Grupa V

Plan pracy - grudzień

I tydzień – W mojej rodzinie

  • Uważne słuchanie tekstu „Rodzinny spacer” Bożeny Formy
  • Rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny
  • Budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
  • „Domowe robótki”– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych

Prace plastyczne:

  • Moja rodzina – malowanie farbami, 

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Bukiet z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata”– obrysowywanie, wycinanie i komponowanie na płaszczyźnie.
  • „W moim domu” – wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d”, „D”

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • Zabawy z kolorami
  • Poznanie obrazu graficznego liczby 8. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki –„ Moja rodzina” .Zabawy ilustrujące piosenki
  • Zagadki i zabawy słuchowe, np. Kto to jest?, Co to jest?
  • „Domowa muzyka” – zagadki słuchowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Wędrujące serduszko”– zabawa ruchowa.
  • „Ruchome sylaby” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Iskierka przyjaźni
  • Powitanie
  • Tak czy nie
  • Lisek
  • Czarodziejski worek
  • Zabawy z chustą animacyjną

II tydzień – Jak być dobrym dla innych?

  • Słuchanie opowiadania „Szewczyk Dratewka” Janiny Porazińskiej
  • Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
  • „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych

Prace plastyczne:

  • „Skrzyneczka dla uczynnych”- przygotowanie podarków dla kolegów i koleżanek z grupy

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Bukiet z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata”– obrysowywanie, wycinanie i komponowanie na płaszczyźnie.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „y”.
  • „Ozdabiamy czapkę dla Mikołaja” – zabawy graficzne

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • Zabawy z kolorami
  • Kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami: <,>,=. Wprowadzenie znaku „=”

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  • Zagadki i zabawy słuchowe, np. Kto to jest?, Co to jest?
  • „Domowa muzyka” – zagadki słuchowe
  • „Gdzie jest dzwonek?” – zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem – zabawy „Zgadnij, kim jestem”, „Tropem Mikołaja”.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Jestem Św. Mikołajem” – zabawa ruchowa
  • „Podróż do Krainy Mikołaja” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Iskierka przyjaźni
  • Stary niedźwiedź
  • Pan Teofil i Pan Jerzy
  • Zabawy z chustą animacyjną 

III tydzień – Boże Narodzenie

  • Uważne słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej „Placek Zgody i Pogody”
  • „Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia”– swobodne wypowiedzi dzieci o zbliżających się świętach oraz porządkach świątecznych wykonywanych w domu na podstawie ilustracji oraz doświadczeń własnych.
  •  „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych
  •  „Wigilijna kolacja” – nazywanie zwyczajów świątecznych i potraw wigilijnych.

Prace plastyczne:

  • „Mikołajki”- przygotowanie pracy plastycznej

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Świąteczne ozdoby”- ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna
  • Utrwalenie poznanych liter

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • „Więcej miłości, mniej złości” – zapoznanie ze znakami mniejszości i większości.
  • „Bombki, prezenty i pierniki”, „Gdzie jest więcej?” – zabawy matematyczne.

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  • Zagadki i zabawy słuchowe, np. Kto to jest?, Co to jest?
  • „Domowa muzyka” – zagadki słuchowe
  • „Gdzie jest dzwonek?” – zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem – zabawy „Zgadnij, kim jestem”, „Tropem Mikołaja”.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Jestem Św. Mikołajem” – zabawa ruchowa
  • „Świąteczne wstążki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Podróż do Krainy Mikołaja” – zabawa ruchowa
  • „Kolorowe bombki”– zabawa bieżna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Iskierka przyjaźni
  • Ludzie do ludzi
  • Stary niedźwiedź
  • Pan Teofil i Pan Jerzy
  • Zabawy z chustą animacyjną
  • „Lustro emocji” – zabawa mimiczna 

IV tydzień – Już nadchodzi nowy rok

  • Uważne słuchanie opowiadania „Nowy Rok”
  • Omówienie zwyczajów związanych ze świętowaniem nowego roku
  • „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych

Prace plastyczne:

  • „Fajerwerki”- przygotowanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb oraz rolek papierowych
  • „Gałązki choinkowe”– zespołowa praca plastyczna

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • Ćwiczenia grafomotoryczne
  • „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna
  • Utrwalenie poznanych liter

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Utrwalenie strony prawej i lewej
  • „Świąteczne podarunki” – zabawy matematyczne.
  • „Bombki, prezenty i pierniki”– zabawy matematyczne.

Zajęcia muzyczne:

  • „Kolędnicy wędrownicy” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  •  „Kolędy – zagadki słuchowe
  • „Gdzie jest dzwonek?” – zabawy słuchowe.
  • Kształtowanie poczucia rytmu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – z inicjatywy dzieci, przy muzyce lub zestaw własny opracowany przez nauczyciela
  • „Kto pierwszy ten lepszy” – zabawa ruchowa
  • „Świąteczne wstążki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  •  „Kolorowy łańcuch”– zabawa bieżna.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Głuchy telefon
  • Pomidor
  • Iskierka przyjaźni
  • Kim jestem?


Plan pracy - styczeń
 

I tydzień – Nowy Rok - mija czas

  •  „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych
  • Zapoznanie z treścią wiersza „Cudowna podróż” J. Krakowskiego
  • „12 miesięcy” – rozwiązywanie zagadek słownych o miesiącach na podstawie ich cech charakterystycznych,
  • „Pamiętamy o zwierzętach” – tworzenie opowiadania za pomocą techniki twórczego myślenia „Fabuła z kubka”

Prace plastyczne:

  • „Zima”- praca plastyczna z wykorzystaniem farb i gotowych elementów

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • „Bukiet z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata”– obrysowywanie, wycinanie i komponowanie na płaszczyźnie.
  • „W moim domu” – wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d”, „D”

Zabawy matematyczne

  • Doskonalenie umiejętności liczenia
  • Poznanie obrazu graficznego liczby 9. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9
  • „Serpentyny” – mierzenie długości przedmiotów za pomocą wspólnej miary.

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie piosenki –„ Nowy Rok”
  • „Sylwestrowe zabawy” – pląsy taneczne przy piosence, rozwijanie rytmicznego poruszania się
  • „Tańczące baloniki”– improwizacja taneczna z kolorowymi balonami
  • „Tańczące litery” – zagadki słuchowe

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • „Noworoczne zabawy z balonami”-zestaw ćwiczeń porannych
  • „Ruchome sylaby” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Iskierka przyjaźni
  • „Żywy alfabet”– zabawa ruchowa,
  • „Pory roku” – zabawa orientacyjno-porządkowa
  • Powitanie
  • Tak czy nie
  • „Rymy z pajęczyny”
  • „Zagubione przedmioty”
  • „Cicho, sza”
  • Lisek
  • „Telefax od Nowego Roku”
  • Czarodziejski worek
  • Zabawy z chustą animacyjną 

II tydzień „Akademia Pana Kleksa”

  •  „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych
  • Zapoznanie z filmem oraz fragmentami książki J. Brzechwy „Akademia Pana Kleksa”

Prace plastyczne:

  • „Pan Kleks”- praca plastyczna z wykorzystaniem kredek
  • „Zapraszamy do Akademii Pana Kleksa”- praca grupowa, tworzenie plakatu
  • „Kleksografia”- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem atramentu

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • Ćwiczenia motoryczne- doskonalenie posługiwania się nożyczkami

Zabawy matematyczne:

  • Tworzenie zbiorów i porównywanie liczebności

Zajęcia muzyczne:

  • Zapoznanie i utrwalenie piosenek „Witajcie w naszej bajce.”, „Kaczka dziwaczka”, „Dzik jest dziki”
  • „Bal u Królowej Śniegu” – pląsy taneczne przy piosence, rozwijanie rytmicznego poruszania się
  • „Tańczące baloniki”– improwizacja taneczna z kolorowymi balonami

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • „Poranna gimnastyka małego podróżnika” -zestaw ćwiczeń porannych

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Dzik jest dziki
  • Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • Głuchy telefon
  • Rudy lis
  • Iskierka przyjaźni 

III tydzień - Olimpiada przedszkolaków

  • „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych
  • Uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie
  • „Zimo, baw się z nami!” – praca z tekstem literackim H. Bechlerowej

Prace plastyczne:

  • „Sporty zimowe”- praca plastyczna z wykorzystaniem farb

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie
  • Ćwiczenia motoryczne- doskonalenie posługiwania się nożyczkami
  • Zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „C”, „c”
  • .„Medale” – ćwiczenie doskonalące sprawne wycinania po liniach kolistych

Zabawy matematyczne:

  • Tworzenie zbiorów i porównywanie liczebności
  • Lodowe kry”– zabawa matematyczno-badawcza ze śniegiem lub lodowymi kostkami.
  • „Jest i nic nie ma” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z liczbą 0
  • „Slalom” – zabawa matematyczno-ruchowa
  • „Matematyczne zawody”– gra karciana

Zajęcia muzyczne:

  • „Zimowa Olimpiada”- zajęcia muzyczne
  • „Bitwa na śnieżki” – zabawa ruchowa przy muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń w sali lub w ogrodzie
  • „Z górki na pazurki” – zestaw ćwiczeń porannych
  • „Łyżwiarze”– zabawa ruchowa
  • „Zaprzęgi” – zabawa ruchowa bieżna
  • „Biatlon” – zabawa ruchowa z celowaniem
  • „Biegi narciarskie” – zabawa ruchowa rozwijająca współpracę w grupie.
  • „Nawet gdy nie ma zimy, to my ćwiczymy” – ćwiczenia gimnastyczne z elementami ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • .„Piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej” – zabawa dydaktyczna
  • Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • Głuchy telefon
  • „Dyscypliny sportowe?” – zabawa dydaktyczna
  • Iskierka przyjaźni

III tydzień - Z pamiętnika babci i dziadka

  •  „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych- – doświadczenia z wodą, poznawanie różnych stanów skupienia
  • Kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności do dziadków
  • „Z babcią nigdy się nie nudzę” – rozmowa kierowana na podstawie wiersza „Babcia” M. Wojciechowicz, zdjęć, ilustracji oraz doświadczeń własnych dzieci

Prace plastyczne:

  • Przygotowanie upominków dla babć i dziadków
  • .„Spacer z babcią i dziadkiem” – kolorowanie postaci na ilustracji

Ćwiczenia graficzne:

  • „Śniegowe płateczki, zimowe gwiazdeczki” – ćwiczenia sprawności manualnej.
  • Zapoznanie z drukowanymi i pisanymi literami „N”, „n” na bazie wyrazu „nuta”.
  • Rozwijanie umiejętności pisania: znaków literopodobnych, po śladzie, poznanych liter
  • „Babciu, dziadku, porysuj ze mną” – ćwiczenia graficzne, zabawa w skojarzenia
  • „›B‹jak babcia, ›d‹jak dziadek” – zabawy w rozróżnianiu liter podobnych

Zabawy matematyczne:

  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • „Zaczarowana skrzyneczka” – ćwiczenia percepcyjne i klasyfikacyjne z figurami geometrycznymi
  • „Łamigłówki babci i dziadka” – kodowanie i dekodowanie cech figur geometrycznych, utrwalenie liczb i cyfr 0–9.

Zajęcia muzyczne:

  • „Babciu, dziadku –kocham Was” – zajęcia muzyczne, nauka piosenki.
  • „W muzycznym koszyku nutek bez liku” – rozpoznawanie poznanych utworów muzycznych
  • „Pada śnieżek” – zajęcia muzyczne

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • „Babcine pierogi” – zabawa ruchowa
  • „Kulig z babcią i dziadkiem” – zabawa ruchowa
  • „Muzykanci-Konszabelanci”– zabawa ruchowa
  • .„Rozmrażanie i zamrażanie” – zabawa ruchowa
  • .„Zimowe miasto”– tworzenie budowli ze śniegu w ogrodzie przedszkolnym.

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  •  Umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
  • „Kulig z babcią i dziadkiem
  • „Wyścigi”
  • „Wyścig zaprzęgów”
  •  „Śniegowa góra” 

IV tydzień - Eksperymenty z wodą i śniegiem

  • „Laboratorium przedszkolne”- wykonanie doświadczeń fizycznych oraz chemicznych
  • Rozwijanie zainteresowań badawczych dziecka. Uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania działań. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
  • „Czy to woda, czy nie woda?”– eksperymenty smakowe, wzrokowe i węchowe
  • Nauka na pamięć wiersza E. Matejczyk „Droga do skarbu”

Prace plastyczne:

  • „Mokre w mokrym” – eksperymenty plastyczne.

Ćwiczenia graficzne:

  • „Pudełko badacza” – zapoznanie z wielką i małą literą „p” drukowaną i pisaną.
  • „Zabawne to eksperymentowanie, szyfrowanie, ukrywanie” – kodowanie i dekodowanie wyrazów z wykorzystaniem symboli graficznych.
  • „Zima i dzieci” – ćwiczenia percepcyjne i graficzne

Zabawy matematyczne:

  • „Matematyczne tajemnice” – wnioskowanie o stałości objętości cieczy, utrwalenie cyfr i znaków„>”, „>”, „=”,
  • Ćwiczenia w przeliczaniu, dodawaniu i odejmowaniu na konkretach

Zajęcia muzyczne:

  • Pada śnieżek” – zajęcia muzyczne
  • „Muzyczne eksperymenty” – wykonywanie instrumentów niemelodycznych z różnorodnych materiałów

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zaspy” – zabawa ruchowa
  • „Zimo, zimo, baw się z nami” – zestaw ćwiczeń porannych.
  • „Jeździmy na nartach” − zabawa ruchowa.
  • „Zimowa opowieść” – opowieść ruchowa.
  • Zaspy” – zabawa ruchowa.
  • „Jeździmy na nartach” – zabawa ruchowa

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • „Bingo”– gra edukacyjna utrwalająca poznane litery.
  • „Psotne historyjki” – ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie
  • „Pingwin”
  • „Kółko graniaste”.