I tydzień – Z końca świata, czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany
- „Koniki” – zabawa logopedyczna przy wierszu „Koniki” A. Kamieńskiej; gimnastyka narządów mowy.
- „Mieszkańcy świata” – oglądanie zdjęć dzieci i dorosłych z różnych stron świata.
- „Kto dowodzi?” – zabawa dramowa.
- „Człowiek” – wysłuchanie wiersza M. Mazan i nauka sprawnego rozpoznawania i nazywania części ciała ludzkiego.
- „Zmysły” – rozmowa o zmysłach słuchu, wzroku i smaku.
- „Moja dłoń” – wysłuchanie wiersza z pokazywaniem poszczególnych palców, nazywanie ich, zginanie, zapamiętanie ich nazw.
- „Co to jest przyjaźń?” – rozmowa na temat pozytywnych uczuć i emocji.
- „Co najbardziej lubią dzieci?” – wysłuchanie wiersza U. Kozłowskiej, wypowiadanie się na temat osobistych preferencji w różnych dziedzinach życia, np. dotyczących jedzenia.
Prace plastyczne:
- Kolorowanie kredkami ołówkowymi przygotowanych wzorów wg kodu.
- „Dzieci świata” – łączenie w pary.
- „Kolorowanie mapy świata” – rysowanie kredkami.
- „Pajace” – wyklejanie z części pajaca.
- „Portret przyjaciela” – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- „Rybki” – łączenie kropek.
- „Dzieci świata” – rysowanie po śladzie.
- „Mandela” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Utrwalenie klasyfikowania przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia.
- Utrwalanie liczenia w dostępnym zakresie dziecka .
- Utrwalenie kierunków (prawy/lewy).
- Zagadki słuchowe, obrazkowe i słowne.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. taniec dzieci świata.
- „Muzyka z różnych stron świata” – zagadki słuchowe.
- „Podajmy sobie ręce” - nauka piosenki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: ławeczki, szarf, obręczy lub woreczków (np. zabawy w deszczu).
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego – zabawy na powietrzu.
- „Samolotem dookoła świata”, „Słucham i reaguję”, „Podajmy sobie ręce” - zabawy ruchowe.
- Zabawa z chustą animacyjną.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Masażyki”, „Studnia”, „Malarz”.
- Zabawy dydaktyczne: „Jaka to pora roku?”, „Jak grzyby po deszczu”.
II tydzień – Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
- „Odgłosy egzotycznych zwierząt” – zagadki słuchowe, odgadywanie głosów zwierząt.
- „Przyroda dzika nieodkryta” – oglądanie ilustracji przedstawiających egzotyczne miejsca na ziemi oraz ich dzikich mieszkańców.
- „Uszka w górę, słoniku” – wysłuchanie wiersza U. Kozłowskiej o przygodach niesfornego słonika i rozmowa na ich temat.
- „Słoniowe ucho słyszy…”- zabawa językowa.
- „Czy znasz to zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek tekstowych o egzotycznych zwierzętach.
- „Zwisające liany” – ćwiczenia oddechowe, dmuchanie na zawieszone nici, włóczki, sznurki różnej grubości.
- „Zabawy ze sznurkiem” – manipulowanie sznurkiem, pociąganie, układanie w fantazyjne wzory na podłodze, podrzucanie.
- „Węże” – poznanie różnych gatunków węży, ich środowiska życia, wskazywanie różnic w ich wyglądzie, kreślenie linii w kształcie litery „s” na dużych powierzchniach.
Prace plastyczne:
- „Zwierzęta mieszkające w Zoo” - malowanie farbami.
- „Zwierzozwierz” – rysowanie wymyślonych zwierząt.
Ćwiczenia graficzne:
- „Ślady węża” – rysowanie po śladzie.
- „Pasy tygrysa”, „Słoń” – łączenie kropek.
- „Jakie to zwierzę?” – dopasowywanie fragmentów skóry do zwierząt.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. zwierzęta domowe i egzotyczne, Mamusie i ich maleństwa).
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie), np. zwierzątka.
- „Gdzie się podział tygrys?” – utrwalenie kierunków i położenia przedmiotów.
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących zwierząt egzotycznych i domowych.
- Podobieństwa i różnice, np. zwierzęta w zoo.
Zajęcia muzyczne:
- „Podskocz, tupnij, klaśnij” – zabawa rytmiczna.
- Swobodne tańce do muzyki.
- Zabawy ruchowe przy muzyce.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków.
- „Ryby w akwarium”, „Małpie figle” – zabawa ruchowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Pająk patrzy”, „Malarz”, „Złota kula”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kolory”, „Lew i zebra”, „Jak masz na imię?”.
III tydzień – Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
- „Mapa Polski” – zapoznanie z mapą Polski ze szczególnym uwzględnieniem gór i morza.
- „Mapa” – oglądanie map drogowych.
- „Bęcek i pies budują zamki z piasku” – historyjka obrazkowa, opowiadanie o przygodach na plaży.
- „Letnie marzenia” – rozmowa kierowana na temat marzeń realnych i tych mało rzeczywistych.
- „Skąd wyruszamy?” – łączenie z nazwami środków lokomocji odpowiednich nazw miejsc.
- „Co to za pojazd?” – zabawa ortofoniczna, naśladowanie odgłosów różnych pojazdów.
- „Góry czy może morze?” – oglądanie widokówek, folderów turystycznych z miejscowości polskich i zagranicznych, opisywanie, co przedstawiają.
Prace plastyczne:
- „Wagoniki” – kolorowanie kredkami.
- „Moje plany wakacyjne” – malowanie farbami.
- „Marzenia” – rysowanie wg kodu.
Ćwiczenia graficzne:
- „Pociąg” – rysowanie po śladzie.
- „Mapa” – rysowanie własnych map.
- „Latarnia morska” – łączenie kropek.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie; przeliczanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
- „W drodze na spacer”, „Mapa Polski” – poruszanie się po sali wg instrukcji, utrwalanie kierunków.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce.
- „Morskie opowieści” – opowieść ruchowa przy muzyce
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Pociąg”, „Wakacyjny wagonik”, „Pakujemy plecak” - zabawy ruchowe.
- Ćwiczenia gimnastyczne wg propozycji dzieci.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Lulijanka”, „Pająk i muchy”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „Czym pojadę?”, „Na fali”.
IV tydzień – Letnie zabawy
- „Mój dobry humor” – zabawa pantomimiczna.
- „Moje wymarzone wakacje” – wypowiedzi dzieci o swoich wymarzonych wakacjach.
- „Wakacje” – wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej.
- „Bezpieczne wakacje” – utrwalanie zasad bezpieczeństwa.
- „Odpowiednie ubranie” – dobieranie właściwych części garderoby do warunków atmosferycznych.
- „Krzyś i Marysia nad morzem” – wysłuchanie opowiadania.
- „Morze czy góry?” – zagadki słowne.
- „Kiedy będę duży” – swobodne wypowiedzi dzieci nt. swoich marzeń
Prace plastyczne:
- „Wakacje” – kolorowanie.
- „Nad morzem” – praca plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- „Parasol plażowy” – łączenie kropek.
- „Strój kąpielowy” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie; przeliczanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów.
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
- „Muszelki” – układanie rytmów.
- „Kolorowe lato” – mozaika geometryczna.
- Utrwalenie figur geometrycznych
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem np. ławeczki, szarf, obręczy, woreczków
- „Omiń przeszkodę” – zabawa z elementem równowagi.
- Zabawy ruchowe: „Berek”, „Lecimy samolotem”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Iskierka”, „Lulijanka”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „W góry, nad morze”, „W pociągu”.
I tydzień – Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
- „Kura i kurczęta” – zabawa naśladowcza.
- „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza.
- „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe.
- „Malowane jaja” – oglądanie różnorodnych świątecznych jajek, porównywanie technik zdobienia.
- „Gdzie jest jajo?” – manipulowanie elementami mozaiki geometrycznej.
- „Świąteczne menu” – zapoznanie dzieci z potrawami wielkanocnymi na podstawie zebranych potraw oraz ilustracji i zdjęć.
- „Piekły dzieci mazurki” – przyporządkowywanie elementów do zbiorów według instrukcji.
- „Świąteczne tradycje” – poznawanie tradycji związanych z Wielkanocą.
- „Śmigus-dyngus” – wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej, poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt.
- Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych dotyczących Świąt Wielkanocnych.
Prace plastyczne:
- „Pisanka” – malowanie farbami.
- „Wielkanocne jajko” – wyklejanie wydzieranką pisanki.
- „Wielkanocny Zajączek” – malowanie farbami.
- „Świąteczne jajo” – zabawy z plasteliną.
- „Wielkanocna kartka świąteczna” – wyklejanie z części.
Ćwiczenia graficzne:
- „Pisanki” – łączenie kropek.
- „Kurczaczek w skorupce” – rysowanie po śladzie.
- „Znajdź taką samą pisankę” – łączenie w pary.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Segregowanie i klasyfikowanie” – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. pisanki).
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie).
- „Prawy do lewego” – rozróżnianie stron – utrwalanie.
- „Gdzie są pisanki?” – określanie kierunków w przestrzeni.
- „Gdzie jest jajo?” – mozaika geometryczna.
- „Wielkanocne rytmy” – układanie rytów.
Zajęcia muzyczne:
- „Co słychać?” – zabawy doskonalące analizator słuchowy.
- „Wiosna” – swobodny taniec dzieci do muzyki.
- „Pisanki” – nauka piosenki.
- „Dyngus” – zabawa taneczna.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne, np. z wykorzystaniem: szarf, obręczy lub woreczków.
- „Kurczęta i lisek” - zabawa ruchowa.
- „Tunel” – zabawa ruchowa.
- „Zanieś Mazurka” - doskonalenie równowagi.
- „Świąteczne wyścigi” – wyścigi rzędów.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: “Masażyki”, “Kotek Mruczek”, „Figury”.
- Zabawy dydaktyczne: “Kurczaczki”, “Pory roku”, „Zgadnij co to za potrawa?”.
II tydzień – Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
- „Co słychać na wiejskim podwórku?” – zagadki słuchowe, odgadywanie nazw zwierząt wydających charakterystyczne odgłosy.
- „Czy to świnka czy kurczaczek?” – składanie obrazków z części.
- „Co to za zwierzę?” – zabawa naśladowcza.
- „Miasto – wieś” – rozmowa kierowana na temat różnic i podobieństw obydwu miejsc.
- „Jedziemy na wieś” – opowiadanie wprowadzające do charakterystyki wsi, jej mieszkańców i zajęć związanych z gospodarstwem wiejskim.
- „Pomocnicy rolników” – przegląd maszyn i narzędzi rolniczych.
- „Ziarno” – oglądanie zgromadzonych ilustracji kłosów i ziaren zbóż, poznawanie ich nazw.
- „Od ziarenka do bochenka” – zapoznanie dzieci z procesem produkcyjnym chleba na podstawie historyjki obrazkowej.
- „Podwórkowe rozmowy” – zabawa ortofoniczna, naśladowanie głosów zwierząt.
Prace plastyczne:
- „Wiejskie podwórko” – kolorowanie kredkami przygotowanych wzorów.
- „Wiejskie zwierzęta” – malowanie farbami.
- „Zwierzęta z wiejskiej zagrody” – dorysowywanie reszty zwierzęcia.
Ćwiczenia graficzne:
- „Mieszkańcy wsi” – łączenie kropek.
- „Podkowa na szczęście” – ćwiczenie grafomotoryczne.
- „Śniadanie w zagrodzie” – łączenie w pary.
- „Ptasie pióra” – rysowanie po śladzie.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Klasyfikowanie przedmiotów wg np. koloru i wielkości, przeznaczenia (Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci, np. kura – kurczątko).
- Utrwalanie liczenia w dostępnym zakresie dziecka (np. Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci).
- „Pary” – łączenie w pary (np. łączenie domków z ich mieszkańcami, mama – dziecko; klasyfikowanie wg wielkości, koloru, przeznaczenia).
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy ruchowo – taneczne do muzyki, np. „Stary Donald”.
- „Smutno czy wesoło, szybko czy wolno, głośno czy cicho” – utrwalanie rozpoznawania charakteru i tempa różnych utworów muzycznych.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem: szarf, obręczy, woreczków.
- „Zające w ogrodzie” – zabawa ruchowa.
- „Kury i kaczki” – zabawa ruchowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kamyczek”, „Szewczyk”, „Malarz”.
- Zabawy dydaktyczne: “Noc i dzień”, „Wiejskie zwierzęta ”, „Kury i kaczki”.
III tydzień – Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
- „Domowa apteczka” – oglądanie zgromadzonych przedmiotów, rozpoznawanie przedmiotów związanych z chorowaniem i leczeniem: bandaży, termometrów, butelek po syropach itp., rozmowa kierowana.
- „Do lekarza” – nauka piosenki, omówienie jej treści i budowy.
- „Bęcek u dentysty” – historyjka obrazkowa.
- „Zdrowy – zdrowszy – najzdrowszy” – zabawa słownikowa, tworzenie przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
- „Magiczny plaster do zadań specjalnych” – zabawa badawcza, poznawanie właściwości i zastosowania plastra opatrunkowego.
- „Chory miś” – wysłuchanie wiersza S. Kossuth; rozmowa na temat chorób.
- „Bandażujemy misia” – ćwiczenia usprawniające motorykę dłoni i koordynację wzrokowo-ruchową.
- „Zdrowie” – wysłuchanie wiersza I. Salach, wprowadzenie do rozmowy na temat witamin i produktów, w których są one zawarte.
Prace plastyczne:
- „Mój lekarz” – rysowanie kredkami ołówkowymi.
- „Wirusy i bakterie” – malowanie farbami.
Ćwiczenia graficzne:
- „Owocowy zawrót głowy” – łączenie owoców po kropkach.
- „Piramida zdrowia – co jest zdrowe” – zaznaczanie odpowiednich artykułów spożywczych.
- „Magiczny plaster” – karta pracy: W czym pomaga plasterek?
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów, np.: „Kolorowe witaminy” – przyporządkowanie warzyw i owoców do krążków w odpowiadającym im kolorów.
- „Nisko/wysoko i wąsko/szeroko” – utrwalanie rozróżniania wysokości i szerokości.
- „Bystre oko: Gabinet lekarski” – wyszukiwanie różnić na obrazkach.
- „W drodze do lekarza” – poruszanie się po sali wg instrukcji.
- „U lekarza” – dzielenie wyrazów na sylaby – liczenie sylab
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce
- Zabawy z wykorzystaniem instrumentów
- „Stary niedźwiedź”, „Marsz czyścioszków” – zabawa muzyczno – ruchowa
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa: „Omiń wirusa”, „Idziemy do zoo”, „Krasnoludek”.
- „Niedźwiadki”, „Tunel” - zabawa z elementem czworakowania.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Wszyscy się witamy”, „Lulijanka”, „Ojciec Wigiliusz”.
- Zabawy dydaktyczne: „U lekarza”, „Co to za owoc/warzywo?”, „Dbam o zdrowie”.
IV tydzień – Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
- „Porządek czy bałagan?” – przyjrzenie się sali pod kątem potrzeby sprzątania; porządkowanie kącików tematycznych, książek na półkach, gier i układanek.
- „Papierowe kule” – gniecenie gazet w kulki, rozwijanie i ponowne gniecenie.
- „Tajemnicza paczka” – wnioskowanie o kształcie na podstawie dotyku.
- „Kosz na śmieci” – wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego, zachęcanie do korzystania z koszy na śmieci.
- „Psia niespodzianka” – rozmowa z dziećmi na temat obowiązków właścicieli psów, zwrócenie uwagi na konieczność sprzątania po czworonogach.
- „Gryzia, Bęcek i dużo śmieci” – wysłuchanie opowiadania, zwrócenie uwagi na problem śmiecenia w miejscach użyteczności publicznej.
- „Obietnica” – wysłuchanie wiersza
- I. Salach; rozmowa o niebezpieczeństwach zagrażających środowisku ze strony człowieka, oglądanie plansz, obrazków, fotografii miejsc zniszczonych ekologicznie, w wyniku pożarów itp.
- „Krasnoludek w buzi” – zabawa logopedyczna; ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- „Brudna rzeczka” – porównywanie obrazków przedstawiających to samo miejsce zanieczyszczone i czyste.
Prace plastyczne:
- „Wiosna już jest” – malowanie farbami.
- „Śmieciozaur” – wykonanie stworka z gazet i siatek plastikowych.
- Kolorowanie przygotowanych wzorów
Ćwiczenia graficzne:
- „Co do jakiego kosza?” – łączenie elementów.
- „Wiosenne znaki” – rysowanie po śladzie.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Części Ciała” – zabawy przypominające.
- „Brudne – czyste” – znajdowanie podobieństw i różnic w obrazkach.
- Segregowanie i klasyfikowanie – dostępnych przedmiotów i liczmanów (np. plastik, metal, szkło, papier)
- „Liczymy” – przeliczanie (dodawanie i odejmowanie)
Zajęcia muzyczne:
- Swobodne tańce do muzyki.
- „Ekoludki” – taniec dzieci do instrukcji nauczyciela.
- Zabawy z instrumentami.
- „Dziwne dźwięki” – zabawy muzyczno – słuchowe.
- „Butelkowe rytmy” – zabawy rytmiczne z wykorzystaniem butelek.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Rzut do celu”- rzut papierową kulą do kosza na śmieci.
- „Omiń przeszkodę na spacerze z psem” - zabawy z elementem równowagi.
- Zabawy ruchowe: „Kto pierwszy”, „Taniec śmieciozaura”, „Wyścigi”.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Iskierka”, „Podaj rękę”, „Wyliczanki”.
- Zabawy dydaktyczne: „Wielkie sprzątanie”, „Segregacja śmieci”, „Do jakiego kosza?”.