MARZEC
I Tydzień: Przysłowia o pogodzie
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Marcerzanka”
- Wprowadzanie i utrwalanie litery „ n, N”
- „ Noga Nikodema” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
- „ Co to jest pogoda” – tworzenie siatki pojęć
- „ Chuchnij i dmuchnij” – ćwiczenie logopedyczne
- „ Wiaterek, wiatr, wietrzysko” – zabawa językowa
- „ Lodowe kule”, „ Mały synoptyk”, „ Hodowla fasoli” – zabawa badawcza
- „ Kropla do kropli” – zabawa oddechowa
- „ Marzec” – ilustrowanie wiersza ruchem
- „ Szum deszczu” – relaksacja przy muzyce
- „ Prognoza pogody na tydzień – ćwiczenie pamięci
Prace plastyczne:
- „ Jak oznaczyć zjawiska atmosferyczne”
- „ Malowany marzec”
- „ Deszczowy dzień i parasol” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb
- „ Kolorowe tornado”
Ćwiczenia graficzne
- „ Chmurki na niebie” , „Krople deszczu” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne Wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej.
- „ Deszczowa matematyka” – zabawy w dodawanie i odejmowanie
- „ W co się ubrać” – zabawa matematyczna rozwijająca umiejętność klasyfikowania
Zajęcia muzyczne
- „ Żartowniś marzec” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- „ Marzec, marzec” – ćwiczenie muzyczne doskonalące poczucie rytmu
- „ Pogoda jak z nut” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe
- „ Chmury pełne deszczu” – zabawa orientacyjno – porzadkowa
- „ Popatrz, posłuchaj, pokaż” – rytmiczna zabawa ruchowa
- „ Jaka jest dzisiaj pogoda?” , „Ogrodnik ratownik”, „ Uwaga kałuże” – zabawa ruchowa
- „ Wybuch wulkanu” – zabawa ruchowa typu berek
- „ Gdzie jest woda?” – zabawa ruchowa rozwijająca refleks
Zabawy integracyjne
- „ Ręka lewa, ręka prawa” – zabawa powitalna
Zabawy dydaktyczne
- „ W poszukiwaniu wiosny”, „ Wielka siła żywiołów” – zabawa dydaktyczna
- „ Wędrująca woda” – zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie oraz jej znaczeniem w środowisku
II tydzień: Prace na polu
- „ Bałagan w ziarnach” – ćwiczenie motoryki małej
- „ Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Suknia Pani Wiosny”
- Zapoznanie z literą „ f, F”
- Hodowla owsa – zakładanie grupowej hodowli
- „ Porządki w ogrodzie” – rozwijanie orientacji przestrzennej
- „ Co słychać na początku, co słychać na końcu” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
- „ Cicho – głośno” – ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu
- „ Co to za ptak?” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
- „ Odgłosy wiosny” – ćwiczenie uważności percepcji słuchowej
- „ Burza w szklance wody” – ćwiczenia oddechowe
- „ Jedno słowo, wiele znaczeń” – rozwijanie słownictwa
- „ Proste słowa” – analiza i synteza słuchowa
Ćwiczenia plastyczne
- „ Kolory kojarzące się z wiosną” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem farb
- „ Wiosenne motyle”
Ćwiczenia graficzne
- „ Droga do karmnika” – labirynt
- „ Tulipan” – rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
- „ Wąż liczbowy” ; „ Łowcy ziaren” – zabawa matematyczna
- „ Czego jest więcej?” – zabawa z przeliczaniem i porównywaniem liczebności
Zajęcia muzyczne
- ‘ Kotki wiosny” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- „ Wiosenny korowód” – zabawa ruchowa przy muzyce
- „ Nietypowa orkiestra” – instrumentacja piosenki
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Jak się witają zwierzęta na łące?” – zabawa integracyjna
Zabawy ruchowe
- „ Siała baba mak” – zabawa ruchowa rytmiczna
- „ Między bruzdami”; „ Wycieczka ciągnikami”; „ Motyle” – zabawa ruchowa
- „ Pług” – zabawa ruchowa rozwijająca współpracę
- „ Kto widział wróbla?” – zabawa z piłką
- „ Od cebulki do kwiatu” – zabawa połączona z improwizacją ruchową
- „ Złap wiosenny amulet” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Zabawy integracyjne
- ‘ Jak się witają zwierzęta na łące?” – zabawa integracyjna powitalna
Zabawy dydaktyczne
- „ Wiosenne prace w polu”; „ Światowy dzień wody” – zabawa dydaktyczna
III tydzień: Gliniany dzbanek
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Wycieczka do Biskupina”
- Zapoznanie i utrwalanie litery „ g, G”
- „ Rysowanie na mące” – zabawa sensoryczna
- „ Zamień literki” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
- „ Co się kryje w mące?” – ćwiczenia oddechowe
- „ Biały jak…” – rozwijanie słownictwa
- „ Powtórz dźwięk” – rozwijanie aparatu mowy
- Zapoznanie z przysłowiem „ Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść”
Prace plastyczne
- „ Chałka” – lepienie z plasteliny
- „ Papierowa czapka” – zabawa konstrukcyjno - plastyczna
Ćwiczenia graficzne
- „ Zgadnij co to” – zabawa rozwijająca motorykę małą
Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „ Pomieszane rzeźby” – zabawa klasyfikacyjna
- „ Wąż liczbowy”; „ Ile oczek wypadło na trzech kostkach?” – zabawa matematyczna
- „ Ile jest teraz?” – zabawa z przeliczaniem
Zajęcia muzyczne
- „ Zwykłe niezwykłe” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- „ Kolorowe kule” – zabawa muzyczna rozwijająca poczucie rytmu
- „ Muzyka na łące” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Linia produkcyjna” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Koło garncarskie”; „ Owce i wilk”; „ Koło młyńskie” ; „ Pasterz i krowa”; „ Skoki przez litery”; „ Dziury w serze” – zabawa ruchowa
- „ Pojemnik otwarty, pojemnik zamknięty” – zabawa ruchowa rozwijająca szybkość
- „ Rymowanie i łapanie” – zabawa rozwijająca refleks
- „ Taniec na gazecie” zabawa ruchowa przy muzyce
- „ Rzut za 100 punktów” – ćwiczenie celności
Zabawy integracyjne
- „ Masażyk powitalny” – zabawa integracyjna
- „ Mielimy zboże” – zabawa integracyjna, rozwijająca współpracę
Zabawy dydaktyczne
- „ Jak powstaje chleb” – zapoznanie z procesem wytwarzania chleba
- „ Jak powstaje ser”; „ Jak powstaje wełna?”; „ Segregowanie papieru” – zabawa dydaktyczna
IV tydzień: Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Koszyczek wielkanocny”
- Zapoznanie i utrwalanie litery „ ł Ł”
- „ Kto to mówi?” – zabawa twórcza
- „ Zakrętki z literami” – zabawa rozwijająca analizę i syntezę wzrokową
- „ Jajka do pary” zabawa słuchowa
- „ Gorące ciasto” – ćwiczenia oddechowe
- „ Schowane pisanki” – zabawa rozwijająca orientację przestrzenną
Prace plastyczne
- „ Wielkanocny zając” – kolorowanka wodna
- „ Pisanka” – praca plastyczna techniką collage
- „ Wielkanocny baranek” – praca z wykorzystaniem masy solnej
- „ Pisanki kraszanki” – ozdabianie jaj
Ćwiczenia graficzne
- „ Na tropie wielkanocnego zająca” – zabawa graficzna
Zabawy matematyczne wy. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- „ Kształty liczb” – zabawa matematyczna
- „ Mały bankier” – zapoznanie z niektórymi modelami monet i banknotów oraz próby działań na nich
- „ Zakupy wielkanocne” – doskonalenie dodawania i odejmowania
Zajęcia muzyczne:
- „ Znów przyszła wiosna” – zabawa taneczna przy piosence
- „ Wielkanocne zamieszanie” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- „ Wiosenne odgłosy” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Z jajka na jajko” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Skoczne kurczaczki” – zabawa ruchowa rozwijająca orientację w schemacie własnego ciała
- „ Zgubiony ogonek”; „ Baranie rogi”; „ Po jajkach do celu”; „ Marsz kurczaków”; „ Jajecznica”; „ Zagubiony baranek” – zabawa ruchowa
- „ Hop do koszyczka” – zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość
Zabawy integracyjne
- „ Jajko na przywitanie” – zabawa integracyjna
Zabawy dydaktyczne
- „ Zwyczaje wielkanocne”; „ Wielkanocny savoir – vivre” – zabawa dydaktyczna
Luty
Tydzień pierwszy: Kim będę, gdy dorosnę?
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Kim będę, kiedy dorosnę?”;
- Odkrywanie litery c,C małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego podczas tworzenia modelu wyrazowego słów cebula, Celina;
- Praca z tablicą demonstracyjną „Zawody”;
- Zabawa rozwijająca słownictwo „Jaki jest policjant?”;-
- „Pracowici rodzice” - zabawa rozwijająca mowę oraz umiejętność słuchania;
- Zabawa dydaktyczna „Zawodowe sekrety”;
- Zabawa językowa „Jak powstały nazwy zawodów?”
- Zabawa dydaktyczna „Co było pierwsze?”
Prace plastyczne:
- Rysowanie n/t „Kim będę, gdy dorosnę?”
- „Domino obrazkowe” – wycinanie kart z wyprawki;
- Zabawa plastyczno – techniczna „Konstruktor zabawek”
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Kreślenie wzorów literopodobnych;
- Zeszyt Supersmyka pisanie liter c,C po śladach oraz samodzielnie;
- Rozwijanie umiejętności dodawania, rozwijanie sprawności manualnej;
- Ćwiczenie graficzne „ Dorysuj brakującą część obrazka”.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zapoznanie ze znakiem matematycznym +;
- Rozwijanie umiejętności dodawania w zakresie 9;
- Ćwiczenia zapisu matematycznego „Kolorowa matematyka”
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką tygodnia „Jaki zawód wybrać mam?”;
- Określenie nastroju piosenki;
- Reagowanie ruchem na zmiany dźwięków instrumentów „W rytmie instrumentów”;
- Instrumentacja piosenki „Zawodowa orkiestra”.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa „Policz sylaby”;
- Ćwiczenia gimnastyczne;
- Zabawa ruchowa „Śnieżne ślady”;
- Zabawa rozwijająca celność „Rzut za trzy punkty”;
- Zabawa naśladowcza „Kim jestem?”;
Tydzień drugi: Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
- Słuchanie opowiadania B. Szeląowskiej „Kłopoty Kopciuszka”;
- Odkrywanie litery p,P małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego – tworzenie modelu wyrazowego słów pajac, Pola.;
- Wypowiedzi dzieci n/t „Moja ulubiona książka”;
- Praca z tablicą demonstracyjną „W bibliotece”;
- Zabawa twórcza „Gdyby książki potrafiły mówić”;
- Wypowiedzi dzieci n/t akcji społecznej bookcrossingu „Uwalnianie książek”;
- Zapoznanie z etapami powstawania książki z wykorzystaniem ilustracji;
- Zabawa rozwijająca mowę „Opowiedz i bajkę”
Prace plastyczne:
- Malowanie farbami plakatowymi „Bajkowe postaci”;
- Praca plastyczno – techniczna „Wyjątkowa, nasza bajka” – tworzenie obrazków z wykorzystaniem kolorowego papieru.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Zeszyt Supersmyka pisanie litery p,P po śladzie i samodzielnie;
- Kreślenie znaków literopodobnych „Ulubione bajki”;
- Zeszyt Supersmyka pisanie cyfry 10.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10;
- Szeregowanie i przeliczanie „Pomagamy postaciom bajkowym”;
- Stosowanie liczebników porządkowych „Bałagan na półce”;
- Zabawa matematyczna „Piotruś w parach”
- Zabawa matematyczna „Ile brakuje?”
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką tygodnia „Bajkowe marzenia”;
- Reagowanie na ustalone sygnały dźwiękowe „Tajemnicza droga do krainy baśni”;
- Utrwalanie umiejętności śpiewu z zastosowaniem zmian natężenia dźwięku „Cicho – głośno”;
- Zabawa taneczna „Bajkowy bal”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa ruchowa „Pajacyki”;
- Zabawa ruchowa „Siedmiomilowe buty”;
- Zabawa z piłką „Baśniowe pary”.
- Masażyki „Paluszkowa historia”.
Tydzień trzeci : Gdzie puka sztuka?
- Słuchanie opowiadania A Widzowskiej „Sztuka niejedno a imię”;
- Odkrywanie litery r,R, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego – tworzenie modelu wyrazowego słów robot, Romek;
- Praca z tablicą demonstracyjną „W kinie”;
- Wypowiedzi dzieci n/t „Mój ulubiony film”;
- Wypowiedzi dzieci n/t „Co możemy zobaczyć w muzeum?” praca z tablicą demonstracyjną;
- Zabawa dydaktyczna „Jak zachowywać się w kinie, teatrze, filharmonii i muzeum?”;
Prace plastyczne:
- Praca w grupach „Plakat filmowy” – wykonanie pracy techniką kolażu;
- Praca plastyczna z wykorzystaniem brokatu i papieru kolorowego „Złote drzewo”;
- „Jestem artystą, rzeźbiarzem” praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Pisanie litery r,R samodzielnie i po śladzie;
- Kreślenie znaków literopodobnych;
- Zeszyt Supersmyka ćwiczenia w rozwijaniu sprawności manualnej;
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zabawa matematyczna „Sąsiad liczb”;
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi „Ile klocków zostało?”;
- Zapoznanie ze znakiem matematycznym -;
- Ćwiczenia w zapisywaniu działań matematycznych z wykorzystaniem znaku -;
- Ćwiczenia w odejmowaniu „Ile biletów zostało?;
Zajęcia muzyczne:
- Słuchanie piosenki „Ulica Sztuk Przepięknych”;
- Reagowanie ruchem na zmiany tempa oraz przerwę w muzyce;
- Określanie mocnej części taktu;
- Ćwiczenia oddechowe „Śpiewacy”
- Śpiew zbiorowy i indywidualny.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe;
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Rytmiczne kroki”;
- Zabawa ruchowa „Przyśpiesz – zwolnij”;
- Zabawa ruchowa „Kolory”
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Tydzień czwarty :Co łączy kurę i dinozaura?
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Kurozaury”;
- Wypowiedzi dzieci n/t „Jaki jest dinozaur?”;
- Zabawa dydaktyczna „Krewni dinozaurów”;
- Wzbogacanie słownika dzieci o nazwy dinozaurów Tyranozaur, Brontozaur, Triceratops Pterodaktyl?;
- Poszerzanie wiedzy n/t sposobu zdobywania pożywienia dinozaurów. Dokonanie podziału na mięsożerne i roślinożerne;
- Praca z tablicą demonstracyjną „Praca paleontologa”;
- Wypowiedzi dzieci n/t „Co się stało z dinozaurami?”
- Burza mózgów „Co by było gdyby dinozaury nie wyginęły?”
Prace plastyczne:
- Praca plastyczna w grupach „Park jurajski”;
- Fantastyczne dinozaury – praca z rolek
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Rysowanie po śladzie i samodzielne „Rysujemy dinozaury duże i małe”;
- Zeszyt Supersmyka odszukiwanie brakujących fragmentów obrazka;
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu „Wędrówki dinozaurów”;
- Zabawa matematyczna „Od największego do najmniejszego”;
- Zabawa matematyczna „Mniej, czy więcej?”;
- Zabawa rozwijająca umiejętność liczenia „Ile nóg?”.
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką „Park jurajski wita ”;
- Zabawa muzyczna „Głośno – cicho”;
- Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Śladami dinozaurów”;
- Ćwiczenie oddechowe „Śpiący dinozaur”;
- Zabawa ruchowa „Po tropach dinozaurów”.
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy - Czy można cofnąć czas?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Skrzynia skarbów” oraz rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
- Wprowadzenie litery „ U, u”
- „ Tik – tak” – zabawa słuchowa
- „ Zegar słoneczny” – zabawa badawcza
- „ Kalendarz czterech pór roku” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Prace plastyczne:
- „ Moje plany” – zabawa plastyczna
- „ Zaczarowane U” – praca plastyczna według pomysłu dzieci
- „ Lisek” – zabawa plastyczna
- „ Wystrzałowe fajerwerki” – zabawa plastyczna techniką mieszaną
- „ Kapsuła czasu” – praca projektowa
ćwiczenia graficzne
- „ Tańczy wąż” – rysowanie po śladzie
- Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach
- „ Nakręcony zegar” – kreślenie linii w tunelu
Zabawy matematyczne Wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej.
- „ Zegar” – zabawa matematyczna rozwijająca umiejętność liczenia godzin i minut
- „ Cztery pory roku” – zabawa klasyfikacyjna
Zajęcia muzyczne
- Utrwalanie refrenu piosenki „ Biegnie miesiąc za miesiącem”
- „ Baw się z nami” – zabawa muzyczna wyrabiająca poczucie rytmu
- „ Moja melodia” – rozwijanie umiejętności samodzielnego tworzenia melodii do tekstu
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe
- „ Który to rok?”, „ Cztery pory roku”, „ Dzień i noc”, „ Pracowity dzień, spokojna noc” - zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Fajerwerki”, „ Słońce kontra księżyc” – zabawa ruchowa
- „ Ogon komety” – zabawa rozwijająca szybkość
- „ Wyścigi na czas” – zabawa z elementem rywalizacji
- „ Wędrujący budzik” – zabawa rozwijająca refleks
Zabawy integracyjne
- „ Postanowienia noworoczne” – zabawa połączona z pantomimą
Zabawy dydaktyczne
- „ Biegnie miesiąc za miesiącem” – zabawa dydaktyczna
- „ Szczęśliwi czasu nie liczą” – zapoznanie ze sposobami pomiary czasu
- „ Miesiąc po miesiącu” – zabawa dydaktyczna
Tydzień drugi - Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Ptasie troski” oraz rozmowa dotycząca jego treści
- Słuchanie fragmentu wiersza Jana Brzechwy „ Sójka” – wypowiedzi na temat treści wiersza
- „ Pogoń za piórkiem” – zabawa oddechowa
- „ Jaś i jaś” – rozwijanie słownictwa czynnego i biernego
- „ Kto karmił ptaki” – rozwiązywanie zagadek
Ćwiczenia plastyczne
- „ Tropy zwierząt” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem farb
- „ Karmnik” – praca plastyczna z wykorzystaniem figur geometrycznych
Ćwiczenia graficzne
- Pisanie liter „ J, j” po śladach
- „ Litery, cyfry” – ćwiczenie motoryki małej
- „ Ptaki” – rysowanie drogi od ptaków do karmników
Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8, rozwijanie umiejętności liczenia
- „ Co się działo w paśniku?” – zabawa rozwijająca myślenie matematyczne
- „ Sklep z figurami” – zabawa kształtująca umiejętność klasyfikowania
- Oglądanie obrazków ptaków ułożonych z figur geometrycznych. Rysowanie według wzorów figur, z których zostały one zbudowane.
Zajęcia muzyczne
- „ Ptasi bar” – zabawa przy piosence
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Lusterko” – rozwijanie sprawności całego ciała
Zabawy ruchowe
- „ Ptaki do gniazd” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Fruwające ptaki”, „ Pary”, „ Poszukiwanie ptasich przysmaków”, „ Wędrująca szyszka”, „ Balansowanie na gałęzi” – zabawa ruchowa
- „ Na tropach” – zabawa rozwijająca orientacje przestrzenną oraz uważność
- „ Podaj dalej” – zabawa rozwijająca szybką reakcję na ustalony sygnał
- „ Latające orzechy” – zabawa rozwijająca celność
- „ Las zimą” – zabawa ruchowa typu berek
- „ Ptaki cudaki” – zabawa ruchowa rozwijająca współpracę w grupie
Zabawy integracyjne
- „ Sokole oko” – zabawa integracyjna na powitanie
Zabawy dydaktyczne
- „ Zimowe zwyczaje leśnych zwierząt” – zabawa dydaktyczna
- „ Torba ornitologa” – zabawa badawcza
- „ Superboharet z lasu” zabawa prezentująca rolą leśnika
Tydzień trzeci - Kto to taki: mama mamy, tata taty?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Nasi dziadkowie” – rozmowa o dziadkach w oparciu o opowiadanie
- Zapoznanie z zapisem litery „ Y, y”
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby
- „ Jeden i więcej” – zabawa słowna
- „ Wyliczanki bez trzymanki” – zabawa logorytmiczna
- „ Gra słowna” – zabawa rozwijająca słownictwo czynne i bierne
- „ Dlaczego tak?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Prace plastyczne
- „ Prezent dla babci i dziadka” – zabawa plastyczna
- „ Światowy dzień bałwana” – praca plastyczna
- „ Portrety dziadków” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem farb
Ćwiczenia graficzne
- „ Ślimak” zabawa grafomotoryczna
- „ Lodowa przesyłka” – zabawa rozwijająca motorykę małą
Zabawy matematyczne wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „ Matematyczny marsz” – zabawa z przeliczaniem
- „ Krótsze, dłuższe, takiej samej długości” – zabawa rozwijająca umiejętność mierzenia długości
Zajęcia muzyczne
- Zabawa przy piosence „ Babcia i dziadek”
- „Czas na twista” – zabawa muzyczna
- „ Koncert dla babci i dziadka” – instrumentalizacja piosenki
- „ Dziadek i młotek”- zabawa rozwijająca poczucie rytmu
- „ Muzyczna podróż z babcią i dziadkiem” – tworzenie autorskich piosenek przez dzieci
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Na raz, dwa, trzy, skaczesz ty”- zabawa poranna
Zabawy ruchowe
- „ Sufit – podłoga” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Łagodny wilk”, „ Chodzi lisek koło drogi”, „ Szczurek”, „ Dziadek sam w dolinie”, „ Przeciąganie liny” – zabawa ruchowa
- „ Co robię z dziadkami?” – zabawa z elementem pantomimy
- „ Ojciec Wirgiliusz” – zabawa ruchowa przy muzyce
- „ Wędrujący kamień” – zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość
- „ Bałagan w Sali” – zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne
- „ Głoskowe przywitanie” – zabawa integracyjna na powitanie
Zabawy dydaktyczne
- „ Drzewo genealogiczne” – zabawa dydaktyczna
Tydzień czwarty - Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Przygotowania do balu karnawałowego” rozmowa na temat opowiadania
- „ Rysowany głuchy telefon” – rozwijanie wyobraźni przestrzennej
- „ Kolorowe piórka” – zabawa oddechowa
- „ Pączek” – zabawa językowa
- „ Co jem, co widzę?” – zabawa pantomimiczna
- „ Myjemy zęby” – zabawa logopedyczna
Prace plastyczne
- „ Najpiękniejszy strój” – zabawa plastyczna
- „ Farbowanie ryżu” – praca plastyczna
- „ Mali projektanci” – zabawa plastyczno – konstrukcyjna
- „ Smakowite ciasteczka” – lepienie z masy solnej i plasteliny
- „ Manufaktura paczków” – zajęcia plastyczne
- „ Komiks” – zabawa plastyczna
Ćwiczenia graficzne
- Zabawy w rysowanie szlaczków i wzorów litero podobnych
Zabawy matematyczne wy. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- „ Karnawał szyty na miarę” – układanie rytmów i ich przeliczanie
- „ Matematyczny karnawał”- praca na zbiorach
- Przeliczanie produktów oraz zapisywanie ich liczby. Dzielenie produktów na zbiory według wskazanej cechy
Zajęcia muzyczne
- „ Słodka samba” – zabawa przy piosence
- „ Posłuchaj i idź” – rytmiczna zabawa przy muzyce
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe
- „ Meksykańska fala” – zabawa na powitanie
Zabawy ruchowe
- „ Idę, biegnę” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Złożona sprawa” – zabawa ruchowa rozwijająca percepcje wzrokową
- „ Najdalszy rzut” – zabawa z elementem rzutu
- „ Dyrygent” – zabawa naśladowcza
- „ Krok w krok” – zabawa ruchowa rozwijająca pamięć i orientacje przestrzenną
- „ Niezwykły balon”, „ Okręgi”, „ Szymon mówi”, „ Idzie mróz – berek” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne
- „ Przez dziurkę od paczka” – zabawa integracyjna rozwijająca współpracę
Zabawy dydaktyczne
- „ Przedszkolne bale w karnawale” zapoznanie z tradycjami bali, grami i zabawami karnawałowymi
- „ Tłusty czwartek – słodka tradycja”
- „ Słodkie życie” – wpływ cukru na życie człowieka. Zapoznanie z najważniejszymi informacjami
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy - Co cieszy Mikołaja?
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Przygoda Mikołaja”
- Zapoznanie z wyglądem litery e,E, małej i wielkiej, drukowanej i pisanej – ćwiczenie słuchu fonematycznego
- Synteza wyrazu „ekran”; Budowanie schematu wyrazowego słowa ekran
- Słuchanie wiersza A. Nosalskiego „O dwunastu braciach”
- Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Tajemnicze zabawki”
- „Barbórka” – praca z tablicą demonstracyjną
- Wypowiedzi dzieci n/t „Górnik w kopalni”
- Zabawa rozwijająca analizę słuchową „Echo”
- Zabawa słowna „co dostanę od „Mikołaja?”
Prace plastyczne:
- Ozdabianie dzwonków kredkami pastelowymi oraz brokatem
- Wykonanie pracy plastycznej „Świąteczna skarpeta
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Rysowanie lustrzane „Dorysuj drugą część obrazka”
- Zeszyt Supersmyka „Rysowanie po śladzie”
- Pisanie znaków literopodobnych
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zabawa matematyczna „Dopełnianie do 6”
- Zabawa matematyczna „Kto wyrzuci 6”
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
- Tworzenie zbiorów, przeliczanie jego elementów, porównywanie liczebności zbiorów;
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką tygodnia „Pomocnik Mikołaja”
- Granie na instrumentach perkusyjnych do utworu „Sanna” V.A. Mozarta
- Śpiewanie indywidualne i zbiorowe piosenki „Pomocnik Mikołaja”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „W magazynie Mikołaja”, „Na tropie elfów”
- Zabawa ruchowa „Sanie Mikołaja”
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana
- Zabawa rozwijająca świadomość ciała, wykorzystująca element Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne „Paczki dla Mikołaja”
- Zabawy na świeżym powietrzu „Na tropie Mikołaja”
Tydzień drugi - Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Pani Zima”
- Zapoznanie z wyglądem litery s,S wielkiej i małej, drukowanej i pisanej
- Rozwijanie słuchu fonematycznego podczas analizy i syntezy wyrazu sanki
- Tworzenie modelu wyrazowego słowa „sanki”
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Tydzień”
- Praca z tablicą demonstracyjną „Aktywna zima”
- Rozwiązywanie zagadek słownych „Zimowe sporty”
Prace plastyczne:
- Praca plastyczna „Mój strój na sanki”
- Praca plastyczna „Zimowy pejzaż”
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Zeszyt Supersmyka ćwiczenia rozwijająca sprawność manualną
- Ćwiczenie grafomotoryczne „Szlaczki”
- Rozwijanie spostrzegawczości „Znajdź różnice”
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zabawa matematyczna „Płatki śniegu”
- Tworzenie rytmów „Dokończ płatkowy dywan”
- Zabawa matematyczna „Od najmniejszego do największego”.
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką „Święta”
- Śpiewanie indywidualne i zbiorowe
- Utrwalanie akompaniamentu do muzyki „Sanna V. A. Mozarta
- „Szalone instrumenty” – wyrabianie umiejętności szybkiej reakcji na ustalone sygnały
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Zamrażamy – odmrażamy”
- Zabawa ruchowa „Sportowy berek”
- Zabawy na świeżym powietrzu „Zimowa rozgrzewka”
- Zabawy naśladowcze „Taniec na lodzie”
Tydzień trzeci - O czym w święta każdy z nas pamięta?
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Wigilia”
- Zapoznanie z wylądem litery b,B małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Praca z tablicą demonstracyjną „Zima”
- Analiza i synteza wyrazu „balon”
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego podczas tworzenia modelu wyrazowego słowa „balon”
- Zabawa językowa „Dokończ sylaby”
- Wypowiedzi dzieci n/t Świąt Bożego Narodzenia i związanych z nimi tradycjami
- Układanie historyjki obrazkowej „Pieczemy pierniki”
- Zabawy parateatralne „Teatrzyk z kolędnikami
- Recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek – przygotowanie do przedstawienia „Elfie sprawki”
Prace plastyczne:
- Praca plastyczna „Świąteczna bombka”
- Praca plastyczno – techniczna „Kolorowy łańcuch”
- Ozdabianie pieczonych pierników
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Pisanie litery b,B
- Kreślenie znaków literopodobnych
- Zeszyt Supersmyka rozwijanie sprawności manualnej
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zabawa matematyczna „Sąsiedzi liczb”
- Zabawa matematyczna „Matematyczna „choinka”
- Zabawa matematyczna „Świąteczna matematyka”
Zajęcia muzyczne:
- Śpiewanie indywidualne i zbiorowe kolęd i pastorałek
- Gra na instrumentach
- Zabawa taneczna do muzyki „Pizzicatto” wg metody Aktywnego słuchania muzyki B. Strauss
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe;
- Spacer po najbliższej okolicy „w poszukiwaniu świąt”
- Zabawa ruchowa „Zbijak z życzeniami”, „Kulig”
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem skakanek
Tydzień czwarty - Który żywioł jest najważniejszy?
- Słuchanie opowiadania A Widzowskiej „Żywioły”
- Wypowiedzi dzieci n/t „Co wiemy o ogniu?”
- Eksperyment „czego potrzebuje ogień, by się palić?”
- Zapoznanie dzieci z powiedzeniem „Igrać z ogniem”
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej „Głoskowe domino”
- Wypowiedzi dzieci n/t „Co wiemy o wodzie?”
- Udział w eksperymencie „Co pływa, a co tonie?”
- Wyjaśnienie powiedzenia „Stąpać twardo po ziemi”
- Wypowiedzi dzieci n/t „Czy jest powietrze, czy go nie ma?”
Prace plastyczne:
- Praca plastyczna „Wodne obrazki”
- Praca plastyczno – techniczna „Wiatrak”
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Rozwijanie sprawności manualnej Odrysowywanie i wycinanie kropli wody”
- Rozwijanie sprawności manualnej podczas pracy w „Zeszycie Supersmyka
- Rysowanie po śladzie „Szlaczki”
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej:
- Zabawa matematyczna „O jeden więcej”
- Zabawa matematyczna „Wodne zbiory”
- Zabawa matematyczna „Dopełnij do 7”
Zajęcia muzyczne:
- Zapoznanie z piosenką „Szkoła dla żywiołów”
- Zabawa muzyczna „Wszystko gra”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ciepło – zimno”
- Zabawa w parach „Kangurki”
- Zabawa ruchowa „Słońce kontra księżyc”
- Zabawa na świeżym powietrzu „Uwaga ogień”
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- Zabawy na świeżym powietrzu
Listopad
Tydzień pierwszy - Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby „ Sprzątanie jest super”
- Opowieść ruchowa „ Wielkie sprzątanie”
- Wprowadzenie litery „ t, T”
- „ Zdrobnienia” – zabawa językowa
- „ Śmiej się z nami” – zabawa logopedyczna
- „ Chusteczka” ćwiczenia oddechowe
- „ Kwadraciki, trójkąciki” – masażyk, zabawa sensoryczna
- „ Głuchy telefon” – zabawa słowna
Prace plastyczne:
- „ Mama i tata” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
- „ Osiedle trójkątów” – zabawa z farbą
- „ Dom i domki” – praca z wykorzystaniem kawałków papieru
Ćwiczenia graficzne:
- Pisanie „ t, T” po śladzie i samodzielnie
- „ Polowanie na litery – zakreślanie liter wśród wielu innych
- „ Co narysowałem?” - rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne Wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej.
- „ Mierzymy piaskowe domki” – zabawa z przeliczaniem i określaniem długości
- „ Trójkątne kształty” – utrwalanie kształt figury
- „ Więcej czy mniej” – zabawa z szacowaniem
- „ Rodzina trójkątów” – zabawa z figurami
Zajęcia muzyczne:
- „ Obowiązki” – zapoznanie z piosenką tygodnia
- „ Zgodnie z rytmem” – ćwiczenia rytmiczne do piosenki „ Obowiązki”
- Improwizacja muzyczna do piosenki „ Obowiązki” z wykorzystaniem instrumentów muzycznych
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „ Rodzinne zabawy” – zabawa orientacyjno - porządkowa
- „ Gołębie pocztowe” – zabawa bieżna
- „ Dom z gazet” – zabawa ruchowa rozwijająca szybkość
- „ Głoskowanie i podskakiwanie”, „ Dom – osiedle”, ”Gdzie mieszkasz?” – zabawa ruchowa
- „ Rodzinny taniec” – ćwiczenie pamięci ruchowej
- „ Śmieszne ruchy” – reagowanie na ustalone sygnały
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
- „ Trójkątna rodzina” – zabawa dydaktyczna
- „ Znam swoje prawa i obowiązki” – zapoznanie z prawami i obowiązkami dzieci
- „ Wsie, miasta i miasteczka”- zabawa dydaktyczna z elementem badawczym
- „ Wieżowce” – zabawa badawcza
- „ Poszukiwania” – zabawa integracyjna grupowa
- „ Śmiej się z nami” – zabawa integracyjna
Tydzień drugi - Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Biały orzeł”. Poznanie legendy o powstaniu państwa Polskiego
- Odkrywanie litery „ I, I” małej i wielkiej litery, drukowanej i pisanej,
- „ Łamańce językowe” – zabawa logopedyczna
- „ Nasz piękny kraj”- zabawa doskonaląca percepcje słuchową
- Nauka wiersza „ Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy
- „ Toruńskie pierniki” – zabawa z literami
- Sławni Polacy – rozmowa kierowana
Zabawy plastyczne:
- „ Mapa Polski” – praca rozwijająca motorykę małą
- „ Namaluj utwór” – praca do muzyki
- „ Barwy narodowe” – praca z wykorzystaniem farb i bibuły
- „ Komiks” – rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
Zabawy graficzne:
- Szlaczki literopodobne
- „ W labiryncie” – wyszukiwanie i prowadzenie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- Zabawy z liczbą 5, rozwijanie umiejętności liczenia, przeliczanie w obrębie 5,
Zabawy muzyczne:
- „ Marszowe rytmy” – zabawa rytmiczna
- „ Nasz kraj” – zapoznanie z piosenką
- „Hymn Polski – Mazurek Dąbrowskiego” – nauka na pamięć
- „ Maszerujemy” – zabawa wyrabiająca poczucie rytmu
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „ Wycieczka po Polsce”, „Orły i gniazda” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Barwy ojczyste”, „ Tworzymy grupy, „ Skok z telemarkiem”, „ Kolory parzą” – zabawa ruchowa
- „ Taniec smoka Wawelskiego”, Wycieczka międzynarodowa” – zabawa pobudzająco – hamująca
- „ Polska” – zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał
- „ Skaczące piłki” – zabawa ruchowa z elementami skoku
- „ Szczypiorniści” – zabawa z piłką
- „ Berek z piłką” – zabawa bieżna
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne:
- „ Witamy się różnymi częściami ciała”- zabawa integracyjna
- „ Taki piękny jest nasz kraj” – zabawa dydaktyczna, poznawanie ciekawych miejsc na mapie polski
- „ Międzynarodowe powitania” – zabawa dydaktyczna
- „ Czy Polska ma sąsiadów?” - zapoznanie z nazwami sąsiadów Polski
Tydzień trzeci - Czy kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Konkurs na Legendę” poszerzanie wiedzy na temat Polski
- „ Różne regiony Polski” – zapoznanie ze strojami regionalnymi i kulturą
- „ W podróży po kraju” – zapoznanie z najważniejszymi miastami Polski
- Utrwalanie litery „ d, D” pisanie litery małej i dużej, drukowanej i pisanej
- „ Jaka to postać?” - zabawa językowa
- „ Jedzie pociąg” – ćwiczenie warg i policzków
- „ Sekretny składnik” – ćwiczenie pamięci
- „ Jak brzmi Polska?” - zabawa słuchowa
- „ Krakowski i lajkonik” – zapoznanie z symbolem Krakowa
- „ Sylaby” – zabawa słowna
Zabawy plastyczne:
- „ Tajemnicze stwory” – zabawa plastyczna według pomysłu dzieci
- „ Regionalna książka kucharska” – zabawa plastyczna metodą collage
- „ Restauracja regionalna” – zabawa plastyczna
- „ Lajkonik” – praca z wykorzystaniem wydzieranki
- „ Myszka z legendy o królu Popielu” – praca plastyczna
Zabawy graficzne:
- Szlaczki literopodobne
- „ Wycieczka miśka” – zabawa rozwijająca koordynacje wzrokową
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby „ O”
- Zapoznanie ze znakami „ <, >, =” Porównywanie liczebności zbiorów
Zabawy muzyczne:
- „ Na ludową nutę” – zabawa taneczna do tradycyjnych polskich utworów
- „ Wyprawa Miśka” – zapoznanie z piosenką tygodnia
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „ Powozy” – zabawa orientacyjno - porządkowa
- „ Krakowiaczek jeden” – zabawa do piosenki
- „ Uwaga smok!” - zabawa bieżna
- „ Bohater z legendy”, „ Statki płynął po rzece”, „ Raz, dwa, trzy, figury”, „ Tańczące paluszki” – zabawa ruchowa
- „ Dawne zabawy” – zabawa zręcznościowa
- „ Mały miś – duży miś” – zabawa ruchowa z elementem skłonu
- „ Co można tam robić?” - zabawa pantomimiczna
- „ Mistrz rzutów”, „ Kolorowe piłki”, „ Piłka w obręczy – zabawa z elementem rzutu
- „ Kto dłużej?” - zabawa z elementem równowagi
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne
- „ Potrawy z różnych regionów” – zabawa dydaktyczna
- „ Jak miś zmieniał się przez lata?” - zabawa rozwijająca postawę badawczą
Tydzień czwarty - Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzice
- Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Teleskop” Poszerzanie wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej
- „ Gwiazdy” – poznawanie wybranych ciał niebieskich
- Odkrywanie litery „ k, K” małej i dużej
- Zagadki astronautów” – zabawa językowa
- „ Układ słoneczny” – praca z tablicą demonstracyjną
- „ Gwiazdki” – ćwiczenia oddechowe
- „ Na nieznanej planecie” – zabawa twórcza
- „ Wszechświat” zabawa słuchowa
- „ Meteoryt” – zabawa logopedyczna
- „ Podróż w kosmos” – zabawa badawcza
- „ Odkrywcy gwiazdozbiorów” – zabawa twórcza
Zabawy plastyczne:
- „ Konstelacje” – praca plastyczno – konstrukcyjna
- „ Układ słoneczny” – praca plastyczna
- „ Kolorowe plamy” – praca z wykorzystaniem farb
- „ Podróż do gwiazd” – zajęcia plastyczne
Zabawy graficzne:
- „ Ufoludki” zabawa z prowadzeniem linii po śladzie
- „ Ukryte k, K” – zabawa grafomotoryczna
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- „ Liczymy komety” – zabawa z przeliczaniem
- „ Kosmiczna sekwencja” – układanie ciągów
- „ Kosmiczni konstruktorzy” – zabawa z liczbami
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6
Zabawy muzyczne:
- „ Komety” – muzyczna zabawa ruchowa
- „ Kosmiczne niedźwiedźie” – zapoznanie z piosenką tygodnia
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „ W układzie słonecznym” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Małe i duże gwiazdozbiory” – zabawa ruchowa z podziałem na grupy
- „ Przylecieliśmy z Marsa” – zabawa naśladowczo – ruchowa
- „ Podróże do gwiazd”, „Rakiety”, „ Zbieramy meteoryty”, „ Zabawa w kosmos”, „ Trening astronauty”, „ Ładunek dla astronauty”, „ Gorące słońce” – zabawa ruchowa
- „ Sztafeta po orbitach” – zabawa ruchowa rozwijająca szybkość
- „ Przybysz z innej planety” – zabawa ruchowa z ćwiczeniem wyobraźni
- „ Słońce parzy” – zabawa ruchowa ćwicząca refleks
- „ Jak najdalej” – zabawa rzutna
- „ Cwałem”, „ Gwiezdny pył” – zabawa bieżna
- „ Misja specjalna” – praca zręcznościowa
Zabawy integracyjne oraz zabawy dydaktyczne
- „ Powitanie kosmitów” – zabawa integracyjna
- „ Ziemia”, „ Obserwujemy niebo – zabawa dydaktyczna