Plan prcay - maj 2022 rok
I tydzień – „Polska - moja ojczyzna”
- „Polska nasza ojczyzna” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej
- „Sławni Polacy” (Jan Paweł II, Fryderyk Chopin) – poznawanie sławnych postaci
- „Wycieczka po Warszawie” – rozmowa w oparciu o ilustracje
- „Biało-czerwony quiz”
- „Nasza ojczyzna” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej
Prace plastyczne:
- „Muzyka pędzlem malowana” – improwizacja plastyczna do muzyki F. Chopina
Ćwiczenia graficzne:
- rysowanie po śladach obrazków tematycznych
- kreślenie znaków literopodobnych w liniaturze zeszytu
- rysowanie pod dyktando
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Robimy zakupy” – ćwiczenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi
- „Chodzenie pod dyktando” – utrwalenie kierunków oraz strony prawej i lewej
- „Policz - podskocz”
Zabawy z literami:
- wprowadzenie litery „P, p” – na podstawie wyrazu Polska
- doskonalenie słuchu fonematycznego – „Co słyszysz”, „Jaka to głoska”
- ćwiczenia w czytaniu wyrazów i krótkich zdań
- „Rozsypanka literowa”
- „Zagubiona litera”
Zajęcia muzyczne:
- „Raz, dwa, trzy” – zabawy rytmiczne
- „Wiosna” – utrwalenie piosenki
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe:
- „Sprawny Polak” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Lubimy ćwiczyć” – ćwiczenia gimnastyczne
- „Figury”, „Pokaż to, co ja”, „Smok” – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne: „Powitania”, „Ludzie do ludzi”, zabawy z chustą animacyjną
- zabawy dydaktyczne: „Która to pocztówka?”
II tydzień – „Kosmiczne podróże”
- „Podróż do nieznanej krainy” – nauka na pamięć wiersza D. Kossakowskiej
- „Spotkanie z ufoludkiem” – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz
- rozwiązywanie zagadek słownych
- „Jak wygląda ufoludek” – burza mózgów
Prace plastyczne:
- „Kosmiczne pojazdy” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem pudełek, plastikowych butelek itp.
- „Kosmos” – wydrapywanka
Ćwiczenia graficzne:
- „Gwiazdy” – rysowanie po śladach
- kreślenie wzorów literopodobnych oraz wybranych liter w liniaturze
- wycinanie, wydzieranie, kolorowanie, itp.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Ile waży...?” – zabawy z wagą
- „Gdzie jest ufoludek”
- „Raz, dwa, trzy policz Ty”
- „Kolory”
Zabawy z literami:
- wprowadzenie litery „Z, z”
- „Znajdź literę”, „Której litery brakuje?”, ćwiczenia w czytaniu, układanie podpisów do obrazków
Zajęcia muzyczne:
- „Kosmiczne zabawy” – ćwiczenia rytmiczno-ruchowe
- utrwalanie poznanych piosenek
- zabawy ruchowe do znanych piosenek
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe:
- „Kosmiczna gimnastyka” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Kosmiczne podróże” – ćwiczenia gimnastyczne
- „Ufoludek szuka pary” – zabawa ruchowa
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne: „Ludzie do ludzi”, „Powitania”, „Kłębek przyjaźni”
- zabawy dydaktyczne: „Czarodziejski worek”, „Zagubiony kotek”, „Skarby”
III tydzień – „Muzyka wokół nas”
- „Instrumenty muzyczne” – słuchanie opowiadania nauczyciela; wzbogacenie wiedzy na temat instrumentów
- „Deszczyk” – instrumentacja wiersza
- „O chłopcu, który chciał śpiewać tak jak ptaki” – słuchanie wiersza B. Koronkiewicz
- „Jaki to instrument?” – rozwiązywanie zagadek rysunkowych
Prace plastyczne:
- „Cztery pory roku. Wiosna” – malowanie do muzyki A. Vivaldiego
- „Grzechotka” – ozdabianie plastikowej butelki papierem samoprzylepnym
Ćwiczenia graficzne:
- kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze oraz na płaszczyznach różnego kształtu
- rysowanie po śladach
- kalkowanie, wycinanie, wydzieranie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Liczę sprawnie” – rozwiązywanie zadań z treścią; doskonalenie techniki ratunkowej;
- zapisywanie działań przy pomocy cyfr oraz znaków
- „Sklep” – doskonalenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi
- „Pszczoły i kwiaty”
Zabawy z literami:
- wprowadzenie litery „F, f”
- wyszukiwanie poznanej litery w wyrazach
- układanie wyrazów – podpisów z rozsypanki literowej
- „Pociąg z literami”
- „Zagubione głoski”
Zajęcia muzyczne:
- „Co to za instrument?” – zagadki muzyczne
- „Wszystko gra” – improwizacja rytmiczno-melodyczna
- „Muzyka” – śpiewanie rymowanki, na melodię “Panie Janie
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe:
- „Zabawy na łące” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Muzyka wokół nas” – ćwiczenia gimnastyczne
- „Szukaj pary”, „Pszczoły do ula”, „Wracamy do domu”, „Instrument” – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne: „Powitania”, „Iskierka przyjaźni”, „Krzesełka”, zabawy z chustą animacyjną i tunelem
- zabawy dydaktyczne: „Jakiego instrumentu brakuje?”, „Czarodziejski worek”
IV tydzień – „Moja rodzina - Dzień Matki”
- „Co lubi robić moja mama” – wypowiedzi w oparciu o wiersz „Moja mama” D. Kossakowskiej oraz własne doświadczenia dzieci
- „Moja rodzina” – ćwiczenia słownikowe
- „Dokończ zdanie” – zabawa słowna
- „Poznajemy swoje rodziny” – swobodne wypowiedzi dzieci
Prace plastyczne:
- „Portret moich rodziców” – rysowanie kredkami
- „Upominek dla mamy” – samodzielne wykonanie prezentu
Ćwiczenia graficzne:
- kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze oraz na płaszczyznach różnego kształtu
- pisanie i rysowanie po śladach
- wycinanie, wydzieranie, kolorowanie, lepienie z plasteliny
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk -Kolczyńskiej:
- „Orientacja na kartce papieru” – zabawy doskonalące umiejętność wskazywania na kartce góry, dołu, prawego i lewego brzegu
- „Ile brakuje?”
Zabawy z literami:
- utrwalenie wprowadzonych liter
- odczytywanie prostych wyrazów i zdań
- układanie podpisów do obrazków
- „Jakiej litery brakuje?”
- „Dobieranka obrazkowo-wyrazowa”
- „Rebusy”
Zajęcia muzyczne:
- „Co to za dźwięk”- zagadki słuchowe
- „Moja mama i mój tata” – wprowadzanie piosenki (muzyka M. Krysztopa, słowa B.
- Koronkiewicz)
- „Powtórz dźwięk” – zabawa muzyczno-ruchowa
- „Zabawy z dźwiękami” – ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe:
- „Spędzam czas z rodzicami” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Moja rodzina” – ćwiczenia gimnastyczne
- „Chodzenie po linie”, „Tworzymy koła” – zabawy ruchowe
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- zabawy integracyjne: „Kłębek przyjaźni”, „Powitania”, „Masażyki”
- zabawy dydaktyczne: „Czyja to mama?”, „Kogo brakuje?”, „Czarodziejskie pudełko”
Plan pracy - kwiecień 2022 roku
I tydzień – „Powroty ptaków”
- „Bocian i jego gniazdo” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej; wzbogacanie wiedzy dziecka na temat życia bocianów; zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi nt. bociana
- „Jaki to ptak?” – oglądanie albumów o tematyce przyrodniczej
- „Rozmowa ptaka z ptakiem” – układanie krótkich dialogów
- „Powroty ptaków” – (spacer) – szukanie ptaków powracających do nas na wiosnę
- „Co jedzą bociany” – słuchanie opowiadania
- „Co słychać u szpaków” – rozmowa na podstawie opowiadania D. Kossakowskiej; wzbogacanie wiedzy dzieci na temat szpaków
- „Śniadanie Julka i Jagody” – wprowadzenie litery „J, j” na podstawie wyrazu „jajko”; doskonalenie słuchu fonematycznego
Zabawy z literami:
- Zabawy z literą „J, j”
- Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej
- „Literki” – łączenie liter z wyrazami
Prace plastyczne:
- „Ptaszek” – wycinanie i łączenie elementów z papieru
- „Plastelinowe ptaki cudaki” – lepienie z plasteliny
- „Papierowe bociany” – wykonanie bociana z papierowego talerzyka
- „Szpak z ogrodu Pawła” – zabawa plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Rysowanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „j”
- „Zapamiętaj i narysuj” – zabawa kształcąca wyobraźnię
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Gdzie jest jaskółka?” – doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz orientacji w przestrzeni
Zajęcia muzyczne:
- „Powrót bociana” – wprowadzenie piosenki – zapoznanie ze słowami i melodią piosenki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Tak jak bociany” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Głodne kurki” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Przestraszone żabki” – zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał
- „Bocian i żabki” – zabawa z elementem skoku
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Pudełko - niespodzianka”
- Zabawy dydaktyczne: „Smutny ptaszek - wesoły ptaszek” (burza mózgów), „Znajdź takie same dwa ptaki” (ćwiczenie spostrzegawczości), „Ptasi quiz”
II tydzień – „Wielkanoc”
- „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia; wzbogacanie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą
- „Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej
- „Siejemy owies” – zakładanie hodowli owsa
- „Koszyczek ze święconką” – rozmowa połączona z obserwacją; poznanie symboliki pokarmów przygotowanych do święcenia
- „Wielkanocne rymy”, „Podziel”, „Świąteczne życzenia” – zabawa słowna
- „Wielkanocne zabawy królika” – ćwiczenia w mówieniu; doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami
- „Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków
- „Wiemy jak ubrać się” (spacer) – rozumienie konieczności dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych
Prace plastyczne:
- „Kolorowe jajka” – ozdabianie styropianowych jajek cekinami
- „Kolorowe pisanki” – zabawa plastyczna.
- „Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi
- „Świąteczne kartki” – zabawa plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- „Baranek”- rysowanie po śladzie
- „Pisanka”- rysowanie wg instrukcji
- „Wielkanocne jajeczko” – kolorowanie wg wzoru
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Ile jajek zniosły kurki?” – ćwiczenia liczbowe; doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania
- „Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia
Zajęcia muzyczne:
- „Wielkanocne zabawy” – ćwiczenia słuchowo-ortofoniczne; usprawnianie narządów artykulacyjnych
- „Kto tak pięknie gra?” – zabawy z instrumentami; doskonalenie wrażliwości słuchowej
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Niedługo Wielkanoc” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Kura i kurczęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Uwaga jajko” – zawody sportowe.
- „Wielkanoc” – ćwiczenia gimnastyczne; kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń z woreczkiem
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Czy pamiętasz”, „Jajko niespodzianka”, „Pieczemy ciasto” – zabawa pantomimiczna
- Zabawy dydaktyczne: „Posłuchaj i policz”, „Czego brakuje?” , „Lubię Wielkanoc bo…”
III tydzień – „Dbamy o Planetę”
- „Dbamy o nasze środowisko” – słuchanie opowiadania Bożeny Koronkiewicz; kształtowanie postaw proekologicznych; określanie propozycji działań ratujących ziemię.
- „Co szkodzi a co pomaga Ziemi” – ćwiczenia obrazkowe
- „Woda daje życie” – swobodne wypowiedzi dzieci; wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat; zachęcanie do oszczędzania wody
- „Domino słuchowe”, „Układamy zdania” , „Dokończ zdanie”– zabawy słowne
- „Labirynt ekologa” – ćwiczenie spostrzegawczości
- „Rymujące się wyrazy” – zabawa językowa
- „Ułóż zdanie do obrazka” – rozwijanie umiejętności układania zdań
- „Jak rośnie fasola?” – układanie historyjki obrazkowej.
Zabawy z literami:
- „Spróbuj przeczytać” – czytanie zdań samodzielnie lub z pomocą nauczyciela.
- „Kot Łatek” – wprowadzenie litery „Ł, ł” na podstawie wyrazu „łodyga”; wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „Ł, ł”
- Ćwiczenia w czytaniu tekstu
- Zabawy z literą „Ł, ł” – ćwiczenie dokonywania analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej oraz ćwiczenia spostrzegawczości
Prace plastyczne:
- „Nasza Ziemia” – wypełnianie konturów Ziemi farbami plakatowymi; doskonalenie sprawności manualnej; zwrócenie uwagi na piękno naszej planety
- „Drzewo” – ozdabianie i łączenie kartonu; rozwijanie inwencji twórczej; kształtowanie postaw proekologicznych
- Kwiaty” – zabawa plastyczna
Ćwiczenia graficzne:
- Ćwiczenia w pisaniu litery ł po śladzie
- Pisanie znaków literopodobnych
- „Co z tego powstanie?” – zabawa graficzna
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Kolorowe nakrętki” – ćwiczenia klasyfikacyjne; doskonalenie umiejętności segregowania według podanych cech wielkości i koloru; rozwijanie wyobraźni i orientacji przestrzennej
- „Segregujemy śmieci” – ćwiczenia klasyfikacyjne
Zajęcia muzyczne:
- „Wiosna” – wprowadzenie piosenki; zapoznanie ze słowami i melodią piosenki
- Utrwalenie piosenek poznanych na zajęciach
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Sprawny mieszkaniec Ziemi” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Pomagamy naszej Ziemi”, „Ptaki do gniazd”– zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Nasza Ziemia” – ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
- „Raz, dwa, trzy” – gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu; wdrażanie do zgodnej zabawy
- „Pory roku” (spacer) – dostrzeganie zmian charakterystycznych dla danej pory roku
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Czy pamiętasz”, „Jajko niespodzianka”, „Pieczemy ciasto”
- Zabawy dydaktyczne: „Zagadki słuchowe”
IV tydzień – „Na wiejskim podwórku”
- Poznanie nazw miejsc, w których żyją zwierzęta hodowlane
- „Co nam dają zwierzęta?” – wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzących od zwierząt
- „Zwierzęta i ich młode” – rozmowa na podstawie obrazków i własnych doświadczeń; utrwalenie nazw zwierząt hodowlanych
- „Kogucik” – nauka wierszyka na pamięć
- „Gadanie zwierząt” – słuchanie wiersza A. Olędzkiej; rozmowa na temat wiersza
- „Co słychać na wiejskim podwórku” – słuchanie wiersza
- „Wiejskie podwórko” Doroty Kossakowskiej – wzbogacanie wiedzy na temat pokarmów spożywanych przez zwierzęta
- „Co słyszysz na początku”, „Układamy zagadki” – zabawa słowna
- „Zwierzęta i ich domki” – układanie puzzli
- .„Na wiejskim podwórku” – zabawa tematyczna
Zabawy literami:
- „Literki” – utrwalenie poznanych liter
- „Alfabet ze sznurka” – zabawa
- „Przeczytaj zdania” – samodzielne czytanie zdań
Prace plastyczne:
- „Kurczak” – łączenie elementów z papieru
- „Stemple ze zwierzaków” – stemplowanie i kolorowanie
- „Plastelinowe zwierzęta” – lepienie z plasteliny
Ćwiczenia graficzne:
- „Kogucik” – rysowanie po śladzie
- „Narysuj to samo” – ćwiczenie graficzne
- „Zgadnij i narysuj” – karta pracy
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- „Gdzie jest więcej, a gdzie mniej” – porównywanie liczebności zbiorów; rozwijanie logicznego myślenia
- „Co słychać na początku” – tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- „Odgłosy zwierząt” – ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- „Muzykowanie”, „Posągi zwierząt” – zabawy muzyczno-słuchowe
- „Posłuchaj i powtórz” – zabawa rytmiczna
- Koncert w wiejskiej zagrodzie” – śpiew na znaną dzieciom melodię; rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- „Echo na drewienkach” – echo rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wesołe zwierzęta” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Rozmowy domowych ptaków” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Koniki grzebią ziemię” – zabawa z elementem równowagi
Zabawy integrujące grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Czy to prawda?”
- Zabawy dydaktyczne: „Sylaby do pary”, „Literowa kura”, „Gdzie to położyć”