Grupa I

MARZEC

I  tydzień – Bajki i baśnie

  • „Z jakich bajek pochodzą te ilustracje? – zagadki obrazkowe.
  • „Bajka o spełnionych marzeniach” – słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela.
  • „Wesoła i smutna książka” – zabawa dramowa.
  • „Posłuchaj i powtórz” – rytmizowanie tekstu.
  • „Rycerz” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Agnieszki Olędzkiej.
  • „W jakiej bajce mieszkam?” – rozwiązywanie zagadek słownych.

Prace plastyczne:

  • „Czerwony Kapturek” – wydzieranka.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Krasnoludki” – układanie rytmów.
  • „Królewska garderoba” – zagadki matematyczne.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „Księżniczka i książę na balu” – improwizacja taneczna do muzyki klasycznej.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Hop-hop” – zabawa z elementem podskoku.
  • „Wysoko-nisko” – zabawa ruchowa.
  • „Księżniczka i książe” – zabawa ruchowa.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Kolory”, „Podaj piłkę”.
  • Zabawy dydaktyczne: „O której bajce mowa?”, „Jaki to kolor?”, „Marzenie”.

 

II tydzień – W marcu jak w garncu

  • „Jakie to drzewo?” – klasyfikowanie drzew iglastych i liściastych.
  • „Niespodzianki pogodowe” – rozmowa na temat marcowej pogody – zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedwiośnia.
  • „Kolorowe kwiaty” – zabawa z chustą animacyjną.
  • „Wiosna” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Doroty Kossakowskiej.
  • „Pożegnanie bałwanka” – słuchanie wiersza – zapoznanie z treścią wiersza. Rozmowa nt. zjawisk przyrodniczych o tej porze roku.

Prace plastyczne:

  • „Wiosenne drzewo” – przyklejanie kulek z bibuły na koronę drzewa.
  • „Garnek pana Marca” – zabawa plastyczna.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Duże czy małe” – klasyfikowanie przedmiotów pod względem wielkości.
  • „Parasole i deszcz” – zabawa matematyczna – rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „Wiosenny taniec” – improwizacja taneczna do muzyki.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
  • „Koty” – zabawa z elementem czworakowania.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Figury”, „Kolory”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Czarodziejski worek”, „Gdzie twój kolor?”.

 

III tydzień – Dbamy o zdrowie na przedwiośniu

  • „Zielony ogródek” – założenie hodowli szczypioru – zapoznanie ze sposobem założenia hodowli szczypioru.
  • „Co jest potrzebne roślinie do wzrostu”- rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje.
  • „„Piórko” – ćwiczenie oddechowe.
  • „Skojarzenia” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie.
  • „Idzie wiosna – jak się ubrać?”- rozmowa nt. właściwego ubioru. 

Prace plastyczne:

  • „Cebulka” – malowanie farbą plakatową.
  • „Kolorowy talerzyk” – zabawa plastyczna.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Figury geometryczne” – układanie figur geometrycznych z drewnianych patyczków.
  • „Wiosenne kwiaty” – przeliczenie sylwet kwiatów w zakresie do 10.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
  • „Idzie wiosna” – wprowadzenie piosenki. Nauka tekstu i linii melodycznej.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kwiaty rosną” – zabawa z elementem wyprostnym.
  • „Małe i duże kroki” – zabawa z piłką.
  • Ćwiczenia równoważne.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Krasnoludek”
  • Zabawy dydaktyczne: „Listki”, „Jaki to kwiat”, „Czyj to głos?”.

 

IV tydzień – Nadchodzi wiosna

  • „Latające motyle” – ćwiczenia oddechowe.
  • „Witamy wiosnę” – słuchanie opowiadania – zapoznanie ze zwyczajem topienia Marzanny.
  • „Bociany” – zabawa artykulacyjno – ruchowa.
  • „Rymowanka wiosenna”- powtarzanie rytmiczne.
  • „Nadchodzi wiosna” – poznajemy oznaki wiosny z wykorzystaniem wiersza „Nadchodzi wiosna” – zapoznanie z oznakami wiosny i zmianami zachodzącymi w przyrodzie.

Prace plastyczne:

  • „Bazie” – lepienie z plasteliny.
  • „Rysujemy do muzyki” – zabawa plastyczna.
  • „Co z tego powstanie?” – zabawa plastyczna.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Małe czy duże?” – ćwiczenia klasyfikacyjne – rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wskazaną cechę.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne
  • Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
  • Utrwalenie piosenki pt.: „Idzie wiosna”.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Bocian i żabki” – zabawa z elementem skoku.
  •  „Kwiaty rosną” – zabawa z elementem wyprostnym.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kolory”, „Figury, „Krasnoludek”, „Na łące”.
  • Zabawy dydaktyczne: „„Który kwiat tak samo wygląda?”, „Zima czy wiosna?”.

V tydzień – W gospodarstwie

  • „Co przedstawia obrazek?” – ćwiczenie spostrzegawczości.
  • „Rodziny zwierząt” – oglądanie ilustracji zwierząt i ich rodzin mieszkających w gospodarstwie.
  • „Czyje to dziecko?” – przyporządkowywanie młodych zwierząt do ich rodziców.
  • „Znajdź swoją rodzinę” – zabawa ortofoniczno – ruchowa.
  •  „Krople” – zabawa logorytmiczna do rymowanki Agnieszki Olędzkiej.

Prace plastyczne:

  • „W kurniku” – malowanie farbami.
  • „Moje wymarzone zwierzątko” – zabawa plastyczna.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie
  • malowanie farbami

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Zwierzęta” – przeliczenie sylwet zwierząt w zakresie do 10.
  •  „W wiejskiej zagrodzie” – porównywanie liczebności zbiorów.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne
  • Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne.
  • Utrwalenie piosenki pt.: „Idzie wiosna”.
  • Improwizacja na instrumentach perkusyjnych.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „Pieski na spacerze” – zabawa z czworakowaniem.
  •  „Wesołe koniki” – zabawa z elementem podskoku.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kolory”, „Koło graniaste”, „Krokodyl”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Rodziny zwierząt”, „Jakie to zwierzę?”.

 

LUTY

Tydzień pierwszy – Zabawy na śniegu

  • „Śniegowe gwiazdki” – rozmowa na podstawie wiersza – zapoznanie z wyglądem płatków śniegu.
  •  „Lubię zimę ponieważ…” – zabawa językowa.
  • „Co jest białe?” – zabawa językowa.

Prace plastyczne:

  • „Pada śnieg” – rysowanie białą kredką.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii.

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Czapki” – przeliczanie papierowych czapeczek w zakresie do 10.
  • „Zimowe ubrania” – tworzenie zbiorów.

Zajęcia muzyczne:

  • „Zima” - wprowadzenie piosenki – zapoznanie z melodią i tekstem piosenki.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Papierowe śnieżki” – zabawa z elementem rzutu.
  • „Kule śniegowe” – zabawa z elementem toczenia.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Krasnoludek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Co pasuje do zimy?”, „Bałwanki”, „Zimowe ubrania”.

Tydzień drugi – W lodowej krainie

  • „Krajobraz lodowej krainy” – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustracje.
  • „Co mówi moja mina?” – zabawa pantomimiczna.
  • „Który to samochód?” – zabawa słowna. Odgadywanie samochodu po wysłuchaniu opisu słownego.
  • „Zwierzęta lodowej krainy” – rozmowa w oparciu o wiersz i ilustracje – poznanie zwierząt polarnych.

Prace plastyczne:

  • „Bałwan” – zabawa plastyczna. Wybieranie i dorysowywanie elementów.
  • „Śniegowe gwiazdki” – łączenie papieru za pomocą kleju –projektowanie gwiazdki.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mało czy dużo” – zabawa matematyczna. Przeliczanie elementów zimowych w zakresie do 10.
  • „Pingwiny i morsy” – zabawy matematyczne – doskonalenie umiejętności tworzenia par.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „W lodowej krainie” – wprowadzenie piosenki - zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
  • „Niedźwiedź odpoczywa” – zabawa z elementem czworakowania.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Figury”, „Jeżyk”
  • Zabawy dydaktyczne: „Zima”, „Marionetki”, „Niedźwiedź polarny”.

Tydzień trzeci – Zwierzęta egzotyczne

  • „Zwierzęta egzotyczne” – słuchanie wiersza ilustrowanego sylwetami zwierząt.  Poznanie wyglądu i nazw  niektórych zwierząt egzotycznych.
  • „Jakie to zwierzę?” – zabawa pantomimiczna.
  • „Zwierzęta w ZOO” – zabawa ortofoniczna.
  • „Piórko” – zabawa oddechowa.

Prace plastyczne:

  • „Lew” – stemplowanie grzywy lwa korkiem.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Wężowa rodzina” – zabawa matematyczna –  doskonalenie umiejętności segregowania.

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt.: „W lodowej krainie”.
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne.
  • „Rozśpiewane zwierzęta” – śpiewanie rymowanek na znane melodie.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Rób to co ja” – zabawa ruchowa.
  • Ćwiczenia równoważne.
  • „Lew budzi się” – zabawa z elementem czworakowania.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Małe bałwanki”
  • Zabawy dydaktyczne: „O jakim  zwierzątku mówię?”, „Wąż”.

Tydzień czwarty – W kosmosie

  • „Kosmos” – oglądanie książek, albumów o kosmosie.
  • „Jak wygląda ufoludek” – rozmowa w oparciu o wiersz.
  • „Jaki to dźwięk?” – zabawa słuchowa. Odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty.
  • „Globus”- poznanie wyglądu i zastosowania globusa.

Prace plastyczne:

  • „Portret ufoludka” – zabawa plastyczna.
  • „Wesoły ufoludek” – tworzenie pracy z wykorzystaniem farby plakatowej.
  • „Ufoludek” – lepienie z plasteliny różnorodnych form nieziemskich  postaci.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie
  • malowanie farbami

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Planety” -  wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: duży; mały.
  • „Gwiazdki” – przeliczanie sylwet gwiazd w zakresie do 10.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne
  • „Księżycowe granie” – gra na instrumentach perkusyjnych.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  •  „W kosmosie” – zabawa ruchowa
  •  „Marsz” – zabawa ruchowa z elementem marszu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Figury”, „Jeżyk”, „Koło graniaste”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Droga mleczna”, „Planety”.

 

 

STYCZEŃ

Tydzień pierwszy – Witamy Nowy Rok

  • „Wszystkiego najlepszego” – wspólne redagowanie życzeń noworocznych – zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń z okazji Nowego Roku.
  • „Cztery pory roku” – rozmowa w oparciu o wiersz – kształtowanie umiejętności dostrzegania cykliczności pór roku.
  • „Białe płatki” – zabawa logorytmiczna Doroty Kossakowskiej.
  • „Wesoła zabawa” – improwizacja taneczna przy muzyce.

Prace plastyczne:

  • „Kartki z kalendarza” – kompozycja z gotowych elementów.

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Balony: – przeliczanie balonów w zakresie do 8

Zajęcia muzyczne:

  • Wprowadzenie piosenki pt. „Dziadziu i Babcia”
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
  • „Skaczące gwiazdki” – zabawa z elementem podskoku

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Do jakiej pory roku to pasuje?”, „Dzień i noc”.

 

Tydzień drugi – Każdy lubi Karnawał

  • „Zabawa karnawałowa” – rozmowa w oparciu o ilustracje – wzbogacanie czynnego słownika dziecka w określenia związane z karnawałem.
  • „Dwa, czyli para” – tworzenie par – utrwalenie pojęcia „para”. Doskonalenie percepcji wzrokowej.
  • „Para” – zabawa logorytmiczna Agnieszki Olędzkiej.
  • „Kim chcę być na balu” – swobodne wypowiedzi dzieci – wdrażanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat.

Prace plastyczne:

  • „Suknia na bal” – ozdabianie szablonu kolorowym papierem

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kolorowe konfetti” – układanie rytmów
  • Przeliczanie sylwet czapeczek karnawałowych do 8

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt.: „Dziadziu i Babcia”
  • Nauka piosenki pt.: „Bal w przedszkolu”
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wesołe dzieci” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
  • „Kolorowe konfetti” – zabawa z elementem rzutu
  • „Ubieramy się” – zabawa ruchowa
  • „Taniec z balonem” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Kolory”, „Jeżyk”
  • Zabawy dydaktyczne: „Gdzie leży balonik”, „Marionetki”

 

Tydzień trzeci – Kocham Babcię i Dziadka

  • „Album rodzinny” – oglądanie zdjęć; nazywanie członków rodziny.
  • „Niespodzianka dla dziadka” – rozmowa w oparciu o film „Kłamstewko” – wdrażanie do prawdomówności.
  • „Kocham Babcię i Dziadka” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich dziadków ukierunkowane pytaniami.

Prace plastyczne:

  • „Laurka dla Babci i Dziadka” – przyklejanie gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kwiaty dla babci” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.
  • „Prezent dla dziadka” – układanie rytmów

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Dziadziu i Babcia” oraz „Bal w przedszkolu”
  • Koncert dla babci i dziadka – wspólne granie na instrumentach perkusyjnych
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Sylaby” – zabawa ruchowa
  • „Rób to co ja” – zabawa ruchowa
  • Ćwiczenia równoważne

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Figury”
  • Zabawy dydaktyczne: „O którym obrazku mówię?”, „Kto to taki?”

 

Tydzień czwarty – Zwierzęta Zimą

  • „Jak zwierzęta spędzają zimę?”– swobodne wypowiedzi dzieci – rozbudzanie zainteresowań losem zwierząt w czasie zimy.
  • „Czym dokarmiać zwierzęta w czasie zimy” – oglądanie ilustracji.
  • „Jakie to zwierzę?”– układanie pociętych na części obrazków.

Prace plastyczne:

  • „Tropy zwierząt” - stemplowanie
  • „Wróbelek” - dorysowywanie poszczególnych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Ptaki” -  wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko
  • „Zwierzęta leśne” – przeliczanie sylwet zwierząt w zakresie do 8.

Zajęcia muzyczne:

  • Zabawy muzyczno-rytmiczne
  • „Grzechotki” – tworzenie grzechotek z plastikowej butelki i ziaren.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
  • „W lesie” – zabawa ruchowa
  • „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Figury”
  • Zabawy dydaktyczne: „Którego zwierzątka brakuje?”, „Co to za zwierzę?”

 

GRUDZIEŃ

Tydzień pierwszy – Tutaj rosły paprocie

  • „Dinozaury” – oglądanie albumów, książek zawierających ilustracje dinozaurów.
  • „Rysunek” – rozmowa o prehistorii w oparciu o film pt.: „Rysunek”
  • „Jak wyglądały dinozaury?” – burza mózgów.
  • „Przygoda dinozaura” – opowiadanie twórcze – rozwijanie funkcji językowych.

Prace plastyczne:

  • „Las dinozaurów” – przyklejanie gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Papierowe dinozaury” – przeliczanie sylwet dinozaurów w zakresie do 7

Zajęcia muzyczne:

  • „Mały dinozaur” – instrumentacja wiersza – doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Wprowadzenie piosenki pt. „Zima”
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
  • „Wielki dinozaur” – zabawa z elementem wyprostnym
  • „Paprocie rosną” – zabawa kształtująca postawę ciała

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Co jedzą dinozaury”, „Zielone rośliny”, „O czym mówię”

 

Tydzień drugi – Zima tuż, tuż

  • „Kto lubi zimę?” – rozmowa w oparciu o wiersz – zapoznanie z charakterystycznymi cechami zimy.
  • „Znajdź takie same pary rękawiczek” – doskonalenie percepcji wzrokowej.
  • „Ciepłe ubranka” – dzielnie nazw na sylaby
  • „Co można zrobić ze śniegu?” – swobodne wypowiedzi dzieci – zwrócenie uwagi na uroki zimy

Prace plastyczne:

  • „Pierwszy śnieg” – stemplowanie korkiem

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kolorowe bałwanki” – układanie rytmów
  • Przeliczanie sylwet bałwanków w zakresie do 7

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt.: „Zima”
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Wesołe bałwanki” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
  • „Kto trafi do celu” – zabawa z elementem rzutu
  • „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
  • „Ubieramy się” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Koło graniaste”, „Kolory”, „Jeżyk”
  • Zabawy dydaktyczne: Zimowe czary-mary, Ciepłe ubrania

 

Tydzień trzeci – Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt

  • „Urządzenia elektryczne” – wypowiedzi dzieci  w oparciu o ilustracje – zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
  • „Co to za urządzenie?” – zagadki słuchowe
  • „Świąteczne ozdoby” – oglądanie ilustracji ze świątecznymi ozdobami świetlnymi

Prace plastyczne:

  • „Bombki” – przyklejanie gotowych elementów (koła)

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • stemplowanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kolorowe bombki” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Zima”
  • Zimowe pierniki – zabawa rytmiczna.
  • Wspólne śpiewanie kolęd
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Sylaby” – zabawa ruchowa
  • „Prąd płynie-awaria” – zabawa ruchowa
  • „Jeździmy na sankach” – zabawa ruchowa
  • Ćwiczenia równoważne

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Kolory”, „Figury”
  • Zabawy dydaktyczne: „O którym obrazku mówię?”, „Co wydaje taki dźwięk?”

 

Tydzień czwarty – Boże Narodzenie

  • „Co robi Mikołaj?” – scenki pantomimiczne
  • „Świąteczne tradycje” – swobodne wypowiedzi dzieci – poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
  • „Worek z prezentami” – zagadki dotykowe.
  • „Mikołaje są na świecie” – rozmowa w oparciu o wiersz – zachęcanie do pomagania innym

Prace plastyczne:

  • „Choinka” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów
  • „Mikołaj” - dorysowywanie elementów twarzy

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Mikołaj na dachu” -  wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Zima”
  • Wspólne śpiewanie kolęd
  • Zabawy muzyczno-rytmiczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
  • „Taniec z Mikołajem”– zabawa ruchowa
  • „Bitwa na śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
  • „Bombki” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Figury”

Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi Mikołaj?”, „Czy to choinka?”

 

LISTOPAD

Tydzień pierwszy - Dbamy o zdrowie jesienią

  • „Potrzebuję witamin” – wypowiedzi w oparciu o wiersz i własne doświadczenia – zachęcanie do spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin.
  • „Sport to zdrowie” – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o film – zapoznanie z fabułą filmu. Zapoznanie z różnymi rodzajami sportu.
  • „Smaczne i zdrowe warzywa” – zagadki smakowe
  • „Zdrowe warzywa” – rytmizowanie krótkich tekstów

Prace plastyczne:

  • „Gruszka” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Orzechy” – przeliczanie orzechów w zakresie do 5

Zajęcia muzyczne:

  • Nauka piosenki pt. „Witaminki” wyk. Fasolki

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kto trafi do celu?” – zabawa z elementem rzutu
  • „Zrywamy jabłka” – zabawa z elementem wyprostnym
  • „Uważny kierowca” – zabawa bieżna

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Warzywa”, „Co jest w środku?”, „Czarodziejski worek”, „O czym mówię?”

 

Tydzień drugi - Jestem małym Patriotą

  • „Kto to jest patriota?” – rozmowa w oparciu o wiersz „Mały patriota” – wzbogacanie słownika dziecka o nowe słowo – patriota.
  • „Gdzie jest flaga Polski?” – oglądanie różnych flag
  • „Kocham moją ojczyznę – znam jej historię” – słuchanie legendy – zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego.
  • „Legenda o Warszawskiej Syrence” – słuchanie legendy czytanej przez nauczyciela

Prace plastyczne:

  • „Flaga Polski” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Biały, czerwony” – układanie rytmów – doskonalenie umiejętności dostrzegania rytmu i kontynuowania go

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
  • Nauka hymnu Polski

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Chrabąszcz” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
  • „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
  • „Kto trafi do celu” – zabawa z elementem rzutu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Koło graniaste”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Baczność”, „Marsz Żołnierza”

 

Tydzień trzeci - Jak przekazujemy informacje?

  • „Poznajemy zawód listonosza” – zapoznanie z obowiązkami listonosza – wzbogacanie słownictwa dzieci o słowa: nadawca, adresat.
  • „Praca listonosza” – opowieść ruchowa – rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • „Listonosz” – rozmowa w oparciu o opowiadanie i ilustracje związane z zawodem listonosza

Prace plastyczne:

  • „Kolorowy list” – kolorowanie kredkami

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Koperty” – tworzenie zbiorów – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów.

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
  • „Telegrafistka” – zabawa rytmiczna.
  • „Śpiewane sylaby” – zabawa muzyczna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Ćwiczenia równoważne
  • Dawna wędrówka listu

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”, „Kolory”
  • Zabawy dydaktyczne: „Do kogo jest ten list”, „Znam swój adres”, „Koperty”

 

Tydzień czwarty - Mój przyjaciel Miś

  • „Przyjaciel” – rozmowa w oparciu o film – zachęcanie do nawiązywania przyjaźni. Zwracanie uwagi na przyjmowanie właściwej postawy podczas oglądania.
  • „Mój  przyjaciel miś” – zabawy z misiem – rozwijanie poczucia odpowiedzialności. Określnie swoich uczuć w różnych sytuacjach
  • „Miś obchodzi swoje święto” – słuchanie opowiadania nauczyciela – zapoznanie z historią powstania misia.

Prace plastyczne:

  • „Miś” – malowanie farbami oraz przyklejanie gotowych elementów
  • „Piękny Miś” - dorysowywanie elementów twarzy

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Tańczący Miś” -  wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Witaminki”
  • Nauka piosenki pt.: „Miś”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
  • Taniec z przyjacielem

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”
  • Zabawy dydaktyczne: „Gdzie siedzi miś”, „Co robi miś”, „Miś szuka pary”

 

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień pierwszy – Jesień w ogrodzie

  • „Co wyrosło w ogrodzie?” – rozmowa w oparciu o ilustracje i wiersz – zapoznanie
    z warzywami rosnącymi w ogrodzie.
  • „Smaczne i zdrowe warzywa” – zagadki smakowe
  • „Zdrowe warzywa” – rytmizowanie krótkich tekstów

Prace plastyczne:

  • „Grzyb” – malowanie farbami
  • „Burak” – stemplowanie sylwety buraka

Ćwiczenia graficzne:

  • stemplowanie
  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Kasztany” – przeliczanie kasztanów w zakresie do 5

Zajęcia muzyczne:

  • Nauka piosenki pt. „Jesienny ogród” słowa: B. Koronkiewicz, muzyka: M. Krysztopa

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku
  • „Zrywamy jabłka” – zabawa z elementem wyprostnym

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”
  • Zabawy dydaktyczne: „Co dziś ugotujemy”, „Jakie to warzywo”, „Poznajemy kolory”

 

Tydzień drugi – Życie zwierząt w jesiennym lesie

  • „Zwierzęta leśne” – oglądanie albumów, książek o tematyce przyrodniczej
  • „Kto mieszka w lesie” – rozmowa w oparciu o ilustracje – poznanie niektórych zwierząt mieszkających w lesie. Zapoznanie z wyglądem niedźwiedzia, wiewiórki, dzik
  • „Czyj to głos?” – zagadki słuchowe.
  • „Układamy lisa” – doskonalenie percepcji wzrokowej

Prace plastyczne:

  • „Jeż” – malowanie farbami

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Ile orzechów ma wiewiórka – przeliczanie orzechów w zakresie do 5

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Chrabąszcz” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
  • „Kałuża” – zabawa ruchowa z elementem podskoku

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Koło graniaste”
  • Zabawy dydaktyczne: „Zwierzęta leśne”, „Poznajemy kolory”

 

Tydzień trzeci – Co robią ptaki jesienią

  • „Czy znasz te ptaki?” – oglądanie albumów, książek zawierających ilustracje ptaków.
  • „Gdzie są ptaki?” – słuchanie opowiadania nauczyciela – zapoznanie ze zwyczajami niektórych ptaków
  • „Zabawy z piórkami” – ćwiczenia oddechowe.
  • „Jaki to ptak?” – rozwiązywanie zagadek słownych – rozwijanie logicznego myślenia. Zapoznanie z życiem ptaków: czapla, sowa, sójka, bocian

Prace plastyczne:

  • „Kolorowe ptaki” – kolorowanie sylwety ptaków

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Gdzie siedzi ptak” – wdrożenie do prawidłowego stosowania określeń: wysoko i nisko

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”
  • „Latające ptaki” – ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Ptaki” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem płaszczyzn: wysoko/nisko
  • Ćwiczenia równoważne

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jeżyk”
  • Zabawy dydaktyczne: „Co to za ptak”, „Zbieramy ziarenka”

 

Tydzień czwarty – Jesienna pogoda

  • „Jesień jest piękna” – nauka wiersza – utrwalenie charakterystycznych cech jesieni. Zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy.
  • „Co do czego pasuje?” – doskonalenie percepcji wzrokowej
  • „Jesienna pogoda” – ubieramy się stosownie do jesiennej pogody – rozwijanie spostrzegawczości i zmysłu obserwacji poprzez wskazywanie charakterystycznych cech pogody.

Prace plastyczne:

  • „Jesienne drzewo” – naklejanie na papier gotowych elementów (listki)

Ćwiczenia graficzne:

  • kolorowanie danego obszaru z uwzględnieniem nieprzekraczania linii
  • rysowanie po śladzie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • „Jesienne liście” – tworzenie zbiorów

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki pt. „Jesienny ogród”
  • „Jesienna muzyka” – muzykowanie z wykorzystaniem materiału przyrodniczego

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Kroki” – zabawa ruchowa z elementem marszu
  • „Wirujące listki” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Jeżyk”, „Koło graniaste”
  • Zabawy dydaktyczne: „Poznajemy kolory”, „Zwierzęta leśne”, „Zbieramy ziarenka”

 

 

 

WRZESIEŃ

Tydzień  pierwszy:  Jestem w przedszkolu.

  • „Nasz  nowy  przyjaciel” – poznanie  imion  kolegów  i  koleżanek  z  grupy  oraz  „Treflika”.
  • „Imiona  dzieci” – zabawa  słowna.
  • „Kto  to?” – zabawa  rozwijająca  spostrzegawczość.
  • „Jak  się  nazywasz?” – utrwalenie  imion  dzieci.
  • „Jestem  w  przedszkolu” – zapoznanie  z  przedszkolem  oraz  wdrożenie  do  przestrzegania  zasad  zachowania.

Prace  plastyczne.

  • „Portret  Treflika” – malowanie  palcami

Zabawy  matematyczne  wg  E.  Gruszczyk – Kolczyńskiej.

  • „Gdzie  mieszkają  nasze  zabawki?” – segregowanie  zabawek.
  • „Zapamiętaj  swój  znaczek”.
  • „Gdzie  stoi  samochód?”.

Zajęcia  muzyczne.

  • „Lubimy  wesołą  zabawę” – zabawy  rytmiczno – ruchowe.
  • „Umiem  tańczyć” – improwizacja  taneczna.

Ćwiczenia  i  zabawy  ruchowe.

  • Zabawy  ruchowe.
  • „Piłki” – zabawa  z  elementami  podskoku.
  • „Rób  to,  co  ja” – zabawa  naśladowcza.
  • „Idziemy  do  przedszkola” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Podaj piłkę”, „Figury”, „Kotek mruczek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Kim jestem?”, „Kto to taki”, „Jak mam na imię?”

 

Tydzień  drugi:  Jestem dzielnym przedszkolakiem

  • „Dzielny  przedszkolak” – rozmowa  w  oparciu  o  ilustracje.
  • „Kolorowy  listek – ćwiczenia  oddechowe.
  • „Jakiej  zabawki  brakuje?” – zabawa  rozwijająca  spostrzegawczość.
  • „Rozpoznaj  zabawkę” – zabawa  doskonaląca  spostrzegawczość.
  • „Kodeks  przedszkolaka” – tworzenie  zasad  obowiązujących  w  przedszkolu.

Prace  plastyczne.

  • „Jestem  przedszkolakiem”  lub  „Moja  zabawka” – kolorowanie  kredkami.
  • „Potrafię  kolorować” – zabawa  plastyczna.

Zabawy  matematyczne  wg  E.  Gruszczyk – Kolczyńskiej.

  • „Szukamy   pary” – doskonalenie  umiejętności  dobierania  przedmiotów  do  pary.
  • „Każda  zabawka  ma  swoje  miejsce” – segregowanie  zabawek.

Zajęcia  muzyczne.

  • Przedszkolak” – wprowadzenie  piosenki  (sł. D.  Kossakowska,  muz.  M.  Krysztopa)
  • „Czyj  to  głos?” – zabawa  słuchowa.
  • „Kołyszemy  misia” – zabawa  relaksacyjna.

Ćwiczenia  i  zabawy  ruchowe.

  • „Koło” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.
  • „Miś  z  laleczką” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Kółko graniaste”, „Kotek Mruczek”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Owoce i warzywa”, „Rodzina”.

 

Tydzień  trzeci: Bezpieczna droga do przedszkola

  • Droga  do  przedszkola” – swobodne  wypowiedzi  dzieci  przy  ilustracjach  oraz  w  oparciu  o  własne  doświadczenia;  zapoznanie z  zasadami  przechodzenia  przez jezdnię.
  • „Pojazdy” – układanie  puzzli.
  • „Taki  sam  znak” – ćwiczenia  percepcji  wzrokowej.
  • „Co  to?” – rozwiązywanie  zagadek.
  • „Przygoda  Treflika” – słuchanie  opowiadania  czytanego  przez  nauczyciela.

Prace  plastyczne.

  • „Auto” – przyklejanie  gotowych  elementów;  doskonalenie  koordynacji  wzrokowo – ruchowej.
  • „Wesołe  koło” – ćwiczenia  graficzne.

Zabawy  matematyczne  w  E.  Gruszczyk-Kolczyńskiej.

  • „Liczymy  koła” – przeliczanie  elementów.
  • „Pojazdy” – segregowanie  wg  określonej  cechy.

Zajęcia  muzyczne.

  • „Tu  jest  miło  i  wesoło” – zabawy  przy  muzyce.
  • „Pojazdy” – zabawy  dźwiękonaśladowcze.
  • „Czyj  to  głos?” – zagadki  słuchowe.
  • „Odgłosy  ulicy” – ćwiczenia  słuchowe.
  • „Przedszkolak” – utrwalenie  piosenki.

Ćwiczenia  i  zabawy  ruchowe.

  • „Samochody” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.
  • „Światło  czerwone,  światło  zielone” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Krasnoludek”, „Figury”, „Szewczyk”.
  • Zabawy dydaktyczne: „O jakim pojeździe mówię?”, „Uwaga-stop”.

 

Tydzień  czwarty: Jesień w parku i lesie.

  • „Co  można  zobaczyć  w  lesie?” – rozmowa  przy  ilustracjach.
  • „Jesienne  liście” – poznawanie  liści.
  • „Listki” – ćwiczenia oddechowe.
  • „Grzyby” – układanie  puzzli.
  • „Jesienny  worek” – zagadki   dotykowe.
  • „Czy  to  już  jesień?” – nauka wiersza (D.  Kossakowska)

Prace  plastyczne.

  • „Muchomor” – formowanie  kulek  z  plasteliny  lub  łączenie  elementów  w  całość.
  • „Drzewo” – kolorowanie  lub  stemplowanie  gąbkami.

Zabawy  matematyczne  wg  E.  Gruszczyk  Kolczyńskiej.

  • „Gdzie  jest  moje  drzewo?” – ćwiczenia w  porównywaniu wielkości.

Zajęcia  muzyczne.

  • „Kasztankowa  muzyka” – rozwijanie wyobraźni  muzycznej.
  • Mam  dobry  słuch” – zabawa  słuchowa.
  • „Przedszkolak” – utrwalenie  piosenki.
  • „Wiatr  i  liście” – improwizacja taneczna.

Ćwiczenia  i  zabawy  ruchowe.

  • „Drzewo” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.
  • „Pozbieraj  liście” – zabawa  orientacyjno – porządkowa.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy integracyjne: „Biedroneczki”, „Krasnoludek”, „Wlazł kotek na płotek”.
  • Zabawy dydaktyczne: „Myjemy zęby”, „Wieczorna kąpiel”