MARZEC
I tydzień – Bajki i baśnie
- „Z jakich bajek pochodzą te ilustracje? – zagadki obrazkowe.
- „Bajka o spełnionych marzeniach” – słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela.
- „Wesoła i smutna książka” – zabawa dramowa.
- „Posłuchaj i powtórz” – rytmizowanie tekstu.
- „Rycerz” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Agnieszki Olędzkiej.
- „W jakiej bajce mieszkam?” – rozwiązywanie zagadek słownych.
Prace plastyczne:
- „Czerwony Kapturek” – wydzieranka.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Krasnoludki” – układanie rytmów.
- „Królewska garderoba” – zagadki matematyczne.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „Księżniczka i książę na balu” – improwizacja taneczna do muzyki klasycznej.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Hop-hop” – zabawa z elementem podskoku.
- „Wysoko-nisko” – zabawa ruchowa.
- „Księżniczka i książe” – zabawa ruchowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Kolory”, „Podaj piłkę”.
- Zabawy dydaktyczne: „O której bajce mowa?”, „Jaki to kolor?”, „Marzenie”.
II tydzień – W marcu jak w garncu
- „Jakie to drzewo?” – klasyfikowanie drzew iglastych i liściastych.
- „Niespodzianki pogodowe” – rozmowa na temat marcowej pogody – zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedwiośnia.
- „Kolorowe kwiaty” – zabawa z chustą animacyjną.
- „Wiosna” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Doroty Kossakowskiej.
- „Pożegnanie bałwanka” – słuchanie wiersza – zapoznanie z treścią wiersza. Rozmowa nt. zjawisk przyrodniczych o tej porze roku.
Prace plastyczne:
- „Wiosenne drzewo” – przyklejanie kulek z bibuły na koronę drzewa.
- „Garnek pana Marca” – zabawa plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Duże czy małe” – klasyfikowanie przedmiotów pod względem wielkości.
- „Parasole i deszcz” – zabawa matematyczna – rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „Wiosenny taniec” – improwizacja taneczna do muzyki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
- „Koty” – zabawa z elementem czworakowania.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Figury”, „Kolory”.
- Zabawy dydaktyczne: „Czarodziejski worek”, „Gdzie twój kolor?”.
III tydzień – Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
- „Zielony ogródek” – założenie hodowli szczypioru – zapoznanie ze sposobem założenia hodowli szczypioru.
- „Co jest potrzebne roślinie do wzrostu”- rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje.
- „„Piórko” – ćwiczenie oddechowe.
- „Skojarzenia” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie.
- „Idzie wiosna – jak się ubrać?”- rozmowa nt. właściwego ubioru.
Prace plastyczne:
- „Cebulka” – malowanie farbą plakatową.
- „Kolorowy talerzyk” – zabawa plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Figury geometryczne” – układanie figur geometrycznych z drewnianych patyczków.
- „Wiosenne kwiaty” – przeliczenie sylwet kwiatów w zakresie do 10.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
- „Idzie wiosna” – wprowadzenie piosenki. Nauka tekstu i linii melodycznej.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kwiaty rosną” – zabawa z elementem wyprostnym.
- „Małe i duże kroki” – zabawa z piłką.
- Ćwiczenia równoważne.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Krasnoludek”
- Zabawy dydaktyczne: „Listki”, „Jaki to kwiat”, „Czyj to głos?”.
IV tydzień – Nadchodzi wiosna
- „Latające motyle” – ćwiczenia oddechowe.
- „Witamy wiosnę” – słuchanie opowiadania – zapoznanie ze zwyczajem topienia Marzanny.
- „Bociany” – zabawa artykulacyjno – ruchowa.
- „Rymowanka wiosenna”- powtarzanie rytmiczne.
- „Nadchodzi wiosna” – poznajemy oznaki wiosny z wykorzystaniem wiersza „Nadchodzi wiosna” – zapoznanie z oznakami wiosny i zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
Prace plastyczne:
- „Bazie” – lepienie z plasteliny.
- „Rysujemy do muzyki” – zabawa plastyczna.
- „Co z tego powstanie?” – zabawa plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Małe czy duże?” – ćwiczenia klasyfikacyjne – rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wskazaną cechę.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
- Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
- Utrwalenie piosenki pt.: „Idzie wiosna”.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Bocian i żabki” – zabawa z elementem skoku.
- „Kwiaty rosną” – zabawa z elementem wyprostnym.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kolory”, „Figury, „Krasnoludek”, „Na łące”.
- Zabawy dydaktyczne: „„Który kwiat tak samo wygląda?”, „Zima czy wiosna?”.
V tydzień – W gospodarstwie
- „Co przedstawia obrazek?” – ćwiczenie spostrzegawczości.
- „Rodziny zwierząt” – oglądanie ilustracji zwierząt i ich rodzin mieszkających w gospodarstwie.
- „Czyje to dziecko?” – przyporządkowywanie młodych zwierząt do ich rodziców.
- „Znajdź swoją rodzinę” – zabawa ortofoniczno – ruchowa.
- „Krople” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Agnieszki Olędzkiej.
Prace plastyczne:
- „W kurniku” – malowanie farbami.
- „Moje wymarzone zwierzątko” – zabawa plastyczna.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
- malowanie farbami
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Zwierzęta” – przeliczenie sylwet zwierząt w zakresie do 10.
- „W wiejskiej zagrodzie” – porównywanie liczebności zbiorów.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
- Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
- Utrwalenie piosenki pt.: „Idzie wiosna”.
- Improwizacja na instrumentach perkusyjnych.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Pieski na spacerze” – zabawa z czworakowaniem.
- „Wesołe koniki” – zabawa z elementem podskoku.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kolory”, „Koło graniaste”, „Krokodyl”.
- Zabawy dydaktyczne: „Rodziny zwierząt”, „Jakie to zwierzę?”.
LUTY
Tydzień pierwszy – Zabawy na śniegu
- „Śniegowe gwiazdki” – rozmowa na podstawie wiersza – zapoznanie z wyglądem płatków śniegu.
- „Lubię zimę ponieważ…” – zabawa językowa.
- „Co jest białe?” – zabawa językowa.
Prace plastyczne:
- „Pada śnieg” – rysowanie białą kredką.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Czapki” – przeliczanie papierowych czapeczek w zakresie do 10.
- „Zimowe ubrania” – tworzenie zbiorów.
Zajęcia muzyczne:
- „Zima” - wprowadzenie piosenki – zapoznanie z melodią i tekstem piosenki.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Papierowe śnieżki” – zabawa z elementem rzutu.
- „Kule śniegowe” – zabawa z elementem toczenia.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Krasnoludek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Co pasuje do zimy?”, „Bałwanki”, „Zimowe ubrania”.
Tydzień drugi – W lodowej krainie
- „Krajobraz lodowej krainy” – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustracje.
- „Co mówi moja mina?” – zabawa pantomimiczna.
- „Który to samochód?” – zabawa słowna. Odgadywanie samochodu po wysłuchaniu opisu słownego.
- „Zwierzęta lodowej krainy” – rozmowa w oparciu o wiersz i ilustracje – poznanie zwierząt polarnych.
Prace plastyczne:
- „Bałwan” – zabawa plastyczna. Wybieranie i dorysowywanie elementów.
- „Śniegowe gwiazdki” – łączenie papieru za pomocą kleju –projektowanie gwiazdki.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mało czy dużo” – zabawa matematyczna. Przeliczanie elementów zimowych w zakresie do 10.
- „Pingwiny i morsy” – zabawy matematyczne – doskonalenie umiejętności tworzenia par.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „W lodowej krainie” – wprowadzenie piosenki - zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
- „Niedźwiedź odpoczywa” – zabawa z elementem czworakowania.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Figury”, „Jeżyk”
- Zabawy dydaktyczne: „Zima”, „Marionetki”, „Niedźwiedź polarny”.
Tydzień trzeci – Zwierzęta egzotyczne
- „Zwierzęta egzotyczne” – słuchanie wiersza ilustrowanego sylwetami zwierząt. Poznanie wyglądu i nazw niektórych zwierząt egzotycznych.
- „Jakie to zwierzę?” – zabawa pantomimiczna.
- „Zwierzęta w ZOO” – zabawa ortofoniczna.
- „Piórko” – zabawa oddechowa.
Prace plastyczne:
- „Lew” – stemplowanie grzywy lwa korkiem.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Wężowa rodzina” – zabawa matematyczna – doskonalenie umiejętności segregowania.
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt.: „W lodowej krainie”.
- Zabawy muzyczno-rytmiczne.
- „Rozśpiewane zwierzęta” – śpiewanie rymowanek na znane melodie.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Rób to co ja” – zabawa ruchowa.
- Ćwiczenia równoważne.
- „Lew budzi się” – zabawa z elementem czworakowania.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Małe bałwanki”
- Zabawy dydaktyczne: „O jakim zwierzątku mówię?”, „Wąż”.
Tydzień czwarty – W kosmosie
- „Kosmos” – oglądanie książek, albumów o kosmosie.
- „Jak wygląda ufoludek” – rozmowa w oparciu o wiersz.
- „Jaki to dźwięk?” – zabawa słuchowa. Odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty.
- „Globus”- poznanie wyglądu i zastosowania globusa.
Prace plastyczne:
- „Portret ufoludka” – zabawa plastyczna.
- „Wesoły ufoludek” – tworzenie pracy z wykorzystaniem farby plakatowej.
- „Ufoludek” – lepienie z plasteliny różnorodnych form nieziemskich postaci.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
- malowanie farbami
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Planety” - wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: duży; mały.
- „Gwiazdki” – przeliczanie sylwet gwiazd w zakresie do 10.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
- „Księżycowe granie” – gra na instrumentach perkusyjnych.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „W kosmosie” – zabawa ruchowa
- „Marsz” – zabawa ruchowa z elementem marszu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Figury”, „Jeżyk”, „Koło graniaste”.
- Zabawy dydaktyczne: „Droga mleczna”, „Planety”.
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy – Witamy Nowy Rok
- „Wszystkiego najlepszego” – wspólne redagowanie życzeń noworocznych – zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń z okazji Nowego Roku.
- „Cztery pory roku” – rozmowa w oparciu o wiersz – kształtowanie umiejętności dostrzegania cykliczności pór roku.
- „Białe płatki” – zabawa logorytmiczna Doroty Kossakowskiej.
- „Wesoła zabawa” – improwizacja taneczna przy muzyce.
Prace plastyczne:
- „Kartki z kalendarza” – kompozycja z gotowych elementów.
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Balony: – przeliczanie balonów w zakresie do 8
Zajęcia muzyczne:
- Wprowadzenie piosenki pt. „Dziadziu i Babcia”
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
- „Skaczące gwiazdki” – zabawa z elementem podskoku
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Do jakiej pory roku to pasuje?”, „Dzień i noc”.
Tydzień drugi – Każdy lubi Karnawał
- „Zabawa karnawałowa” – rozmowa w oparciu o ilustracje – wzbogacanie czynnego słownika dziecka w określenia związane z karnawałem.
- „Dwa, czyli para” – tworzenie par – utrwalenie pojęcia „para”. Doskonalenie percepcji wzrokowej.
- „Para” – zabawa logorytmiczna Agnieszki Olędzkiej.
- „Kim chcę być na balu” – swobodne wypowiedzi dzieci – wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat.
Prace plastyczne:
- „Suknia na bal” – ozdabianie szablonu kolorowym papierem
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kolorowe konfetti” – układanie rytmów
- Przeliczanie sylwet czapeczek karnawałowych do 8
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt.: „Dziadziu i Babcia”
- Nauka piosenki pt.: „Bal w przedszkolu”
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
- „Kolorowe konfetti” – zabawa z elementem rzutu
- „Ubieramy się” – zabawa ruchowa
- „Taniec z balonem” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Kolory”, „Jeżyk”
- Zabawy dydaktyczne: „Gdzie leży balonik”, „Marionetki”
Tydzień trzeci – Kocham Babcię i Dziadka
- „Album rodzinny” – oglądanie zdjęć; nazywanie członków rodziny.
- „Niespodzianka dla dziadka” – rozmowa w oparciu o film „Kłamstewko” – wdrażanie do prawdomówności.
- „Kocham Babcię i Dziadka” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich dziadków ukierunkowane pytaniami.
Prace plastyczne:
- „Laurka dla Babci i Dziadka” – przyklejanie gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kwiaty dla babci” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.
- „Prezent dla dziadka” – układanie rytmów
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Dziadziu i Babcia” oraz „Bal w przedszkolu”
- Koncert dla babci i dziadka – wspólne granie na instrumentach perkusyjnych
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Sylaby” – zabawa ruchowa
- „Rób to co ja” – zabawa ruchowa
- Ćwiczenia równoważne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Figury”
- Zabawy dydaktyczne: „O którym obrazku mówię?”, „Kto to taki?”
Tydzień czwarty – Zwierzęta Zimą
- „Jak zwierzęta spędzają zimę?”– swobodne wypowiedzi dzieci – rozbudzanie zainteresowań losem zwierząt w czasie zimy.
- „Czym dokarmiać zwierzęta w czasie zimy” – oglądanie ilustracji.
- „Jakie to zwierzę?”– układanie pociętych na części obrazków.
Prace plastyczne:
- „Tropy zwierząt” - stemplowanie
- „Wróbelek” - dorysowywanie poszczególnych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Ptaki” - wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko
- „Zwierzęta leśne” – przeliczanie sylwet zwierząt w zakresie do 8.
Zajęcia muzyczne:
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
- „Grzechotki” – tworzenie grzechotek z plastikowej butelki i ziaren.
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
- „W lesie” – zabawa ruchowa
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Figury”
- Zabawy dydaktyczne: „Którego zwierzątka brakuje?”, „Co to za zwierzę?”
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy – Tutaj rosły paprocie
- „Dinozaury” – oglądanie albumów, książek zawierających ilustracje dinozaurów.
- „Rysunek” – rozmowa o prehistorii w oparciu o film pt.: „Rysunek”
- „Jak wyglądały dinozaury?” – burza mózgów.
- „Przygoda dinozaura” – opowiadanie twórcze – rozwijanie funkcji językowych.
Prace plastyczne:
- „Las dinozaurów” – przyklejanie gotowych elementów
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Papierowe dinozaury” – przeliczanie sylwet dinozaurów w zakresie do 7
Zajęcia muzyczne:
- „Mały dinozaur” – instrumentacja wiersza – doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
- Wprowadzenie piosenki pt. „Zima”
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
- „Wielki dinozaur” – zabawa z elementem wyprostnym
- „Paprocie rosną” – zabawa kształtująca postawę ciała
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Co jedzą dinozaury”, „Zielone rośliny”, „O czym mówię”
Tydzień drugi – Zima tuż, tuż
- „Kto lubi zimę?” – rozmowa w oparciu o wiersz – zapoznanie z charakterystycznymi cechami zimy.
- „Znajdź takie same pary rękawiczek” – doskonalenie percepcji wzrokowej.
- „Ciepłe ubranka” – dzielnie nazw na sylaby
- „Co można zrobić ze śniegu?” – swobodne wypowiedzi dzieci – zwrócenie uwagi na uroki zimy
Prace plastyczne:
- „Pierwszy śnieg” – stemplowanie korkiem
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kolorowe bałwanki” – układanie rytmów
- Przeliczanie sylwet bałwanków w zakresie do 7
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt.: „Zima”
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Wesołe bałwanki” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
- „Kto trafi do celu” – zabawa z elementem rzutu
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
- „Ubieramy się” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Kolory”, „Jeżyk”
- Zabawy dydaktyczne: Zimowe czary-mary, Ciepłe ubrania
Tydzień trzeci – Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt
- „Urządzenia elektryczne” – wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustracje – zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
- „Co to za urządzenie?” – zagadki słuchowe
- „Świąteczne ozdoby” – oglądanie ilustracji ze świątecznymi ozdobami świetlnymi
Prace plastyczne:
- „Bombki” – przyklejanie gotowych elementów (koła)
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- stemplowanie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kolorowe bombki” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Zima”
- Zimowe pierniki – zabawa rytmiczna.
- Wspólne śpiewanie kolęd
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Sylaby” – zabawa ruchowa
- „Prąd płynie-awaria” – zabawa ruchowa
- „Jeździmy na sankach” – zabawa ruchowa
- Ćwiczenia równoważne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Figury”
- Zabawy dydaktyczne: „O którym obrazku mówię?”, „Co wydaje taki dźwięk?”
Tydzień czwarty – Boże Narodzenie
- „Co robi Mikołaj?” – scenki pantomimiczne
- „Świąteczne tradycje” – swobodne wypowiedzi dzieci – poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
- „Worek z prezentami” – zagadki dotykowe.
- „Mikołaje są na świecie” – rozmowa w oparciu o wiersz – zachęcanie do pomagania innym
Prace plastyczne:
- „Choinka” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów
- „Mikołaj” - dorysowywanie elementów twarzy
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Mikołaj na dachu” - wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Zima”
- Wspólne śpiewanie kolęd
- Zabawy muzyczno-rytmiczne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
- „Taniec z Mikołajem”– zabawa ruchowa
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
- „Bombki” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Figury”
Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi Mikołaj?”, „Czy to choinka?”
LISTOPAD
Tydzień pierwszy - Dbamy o zdrowie jesienią
- „Potrzebuję witamin” – wypowiedzi w oparciu o wiersz i własne doświadczenia – zachęcanie do spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin.
- „Sport to zdrowie” – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o film – zapoznanie z fabułą filmu. Zapoznanie z różnymi rodzajami sportu.
- „Smaczne i zdrowe warzywa” – zagadki smakowe
- „Zdrowe warzywa” – rytmizowanie krótkich tekstów
Prace plastyczne:
- „Gruszka” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Orzechy” – przeliczanie orzechów w zakresie do 5
Zajęcia muzyczne:
- Nauka piosenki pt. „Witaminki” wyk. Fasolki
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
- „Zrywamy jabłka” – zabawa z elementem wyprostnym
- „Uważny kierowca” – zabawa bieżna
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Warzywa”, „Co jest w środku?”, „Czarodziejski worek”, „O czym mówię?”
Tydzień drugi - Jestem małym Patriotą
- „Kto to jest patriota?” – rozmowa w oparciu o wiersz „Mały patriota” – wzbogacanie słownika dziecka o nowe słowo – patriota.
- „Gdzie jest flaga Polski?” – oglądanie różnych flag
- „Kocham moją ojczyznę – znam jej historię” – słuchanie legendy – zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego.
- „Legenda o Warszawskiej Syrence” – słuchanie legendy czytanej przez nauczyciela
Prace plastyczne:
- „Flaga Polski” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Biały, czerwony” – układanie rytmów – doskonalenie umiejętności dostrzegania rytmu i kontynuowania go
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
- Nauka hymnu Polski
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Chrabąszcz” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
- „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
- „Kto trafi do celu” – zabawa z elementem rzutu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Koło graniaste”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Baczność”, „Marsz Żołnierza”
Tydzień trzeci - Jak przekazujemy informacje?
- „Poznajemy zawód listonosza” – zapoznanie z obowiązkami listonosza – wzbogacanie słownictwa dzieci o słowa: nadawca, adresat.
- „Praca listonosza” – opowieść ruchowa – rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- „Listonosz” – rozmowa w oparciu o opowiadanie i ilustracje związane z zawodem listonosza
Prace plastyczne:
- „Kolorowy list” – kolorowanie kredkami
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Koperty” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
- „Telegrafistka” – zabawa rytmiczna.
- „Śpiewane sylaby” – zabawa muzyczna
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- Ćwiczenia równoważne
- Dawna wędrówka listu
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
- Zabawy dydaktyczne: „Do kogo jest ten list”, „Znam swój adres”, „Koperty”
Tydzień czwarty - Mój przyjaciel Miś
- „Przyjaciel” – rozmowa w oparciu o film – zachęcanie do nawiązywania przyjaźni. Zwracanie uwagi na przyjmowanie właściwej postawy podczas oglądania.
- „Mój przyjaciel miś” – zabawy z misiem – rozwijanie poczucia odpowiedzialności. Określnie swoich uczuć w różnych sytuacjach
- „Miś obchodzi swoje święto” – słuchanie opowiadania nauczyciela – zapoznanie z historią powstania misia.
Prace plastyczne:
- „Miś” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów
- „Piękny Miś” - dorysowywanie elementów twarzy
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Tańczący Miś” - wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
- Nauka piosenki pt.: „Miś”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
- Taniec z przyjacielem
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”
- Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi miś”, „Co robi miś”, „Miś szuka pary”
PAŹDZIERNIK
Tydzień pierwszy – Jesień w ogrodzie
- „Co wyrosło w ogrodzie?” – rozmowa w oparciu o ilustracje i wiersz – zapoznanie
z warzywami rosnącymi w ogrodzie. - „Smaczne i zdrowe warzywa” – zagadki smakowe
- „Zdrowe warzywa” – rytmizowanie krótkich tekstów
Prace plastyczne:
- „Grzyb” – malowanie farbami
- „Burak” – stemplowanie sylwety buraka
Ćwiczenia graficzne:
- stemplowanie
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Kasztany” – przeliczanie kasztanów w zakresie do 5
Zajęcia muzyczne:
- Nauka piosenki pt. „Jesienny ogród” słowa: B. Koronkiewicz, muzyka: M. Krysztopa
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
- „Zrywamy jabłka” – zabawa z elementem wyprostnym
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”
- Zabawy dydaktyczne: „Co dziś ugotujemy”, „Jakie to warzywo”, „Poznajemy kolory”
Tydzień drugi – Życie zwierząt w jesiennym lesie
- „Zwierzęta leśne” – oglądanie albumów, książek o tematyce przyrodniczej
- „Kto mieszka w lesie” – rozmowa w oparciu o ilustracje – poznanie niektórych zwierząt mieszkających w lesie. Zapoznanie z wyglądem niedźwiedzia, wiewiórki, dzik
- „Czyj to głos?” – zagadki słuchowe.
- „Układamy lisa” – doskonalenie percepcji wzrokowej
Prace plastyczne:
- „Jeż” – malowanie farbami
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- Ile orzechów ma wiewiórka – przeliczanie orzechów w zakresie do 5
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Chrabąszcz” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
- „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Koło graniaste”
- Zabawy dydaktyczne: „Zwierzęta leśne”, „Poznajemy kolory”
Tydzień trzeci – Co robią ptaki jesienią
- „Czy znasz te ptaki?” – oglądanie albumów, książek zawierających ilustracje ptaków.
- „Gdzie są ptaki?” – słuchanie opowiadania nauczyciela – zapoznanie ze zwyczajami niektórych ptaków
- „Zabawy z piórkami” – ćwiczenia oddechowe.
- „Jaki to ptak?” – rozwiązywanie zagadek słownych – rozwijanie logicznego myślenia. Zapoznanie z życiem ptaków: czapla, sowa, sójka, bocian
Prace plastyczne:
- „Kolorowe ptaki” – kolorowanie sylwety ptaków
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Gdzie siedzi ptak” – wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”
- „Latające ptaki” – ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Ptaki” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem płaszczyzn: wysoko/nisko
- Ćwiczenia równoważne
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”
- Zabawy dydaktyczne: „Co to za ptak”, „Zbieramy ziarenka”
Tydzień czwarty – Jesienna pogoda
- „Jesień jest piękna” – nauka wiersza – utrwalenie charakterystycznych cech jesieni. Zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy.
- „Co do czego pasuje?” – doskonalenie percepcji wzrokowej
- „Jesienna pogoda” – ubieramy się stosownie do jesiennej pogody – rozwijanie spostrzegawczości i zmysłu obserwacji poprzez wskazywanie charakterystycznych cech pogody.
Prace plastyczne:
- „Jesienne drzewo” – naklejanie na papier gotowych elementów (listki)
Ćwiczenia graficzne:
- kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
- rysowanie po śladzie
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:
- „Jesienne liście” – tworzenie zbiorów
Zajęcia muzyczne:
- Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”
- „Jesienna muzyka” – muzykowanie z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:
- „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
- „Wirujące listki” – zabawa ruchowa
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”
- Zabawy dydaktyczne: „Poznajemy kolory”, „Zwierzęta leśne”, „Zbieramy ziarenka”
WRZESIEŃ
Tydzień pierwszy: Jestem w przedszkolu.
- „Nasz nowy przyjaciel” – poznanie imion kolegów i koleżanek z grupy oraz „Treflika”.
- „Imiona dzieci” – zabawa słowna.
- „Kto to?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
- „Jak się nazywasz?” – utrwalenie imion dzieci.
- „Jestem w przedszkolu” – zapoznanie z przedszkolem oraz wdrożenie do przestrzegania zasad zachowania.
Prace plastyczne.
- „Portret Treflika” – malowanie palcami
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „Gdzie mieszkają nasze zabawki?” – segregowanie zabawek.
- „Zapamiętaj swój znaczek”.
- „Gdzie stoi samochód?”.
Zajęcia muzyczne.
- „Lubimy wesołą zabawę” – zabawy rytmiczno – ruchowe.
- „Umiem tańczyć” – improwizacja taneczna.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- Zabawy ruchowe.
- „Piłki” – zabawa z elementami podskoku.
- „Rób to, co ja” – zabawa naśladowcza.
- „Idziemy do przedszkola” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”
Tydzień drugi: Jestem dzielnym przedszkolakiem
- „Dzielny przedszkolak” – rozmowa w oparciu o ilustracje.
- „Kolorowy listek – ćwiczenia oddechowe.
- „Jakiej zabawki brakuje?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
- „Rozpoznaj zabawkę” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.
- „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie zasad obowiązujących w przedszkolu.
Prace plastyczne.
- „Jestem przedszkolakiem” lub „Moja zabawka” – kolorowanie kredkami.
- „Potrafię kolorować” – zabawa plastyczna.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- „Szukamy pary” – doskonalenie umiejętności dobierania przedmiotów do pary.
- „Każda zabawka ma swoje miejsce” – segregowanie zabawek.
Zajęcia muzyczne.
- „Przedszkolak” – wprowadzenie piosenki (sł. D. Kossakowska, muz. M. Krysztopa)
- „Czyj to głos?” – zabawa słuchowa.
- „Kołyszemy misia” – zabawa relaksacyjna.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- „Koło” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
- „Miś z laleczką” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Kółko graniaste”, „Kotek Mruczek”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „Owoce i warzywa”, „Rodzina”.
Tydzień trzeci: Bezpieczna droga do przedszkola
- „Droga do przedszkola” – swobodne wypowiedzi dzieci przy ilustracjach oraz w oparciu o własne doświadczenia; zapoznanie z zasadami przechodzenia przez jezdnię.
- „Pojazdy” – układanie puzzli.
- „Taki sam znak” – ćwiczenia percepcji wzrokowej.
- „Co to?” – rozwiązywanie zagadek.
- „Przygoda Treflika” – słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela.
Prace plastyczne.
- „Auto” – przyklejanie gotowych elementów; doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- „Wesołe koło” – ćwiczenia graficzne.
Zabawy matematyczne w E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
- „Liczymy koła” – przeliczanie elementów.
- „Pojazdy” – segregowanie wg określonej cechy.
Zajęcia muzyczne.
- „Tu jest miło i wesoło” – zabawy przy muzyce.
- „Pojazdy” – zabawy dźwiękonaśladowcze.
- „Czyj to głos?” – zagadki słuchowe.
- „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia słuchowe.
- „Przedszkolak” – utrwalenie piosenki.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- „Samochody” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
- „Światło czerwone, światło zielone” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Figury”, „Szewczyk”.
- Zabawy dydaktyczne: „O jakim pojeździe mówię?”, „Uwaga-stop”.
Tydzień czwarty: Jesień w parku i lesie.
- „Co można zobaczyć w lesie?” – rozmowa przy ilustracjach.
- „Jesienne liście” – poznawanie liści.
- „Listki” – ćwiczenia oddechowe.
- „Grzyby” – układanie puzzli.
- „Jesienny worek” – zagadki dotykowe.
- „Czy to już jesień?” – nauka wiersza (D. Kossakowska)
Prace plastyczne.
- „Muchomor” – formowanie kulek z plasteliny lub łączenie elementów w całość.
- „Drzewo” – kolorowanie lub stemplowanie gąbkami.
Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej.
- „Gdzie jest moje drzewo?” – ćwiczenia w porównywaniu wielkości.
Zajęcia muzyczne.
- „Kasztankowa muzyka” – rozwijanie wyobraźni muzycznej.
- Mam dobry słuch” – zabawa słuchowa.
- „Przedszkolak” – utrwalenie piosenki.
- „Wiatr i liście” – improwizacja taneczna.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- „Drzewo” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
- „Pozbieraj liście” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:
- Zabawy integracyjne: „Biedroneczki”, „Krasnoludek”, „Wlazł kotek na płotek”.
- Zabawy dydaktyczne: „Myjemy zęby”, „Wieczorna kąpiel”