Grupa III

Marzec

I  tydzień – Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat

  •  „Rodzeństwo” – wyjaśnienie pojęć: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra.
  • „Tomek i dzidziuś” – wysłuchanie opowiadania, rozmowa o bohaterach opowiadania, odniesienie się do własnych doświadczeń dzieci.
  • „Zgadnij, kim oni są” – zabawa językowa rozwijająca umiejętność prawidłowego konstruowania dłuższej wypowiedzi, omawianie treści ilustracji.
  • „W parach” – zestaw ćwiczeń ruchowych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
  • „Kołysanki” – rozmowa na temat usypiania; opowiadanie dzieciom  o sposobach na zasypianie (np. słuchanie kołysanek, bajek, liczenie baranków).

Prace plastyczne:

  • „Portret – rysowanie kredkami.
  • „Moja rodzina” - Malowanie farbami.

Ćwiczenia graficzne:

  • Łączenie kropek – sylwetki chłopców i dziewczynek.
  • „Baranki” – łączenie kropek.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
  • Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Ile? – Tyle).
  • Utrwalanie liczebników porządkowych.
  • „Pary” – łączenie w pary różnych przedmiotów (klasyfikowanie wg wielkości, koloru, przeznaczenia).

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy rytmiczne, np. „Ty i ja”; „Lustro”.
  • Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. „Jaki to taniec?”.
  • Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty).
  • Smutno czy wesoło, szybko czy wolno  – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków.
  • „Omiń przeszkodę” – zabawa ruchowa z ćwiczeniem równowagi.
  • „Tunel” – zabawa z elementem czworakowania.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Kolory”, „Figury”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Brat czy siostra?”, “Pory roku”, „Zimowe sporty”.

 

II  tydzień – Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie

  • „Idzie wiosna” – rozmowa na temat ilustracji.
  • „Wiosna, lato, jesień, zima” – przypomnienie i utrwalenie nazw czterech pór roku.
  • „Dlaczego topnieje?” – przeprowadzanie prostych doświadczeń ze śniegiem i lodem.
  • „Co to za kolor?” – ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową i wzbogacające słownik czynny dzieci.
  • „Chlap – plusk – kap” – ćwiczenia ortofoniczne.
  • „Co widać i słychać za oknem?” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,                   w najbliższym otoczeniu.
  • „Wiosenna paleta” – rozpoznawanie i nazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny.
  • „Widzące paluszki” – doskonalenie percepcji zmysłowej.

Prace plastyczne:

  • „Przebiśniegi” – klejenie z części.
  • „Krokusy” – malowanie farbami.
  • „Wiosenne kolorowanki” – kolorowanie przygotowanych wzorów kredkami.
  • „W marcu jak w garncu” – malowanie farbami – mieszanie barw.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Deszczowe chmury”; „Krople deszczu” - karta pracy.
  • „Kropla do kropli” – rysowanie po śladzie.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
  • „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie).
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron – utrwalanie.
  • Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących zimy.
  • „Marcowe rytmy” – układanie rytów.

Zajęcia muzyczne:

  • „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy.
  • „Pożegnanie bałwanka” – zabawa ruchowo – taneczna.
  • „Idzie wiosna” – swobodny taniec dzieci do muzyki.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
  • Zabawy ruchowe: „Hop-hop”, „Slalom” – wyścigi.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”, „Kotek Mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, „Jedziemy na rowerze”, „Liczymy krokusy”.

 

III  tydzień – Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór

  •  „Przyloty” – prezentacja ptaków, które wiosną wracają z południa.
  • „Wróbelki” – zabawa naśladowcza.
  • „Ptasie jaja” – prezentacja różnych okazów ptasich jaj.
  • „Czyje to mieszkanie?” – oglądanie obrazków, fotografii i ilustracji przedstawiających gniazda różnych ptaków, rozmowa kierowana na temat ich różnorodności.
  • „Kukułka” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lęgowym kukułki, ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.
  • „Nasze ptaki” – oglądanie zdjęć  i albumów przyrodniczych.
  • „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima z nagrania lub czytanego przez nauczyciela, rozmowa na temat treści.
  • „Kto tak pięknie śpiewa?” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ptaków z płyty.

Prace plastyczne:

  • Wyklejenie sylwety krokusa.
  • „Kolorowe kwiatki” – malowanie farbami.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Wiosenne kwiaty” – rysowanie po śladzie.
  • „Wiosna” – wydzieranka.
  • „Ptasie jaja” – ćwiczenia grafomotoryczne.
  • „Ptasie pióra” – łączenie kropek.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: Co jest w gnieździe?.
  • „Ile jest jajek?”– przeliczania.
  • „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości.
  • „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach.
  • „Budka dla szpaka” – figury geometryczne.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce.
  • „Wiosenna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce.
  • Nauka piosenki: „Wiosna”.
  • „Głosy ptaków” – zabawa z wykorzystaniem instrumentów.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Powrót ptaków z ciepłych krajów” – ćwiczenia gimnastyczne.
  • Zabawa ruchowa: „Boogie Woogie”, „Idziemy do zoo”, „Krasnoludek”.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Lulijanka”, „Ojciec Wigiliusz”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „Jaki to kolor?”, „Czyj to śpiew?”.

 

IV  tydzień – Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem

  • „Nasz kalendarz” – pogadanka inspirowana treścią krótkiej rymowanki, utrwalenie nazw dni tygodnia.
  • „Co może mały człowiek?” – rozmowa kierowana na temat umiejętności opanowanych przez dzieci.
  • „Zuzia, Julka i wstrętne sznurowadła” – wysłuchanie opowiadania.
  • „Dzieci” – prezentacja fotografii dzieci.
  • „Kiedy obchodzimy urodziny?” – pogadanka na temat przemijania czasu, stawania się coraz starszym, obchodzenia urodzin.
  • „Kiedy to było? Kiedy to będzie?” – pogadanka utrwalająca pojęcia określające czas, ćwiczenie orientacji w czasie.
  • „Byłem, jestem, będę” – ćwiczenia słownikowe, uświadomienie dzieciom stałości etapów dnia i przypisanych do nich czynności.
  • „Siejemy rzeżuchę” – założenie hodowli.

Prace plastyczne:

  • „Skarpetki” – wyklejanie konturów wydzieranką.
  • „To ja” – mój własny portret.
  • Kolorowanie kolorowanek .
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów

 

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • „Skarpetki” – łączenie kropek
  • rysowanie po śladzie.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Części Ciała” – zabawy przypominające.
  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
  • „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie).
  • „Czyja to skarpetka?” – porównywanie wielkości.
  • „Ile świeczek na torcie, tyle mam lat” – przeliczanie.
  • „Części dnia i nocy” – utrwalanie stałości etapów dnia.

Zajęcia muzyczne:

  • „Wesołe figury”; „Bajkowe postacie” – zabawy muzyczno – ruchowe.
  • „Rosnę, rosnę” – zabawa rytmiczna.
  • „Taniec zabawek” – zabawa muzyczna.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
  • Zabawy ruchowe: „Kto pierwszy”, „Rzut do celu”, „Wyścigi”.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Iskierka”, „Podaj rękę”, „Figury”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Znajdź swoją postać”, „Co to za postać?”, „Kto to taki”.

 

Luty

I  tydzień –Zima to jest super sprawa, śnieżne zaspy-jest zabawa

  •  „Czyj to cień?” – doskonalenie percepcji wzrokowej.
  • „Śnieg” – wysłuchanie wiersza T. Śliwiaka.
  • „Zimowy regulamin” – ustalenie zasad obowiązujących podczas zabaw na śniegu.
  • „Zimowy kodeks” – omówienie plakatu, który przedstawia zasady bezpieczeństwa
    w zimie.
  • „Biały walczyk” – zabawa taneczna przy piosence.
  • „Śnieżynki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe.
  • „Zimowe pejzaże” – oglądanie zimowych widoków.
  • Rozwiązywanie zagadek zimowych z wykorzystaniem obrazków.

Prace plastyczne:

  • „Zimowe zabawy” – malowanie białą farbą na kolorowym tle.
  • „Bałwan” – klejenie bałwana z przygotowanych części.
  • „Zimowy pejzaż” – dokończenie obrazków – malowanie farbami.
  • Układanie obrazka z figur geometrycznych.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Czyje to ślady na śniegu? - karta pracy.
  • „Na stoku i na lodowisku” – łączenie w pary sportowca z jego sprzętem.
  • „Czyj to cień?” – ćwiczenie analizatora wzrokowego.
  • „Płatki śniegu” – ćwiczenia grafomotoryczne.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np. papierowe śnieżynki, kule śnieżne.
  • Liczymy – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • Prawy do lewego – rozróżnianie stron
  • Mozaika geometryczna – zamki na lodzie.

Zajęcia muzyczne:

  • „Jazda na nartach” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • „Walc łyżwiarzy” – improwizacja ruchowa do utworu E. Waldteufela.
  • „Biały walczyk” – nauka piosenki, omówienie jej treści i nastroju.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Zimowy tor przeszkód” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową.
  • Zabawy ruchowe: „Taniec Elfów”, „Na saneczkach”, „Figury”.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Piłka parzy”, „Kotek Mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Czy to zima?”, „Zimowe sporty”.

II  tydzień – Do sklepów wyruszamy gdy zakupy zrobić mamy

  • „Na zakupy” – rozmowa na temat różnorodności i specyfiki sklepów w odwołaniu do doświadczeń dzieci.
  • „W sklepie” – rozmowa o zasadach dobrego zachowania w miejscach publicznych.
  • „Bęcek i wyprawa do sklepu” – wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci.
  • „Torba pełna zakupów” – rozpoznawanie za pomocą dotyku zawartości torby.
  • „Sklep” – zorganizowanie kącika tematycznego z dostępnymi akcesoriami.
  • „Kupujemy i sprzedajemy” – spontaniczne zabawy tematyczne w kąciku sklepowym.
  • „Ciasto orzechowe” – nazywanie produktów potrzebnych do upieczenia ciasta, dzielenie wyrazów na sylaby.
  • „Lekki woreczek – ciężki woreczek” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
  • „Co jesz?” – zagadki smakowe.

Prace plastyczne:

  • Ozdabianie przygotowanych wzorów samodzielnie przygotowaną wydzieranką.
  • Kolorowanie szalików wg kodu
  • „Paski,paseczki” – wycinanie kolorowych pasków z papieru kolorowego.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Łączenie kropek” – banknoty i monety.
  • „Jaki to sklep?” – łączenie produktów ze sklepem, w których można je kupić.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
  • Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. owoce i warzywa; monety i banknoty).
  • „Dni Tygodnia” – przypomnienie nazw dni tygodnia.
  • „Kupujemy – budujemy” – nauka wymiany banknotów.
  • „Ważymy wagą” – prezentacja wagi szalkowej i odważników – zabawy w ważenie.
  • „Lekki – ciężki / długi – krótki” – nauka stopniowania przymiotników na konkretnych przedmiotach.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy taneczne do muzyki, np.: pchamy wózek z zakupami.
  • Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty).
  • „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno”  – rozpoznanie charakteru i tempa różnych utworów muzycznych.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków
  • Zabawy ruchowe: „Skoki – kto wyżej/dalej skoczy?”, „Slalom” – wyścigi.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”, „Iskierka”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, „Na zakupach”, „Liczymy bułeczki”.

III  tydzień – Podróżować każdy może, na rowerze, na motorze

  •  „Pojazdy” – wysłuchanie wiersza I. Salach, rozmowa na temat jego treści.
  • „Samolot” – słuchanie ze zrozumieniem wiersza I. Salach.
  • „W atlasie” – oglądanie planów i map, rozmowa o tym, co przedstawiają i do czego służą.
  • „Podróż do ciepłych krajów” – rozmowy o podróżowaniu i środkach lokomocji.
  • „Na wyprawę nadszedł czas…” – zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
  • „O ludziku podróżniku” – wysłuchanie wiersza A. Gajewskiej i rozmowa na temat ekwipunku potrzebnego podczas wyprawy.
  • „Co za hałas?” – rozwiązywanie zagadek słuchowych, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy.

Prace plastyczne:

  • Wyklejenie samochodu z przygotowanych części (koła).
  • „Papierowe samoloty” – składanie samolotu z kartki papieru.
  • „Łódeczka” – składanie łódki z papieru – origami.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • „Ślady rowerowe” – rysowanie po śladzie.
  • „Samolot w chmurach” – łączenie kropek.
  • „Łódź podwodna” – ćwiczenia grafomotoryczne.
  • „Plecak podróżnika” – łączenie przedmiotów potrzebnych podróżnikowi.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  Segregowanie i klasyfikowanie  dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: co jeździ, co pływa.
  • „Ile to jest kroków?” – przeliczanie.
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron.
  • „Nisko/wysoko” - rozróżnianie wysokości.
  • „Bystre oko” – wyszukiwanie różnić na obrazkach.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce.
  • Samoloty – zabawa muzyczno – ruchowa (np. „Mucha w samolocie”).
  • „Jedzie pociąg” – zabawa muzyczna.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Hop w zimowy puch” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
  • Zabawa ruchowa: „Boogie Woogie”, „Idziemy do zoo”, „Na saneczkach”.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Ojciec Wigiliusz”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „Czyj to szaliczek”, „Jak się ubrać?”.

IV  tydzień – Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę

  • „Wspomnienie” – wysłuchanie wiersza T. Szymy jako wprowadzenie do rozmowy na temat teatru, wypowiedzi dzieci wynikające z doświadczeń i wyobrażeń.
  • „Nasz teatrzyk” – wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających wystrój teatru; nazywanie poszczególnych pomieszczeń i elementów (scena, kurtyna, widownia, kulisy, garderoba).
  • „Domek na koguciej nóżce” – ćwiczenie języka i naśladowanie odgłosów zwierząt.
  • „Widowisko” – rozmowa na temat miejsc, w których można oglądać różne występy (teatr, kino, cyrk, filharmonia, telewizja).
  • „Gdzie się schował pajac?” – zabawa, ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
  • „Jestem aktorem” – zabawa pantomimiczna.

Prace plastyczne:

  • „Teatr” – rysowanie kredkami.
  • „Nasz teatrzyk” – budowanie z kartonu wspólnego teatrzyku.
  • „Kukiełka” – wykonanie kukiełki z różnych materiałów.
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • „Kto kim jest?” – karta pracy – łączenie w pary strojów z bajką.
  • „Bajkowe postacie” – rysowanie postaci po kropkach.
  • rysowanie szlaczków.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Która ręka lewa?” – zabawa doskonaląca rozróżnianie stron – zabawy przypominające.
  • „Części Ciała” – zabawy przypominające.
  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
  • „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • „Moje zabawki” – układanie kompozycji z figur geometrycznych.
  • „Dwa teatry” – spontaniczne zabawy dzieci w teatr – odgrywanie ról.
  • „W teatrze „– układanie z części obrazka.

Zajęcia muzyczne:

  • „Wesołe figury”; „Bajkowe postacie” – zabawy muzyczno – ruchowe.
  • Improwizacja na instrumentach perkusyjnych.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
  • Zabawy ruchowe: „Kto pierwszy”, „Z górki na pazurki”, „Złap mnie”.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Iskierka”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Jestem aktorem”, „Co to za postać?”, „O kim mówię?”.

 

 

 

STYCZEŃ

Tydzień pierwszy -  Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą

• Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;

• Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);

• Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;

• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.

Literatura:

- Zuzia i jej postanowienie – opowiadanie

- „Pory roku” wiersz H. Zdzitkowieckiej

  • rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Zegar” – wyklejanie z przygotowanych elementów
  • „Sylwester” – rysowanie kredkami sylwestrowych wspomnień

Ćwiczenia graficzne:

  • „Serpentyny” – łączenie po śladzie
  • „Pory roku” – karta pracy – połączenie odpowiednich elementów z daną porą roku

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Układamy kalendarze” – rytmy; następstwo pór roku; następstwo dnia i nocy
  • Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości
  • Przeliczanie w dostępnym zakresie dziecka (np. Zegary)
  • „Miesiące” – nauka nazw miesięcy
  • „Dni Tygodnia” – nauka nazw dni tygodnia

Zajęcia muzyczne:

  • „Noworoczna Orkiestra” – zabawa rytmiczna
  • Zabawy taneczne do muzyki
  • Zabawy z instrumentami (np. grzechotki, tamburyno, bębenek, dzwonki, trójkąty)
  • „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno”  – rozpoznanie charakteru i tempa różnych utworów muzycznych
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: z inicjatywy dzieci
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Iskierka”,
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci
  • „Dzieci śpią – dzieci się bawią” – zabawa orientacyjno – porządkowa   

 

Tydzień drugi – Cały  z  cegły,  ma  dwie  wieże,  w  tym  zamku  kiedyś mieszkali  rycerze

• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;

• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru:
   cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;

• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;

• Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.

Literatura:

- „Bajka o królu żółtko” W. Widłak

- „O wawelskim smoku” K. Makuszyński

  • rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki
  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Rycerz i Królewna” – ozdabianie sylwet różnymi technikami plastycznymi
  • „Zamek” – budowanie zamku z przygotowanych elementów (figury geometryczne)
  • „Mój smok” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • „Zamek” – rysowanie po śladzie zamka i jego kolorowanie
  • „Medale” – rysowanie po śladzie medali – kolorowanie
  • „Zamkowe tajemnice” – karta pracy – doskonalenie spostrzegawczości
  • „Czyje to ślady?” - Karta pracy

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
  • „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
  • „Jasno – ciemno” – następstwa dni i nocy
  • „Wieże zamkowe” – rozróżnianie wysokości, stopniowanie

Zajęcia muzyczne:

  • „Noworoczna Orkiestra” – granie na instrumentach; wydobywanie dźwięków z dostępnych przedmiotów
  • „Dworski Taniec” – taniec do muzyki klasycznej / średniowiecznej
  • Nauka piosenki – „Baju, baj Księżniczko”
  • „Menuet” – zabawa taneczna
  • „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Zimowy spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
  • „Rycerskie zawody” – zawody sportowe

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Piłka parzy”  
  • Zabawy dydaktyczne: z inicjatywy dzieci, np. “Kolory”, “Złota Kula”, „Szewczyk”

 

Tydzień trzeci – Kocham  Babcię,  kocham  Dziadka,  bycie  z  nimi  to  jest  gratka

• Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;

• Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;

• Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;

• Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem
  występu;

• Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień;

  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

Literatura:

- „Dziadek”  wiersz B. Piergy

- „Piosenka dla babci” wiersz M. Terlikowskiej

- „Ola i zakładka dla babci” – opowiadanie

  • rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki, swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Babcia i dziadek” – malowanie farbami sylwet dziadków
  • „Babcia” – rysowanie kredkami portretu babci
  • „Dziadek” – rysowanie kredkami portretu dziadka

Ćwiczenia graficzne:

  • „Babcia i dziadek” - łączenie kropek – rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Obserwacja pogody – ubieranki zgadywanki – klasyfikowanie i segregowanie zimowej garderoby
  • Kodowanie na dywanie – zabawy z kodowaniem
  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
  • „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron
  • „Moja rodzina” – drzewo genealogiczne
  • „Dorastanie” – klasyfikowanie elementów wg wielkości

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
  • „Dobrze mi u dziadków” – nauka piosenki na Dzień Babci i Dziadka

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy pantomimiczne – „Ubieramy się na sanki / narty”; „Robimy dziadkom zakupy”
  • „Gdy dziadkowie byli mali” – dawne zabawy

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy dydaktyczne (wg pomysłu dzieci)
  • „Pomagamy babci”, „Łyżwowe szaleństwo z dziadkami” – zabawa naśladowcza

 

Tydzień czwarty  – Co marzenia, to marzenia wnet się życie nasze zmienia

• Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;

• Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych;

• Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile
  pozostało;

  • Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.

Literatura:

- „Co najbardziej lubią dzieci” wiersz M. Kozłowskiej

- „Dyzio Marzyciel” J. Tuwim

- „Jak dobrze być chłopcem, jak dobrze być dziewczynką” wiersz K. Kowalskiej

- fragmenty „Piotruś Pan” lub „Mały Książę”

- fragmenty „Kubuś Puchatek” A. A. Milne  

  • rozmowa z dziećmi na temat utworu; odpowiedzi dzieci na pytania nauczycielki; swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu

Prace plastyczne:

  • „Moje marzenia” – rysowanie kredkami
  • „Stroje karnawałowe” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • „Szlaczki” – rysowanie po śladzie
  • „Kto kim jest?” – karta pracy – łączenie w pracy

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Która ręka lewa?” – zabawa doskonaląca rozróżnianie stron
  • „Części Ciała” – zabawy przypominające
  • Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów
  • „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
  • Zabawy paluszkowe
  • „Moje zabawki” – układanie kompozycji z figur geometrycznych
  • „Co po czym i dlaczego?” – dostrzeżenie związków przyczynowo – skutkowych; układanie ilustracji chronologicznie do wysłuchanej historii

Zajęcia muzyczne:

  • Swobodne tańce do muzyki
  • „Krasnoludek” – zabawa muzyczna z pokazywaniem
  • „Marzenia” – nauka piosenki
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Rzut do celu”
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. szarf, obręczy, woreczków
  • „Misie i pszczoły” – zabawy ruchowe

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: wyliczanki – odliczanki,
  • „Marzyciele” – zabawa relaksacyjna

 

GRUDZIEŃ

Tydzień pierwszy –Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł

  • „Powitanie zimy” – zagadki ruchowo-naśladowcze, wyrażanie treści  z wykorzystaniem niewerbalnych środków wyrazu.
  • „Zimowe zabawy” – rozmowa na temat zabaw na śniegu na podstawie ilustracji oraz własnych doświadczeń dzieci.
  • „Biały – bielszy – najbielszy” – zabawa słowna z wykorzystaniem doznań sensorycznych, doskonalenie umiejętności stopniowania przymiotników.
  • „Bałwan” – uważne słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, dostrzeganie elementów humorystycznych w utworach literackich.
  • „Bałwankowe rozmowy” – odgrywanie scenek sytuacyjnych, rozwijanie płynności mówienia podczas budowania kreatywnych dialogów.
  • „Zimowe rozgrzewanki” – zabawa oddechowa połączona z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego.
  • „Zimowe sporty i zabawy” – rozmowa kierowana przy ilustracjach, poszerzanie wiedzy na temat sportów i zabaw zimowych ze zwróceniem uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Prace plastyczne:

  • „Mikołaj – wyklejenie postaci Mikołaja z gotowych elementów.
  • „Bałwanek” – lepienie bałwanka z plasteliny.
  • Zimowe zabawy – malowanie farbami.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Mikołajkowe prezenty – łączenie kropek.
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów o tematyce mikołajkowej i świątecznej.
  • „Płatki śniegu” – łączenie w pary tych samych śnieżynek, łączenie kropek.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mały, większy, największy” – układanie prezentów wg wielkości (rosnąco i malejąco).
  • Koła – klasyfikowanie ze wzglądu na kształt, wielkość, kolor.
  • Bałwankowe rodzinki – doskonalenie umiejętności liczenia.
  • Mozaika geometryczna – zamki na lodzie.

Zajęcia muzyczne:

  • „Powitanie zimy – swobodna interpretacja ruchowa utworu muzycznego.
  • Nauka piosenki – ”Mikołaj Święty”.
  • Tańczący śnieg – ekspresja ruchowa do utworu C. Debussy’ego.
  • Zimowa muzyka – słuchanie utworów muzycznych, kształtowanie umiejętności. opowiadania o utworach muzycznych.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem: gazet, szarf, obręczy.
  • Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, „Pozbieraj prezenty”, „Sporty zimowe”, „Zające”.
  • „Zimowy spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową.
  • „Elfy z prezentami”, „Znajdź swoją parę”, „Lodowe figurki” – zabawy orientacyjno – porządkowe.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Ludzie do ludzi”, „Iskierka”
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w worku Mikołaja”

 

Tydzień drugi – Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają

  • „Sprzątamy wszyscy razem” – oglądanie ilustracji, rozmowa na temat porządków.
  • „Wesoły Ryjek pomaga” – słuchanie opowiadania W. Widłaka, dostrzeganie wkładu własnego i poszczególnych członków rodziny w obowiązki domowe.
  • „Co możemy zrobić sami? – szukanie odpowiedzi na pytanie poprzez zabawę, wskazywanie konkretnych sposobów aktywnego włączania się w przygotowania do świąt.
  • „Zbieramy okruszki” – zabawa oddechowa, kształtowanie właściwego toru oddechowego.
  • „Sprzęt do zadań specjalnych” – prezentacja sprzętu gospodarstwa domowego, określanie przeznaczenia poszczególnych urządzeń.
  • „Serwetkowe cuda” – prezentacja wyrobów rękodzieła artystycznego, dostrzeganie piękna sztuki użytkowej ze zwróceniem szczególnej uwagi na elementy ludowe i regionalne.

Prace plastyczne:

  • „Papierowe serwetki” – wycinanie różnych kształtów z papieru.
  • „Pierniki” – malowanie farbami.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Robot” – rysowanie po śladzie, dorysowywanie brakujących elementów.
  • „Ręcznik” – udekorowanie ręcznika szlaczkami.
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów
  • „Pierniczkowy Raj” – łączenie po śladach, łączenie w pary
  • „Wzory i wzorki” – rysowanie szlaczków

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  „Gdzie jest zabawka?” – doskonalenie znajomości schematu własnego ciała.
  • „Kolorowe pranie” – doskonalenie nazw kolorów, klasyfikowanie wg odcieni.
  • „Pierniki” – doskonalenie umiejętności liczenia.

Zajęcia muzyczne:

  • „Chusteczka haftowana” – zabawa muzyczna.
  • Zagadki słuchowe – „co tak hałasuje?”
  • Nauka i śpiewanie polskich kolęd i pastorałek
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: „Jeż”, „Wróbelki”, „Lustra”.
  • „Wyceluj w talerzyk” – zabawa z elementem rzutu.
  • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Kotek Mruczek”, „Jeżyk”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Na niebie”, “Zimowe niebo”.

 

Tydzień trzeci – W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem

  •  „Jakie święta – takie tradycje” – oglądanie ilustracji związanych z tradycjami świątecznymi.
  • „Świąteczne kartki” – oglądanie zebranych kartek świątecznych, przybliżenie tradycji wysyłania kart świątecznych z życzeniami.
  • „Nasza choinka” – wspólne ubieranie świątecznego drzewka, rozumienie określeń dotyczących położenia w przestrzeni.
  • „Choinka” – oglądanie ilustracji,  dostrzegania piękna tradycji ubierania choinki.
  • „Historie choinkowych bombek” – opowiadania twórcze, rozwijanie kreatywności i płynności słownej.
  • „Magiczny worek Mikołaja” – zagadki dotykowe, rozwijanie wrażliwości sensorycznej oraz umiejętności rozpoznawania i określania kształtów.
  • „Życzę Ci…” – ćwiczenia językowe, nauka formułowania życzeń.

Prace plastyczne:

  • „Papierowy łańcuch na choinkę” – wykonanie ozdoby na świąteczną choinkę w Sali.
  • „Świąteczna kartka” – wykonanie kartki świątecznej
  • „Świąteczna gałązka” – wyklejanie obrazka z gotowych elementów.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • „Jakie święta, takie tradycje” – połączenie symboli Bożego Narodzenia.
  • Kolorowanie przygotowanych wzorów dotyczących Świąt.
  • „Bombka” – łączenie kropek.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  „Kto ma taki kolor? – zabawa orientacyjno – porządkowa, doskonalenie nazw kolorów.
  • „Bombki – bombeczki” – doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania.
  • „Świąteczna gra” – odczytywanie liczb, kropek na kostce.

Zajęcia muzyczne:

  • „Choinka i zajączki” – zabawa rytmiczna.
  • „Kolorowe Święta” – nauka piosenki.
  • „Reniferowe zaprzęgi” – zabawa ruchowa przy muzyce.
  • Swobodne tańce do muzyki klasycznej.
  • Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Ciepło – zimno”, „Boogie Woogie”, „Dżungla”, „Sztafeta z gałązką”.
  • „Hop w zimowy puch” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
  • „Spacer do parku” – ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Jeżyk”, „Ojciec Wirgiliusz”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „But do buta”, „Jak się ubrać?”.

 

Tydzień czwarty – Boże Narodzenie

  • „Co robi Mikołaj?” – scenki pantomimiczne.
  • „Świąteczne tradycje” – swobodne wypowiedzi dzieci – poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • „Worek z prezentami” – zagadki dotykowe.
  • „Mikołaje są na świecie” – rozmowa w oparciu o wiersz – zachęcanie do pomagania innym.
  • „Świąteczne tradycje” – rozmowa kierowana przy obrazkach, przybliżenie tradycji związanych z Wigilią i Bożym Narodzeniem, wzbudzenie potrzeby celebrowania przyjętych zwyczajów w gronie najbliższych.
  • „Nakrywamy do świątecznego stołu” – nauka prawidłowego i estetycznego nakrywania do świątecznego stołu.

Prace plastyczne:

  • „Choinka” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów.
  • „Mikołaj” - dorysowywanie elementów twarzy.
  • „Bombka” – wyklejanie bibułą.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie
  • rysowanie szlaczków

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mikołaj na dachu” -  wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko.
  • „Choinki-choineczki” - doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania.

Zajęcia muzyczne:

  • Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-inicjacyjne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Renifery”– zabawa ruchowa z elementem marszu.
  • „Taniec z Mikołajem” – zabawa ruchowa
  • „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Ojciec Wirgiliusz”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi Mikołaj”, „Czyja to bombka?”, „Gdzie wyrosła choinka?”.

 

 

 

LISTOPAD

Tydzień pierwszy – Mały człowiek czy też duży, dobrze gdy pomocą służy.

  • „Gdzie jest miś?” – szukanie misia i określanie jego położenia w przestrzeni za pomocą określeń: na, pod, obok, między, nad, w, itp.
  • „Co może mały człowiek?” – stworzenie listy czynności, które dzieci potrafią wykonać samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłego.
  • „Mogę, więc pomogę” – zabawa pantomimiczna.
  • „Mały, mniejszy, najmniejszy” – ćwiczenia językowe.
  • „Jeden dzień z życia przedszkola” – tworzenie historyjki obrazkowej.
  • „Mój przyjaciel" – rozmowa o przyjaźni.

Prace plastyczne:

  • „Niedokończony rysunek” – rysowanie na dużych arkuszach papieru.
  • „Kolorowe koperty” – papieroplastyka, składanie kopert według wskazówek nauczyciela.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Przyjaciel” – rysowanie po śladzie.
  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mały – duży” – porównywanie wysokości dzieci metodą „na oko” i za pomocą miarki.
  • „Rysowanie postaci człowieka” – zorganizowanie doświadczeń pomagających
    w kształtowaniu schematu własnego ciała według scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

Zajęcia muzyczne:

  • „Taniec z przytulanką” – improwizacja ruchowa.
  • „O kochaniu misia” – nauka piosenki.
  • „Jawor, jawor” – zabawa ruchowa przy piosence, ilustrowanie ruchem treści piosenki.
  • „Znajdź swoją grzechotkę” – zabawa rytmiczna.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Tresowane koty”, “Stary niedźwiedź”, „Zbieramy dary jesieni”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków.
  • „Koniki” – zabawa bieżna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Witam Was”, „Masażyki”, „Wędrujące kasztany”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Kolory”, „Czyj to głos”, „Chodzi jesień”.

 

Tydzień drugi - Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje!

  • „Wietrznie” – zabawa ortofoniczna.
  • „Latawiec” – wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego.
  • „Wiatraki” – słuchanie wiersza-instrukcji K. Artyniewicz.
  • „Zabawy balonem” – ćwiczenie oddechowe.
  • „Co się stanie?” – zabawa badawcza.
  • „Jak wygląda wiatr?” – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa na temat utworu, wyszukiwanie odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule; nazywanie pojazdów i przedmiotów wprawianych w ruch przez wiatr.

Prace plastyczne:

  • „Mali konstruktorzy” – ozdabianie sylwety latawca.
  • „Obłoczki” – stemplowanie.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Latawce” – rysowanie jesiennych liści po śladzie
  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  „Gdzie ukrył się wiatr?” – zabawa ruchowa doskonaląca orientację przestrzenną według scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
  • Przeliczanie sylwet latawców w zakresie do 10.

Zajęcia muzyczne:

  • „Na balonie gram” – zabawa rytmiczna.
  • „Taniec chmurek” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • Utrwalenie piosenki pt.: „O kochaniu misia”.
  • „Latawce” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: „Jeże idą spać”,  „Zbieramy dary jesieni”, „Balonik”, „Chmurki”.
  • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Pajęczyna”, „Kamyczek”, „Kotek Mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Na niebie”, “Jesienny wiaterek”.

 

Tydzień trzeci - Parasole czas wyciągnąć, Jesień w pełni, deszcz nadciąga!

  • „Garderoba przedszkolaka” – przegląd ciepłej odzieży dziecięcej, ustalenie jej przydatności w zależności od pogody.
  • „Zmienia się pogoda – zmieniamy ubranie” – oglądanie ilustracji i rozmowa na temat dostosowywania stroju do pogody.
  • „Muzyka deszczu” – wsłuchanie się w odgłosy deszczu.
  • „Sześć parasoli” – masażyk według M. Bogdanowicz, poszerzenie doznań dzieci o zmysł dotyku, komunikowanie się pozawerbalne przez dotyk.
  • „Przelewanie” – obserwowanie kształtów, jakie przybiera określona ilość wody w naczyniach o zróżnicowanych kształtach.
  • „Kałużyści" – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa o tym, dlaczego dzieci lubią zabawy w kałuży.

Prace plastyczne:

  • „Kałuże” – zbiorowa praca plastyczna.
  • „Kolorowe parasole” – kolorowanie według kodu i dorysowywanie elementów.
  • „Mokre na mokrym” – malowanie farbami.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • rysowanie po śladzie
  • „Parasolka” – łączenie kropek.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  „Kolorowe parasole” – zabawy z liczeniem.
  • klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
  • utrwalanie liczebników porządkowych.

Zajęcia muzyczne:

  • „Parasol dla kota” – nauka piosenki.
  • „Parasol dla kota” – ilustrowanie ruchem treści piosenki.
  • „Deszczowa orkiestra” – naśladowanie odgłosów deszczu przy pomocy dostępnych instrumentów.
  • „Pomysłowa orkiestra” – wydobywanie dźwięków z dostępnych materiałów i naśladowanie odgłosów deszczu.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Słońce świeci, deszczyk pada”, „ Kto pierwszy się ubierze”, „Przeskocz kałużę”.
  • „Omiń kałuże” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.
  • „Spacer do parku” – ćwiczenia gimnastyczne na świeżym powietrzu.
  • „Kolorowy parasol” – zabawa  z chustą animacyjną

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Taniec parasolek”, „Kamyczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Szewczyk”, „But do buta”, „Jak się ubrać?”.

 

Tydzień czwarty - Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy!

  • „Wyliczanki-odliczanki” – nauka popularnych wyliczanek, zachęcenie do korzystania z nich w sytuacjach wyboru; rytmiczna recytacja.
  • „Zgadnij, co robię” – kalambury.
  • „Kacper – przyjazny duch” – rozmowa o duchach będących bohaterami książek i filmów dla dzieci.
  • „Strasznie śmieszne” – zabawa pantomimiczna.
  • „Kim jest duszek?” – zabawa słuchowa.
  • „Moja Polska” – wysłuchanie wiersza W. Widłaka i rozmowa przy mapie Polski.
  • „Nasz hymn” – zapoznanie z hymnem Polski oraz godłem i flagą.

Prace plastyczne:

  • „Flaga” – wykonanie flagi Polski z papieru kolorowego.
  • „Co lubię robić w przedszkolu?” – wykonanie rysunku kredkami.
  • „Kiedy robi się ciemno” – rysowanie biała kredką na czarnym papierze.

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie kresek pionowych, poziomych i ukośnych
  • Rysowanie po śladzie
  • Łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Wszyscy się lubimy” – klasyfikowanie
  • „Która ręka jest lewa?” – zabawa dydaktyczna wg scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
  • „My się ducha nie boimy” –przeliczanie.

Zajęcia muzyczne:

  • „Julijanka” – zabawa ruchowa w kole ze śpiewem.
  • „Dźwięki” – rozmowa na temat różnych dźwięków: miłych dla ucha, niemiłych, budzących niepokój i strach.
  • „Duchy łakomczuchy” – nauka piosenki.
  • „Z której strony?” – zabawa dydaktyczna z instrumentami; rozpoznawanie i określanie kierunków

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Psotne duchy”, „Kiwający się statek”, „Nocne marki”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, „Iskierka”. ”Orkiestra”
  • Zabawy dydaktyczne: “Paluszki nie do jedzenia”, „Para do pary”.

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień pierwszy – Witaminy, hop do brzuszka i marchewka i pietruszka.

  • „Co to za warzywo?” – ekspozycja warzyw w kąciku przyrody
  • „Moje grządki” – zabawa i ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi  i podniebienie miękkie
  • „Od pomidora do miseczki zupy” – wysłuchanie opowiadania
  • „Zagadki o warzywach” – rozwiązywanie zagadek tekstowych
  • „Ulubione danie” – rozmowa o ulubionych potrawach
  • „Smok niejadek” – wysłuchanie opowiadania

Prace plastyczne:

  • „Warzywa” – malowanie farbami sylwet warzyw
  • „Owocowa sałatka” – wyklejanie wydzieranką z papieru sylwet owoców

Ćwiczenia graficzne:

  • „Sałatka jarzynowa” – łączenie warzyw po kropkach / po śladach
  • „Stragan” – dopasowywanie warzyw do ich cieni

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kolorowe sałatki” – klasyfikowanie warzyw wg koloru i wielkości
  • „Warzywniak” – przeliczanie warzyw
  • „Zbieramy warzywa” – układanie rytmów

Zajęcia muzyczne:

  • „Mikser” – zabawa rytmiczna z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • Zabawy taneczne do muzyki
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Zupa jarzynowa” – zabawa orientacyjno – porządkowa
  • Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Drzewa w lesie”, “Jeże idą spać”, “Pozbieraj liście”, “Zbieramy dary jesieni”
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków
  • „Zanieś podwieczorek” – zabawa ruchowa doskonaląca równowagę

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, “Wędrująca szyszka”
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w pudełku”, “Chodzi jesień”

 

Tydzień drugi – Liście malowane, pod drzewami rozsypane

  • „Jesienny wiatr” – zabawa z dmuchaniem na różnej wielkości liście; ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne
  • „Jesienne kolekcje” – oglądanie materiału przyrodniczego
  • „Lato i jesień” – rozmowa na temat zmian zachodzących jesienią i oglądanie ilustracji
  • „Jesień” – masażyk w opracowaniu M. Bogdanowicz
  • „Wiatr w pajęczynie” – ćwiczenia oddechowe przy muzyce – dmuchanie na kawałki wełny
  • „Płynie sobie niteczka” – wysłuchanie wiersza L.Krzemienieckiej
  • „Jesienny świat” – dzielenie się wnioskami z obserwacji zmian zachodzących w naturze

Prace plastyczne:

  • „Leśne ludziki” – wykorzystanie materiału przyrodniczego
  • „Jarzębina” – praca z wykorzystaniem pomarańczowej bibuły
  • „Jesienny liść” – malowanie sylwet liści farbami
  • „Jesienne drzewo” – wyklejanie liści kolorową wydzieranką

Ćwiczenia graficzne:

  • „Liść” – rysowanie jesiennych liści po śladzie
  • „Liść”- tworzenie obrazka poprzez łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Jesienne kolekcje” – segregowanie materiału przyrodniczego; klasyfikowanie
  • „Liczymy kasztany” – przeliczanie kasztanów; dodawanie i odejmowanie
  • „Obserwacja pogody” – ubieranki zgadywanki – klasyfikowanie i segregowanie jesiennej garderoby
  • „Jesienne liście” - przeliczanie, segregowanie, klasyfikowanie

Zajęcia muzyczne:

  • „Tańczące listki” – swobodna interpretacja ruchowa utworu muzycznego
  • „Spacer po parku” – opowieść ruchowa do muzyki
  • „Nauka piosenki” – ”Jesień malowała”
  • „Kasztanowa orkiestra” – zabawa muzyczna
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy ruchowe: “Jeżyk”, “Drzewa w lesie”, “Jeże idą spać”, “Pozbieraj liście”, “Zbieramy dary jesieni”, ”Korale jarzębiny”
  • „Jesienny spacer” – ćwiczenia gimnastyczne doskonalące sprawność ruchową
  • „Pająk i muchy” – zabawa orietacyjno – porządkowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, „Iskierka”, ”Pajęczyna”,
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Co ukryło się w pudełku”, “Chodzi jesień”

 

Tydzień trzeci – Las szumi jesiennie, już robi się sennie...

  • „Mieszkańcy lasów” – oglądanie albumów przyrodniczych; rozmowa na temat zaobserwowanych zjawisk
  • „Jesień” – wysłuchanie wiersza B. Formy, omówienie jego treści i nastroju
  • „W lesie” – ćwiczenie percepcji wzrokowej: rozpoznawanie i odszukiwanie na ilustracji zwierząt mieszkających w lesie
  • „Drzewa” – ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Wrzos” – prezentacja gałązek wrzosu, omówienie ich wyglądu
  • „Znam to zwierzę” – nazywanie znanych gatunków i wskazywanie ich na ilustracjach

Prace plastyczne:

  • „Las” – utworzenie wspólnej pracy, wykorzystując różne techniki plastyczne
  • „Jesienny pejzaż” – malowanie farbami
  • „Grzyb” – wyklejanie sylwety grzyba plasteliną
  • „Jesienny obrazek” – tworzenie pracy z wykorzystaniem zasobów przyrody

Ćwiczenia graficzne:

  • „Drzewa” – ćwiczenie sprawności dłoni
  • „Odlatujemy” – rysowanie sylwet ptaków po śladzie
  • „Grzyby” – rysowanie grzybów po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „W lesie” – rozpoznawanie i dopasowywanie zwierząt mieszkających w lesie
  • „Leśne skarby” – klasyfikacja i segregacja skarbów przyrodniczych
  • „Spiżarnia wiewiórki” – zabawy z liczeniem

Zajęcia muzyczne:

  • „Jesienna kołysanka” – nauka piosenki
  • „Ptaki” – opowieść ruchowa przy muzyce
  • Echo – zabawa rytmiczna
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Jeż”, „Wróbelki”, „Wróbelki i kot”
  • „Spacer do parku” – ćwiczenia na świeżym powietrzu
  • „Niedźwiadki idą spać” – zabawa naśladowcza

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”,
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Szewczyk”, „Król ciszy”

 

Tydzień czwarty– Gawry, nory i dziuple

  • „Zwierzęce domki” – wspólne oglądanie ilustracji jak mieszkają poszczególne zwierzęta
  • „Co to za zwierzę?” – zagadki obrazkowe
  • „Mysia norka” – wysłuchanie opowiadania; rozmowa nt. przebiegu wydarzeń i bohaterów
  • „Zgadnij o kim mówię?” – zagadki słowne
  • „Rodzina niedźwiedzia” – układanie obrazka z pociętych elementów
  • „Wdech i wydech” – ćwiczenia oddechowe.

Prace plastyczne:

  • „Domki zwierząt” – kolorowanie przygotowanych wzorów kredkami
  • „Domek jeża” – wyklejanie wydzieranką
  • „Niedźwiedzia chmurka” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie kresek pionowych, poziomych i ukośnych
  • Rysowanie domków zwierząt po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kto gdzie mieszka?” – klasyfikowanie
  • „Niedźwiedź na spacerze” – ćwiczenie orientacji przestrzennej
  • „Policz moje palce!” – zabawa matematyczna
  • „Czyje to ślady?” – zabawa matematyczna – przeliczanie, segregowanie

Zajęcia muzyczne:

  • Swobodny improwizacja ruchowa do muzyki.
  • „Odgłosy przyrody” – naśladowanie odgłosów przyrody
  • Zabawy muzyczno-ruchowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawa ruchowa: „Ciepło – zimno”, „Jeż”, „Ubieranie zwierząt”
  • Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem szarf, obręczy, woreczków

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Wszyscy się witamy”, “Ludzie do ludzi”, “Iskierka”, ”Lustro”, ”Orkiestra”
  • Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, “Szewczyk”, „Złota kula”

 

 

WRZESIEŃ

I  tydzień – Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas

  • „Mam na imię...” – przypomnienie imion dzieci, poznanie nowych kolegów
     i koleżanek
  •  „Tymek, Tomek i pierwszy dzień w przedszkolu” – uważne wysłuchanie opowiadania; rozmowa o bohaterach utworu oraz własnych doświadczeniach dzieci związanych z pierwszym kontaktem z przedszkolem
  •  „Nasze przedszkole” – opisywanie ilustracji sali przedszkolnej i odnajdywanie różnic między nimi
  • „O przedszkolnym rysowaniu” – ustalenie reguł obowiązujących podczas zajęć

Prace plastyczne:

  • „Rysunek dla kolegi” – wykonanie rysunku kredkami
  • „Przedszkolaki” – ozdobienie sylwet dzieci

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Duży – mały” – zabawa matematyczna  – utrwalenie pojęcia wielkości: duży, mały.
  • „Koledzy i koleżanki” – tworzenie zbiorów

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa w kole ze śpiewem, z wymienianiem imion

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Pajacyki" – zabawa ruchowa z podskokami
  • „Poznajmy się lepiej” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”

 

II tydzień – W moim domu nie nudzi się nikomu

  • „Kolorowe kredki” – nazywanie kolorów podstawowych, przeliczanie kredek i ich klasyfikowanie według ustalonych cech: koloru, rodzaju itp.
  • „Znajdź czerwone!” – szukanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów we wskazanym kolorze, rozróżnianie kolorów
  • „Książki w biblioteczce” – uważne oglądanie książek z przedszkolnej biblioteczki, omówienie ich wyglądu, dostrzeżenie ilustracji i tekstu
  • „Moje książki” – wysłuchanie wiersza I. Salach, ustalenie zasad dbania o książki
  • „Co robię w domu?” – zabawa pantomimiczna, odgadywanie nazw czynności domowych po charakterystycznych gestach

Prace plastyczne:

  • „Mieszanie kolorów” – malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, doświadczenie plastyczne z użyciem farb, otrzymywanie barw pochodnych, nazywanie ich

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie
  • łączenie kropek

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kupujemy książeczki dla misiów” – zabawa matematyczna; liczenie i ustalenie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego

Zajęcia muzyczne:

  •  „Kolorowe rytmy” – zabawa rytmiczna
  • „Uwaga – hasło!” – zabawa muzyczno-ruchowa przy muzyce do marszu i biegu
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „W górę, w dół” – zabawa ruchowa
  •  „Pociąg” – zabawa ruchowa
  • „Warzywa do garnka” – zabawa ruchowa z rzucaniem do celu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kółko graniaste”, „Kotek Mruczek”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Owoce i warzywa”, „Rodzina”.

 

III tydzień – Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!

  • „Wybieramy się w podróż” – rozmowa w oparciu o ilustracje.
  • „Pojazdy” – zabawa naśladowcza.
  • „Kto to jest?” – rozpoznawanie funkcjonariuszy mundurowych
  • „Znaki na drodze” – wysłuchanie zagadek W. Widłaka o ruchu drogowym,
  • „Światła sygnalizatora” – przedstawienie wiersza D. Gellnerowej z wykorzystaniem krążków w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym
  • „Bezpieczna ulica” – omówienie zasad ruchu drogowego; praca z kartą pracy

Prace plastyczne:

  • „Znaki drogowe”- kolorowanie sylwet znaków drogowych według podanego wzoru
  • „Światła drogowe” – przyklejanie gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • łączenie kropek
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  •  „Kto znajdzie?” – wyodrębnianie koła z elementów mozaiki geometrycznej
  • „Ułóż koło” – wybieranie różnych części koła i tworzenie pełnego koła

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
  • „Dzieci i światła” – nauka piosenki
  • „Autobusy” – zabawa muzyczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia gimnastyczne wg propozycji dzieci.
  •  „Berek” – zabawa ruchowa.
  • „Baloniki” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z balonami
  • „Przejdź po wąskiej ścieżce” – zabawa równoważna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Figury”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „O jakim pojeździe mówię?”, „Uwaga-stop”.

 

IV – Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie

  •  „W łazience” – rozmowa na temat akcesoriów wykorzystywanych do zabiegów higienicznych, wskazanie tych znajdujących się w domu i w przedszkolu, poszerzenie wiedzy o tym, co jest potrzebne do mycia
  • „Mania, Gryzia i pazurki” – wysłuchanie opowiadania; przekonanie dzieci o konieczności zabiegów higienicznych rozmowa na temat podstawowych czynności higienicznych w odwołaniu się do wiedzy dzieci
  • „Czyste ręce” – przypomnienie instrukcji mycia rąk, uświadomienie konieczności oszczędzania wody, obserwacja brudnych i czystych rąk, porównywanie, wyciąganie wniosków
  • „Chusteczka” – zabawa połączona z ćwiczeniami oddechowymi, dmuchanie na chusteczkę ustami, dmuchanie w chusteczkę nosem, uczenie misia poprawnego korzystania z chusteczki
  • „Ząbek” – wysłuchanie wiersza E. Wesolińskiej; rozmowa na temat problemu bohatera utworu, pracy lekarza stomatologa, odniesienie się do doświadczeń dzieci, czynności profilaktyczne

Prace plastyczne:

  • „Moja chusteczka” – malowanie farbami na kwadratowym kartonie, ozdabianie go wzorami według własnego pomysłu

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • łączenie kropek
  • stemplowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kto znajdzie?” – wyszukiwanie kształtu kwadratu spośród figur geometrycznych
  • „Kolorowe chusteczki” – przeliczanie bawełnianych chusteczek w zakresie do 10.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne
  • Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
  • „Dzieci i światła” – utrwalenie piosenki.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Marsz dzieci” – zabawa ruchowa.
  • „W koło jest wesoło” – zabawa ruchowa.
  • „Pranie w przedszkolu” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem kocyków

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Biedroneczki”, „Krasnoludek”, „Wlazł kotek na płotek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Myjemy zęby”, „Wieczorna kąpiel”