Grupa II

Plan pracy - grudzień 2021 roku

 

I tydzień – „Domowe zwierzęta”

  • Kot Kulka” – wprowadzenie litery „K, k” na podstawie wyrazu „kot”; wprowadzenie drukowanej i pisanej litery : „K, k”
  • Zabawy z literą „K, k”. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej.
  • Jakie to zwierzę” – rozwiązywanie zagadek słownych B. Koronkiewicz oraz swobodne wypowiedzi dzieci na temat życia zwierząt domowych.
  • „Życzenia do złotej rybki” – zabawa słownikowo-gramatyczna ;wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat
  • „Mój przyjaciel żółw” – rozmowa w oparciu o wiersz „Żółw” B. Koronkiewicz; zapoznanie z trybem życia żółwia; kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta hodowane w domu

Prace plastyczne:

  • „Kot” – origami płaskie z koła; wzbogacanie doświadczeń plastycznych; doskonalenie sprawności manualnej.
  • „Ryby” – rysowanie pastelami; rozwijanie inwencji twórczej; doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami

Ćwiczenia graficzne:

  • „Portret mojego zwierzątka” – zabawa graficzna

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Słuchaj – licz” – zabawa słuchowa
  • „Dodać – odjąć” – wprowadzenie znaków „+, –„; doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania elementów
  • „Ile będzie, gdy dołożę, ile gdy odejmę”- rozwiązywanie zadań matematycznych tekstowych z wykorzystaniem liczmanów
  • „Zabawy z kasztanami” – ćwiczenia

Zajęcia muzyczne:

  • „Taniec kotków” – zabawa ze śpiewem

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kotki białe, kotki czarne” – zabawa z elementem czworakowania
  • „Falujący taniec” – improwizacja ruchowa z bibułą
  • „Zabawy kotów” – ćwiczenia rytmiczno-melodyczne; kształcenie dyspozycji słuchowych
  • „Wróble i kot” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Chcę być…” – zabawa ruchowo – ortofoniczna

Zabawy integracyjne:

  • „Stary niedźwiedź mocno śpi”
  • „Jeżyk”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Ile słów ma zdanie”
  • „Szukaj różnic”
  • „O którym zwierzątku mówię?”

II tydzień – „Chcę być świętym Mikołajem”

  • „Raki” – wprowadzenie litery „R, r” na podstawie wyrazu „raki”; doskonalenie słuchu fonematycznego; określenie głoski r jako spółgłoski
  • Zabawy z literą „R, r”; ćwiczenia analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej
  • „Chcę być Świętym Mikołajem” – rozmowa na podstawie opowiadania „Lubię pomagać” B. Koronkiewicz; wdrażanie do uważnego słuchania

Prace plastyczne:

  • „Worek Świętego Mikołaja” – rysowanie mazakami; rozwijanie inwencji twórczej; zwracanie uwagi na prawidłowe  posługiwanie się kredkami
  • Mikołaj” – odbijanie dłoni; rozwijanie inwencji twórczej dziecka

Ćwiczenia graficzne:

  • Przedmioty na „r” – rysowanie, kończenie szlaczków
  • Ćwiczenia w pisaniu cyfry 6 po śladzie i samodzielnie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Imieniny Mikołaja” – wprowadzenie liczby i cyfry 6; rozwijanie myślenia matematycznego; zapoznanie z wyglądem cyfry 6; przeliczanie liczebnikami porządkowymi i głównymi
  • Zabawy z  cyfrą 6; doskonalenie umiejętności matematycznych
  • Ćwiczenia matematyczne – określanie ilości obrazków na karcie pracy

Zajęcia muzyczne:

  • „Jeden, dwa, trzy z Mikołajem tańczysz ty” – ćwiczenia rytmiczne; rozwijanie poczucia rytmu
  • „Bawimy się wesoło” – zabawy przy piosence „Mikołaj”
  • Nauka piosenek: „ A Mikołaj pędzi”, „ Siedem reniferów”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Ćwiczymy z Mikołajem” – zabawy
  • „Rób to co ja” – zabawa ruchowo-naśladowcza
  • „Mikołaj i jego renifer” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Podróż Mikołaja” – zabawa ruchowo-naśladowcza

Zabawy integracyjne:

  • „Ludzie do ludzi”
  • „Iskierka”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Co Mikołaj ma w worku?”
  • „Szukamy rymów”
  • Połącz litery, aby powstały z nich imiona”
  • „Co to?”
  • „Która pocztówka zniknęła?”

III tydzień: „Pada śnieg - święta tuż, tuż…”

  • „Lubię zimę” – opowiadanie twórcze; rozwijanie aktywności słownej; uwrażliwianie na piękno zimowego krajobrazu
  • „Jaki jest śnieg” – zabawa badawcza; poznanie właściwości śniegu; wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami
  • „Ubieramy choinkę” – ćwiczenia oddechowe
  • „Co by było, gdyby ciągle padał śnieg?” – ekspresja słowna
  • „Zagadki” – układanie zagadek słownych

Zabawy plastyczne:

  • „Zimowe obrazki” – układanie puzzli z wcześniej wyciętych części i ich kolorowanie
  • „Zimowy krajobraz” – rysowanie świecą
  • „Bałwanki” – zabawa plastyczna
  • „Lepimy bałwana” zabawa plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
  • „Paluszkowe drzewo” – zabawa plastyczna
  • „Choinka” – wycinanie elementów z firanki; doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami; zwrócenie uwagi na tradycję strojenia-  ubierania choinki

Zabawy graficzne:

  • Zabawy z cyfrą 7; pisanie cyfry 7 po śladzie
  • „Śnieżynki”-ćwiczenia grafomotoryczne i matematyczne

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Siedem bałwanków” – wprowadzenie liczby i cyfry 7; wyrabianie umiejętności przełożenia tekstu literackiego na język matematyczny
  • „Policz i zaznacz” ćwiczenie matematyczne

Zabawy muzyczne:

  • „Jaki to dźwięk” – ćwiczenia słuchowe
  • „Aniołkowe granie” – wprowadzenie piosenki
  • „Prószy śnieżek” – zabawy słuchowo-taneczne; rozwijanie słuchu muzycznego; rozwijanie wyobraźni muzycznej
  • Rytm” – ćwiczenia słuchowo-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Celny rzut” – zabawa z celowaniem
  • „Wirujące śnieżynki”, „Po siedem” (zabawa orientacyjno-porządkowa)
  • „Papierowa bitwa” – ćwiczenia gimnastyczne
  • „Marsz – podskoki” – ćwiczenie słuchowo – ruchowe

Zabawy integracyjne:

  • „Zabawy na śniegu”(zabawa pantomimiczna)
  • „Masażyki”
  • „Wszyscy się witamy”
  • „Ludzie do ludzi”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Co było wczoraj”
  • „Leci śnieżek”
  • „Ile słów słyszysz”
  • „Posłuchaj i zapamiętaj”
  • „Skąd wzięła się choinka?”

IV tydzień: „Zbliżają się święta”

  • „Świąteczne tradycje” – rozmowa w oparciu o ilustracje, opowiadanie i własne doświadczenia; przypomnienie zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia’ kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
  • „Do Betlejem idziemy” – nauka inscenizacji D. Kossakowskiej; wdrażanie do kultywowania tradycji Bożonarodzeniowych
  • „Jak wyglądają przygotowania do świąt w Twoim domu”- dzielenie się wiedzą na podstawie własnych doświadczeń
  • „Świąteczna rymowanka” wierszyk do nauki
  • „Życzenia dla przyjaciół” – próby układania życzeń; doskonalenie umiejętności układania zdań
  • „Droga Mikołaja”- zabawa dydaktyczna; ćwiczenie utrwalania litery „M, m”

Zabawy plastyczne:

  • „Łańcuch na choinkę” – wycinanie i łączenie pasków papieru
  • „Zima lubi bałwanki” – zabawa plastyczna
  • „Pocztówka Bożonarodzeniowa” – wycinanie i przyklejanie elementów według własnego pomysłu

Zabawy graficzne:

  • „Ubieramy choinkę” – ćwiczenia graficzne
  • „Choinka”-rysowanie po śladzie i kolorowanie
  • „Rysowanie po śladach” – rysowanie po śladzie
  • „Droga Mikołaja” – ćwiczenia grafomotoryczne

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Czyje zdanie jest najdłuższe?” –zabawa matematyczna
  • „Mierzenie długości łańcucha – zabawa matematyczna
  • „Figury” – ćwiczenia klasyfikacyjne
  • „Liczba pojedyncza i mnoga” – ćwiczenia matematyczne
  • „Figury geometryczne”  – utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych; określanie ich charakterystycznych cech

Zabawy muzyczne:

  • „Kolędy czas” – wspólne śpiewanie kolęd; rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej; doskonalenie umiejętności rozróżniania dźwięków wysokich i niskich
  • „Świąteczny czas” – słuchanie kolęd
  • „Wokół choinki” – zabawy muzyczne
  • „Anioły” – zabawa muzyczno-ruchowa

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Ubieramy choinkę” , „Figury”(zabawa ruchowa z elementem liczenia)
  • „Zaprzęg Mikołaja”, „Zaprzęgi reniferów” (zabawa bieżna)
  • „Wirujące śnieżynki” – zabawa orientacyjno-porządkowa

Zabawy integracyjne:

  • „Wszyscy się witamy”
  • „Iskierka”
  • „Lustro”

Zabawy dydaktyczne:

  • „Ile głosek?”
  • „Czarodziejski worek”
  • „Prezent dla Mikołaja”
  • „Literowe rytmy”
  • „Jaki prezent zniknął?”

Plan pracy - listopad 2021 roku

I  tydzień – Jesienna szaruga

  • „Czy to już jesień?” – oglądanie albumów, książek zawierających jesienne krajobrazy
  • „Kto lubi jesień?” – układanie historyjki obrazkowej; usystematyzowanie wiedzy związanej z aktualną porą roku; doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się
  • „Las jesienią” – zabawy dydaktyczne; zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w świecie roślin i zwierząt w różnych porach roku; rozwijanie zainteresowań jesienną przyrodą
  • „Z jakich drzew pochodzą owoce?” – łączenie drzew z ich owocami
  • „Spacer pani Ali” –”  zabawy z literami „A, a”; doskonalenie słuchu fonematycznego.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości podczas wyszukiwaniu litery „a”
  • „Sylaby” – dzielnie wyrazów na sylaby
  • Zabawy słowne: „Czyje zdanie najdłuższe?”, „Przeciwieństwa”
  • „Do czego potrzebny jest deszcz?” – rozmowa na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń; uświadomienie znaczenia deszczu dla życia człowieka.
  • „Przepędzamy smutek” – zabawa do rymowanki D. Kossakowskiej
  • „Jesienne zdania” – rytmizacja tekstów
  • „Odgłosy parku” – ćwiczenia ortofoniczne.
  • „Przeganiamy deszczowe chmury” – ćwiczenia oddechowe

Prace plastyczne:

  • „Dywan z kolorowych liści” zapoznanie dzieci z nową techniką plastyczną. (frottage);  wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas cięcia nożyczkami.
  • „Jesienne malowanie” – rozwijanie inwencji twórczej dziecka
  • Jesienny pejzaż – płaskorzeźba z plasteliny; rozwijanie inwencji twórczej; doskonalenie sprawności manualnej
  • Deszczowy spacer- kolorowanie obrazka; zwracanie uwagi na poprawność wykonania

Ćwiczenia graficzne:

  • Zabawy graficzne z literą  „a” oraz rysowanie po śladzie
  • „Dokończ rysowanie i kolorowanie liści” karta pracy;  rysowanie po śladzie i kolorowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • Zabawy: „Ile kasztanów spadło z drzewa?”, „Kolorowe rytmy”
  • Zabawa z kasztanami – ćwiczenia matematyczne; doskonalenie umiejętności przeliczania elementów.

Zajęcia muzyczne:

  • „Jesień maluje” – wprowadzenie piosenki; doskonalenie pamięci muzycznej
  • „Kręcimy się” – zabawy ilustracyjne; rozwijanie pamięci i wyobraźni muzycznej.
  • Doskonalenie ruchów zamierzonych poprzez naśladowanie

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Pajacyki” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
  • Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Wirujące listki”, „Pozbieraj liście”, „Drzewa”
  • „Rzuć do celu” – zabawa doskonaląca precyzję rzutów
  • „Zbieramy kasztany” – zabawa ruchowa z elementem skłonu.
  • „Idziemy parami na spacer” – doskonalenie umiejętności chodzenia w parach
  •  „Zabawy z misiem” – zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni.

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawa integracyjna (pantomimiczna): „Co mówi moja mina?”
  • Zabawa dydaktyczna: „Las jesienią”

II  tydzień – Mały patriota

  • „Narodowe Święto Niepodległości” – opowiadanie nauczyciela; kształtowanie tożsamości narodowej; poznanie postaci historycznej Józefa Piłsudskiego; zapoznanie dzieci z ważną  dla kraju rocznicą.
  • „Polska – moja Ojczyzna” – rozmowa w oparciu o tekst; uczenie postawy szacunku wobec symboli narodowych; wzbogacanie słownika dzieci o nowe wyrazy: flaga, godło; zapoznanie z „Legendą o Lechu, Czechu i Rusie”
  • „To jest Polska” – szukanie symboli narodowych na budynkach
  • „P jak Polska” – zabawa słowna; określanie słowa  z głoską „p” w nagłosie i układanie zdania z tym słowem
  • „Gdzie słychać głoskę” – ćwiczenia słuchowe
  • „Sylabowy wąż” – zabawa słowna
  • „Rodzina Adama” – zabawy z literą „D, d” na podstawie wyrazu „dom”; ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej; ćwiczenia spostrzegawczości

Prace plastyczne:

  • „Mieszkańcy mojego domu” – rysowanie kredkami pastelowymi; wyrabianie płynności i precyzji pracy rąk oraz swobody ruchów
  • Rysowanie przedmiotu na głoskę „D , d”
  • „Godło Polski” – kolorowanie kredkami ołówkowymi

Ćwiczenia graficzne:

  • „Szlaczki” rysowanie szlaczków po śladzie
  • „Co z tego powstanie?” – ćwiczenia graficzne
  • „Pokoloruj odpowiednie pola z literami” karta pracy; ćwiczenie spostrzegawczości

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • „Policz ile?” – doskonalenie percepcji słuchowej
  • „Kto ma więcej?”, „Wstążka” – zabawa matematyczna

Zajęcia muzyczne:

  • „Mazurek Dąbrowskiego” – słuchanie hymnu Polski; kształtowanie więzi z ojczyzną i świadomości narodowej
  • „W żołnierskim rytmie” – zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych; doskonalenie umiejętności reagowania na zmianę tempa w muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kolorowe domy”  – zabawa ruchowo-logorytmiczna
  • „Baczność”, „Wycieczka” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Ulica” – zabawa muzyczno-ruchowa
  • „Słuchaj uważnie” – zabawa orientacyjno-porządkowa z elementami ćwiczeń słuchowych
  • „Słuchaj – powtarzaj” – ćwiczenia rytmiczno-słuchowe

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawa integracyjna: „Co słychać w domu?”
  • Zabawa dydaktyczna(słowna): „Pierwsza myśl”

III tydzień – W co się bawić, kiedy pada deszcz?

  • „Listopad” – nauka na pamięć wiersza D. Kossakowskiej; utrwalenie wiadomości na temat jesiennej pogody
  • „Stary parasol” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej; rozpoznawanie i nazywanie emocji; wdrażanie do formułowania poprawnych wypowiedzi
  • „Co słyszysz na początku?” – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
  • „Szukaj różnic” ćwiczenie spostrzegawczości.
  • „Co to?” – rozwiązywanie zagadek słownych A. Olędzkiej.
  • „Wiadomości z gazety” – zabawa artykulacyjna
  • Litera „Y, y” zabawy z literą; zapoznanie z  literą  na podstawie wyrazu „domy”; przygotowanie do nauki czytania

Prace plastyczne:

  • Ćwiczenia motoryki małej ozdabianie wg własnego pomysłu płaszcza i kaloszy
  • „Szare domy”– wycinanie i łączenie elementów z szarych gazet; doskonalenie techniki wycinania określonych kształtów

Ćwiczenia graficzne:

  • „Co powstanie z cyfry 0?” – ćwiczenia graficzne
  • „Wesołe rysowanki” – ćwiczenia grafomotoryczne utrwalające cyfrę 0

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  •  „Zero” – zabawy z cyfrą „0”; zapoznanie z cyfrą i liczbą 0; doskonalenie umiejętności matematycznych; doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5
  • „Listopadowe rytmy” – zabawa matematyczna

Zajęcia muzyczne:

  • „Deszcz” – wprowadzenie piosenki; zapoznanie ze słowami i melodią piosenki; doskonalenie umiejętności poruszania się zgodnie z rytmem melodii
  • „Jesienne nastroje” – zabawa przy muzyce
  • „Deszczowa muzyka” – instrumentacja wiersza; rozwijanie wyobraźni; doskonalenie poczucia rytmu

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wracamy do domu”, „Wróbelki i Filemon”, „Szukamy pary”, „Słoneczny dzień - deszczowy dzień” – zabawy orientacyjno-porządkowe
  • „Gazetowa bitwa” – zabawa zręcznościowa 
  • „Przynieś kropelkę” – zabawa bieżna

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kraina radości, smutku, złości”
  • Zabawy dydaktyczne: „Idziemy do celu” - rysowanie  przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „y”, „Co schowano?”

IV  tydzień – Mój przyjaciel miś”

  • „Skąd wziął się pluszowy miś?” – rozmowa w oparciu o ilustracje  i opowiadanie nauczyciela; zapoznanie z historią powstania pluszowego misia
  • „Bajka o plastelinowej laleczce” – słuchanie opowiadania nauczyciela; uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka
  • „Misie przygotowują się do zimowego snu” – zabawa artykulacyjna
  • „Układamy rymy” – ćwiczenia słownikowe
  • „Mruczanki misia” – zabawa ortofoniczna
  • Zabawy z literą  „L, l”; zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L, l” na podstawie wyrazu „lalka”
  • „Samogłoska, czy spółgłoska?” – rozpoznawanie
  • „Znaczenie przeciwne” – ćwiczenia słownikowe

Prace plastyczne:

  • „Gawra niedźwiedzia brunatnego” – collage
  • „Mój miś” – zabawa plastyczna
  • „Miś” – lepienie z plasteliny

Ćwiczenia graficzne:

  • „Rysuj wg polecenia” – karta pracy; rysowanie  po śladzie
  • „Kolorowy Miś” – kończenie rysunku; kolorowanie i łączenie z cieniami
  • Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej – rysowanie po śladzie i łączenie z cieniem.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:

  • „Więcej, mniej, tyle samo” zabawy matematyczne, porównywanie liczebności na różnych zbiorach               

Zajęcia muzyczne:

  • „Taniec z misiem” – improwizacja ruchowa do muzyki tanecznej
  • „Stary niedźwiedź mocno śpi” – zabawa ze śpiewem
  • „Odpoczywam” – słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • „Koncert dla misia” – śpiew indywidualny

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe

  • „Pokonuję przeszkody” – zabawa z elementem równowagi
  • „Misiowa gimnastyka” – zabawy i ćwiczenia
  • „Niedźwiedź szuka drzewa” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • „Przysmak niedźwiedzia” – opowieść ruchowa; zachęcanie do udziału w zabawach ruchowych
  • „Taniec w parach” – zabawa słuchowo-ruchowa

Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawa integracyjna: „Dokończ zdanie”
  • Zabawa dydaktyczna: „Gdzie jest miś?”, „Jaka to litera?”
  • „Złotowłosa i trzy misie” – opowiadanie bajki; zwracanie uwagi na logiczność wypowiadania się

 

 

 

 

Życzymy Państwu i Dzieciom Najpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia oraz zdrowia i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku |