikowanie i segregowanie jesiennej garderoby
- „Jesienne liście” - przeliczanie, segregowanie, klasyfikowanie
Zajęcia muzyczne:
- „Tańczące listki” – swobodna interpretacja ruchowa utworu muzycznego
- „Spacer po parku” – opowieść ruchowa do muzyki
- „Nauka piosenki” – ”Jesień malowała”
- „Kasztanowa orkiestra” – zabawa muzyczna
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Drzewa w lesie”, “Jeże idą spać”, “Pozbieraj liście”, “Zbieramy dary jesieni”, ”Korale jarzębiny”
- „Jesienny spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
- „Pająk i muchy” – zabawa orietacyjno – porządkowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, „Iskierka”, ”Pajęczyna”,
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w pudełku”, “Chodzi jesień”
Tydzień trzeci – Las szumi jesiennie, już robi się sennie...
- „Mieszkańcy lasów” – oglądanie albumów przyrodniczych; rozmowa na temat zaobserwowanych zjawisk
- „Jesień” – wysłuchanie wiersza B. Formy, omówienie jego treści i nastroju
- „W lesie” – ćwiczenie percepcji wzrokowej: rozpoznawanie i odszukiwanie na ilustracji zwierząt mieszkających w lesie
- „Drzewa” – ćwiczenia grafomotoryczne
- „Wrzos” – prezentacja gałązek wrzosu, omówienie ich wyglądu
- „Znam to zwierzę” – nazywanie znanych gatunków i wskazywanie ich na ilustracjach
Prace plastyczne:
- „Las” – utworzenie wspólnej pracy, wykorzystując różne techniki plastyczne
- „Jesienny pejzaż” – malowanie farbami
- „Grzyb” – wyklejanie sylwety grzyba plasteliną
- „Jesienny obrazek” – tworzenie pracy z wykorzystaniem zasobów przyrody
Ćwiczenia graficzne:
- „Drzewa” – ćwiczenie sprawności dłoni
- „Odlatujemy” – rysowanie sylwet ptaków po śladzie
- „Grzyby” – rysowanie grzybów po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „W lesie” – rozpoznawanie i dopasowywanie zwierząt mieszkających w lesie
- „Leśne skarby” – klasyfikacja i segregacja skarbów przyrodniczych
- „Spiżarnia wiewiórki” – zabawy z liczeniem
Zajęcia muzyczne:
- „Jesienna kołysanka” – nauka piosenki
- „Ptaki” – opowieść ruchowa przy muzyce
- Echo – zabawa rytmiczna
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Jeż”, „Wróbelki”, „Wróbelki i kot”
- „Spacer do parku” – ćwiczenia na świeżym powietrzu
- „Niedźwiadki idą spać” – zabawa naśladowcza
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”,
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Szewczyk”, „Król ciszy”
Tydzień czwarty– Gawry, nory i dziuple
- „Zwierzęce domki” – wspólne oglądanie ilustracji jak mieszkają poszczególne zwierzęta
- „Co to za zwierzę?” – zagadki obrazkowe
- „Mysia norka” – wysłuchanie opowiadania; rozmowa nt. przebiegu wydarzeń i bohaterów
- „Zgadnij o kim mówię?” – zagadki słowne
- „Rodzina niedźwiedzia” – układanie obrazka z pociętych elementów
- „Wdech i wydech” – ćwiczenia oddechowe.
Prace plastyczne:
- „Domki zwierząt” – kolorowanie przygotowanych wzorów kredkami
- „Domek jeża” – wyklejanie wydzieranką
- „Niedźwiedzia chmurka” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- Rysowanie kresek pionowych, poziomych i ukośnych
- Rysowanie domków zwierząt po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kto gdzie mieszka?” – klasyfikowanie
- „Niedźwiedź na spacerze” – ćwiczenie orientacji przestrzennej
- „Policz moje palce!” – zabawa matematyczna
- „Czyje to ślady?” – zabawa matematyczna – przeliczanie, segregowanie
Zajęcia muzyczne:
- Swobodny improwizacja ruchowa do muzyki.
- „Odgłosy przyrody” – naśladowanie odgłosów przyrody
- Zabawy muzyczno-ruchowe
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Ciepło – zimno”, „Jeż”, „Ubieranie zwierząt”
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, “Iskierka”, ”Lustro”, ”Orkiestra”
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Szewczyk”, „Złota kula”
WRZESIEŃ
I tydzień – Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas
- „Mam na imię...” – przypomnienie imion dzieci, poznanie nowych kolegów
i koleżanek - „Tymek, Tomek i pierwszy dzień w przedszkolu” – uważne wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci związanych z pierwszym kontaktem z przedszkolem
- „Nasze przedszkole” – opisywanie ilustracji sali przedszkolnej i odnajdywanie różnic między nimi
- „O przedszkolnym rysowaniu” – ustalenie reguł obowiązujących podczas zajęć
Prace plastyczne:
- „Rysunek dla kolegi” – wykonanie rysunku kredkami
- „Przedszkolaki” – ozdobienie sylwet dzieci
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Duży – mały” – zabawa matematyczna – utrwalenie pojęcia wielkości: duży, mały.
- „Koledzy i koleżanki” – tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole ze śpiewem, z wymienianiem imion
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Pajacyki" – zabawa ruchowa z podskokami
- „Poznajmy się lepiej” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”
II tydzień – W moim domu nie nudzi się nikomu
- „Kolorowe kredki” – nazywanie kolorów podstawowych, przeliczanie kredek i ich klasyfikowanie według ustalonych cech: koloru, rodzaju itp.
- „Znajdź czerwone!” – szukanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów we wskazanym kolorze, rozróżnianie kolorów
- „Książki w biblioteczce” – uważne oglądanie książek z przedszkolnej biblioteczki, omówienie ich wyglądu, dostrzeżenie ilustracji i tekstu
- „Moje książki” – wysłuchanie wiersza I. Salach, ustalenie zasad dbania o książki
- „Co robię w domu?” – zabawa pantomimiczna, odgadywanie nazw czynności domowych po charakterystycznych gestach
Prace plastyczne:
- „Mieszanie kolorów” – malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, doświadczenie plastyczne z użyciem farb, otrzymywanie barw pochodnych, nazywanie ich
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
- łączenie kropek
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kupujemy książeczki dla misiów” – zabawa matematyczna; liczenie i ustalenie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego
Zajęcia muzyczne:
- „Kolorowe rytmy” – zabawa rytmiczna
- „Uwaga – hasło!” – zabawa muzyczno-ruchowa przy muzyce do marszu i biegu
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „W górę, w dół” – zabawa ruchowa
- „Pociąg” – zabawa ruchowa
- „Warzywa do garnka” – zabawa ruchowa z rzucaniem do celu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kółko graniaste”, „Kotek Mruczek”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „Owoce i warzywa”, „Rodzina”.
III tydzień – Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
- „Wybieramy się w podróż” – rozmowa w oparciu o ilustracje.
- „Pojazdy” – zabawa naśladowcza.
- „Kto to jest?” – rozpoznawanie funkcjonariuszy mundurowych
- „Znaki na drodze” – wysłuchanie zagadek W. Widłaka o ruchu drogowym,
- „Światła sygnalizatora” – przedstawienie wiersza D. Gellnerowej z wykorzystaniem krążków w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym
- „Bezpieczna ulica” – omówienie zasad ruchu drogowego; praca z kartą pracy
Prace plastyczne:
- „Znaki drogowe”- kolorowanie sylwet znaków drogowych według podanego wzoru
- „Światła drogowe” – przyklejanie gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- łączenie kropek
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kto znajdzie?” – wyodrębnianie koła z elementów mozaiki geometrycznej
- „Ułóż koło” – wybieranie różnych części koła i tworzenie pełnego koła
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
- „Dzieci i światła” – nauka piosenki
- „Autobusy” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne wg propozycji dzieci.
- „Berek” – zabawa ruchowa.
- „Baloniki” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z balonami
- „Przejdź po wąskiej ścieżce” – zabawa równoważna.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Figury”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „O jakim pojeździe mówię?”, „Uwaga-stop”.
IV – Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie
- „W łazience” – rozmowa na temat akcesoriów wykorzystywanych do zabiegów higienicznych, wskazanie tych znajdujących się w domu i w przedszkolu, poszerzenie wiedzy o tym, co jest potrzebne do mycia
- „Mania, Gryzia i pazurki” – wysłuchanie opowiadania; przekonanie dzieci o konieczności zabiegów higienicznych rozmowa na temat podstawowych czynności higienicznych w odwołaniu się do wiedzy dzieci
- „Czyste ręce” – przypomnienie instrukcji mycia rąk, uświadomienie konieczności oszczędzania wody, obserwacja brudnych i czystych rąk, porównywanie, wyciąganie wniosków
- „Chusteczka” – zabawa połączona z ćwiczeniami oddechowymi, dmuchanie na chusteczkę ustami, dmuchanie w chusteczkę nosem, uczenie misia poprawnego korzystania z chusteczki
- „Ząbek” – wysłuchanie wiersza E. Wesolińskiej; rozmowa na temat problemu bohatera utworu, pracy lekarza stomatologa, odniesienie się do doświadczeń dzieci, czynności profilaktyczne
Prace plastyczne:
- „Moja chusteczka” – malowanie farbami na kwadratowym kartonie, ozdabianie go wzorami według własnego pomysłu
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- łączenie kropek
- stemplowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kto znajdzie?” – wyszukiwanie kształtu kwadratu spośród figur geometrycznych
- „Kolorowe chusteczki” – przeliczanie bawełnianych chusteczek w zakresie do 10.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
- Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
- „Dzieci i światła” – utrwalenie piosenki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Marsz dzieci” – zabawa ruchowa.
- „W koło jest wesoło” – zabawa ruchowa.
- „Pranie w przedszkolu” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem kocyków
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Biedroneczki”, „Krasnoludek”, „Wlazł kotek na płotek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Myjemy zęby”, „Wieczorna kąpiel”