Plan rozwoju i funkcjonowania przedszkola na lata 2020-2025
Motto naszej pracy:
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania”
Janusz Korczak
Plan rozowju i funkcjonowania przedszkola na lata 2020 – 2025 został opracowany na bazie maszych dotychczasowych doswiadczeń w pracy z dziećmi, rodzicami i środowiskiem lokalnym oraz instytucjami i organizacjami wpierającymi działania edukacyjne z dziećmi w wieku przedszkolnym. Jest on zgodny z treściami Podstwy programowej wychownia przedszkolnego i wdażanego w placówce Programu wychowania przedszkolnego: „Rozwój – Wychowanie – Edukacja” autorstwa: Anny Stalmach-Tkacz i Kariny Muchy. Ponadto spełnia on oczekiwania i potrzeby naszych klientów i pracowników. Zawierał wiele ciekawych pomysłów i rozwiązań w zakresie organizacji pracy z dziećmi. Każdy rok realizacji wnosi coś nowego w działania poszczególnych oddziałów i placówki jako całości.
Nasze przedszkole
Przedszkole nr 18 w Chorzowie zostało powołane do działania 1 września 1980 roku, tegoż roku rozpoczęło tez swoja działalność. Organem prowadzącym jest Miasto Chorzów nadzór sprawuje Śląskie Kuratorium Oświaty w Katowicach. Od 1 wzreśnia 2021 roku dyrektorem przedszkola jest Pani mgr Grażyna Jaczewska-Piłat.
Przedszkole zlokalizowane jest na Osiedlu Młodzieżowa przy ul Gałeczki 17. Budynek jest nowoczesny i dostosowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Znajdują się tu pomieszczenia do użytku przez dzieci oraz administracyjno – gospodarcze. Sale zajęć są wielofunkcyjne, dobrze oświetlone, estetyczne i przestronne oraz wyposażone w niezbędne meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne. Przy każdej sali usytuowana jest łazienka i szatnia. Dyspozycji dzieci oddano także salę zabaw, w której odbywają się zajęcia gimnastyczne, uroczystości i imprezy przedszkolne oraz zajęcia dodatkowe. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone dla dzieci spełniają ich oczekiwania i potrzeby.
Budynek przedszkola otoczony jest bardzo dużym ogrodem wyposażonym w urządzenia do zabaw i wypoczynku. Cały teren ogrodu porasta bogata roślinność: drzewa, krzewy, trawa, kwiaty. W zazielenianiu ogrodu brały udział dzieci przy wsparciu rodziców i Fundacji Silesia.
Do przedszkola uczęszcza średnio 125 wychowanków w wieku od 2,5 do 6 lat, którzy rozmieszczeni są w czterech oddziałach. Zgodnie z potrzebami rodziców placówka czynna jest w godz. 6.00 – 17.00. Opiekę nad dziećmi sprawuje dyrektor przedszkola, siedmiu nauczycieli i specjaliści zatrudnieni w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej (pedagog, logopeda i rehabilitant) oraz pracownicy administracji i obsługi (10 osób). Kadra pedagogiczna posiada odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wszyscy pracownicy pedagogiczni posiadają wyższe wykształcenie. Systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje. Ubiegają się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się z innymi nauczycielami w ramach działających w mieście klubów nauczycieli i organizowanych konferencji. Nauczyciele wspierani są w swojej pracy z dziećmi przez osoby z zewnątrz biorące udział w zajęciach, np. aktorów, stomatologów, służby mundurowe, bibliotekarzy.
Praca dydaktyczna, opiekuńcza i wychowawcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego i przyjętym do realizacji programem wychowania przedszkolnego, programem wychowawczym: „Wokół praw dziecka”, Rocznym planem pracy przedszkola oraz programami wzbogacającymi ofertę edukacyjną przedszkola. Nauczyciele stosują nowatorskie metody i formy pracy oraz włączają się w realizację wewnętrznych i zewnętrznych akcji charytatywnych i programów profilaktycznych.
Placówka współpracuje z rodzicami dzieci pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze. Rodzice są naszymi współpartnerami w procesie edukacji, wychowania i opieki nad dziećmi. W realizację naszych działań, misji i wizji placówki zaangażowani są wszyscy pracownicy przedszkola, rodzice i instytucje wspierające. Efektem wspólnie podejmowanych inicjatyw jest przedszkole, w którym dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swoje talenty i upodobania. Jednym słowem przedszkole, do którego przychodzą z radością.
Oferta przedszkola
W naszym przedszkolu:
- każde dziecko traktujemy podmiotowo, indywidualizujemy prace z dzieci uwzględniając ich potrzeby, zainteresowania i możliwości
- stwarzamy wychowankom warunki do ich wszechstronnego rozwoju na miarę i potrzeb i możliwości
- uczymy dzieci rozróżniania podstawowych wartości- dobra, miłości, przyjaźni
- rozbudzamy zainteresowania otaczającym dzieci światem
- kształtujemy postawy akceptowane społecznie
- przygotowujemy dzieci do przezywania sukcesu i porażki
- zachęcamy do kreatywności we wszystkich dziedzinach aktywności
- budzimy wiarę dzieci we własne siły i skuteczność
- uczymy zrozumienia i tolerancji dla innych
- pomagamy dziecku pozytywnie postrzegać i rozumieć siebie oraz innych ludzi
- wspieramy rozwój dzieci, na bieżąco diagnozujemy ich osiągnięcia oraz wspieramy wychowanków w sytuacjach trudnych
- zapewniamy dzieciom bezpieczne warunki pobytu, funkcjonalne i estetyczne pomieszczenia oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych i zabawek
- oferujemy wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną posiadającą duże doświadczenie w pracy z dziećmi przedszkolnymi
- działalność wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o metody pracy: I Majchrzak, E.Gruszczyk-Kolczyńskiej, P. Dennisona, C. Freineta, W. Scherbone, B. Strauss, techniki parateatralne (zabawy w teatr), pedagogikę zabawy
- organizujemy bezpłatne zajęcia dodatkowe w formie zabaw rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci, np. plastyczne, matematyczne, muzyczne, ruchowo-taneczne, przyrodnicze, manualne, literackie, język angielski
- bierzemy udział w konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych organizowanych na szczeblu kraju, województwa i miasta
- organizujemy teatrzyki, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne
- dzieci wraz z nauczycielami uczestniczą w wycieczkach krajobrazowych i wyjazdach w ramach Zielonego Przedszkola (jesteśmy pierwszą placówką przedszkolną z Chorzowa, której nauczyciele pojechali zdziećmi na Zielone Przedszkole – miało to miejsce w 1983 roku)
- utrzymujemy stały kontakt ze specjalistami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chorzowie
- współpracujemy z instytucjami i organizacjami wspierającymi działania przedszkola: Urząd Miasta Chorzów – Wydział Kultury i Sporu, Wydział Edukacji, Kuratorium Oświaty w Katowicach – Delegarura w Bytomiu, Państwowa Wojewódzka Inspekcja Sanitarna w Katowicach, Państwowa Powiatowa Inspekcja Sanitarna w Chorzowie, Młodzieżowy Dom Kultury przy ul. Lompy, Chorzowskie Centrum Kultury, Miejska Biblioteka przy ul. Ryszki, Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna, Straż Miejska, Państwowa Straż Pożarna, Komenda Miejska Policji, Ośrodek Pomocy Społecznej, Agencja Teatralna – GabiArt, Klub „Pokolenie”, placówki przedszkolne, Technikum Elektroniczne i Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 1, Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 2, Szkoła Podstawowa nr 5, ośrodki doskonalenia nauczycieli, Firma Fotograficzna FOTOGAMA
- w progach naszego przedszkola często goszczą dyrektorzy i nauczyciele innych placówek oświatowych
- w ramach współpracy z rodzicami organizujemy zajęcia otwarte, festyny, uroczystości i imprezy przedszkolne, spotkania grupowe i indywidualne, konsultacje ze specjalistami, spotkania edukacyjne dla rodziców, przedszkolne konkursy dla dzieci i rodziców oraz redagujemy infromator dla rodziców, stronę internetową, folder przedszkola i gazetkę przedszkolną „Przedszkolak”.
Model absolwenta
Absolwent Przedszkola nr 18 w Chorzowie:
- jest kreatywny, aktywny oraz otwarty na otaczający go świat i ludzi
- jest kulturalny, koleżeński, uczciwy, prawdomówny, szanuje swoją i cudzą własność
- posiada podstawową wiedzę o świecie
- zna kulturę i dziedzictwo narodowe i swojego regionu
- zna i czuje się związany ze swoją Małą Ojczyzną i krajem
- radzi sobie w różnych sytuacjach
- jest samodzielny, wytrwały i wykazuje inicjatywę w działaniu
- osiąga dobre wyniki na miarę swoich możliwości
- jest zmotywowany do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- należycie wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności
- potrafi samodzielnie podejmować działania i współdziałać w zespole
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych
- jest sprawny fizycznie na miarę swoich możliwości
- dostrzega wartość zdrowego trybu życia;
- nie obawia się wyrażać swoje uczucia
- potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi
- komunikuje się z dorosłymi i rówieśnikami w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- w zrozumiały sposób komunikuje swoje potrzeby i decyzje
- szanuje siebie i jest wrażliwy na potrzemy innych
- kocha i szanuje swoją rodzinę
- zna prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi
- zna zasady współżycia i postępowania społecznie akceptowane
Wizja przedszkola:
Każde dziecko jest indywidualnością, niepowtarzalną osobą, dlatego też wraz z rodzicami dążymy do tego, by nasze dzieci
- wyposażone były w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą im sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu
- były otwarte na kontakty z innymi ludźmi
- cechowała patriotyczna oraz kreatywna postawa wobec otaczającego je świata
- mogły osiągnąć potencjalny sukces na miarę swoich możliwości w różnych dziedzinach życia
- były świadome tego, że szanujemy ich prawa, służymy im pomocą i wsparciem
Ponadto respektujemy prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka, będziemy zabiegać o partnerską współpracę z rodzicami.
Misja przedszkola:
W naszym przedszkolu, postrzeganym jako miejsce bliskie dziecku, zapewniające bezpieczne, radosne i wszechstronne wzrastanie:
- Każde dziecko jest traktowane podmiotowo, jednakowo ważne i kochane
- Nasze dzieci są otwarte, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach, mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, radzą sobie w trudnych sytuacjach oraz nabywają wiedze i umiejętności potrzebne w szkole
- Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami
- Każde dziecko ma świadomość, że jego prawa są szanowane oraz, że ma prawo do okazywania swoich uczuć
- Diagnozujemy i obserwujemy indywidualny rozwój każdego dziecka by wspierać go na każdym etapie jego życia
- Dziecko nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym
- Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem w harmonii z otaczającym światem i przyrodą
- W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości: pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego
- Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć
- Realizujemy Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego oraz innowacje, programy własne i pojęty badawcze nastawione na indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego
- Proponujemy wychowankom udział w dodatkowych, bezpłatnych zajęciach prowadzonych przez dobrze przygotowaną i stale doskonalącą swój warsztat pracy kadrę pedagogiczną oraz w wycieczkach, wyjścia i wyjazdach
- Kadra pedagogiczna permanentnie doskonali swoje umiejętności: jest innowacyjna i twórcza oraz wykorzystuje w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy
- Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo –wychowawczo – dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka
- Wspieramy rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie
- Zapewniamy dzieciom bardzo dobre warunki lokalowe i wyposażenie
- Gwarantujemy bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce
- Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola
- W swoich działaniach uwzględniamy potrzeby środowiska lokalnego
- Dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną
- Promujemy osiągnięcia naszych wychowanków oraz wartość wychowania przedszkolnego
- Analizujemy i oceniamy efekty naszej pracy a w następstwie tego doskonalimy nasze działania
Cele planu rozwoju i funkcjonowania przedszkola:
- Wzmacnianie efektów działalności opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej poprzez:
– zapewnienie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb
– diagnozowanie i rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i umiejętności dzieci
– wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
– rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania
– doskonalenie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji
- Rodzice oraz instytucje i organizacje stają się naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka poprzez:
– stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym
– wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka
– angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji
– nawiązanie współpracy z organizacjami i instytucjami wspierającymi działania przedszkola
– promowanie osiągnięć dzieci w środowisku lokalny przy współpracy z instytucjami i organizacjami środowiskowymi
- Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu z uwzględnieniem realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola oraz monitoringu realizacji podstawy programowej
- Organizowanie i zarządzanie placówką odbywa się zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym z równoczesnym uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań dzieci, pracowników i rodziców
Założenia ogólne planu rozwoju i funkcjonowania przedszkola
- przedszkole jest placówką publiczną, ogólnodostępną
- podstawową działalność placówki stanowić będzie opieka, wychowanie i edukacja 100 dzieci
- dzieci będą uczęszczać do pięciu oddziałów
- w swojej pracy nauczyciele będą wykorzystywać nowatorskie metody i formy pracy oraz wdrożą opracowane przez siebie innowacje, programy autorskie, projekty badawcze
- nauczyciele będą prowadzić systematyczną obserwację dzieci, na bazie której będą planować pracę
- wychowankowie będą rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania podczas zajęć dodatkowych prowadzonych w formie zabaw przez nauczycieli zatrudnionych w placówce oraz wycieczek, wyjść, spacerów i zajęć praktycznych w terenie
- dzieci będą przebywać w bezpiecznych, higienicznych i estetycznych warunkach
- dzieci potrzebujące wsparcia będą objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną przez zatrudnionych w placówce specjalistów: logopedę, psychologa i rehabilitanta oraz współdziałających z placówką pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznej
- pracownicy przedszkola będą aktywnie współpracować z rodzicami, którzy będą mieli wpływ na działalność placówki
- będziemy współdziałać ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspierającymi działania na rzecz
- promując palcówkę w środowisku lokalnym będziemy organizować uroczystości i imprezy, udostępniać folder placówki i stronę internetową oraz realizować programy o zasięgu miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim
- nauczyciele będą dzielili się swoją wiedzą i umiejętnościami w ramach działających w mieście klubów nauczycieli i organizowanych konferencji metodycznych
- dyrektor przedszkola będzie pozyskiwał sponsorów i darczyńców
- dyrektor będzie systematycznie modernizował i wzbogacał bazę lokalową przedszkola
Uwagi o realizacji planu rozowju i funkcjonowania przedszkola:
- plan jest otwarty i może być modyfikowany
- plan jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola nr 18
- plan zatwierdza rada pedagogiczna
- zmiany mogą być dokonywane na wniosek rady pedagogicznej, dyrektora przedszkola i rady rodziców
- wnioski wynikające z realizacji planu dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej na posiedzeniu kończącym dany rok szkolny
- uszczegółowieniem a zarazem modyfikacją planu rowoju i funkcjonowania przedszkola jest roczny planu pracy placówki
- plan obowiązuje od 1 września 2020 roku do 31 sierpnia 2025 roku
Załączniki do koncepcji
- Roczne plany pracy
- Roczne plany nadzoru
- Roczne plany ewaluacji wewnętrznej
Obszary działań na lata 2020 – 2025
- rok szkolny 2020/2021 – Zdrowy i bezpieczny przedszkolak
- rok szkolny 2021/2022 – Przedszkolak artystą
- rok szkolny 2022/2023 – Przedszkolak badaczem i obserwatorem
- rok szkolny 2023/2024 – Przedszkolak Polakiem i Ślązakiem
- rok szkolny 2024/2025 – Przedszkolak obywatelem świata