
Grupa III
Plan pracy - grudzień
I tydzień – Moja rodzina
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Rodzinny spacer” – opowieści o rodzinach. Słuchanie wiersza B. Formy, wypowiadanie się na temat rodziny opisanej w wierszu i własnej,
- „Rodzina Ludki” – oglądanie zdjęć rodzin, rozmowa o rodzinach, słuchanie opowiadania o rodzinie Ludki w odniesieniu do ilustracji, próby czytania imion, karta pracy
- „W moim domu” – zapoznanie z drukowaną literą „d”, słuchanie opowiadania „Trzy małe świnki”, opisywanie swoich domów, prawidłowe stosowanie rzeczowników, układanie schematu wyrazu, próby czytania słowa „dom”, karta pracy
- „Domowe robótki” – zapoznanie z pisaną literą „d”, układanie litery „d” z wełny, pisanie po śladzie, próby samodzielnego pisania, próby czytania prostych zdań
i tekstów obrazkowo-wyrazowych, karta pracy - „Najlepsze urodziny Dorotki” – zapoznanie z cyfrą 8, słuchanie opowiadania, rozwiązywanie zagadek matematycznych, dopełnianie zbioru, przeliczanie elementów liczebnikami porządkowymi, pisanie cyfry 8 po śladzie ciągłym, wykropkowanym
i samodzielnie, karta pracy - „Kolorowe szczęście” – zabawy graficzne i percepcyjne, określanie nastroju wiersza oraz wyrażanie uczuć kolorami, odwzorowywanie narysowanych obrazków na powierzchni kratek, karta pracy
- „Sylabiki i literki” – układanie wyrazów z sylab i liter
- „Szczęśliwe, wspólne rodzinne minutki” – określanie pory dnia, odczytywanie pełnych godzin na zegarze, ilustrowanie czynności w ciągu dnia za pomocą zespołowo przygotowanych scenek.
- Górnik Gustaw i Barbórka – poznanie śląskiej tradycji i zwyczajów
- Przyjedź do nas Mikołaju – świętowanie zwyczajów mikołajowych
- „Mamo, tato, pobawcie się ze mną” – gry planszowe i towarzyskie
Zabawy plastyczno-techniczne
- „Bukiecik z serduszek dla mamy, taty, siostry i brata” – obrysowywanie, wycinanie
i komponowanie na płaszczyźnie, wykonanie bukietów z serc dla członków swojej rodziny - „Rodzinny dom, rodzinne miasto” – zabawy konstrukcyjne z elementami planowania przestrzennego, wymyślanie nazwy dla miasta i ulic, pojmowanie istoty i znaczenia rodzinnego domu i rodzinnej miejscowości
- „Urodzinowe ciasteczka” – lepienie z plasteliny, formowanie i ozdabianie „ciasteczek”
- „Kalendarz adwentowy” – konstruowanie kalendarza, zapoznanie się z pojęciem „kalendarz”
Zabawy ruchowe
- „Wędrujące serduszko” – zabawa kołowa
- „Budujemy dom” – zabawa z elementami przysiadu i gestów ilustracyjnych
- „Ruchome sylaby” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Mikołaj” – integracyjna zabawa kołowa z elementami rytmicznego poruszania
- „Kto szybciej wróci do domu?” – zabawa z elementami marszu oraz poruszania
wg zakodowanej instrukcji graficznej
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
- „Grozik”, „Poszło dziewczę”, „Kowal” – nauka tańców śląskich
- „Nie ma jak dom” – nauka piosenki
II tydzień – Dzielimy się dobrocią
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Szewczyk Dratewka” – słuchanie bajki, ćwiczenia percepcyjne
- „Pomocnik” – odkrywanie, jakiej pomocy potrzebują od nas inni, obserwowanie i wypowiadanie się na podstawie obserwacji siebie i innych, tworzenie przeciwieństw, słuchanie opowiadania, określanie prawdziwości zdań za pomocą umownych gestów, karta pracy
- „Gdzie jest dzwoneczek?” – zabawy słuchowe, określanie kierunku, z którego słychać dźwięk
- „Spotkanie z Mikołajem” – zapoznanie z drukowaną literą, słuchanie wiersza
B. Formy „Spotkanie z Mikołajem”, omawianie uczuć i emocji, jakie towarzyszyły słuchaniu wiersza, określanie adresatów zabawek na podstawie treści wiersza, prezentacja i omówienie litery „y”, próby czytania prostego tekstu obrazkowo-wyrazowego, karta pracy - „Niespodzianka dla Mikołaja” – zapoznanie z pisaną literą, przedstawienie pomysłu na prezent w postaci umownego symbolu, prezentacja sposobu pisania litery „y”, układanie jej ze wstążki, wodzenie palcem po jej kształcie, próby pisania litery „y”
po śladzie i samodzielnie, karta pracy - „Tęczowe wyrazy” – ćwiczenia słuchu fonematycznego, układanie schematów wyrazów z wykorzystaniem kolorowych kredek
- „Moc podarunków” – czytanie z podziałem na role, karta pracy
- „Tęczowo-kolorowo” – nazywanie i kategoryzowanie uczuć, dzielenie się przyjemnymi uczuciami z innymi, doświadczenie z powstawaniem tęczy, ilustrowanie charakteru, nastroju, emocji wybranych fragmentów muzycznych za pomocą kolorów, ćwiczenia grafomotoryczne, karta pracy
- „Niezwykłe ślady Mikołaja” – układanie rytmów, przekładanie jednej reprezentacji rytmicznej na drugą, ilustrowanie ułożonych rytmów ruchami i gestami
- „Niespodziewany prezent” – poznanie znaku „=”, słuchanie opowiadania „Niespodziewany prezent”, wypowiadanie się na temat zachowania bohaterów, tworzenie zbiorów równolicznych i różnolicznych, stosowanie znaku równości dla określenia relacji pomiędzy liczbami, próby pisania cyfr wg kolejności rosnącej, karta pracy
- „Mikołaj się zbliża, dzieci się radują” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej „Święty Mikołaj”, układanie opowieści o Mikołaju i nagrywanie jej na dyktafon, wklejanie prezentów do worków zgodnie z zakodowaną instrukcją, karta pracy
Zabawy plastyczno-techniczne
- „Pudełko dobrych uczynków” – ozdabianie pudełka do gromadzenia „skarbów pomocy” techniką oklejania, praca zbiorowa
- „Mikołaj” – wykonanie pracy metodą origami
Zabawy ruchowe
- „Podróż do Krainy Mikołaja” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Idzie Mikołaj po drabinie” – zabawa elementem marszu, podskoku i przysiadu
- „Jak Mikołaj prezenty rozdawał” – zabawa naśladowcza
- „Jestem św. Mikołajem” – zabawa z elementami ruchu kreatywnego
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
• „Kolędnicy wędrownicy” – nauka piosenki, zabawa taneczna
• „Pada śnieg” – zabawa z elementami ruchu kreatywnego
III i IV tydzień – Święta tuż, tuż
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia” – rozmowy o zbliżających się świętach oraz porządkach świątecznych, zagadki pantomimiczne
- „Placek Zgody i Pogody” – słuchanie opowiadania J. Papuzińskiej, poznawanie wartości przyjaźni i miłości
- „Ciasto” – ćwiczenia graficzne na karcie pracy
- „Wigilijna kolacja” – nazywanie zwyczajów świątecznych i potraw wigilijnych
- „Dziewczynka z zapałkami”, H.Ch. Andersen – słuchanie baśni, okazywanie wrażliwości na los innych, zabawa dramowa
- „Choinka” – słuchanie wiersza, poznanie symboliki choinki
- „Literowe bombki” – zabawa dydaktyczna, próby czytania sylab, tworzenie z nich wyrazów
- „Bombkowe zagadki” – wykonywanie zadań na podstawie opisu, podejmowanie prób czytania, karta pracy
- „Kiedy świąteczna nastaje pora, każdy pomocną podaje dłoń” – rozmowa na temat pomocy, karta pracy
- „Choinkowe igły” – oglądanie choinek, gałązek sosny świerku, jodły, opisywanie wyglądu igieł
- „Stajenka” – dyktando obrazkowe, układanie elementów w szopce
- „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” – oglądanie inscenizacji opowiadania H. Łochockiej, rozmowy na temat dokarmiania zwierząt zimą, słuchanie ciekawostek o ptakach
- „Ziarenka dla ptaszków” – zabawa matematyczna, karta pracy
- „Kto jeszcze potrzebuje naszej pomocy?” – zabawa dydaktyczna, rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych, karta pracy
- „Dlaczego przy grocie był wół i osioł?” – słuchanie opowiadania B. Ferrero ukazującego skromność jako cechę pożądaną
- „Złość”– słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej, rozmowa na temat treści
- Więcej miłości, mniej złości” – zapoznanie ze znakami mniejszości i większości
- „Gdzie jest więcej?” – zabawy z kostkami liczbowymi
- „Bombki, prezenty i pierniki” – zabawy matematyczne, karta pracy
- „Świąteczna muzyka” – słuchanie wiersza B. Formy, rozmowa na temat świąt
- „Świąteczne podarunki” – zabawy matematyczne, przeliczanie elementów zbioru, rachowanie, wskazywanie, gdzie jest mniej/więcej elementów
- „Odgrywanie ról” – zabawy pantomimiczne indywidualne i w parach, odgrywanie emocji
Zabawy plastyczno-techniczne
- „Kartki świąteczne” – oglądanie kartek o tematyce świątecznej, składanie
i dekorowanie kartek ze świątecznymi życzeniami - „Bombki” – ozdabianie sylwet bombek według własnego pomysłu
- „Gałązki choinkowe” – zespołowa praca plastyczna metodą „edukacja przez ruch”
- „Aniołek” – prezent dla rodziców, zabawa plastyczna
Zabawy ruchowe
- „Świąteczne wstążki” – zabawa orientacyjno-porządkowa oraz przygotowująca
do pisania - „Ludzie do ludzi” – zabawa integracyjna
- „Kolorowe bombki” – zabawa bieżna
- „Zabawki pod choinką” – zabawa naśladowcza, ćwiczenia dużych grup mięśniowych
- „Wyprawa do lasu” – opowieść ruchowa
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
- „Ciasto” – taniec integracyjny,
- „Przybieżeli do Betlejem” – taniec integracyjny
- „Gwiazdka” – zajęcia muzyczne (nauka piosenki, zabawa ilustracyjna przy muzyce)
Plan pracy - styczeń
I tydzień – Wspólny skok w Nowy rok
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Gdy Nowy Rok w progi, to stary w nogi” – zapoznanie z noworocznymi przysłowiami, swobodne rozmowy z dziećmi
- „Mijający czas” – wysłuchanie wiersza „Cudowna podróż” J. Krakowskiego, analiza treści utworu, gromadzenie informacji dotyczących pór roku,
- „12 miesięcy” – rozwiązywanie zagadek słownych o miesiącach, odczytywanie globalne nazw w kartach pracy
- „Pierwszy, drugi, trzeci – jak ten czas szybko leci” – zabawa dydaktyczna, posługiwanie się nazwami dni tygodnia przy planowaniu pracy i odpoczynku, karta pracy
- „Zabawy noworoczne z literką »b«” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z wielką
i małą literą „b” „Noworoczne zawijasy” – demonstracja i próby pisania małej
i wielkiej litery „b” - „Razem się bawimy, nikomu nie szkodzimy” – pogadanka, „giełda pomysłów”, wskazywanie czynników mających wpływ na zwierzęta w noc sylwestrową oraz sposobów mogących im pomóc
- „Jak Bartek i Bukiet spędzili Nowy Rok?” – czytanie komiksu z literą „b”, dopasowywanie zdań do obrazków w kartach pracy
- „Kolorowe domy” – odwzorowywanie kodu za pomocą plastikowych kubeczków; rozwijanie logicznego myślenia
- „Bal w przedszkolu” – wysłuchanie wiersza S. Bacewicz, gra prawda/ fałsz na temat jego treści
- „Na balu” – zabawa dydaktyczna o charakterze matematycznym, zapoznanie z liczbą 9
- „Tuż przed balem” – określanie miejsca liczby 9 w ciągu liczbowym, poznawanie jej związku z liczbami sąsiednimi, nauka pisania cyfry 9, karta pracy
- „Goście na balu” – gra matematyczna, rozkład liczby na składniki
- „Tajemnicze zadania Nowego Roku” – zabawa dydaktyczna przy różnych stanowiskach: „Porządki Nowego Roku” – wyszukiwanie par liter; „Nowy Rok i jego 7 dni tygodnia” – układanie nazw dni tygodnia w odpowiedniej kolejności; „Raz, dwa, trzy, Nowy Rok patrzy” – ćwiczenie matematyczne; „Zaszyfrowany wyraz” – ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej wyrazów, „Za- pamiętaj” – odtwarzanie układu klocków; „W karnawale same bale” – karta pracy
Zabawy plastyczno – techniczne
- „Jaka jest pogoda?” – założenie indywidualnego kalendarza do obserwacji
i rejestrowania zjawisk pogodowych - „Miasto nocą” – praca plastyczna; wykonanie prac zespołowych z różnych materiałów
Zabawy ruchowe
- „Telefaks od Nowego Roku” – zabawa integracyjna
- „Noworoczne zabawy z balonami” – zestaw ćwiczeń porannych
- „Siedem dni tygodnia” – proste wprawki dramowe
- „Dźwięki otoczenia” – zabawa słuchowa
- „Żywy alfabet” – zabawa ruchowa, układanie liter z własnych ciał
- „Cicho, sza” – zabawa ruchowa
- „Posągi Nowego Roku” – zabawa integracyjna
Zabawy dydaktyczne ruchowo-wzrokowo-słuchowe
- „Siedem dni tygodnia” – proste wprawki dramowe
- „Dźwięki otoczenia” – zabawa słuchowa
- „Zgadnij, o kim mówię” – układanie zagadek słownych o zwierzętach
- „Jesteśmy w dobrym humorze” – ćwiczenie oddechowe poprawiające wydolność oddechową
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
- „Tańczące baloniki” – improwizacja taneczna z kolorowymi balonami
- „Już przyszedł Nowy Rok!” – zajęcia muzyczne (nauka piosenki, zabawa taneczna)
- „Sylwestrowe zabawy” – pląsy taneczne przy piosence
- „Menuet” – zabawa taneczna przy muzyce
II tydzień – Zimowa olimpiada przedszkolaków
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej” – zabawa dydaktyczna, przybliżenie zasad zdrowego żywienia, przy- porządkowywanie produktów
- „Sporty zimowe – wyczynowe” – technika twórczego rozwiązywania problemów „promyczkowe uszeregowanie”
- „Zimo, baw się z nami!” – praca z tekstem literackim H. Bechlerowej, improwizowanie wiersza ruchem, sylwetami na patyczkach
- „Zimowi detektywi – gimnastyka umysłowa” – gra dydaktyczna, zapoznanie
z drukowaną i pisaną literą „C”, „c”, analiza sylabowa i głoskowa, odczytywanie sylab i prostych wyrazów z literą „c”, prezentacja sposobu pisania małej i wielkiej litery, karta pracy - „Symbole olimpijskie” – zajęcia wprowadzające, swobodna rozmowa o zimowej olimpiadzie na podstawie ilustracji
- „Co wiemy o olimpiadach zimowych?” – tworzenie obrazkowo-słownej siatki tematycznej dotyczącej aktualnego zasobu wiedzy
- „Nasza olimpiada zimowa” – twórcza aktywność badawcza, inicjowanie, planowanie, wykonanie i prezentacja przedsięwzięcia, „kiermasz ofert”, wykonanie flagi, ćwiczenie w klasyfikowaniu według wybranej cechy jakościowej, przeliczanie elementów, sprawne wycinanie po liniach kolistych
- „Lodowe kry” – zabawa matematyczno-badawcza z lodowymi kostkami, dostrzeganie wpływu temperatury na szybkość roztapiania się lodu, przeliczanie elementów
- „Jest i nic nie ma” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z liczbą 0, przeliczanie, karta pracy
- „Piruety z cyfrą 0” – prezentacja sposobu pisania cyfry 0
- „Matematyczne zawody” – gra karciana, posługiwanie się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo (na kanwie gry w wojnę)
- „Kto wita zimę?” – analiza treści utworu D. Gellnerowej podczas rozmowy kierowanej
- „Trzy w linii” – gra matematyczna, utrwalenie zapisu cyfr od 0 do 5
Zabawy plastyczno – techniczne
- „Zimowe puzzle” – cięcie ilustracji i składanie ich w jedną całość, organizacja gazetki tematycznej
- „Nasza olimpiada zimowa” – wykonanie plastycznego projektu
Zabawy ruchowe
- „Z górki na pazurki” – zestaw ćwiczeń porannych
- „Łyżwiarze” – zabawa ruchowa, ćwiczenie tułowia, skręty
- „Zaspy” – ćwiczenie mięśni brzucha;
- „Saneczkowe zaprzęgi” – zabawa ruchowa w trójkach
- „Slalom” – zabawa matematyczno-ruchowa, kształtowanie pojęcia liczby naturalnej, określanie miejsca poznanych liczb w ciągu
- „Tunel bobslejowy” – zabawa ruchowa z czworakowaniem
- „Bitwa na śnieżki” – zabawa ruchowa przy muzyce doskonaląca motorykę małą
i dużą
Zabawy dydaktyczne ruchowo-wzrokowo-słuchowe
- „Głuchy telefon” – zabawa integracyjna, utrzymanie koncentracji
- „Lodowisko” – ćwiczenie grafomotoryczne rozwijające percepcję wzrokową, karta pracy
- „Literowe sudoku” – układanie liter według określonych zasad
- „Olimpijski znicz” – ćwiczenie logopedyczne, dmuchanie na płomień świecy
- „Bałwanek” – ćwiczenie grafomotoryczne, kojarzenie słowa z elementem graficzno-ruchowym, rysowanie obrazka według wiersza W. Szumanówny
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno – ruchowa
- „Zimowe zabawy” – zajęcia muzyczne (nauka piosenki, zabawy słuchowe i ruchowe przy muzyce)
- Śniegowa zabawa – ilustrowanie ruchem treści piosenki
III tydzień – Z pamiętnika Babci i Dziadka
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Zagraj ze mną, dziadku” – gra planszowa, tworzenie skojarzeń
- „Z babcią nigdy się nie nudzę” – formułowanie wypowiedzi na określony temat, słuchanie wiersza „Babcia” M. Wojciechowicz, opowiadanie o swoich babciach
i dziadkach, prezentowanie scenek z rekwizytami, układanie życzeń - „Piosenka dla babci i dziadka”– zapoznanie z literą drukowaną „N”, „n”, czytanie prostych zapisów rytmicznych przedstawionych nutami, realizacja rytmiczna za pomocą klaskania i wymawiania głosek, kolorowanie instrumentów, karta pracy
- „Śpiewamy dla babci i dziadka” – zapoznanie z literą pisaną „n”, „N”, pisanie liter po śladzie i samodzielnie
- „Zaczarowana skrzyneczka” – ćwiczenia percepcyjne i klasyfikacyjne, różnicowanie cech jakościowych figur
- „Co niemiara radości, jechać do babci w gości”– wytyczanie kierunków
i wyznaczanie trasy na podstawie słuchanego tek- stu, karta pracy - „Nela i dziadek” – próby czytania prostych zdań, interpretacja zdarzeń na podstawie przeczytanego dialogu i ilustracji, karta pracy
- „Łamigłówki babci i dziadka” – kodowanie i dekodowanie cech figur geometrycznych, utrwalenie liczb i cyfr od 0 do 9, tworzenie zbiorów o wskazanej liczebności, określanie liczby figur ułożonych w kompozycji płaskiej, karta pracy
- „»B« jak babcia, »d« jak dziadek” – zabawy w rozróżnianiu liter podobnych, układanie wyrazów z poznanych liter
Zabawy plastyczno-techniczne
- „Galeria portretów” – malowanie portretów babć i dziadków, tworzenie galerii
- „Śniegowe płateczki, zimowe gwiazdeczki” – ćwiczenia sprawności manualnej, wycinanie papierowych płatków śniegu
- „Laurka dla babci i dziadka” – projekt plastyczny
- „Podwieczorek z babcią i dziadkiem” – pieczenie ciasta, układanie obrazkowego przepisu
- „Nakrywamy do stołu” – ozdobne składanie serwetek
Zabawy ruchowe
- „Kulig z babcią i dziadkiem” – zabawa ruchowa
- „Zabawy na śniegu” – zestaw ćwiczeń porannych
- „Muzykanci konszabelanci” – zabawa ruchowa
Zabawy ruchowo-wzrokowo-słuchowe
- „Babciu, dziadku, porysuj ze mną” – ćwiczenia graficzne, zabawa w skojarzenia, karta pracy
- „Słodkie buziaki dla babci i dziadka” – ćwiczenia motoryczne aparatu mowy
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
- „Babciu, dziadku – kocham was” – zajęcia muzyczne (nauka piosenki, zabawa taneczna, akompaniament do piosenki na instrumentach perkusyjnych)
- „Piosenka dla babci i dziadka”– czytanie prostych zapisów rytmicznych przedstawionych nutami, realizacja rytmiczna za pomocą klaskania i wymawiania głosek, kolorowanie instrumentów, karta pracy
- „W muzycznym koszyku nutek bez liku” – rozpoznawanie poznanych utworów muzycznych, określanie położenia nuty na pięciolinii
- „Pieczenie ciasta” – ilustrowanie ruchem treści piosenki
IV tydzień – Eksperymenty z wodą i śniegiem
Przyswajanie wiedzy o otaczającym nas świecie i wykorzystywanie uzyskanych informacji:
- „Zabawa w chowanego z wodą” – doświadczenia z wodą, poznawanie różnych stanów skupienia wody, badanie jej właściwości, eksperyment z wędrującą wodą, karta pracy
- Pudełko badacza” – zapoznanie z wielką i małą drukowaną literą „p”, samodzielne wykonywanie doświadczeń, obserwowanie i wnioskowanie na podstawie obserwacji, nadawanie tytułów doświadczeniom, karta pracy
- „Palcem po wodzie pisane” – zapoznanie z wielką i małą pisaną literą „p”, samodzielne przygotowywanie i barwienie wody do pisania palcami, próby pisania liter po śladzie i w liniaturze, karta pracy
- „Czy to woda, czy nie woda?” – eksperymenty smakowe, wzrokowe i węchowe, degustacja wody o różnych smakach, określanie właściwości wody, szeregowanie produktów według smaku, karta pracy
- „Czy to pływa…?” – eksperymenty dotykowe, doświadczenia fizyczne, czytanie tekstów, rysowanie wzorów w liniaturze, karta pracy
- „Matematyczne tajemnice” – wnioskowanie o stałości objętości cieczy, utrwalenie cyfr i znaków „>”, „>”, „=”, dobieranie odpowiednich monet do zakupu za określoną cenę, karta pracy
- „Zabawne to eksperymentowanie, szyfrowanie, ukrywanie” – kodowanie
i dekodowanie wyrazów z wykorzystaniem symboli graficznych, tworzenie rymów wyrazowych, wymyślanie słów abstrakcyjnych, karta pracy - „Zima i dzieci” – ćwiczenia percepcyjne i graficzne, definiowanie cech zimy na podstawie wiersza B. Formy, opisywanie estetycznych walorów zimowego krajobrazu, odwzorowywanie układów i kompozycji z kloców oraz wzorów graficznych, karta pracy
Zabawy plastyczno – techniczne
- „Wędrująca kropla wody” – malowanie wodą, doświadczenia z kolorową kroplą wody na kartce, interpretowanie powstałych wzorów, układanie historyjek
o wędrującej kropli wody - „Muzyczne eksperymenty” – wykonywanie instrumentów niemelodycznych
z różnorodnych materiałów, słuchanie brzmienia i porównywanie dźwięków, wspólne muzykowanie na wykonanych instrumentach - „Mokre w mokrym” – eksperymenty plastyczne, malowanie farbami na mokrych kartkach
- „Mąka, sól i woda, i masa gotowa” – eksperymentowanie z różnymi tworzywami, samodzielne przygotowanie masy solnej, odmierzanie składników według instrukcji, lepienie, rzeźbienie wzorów
Zabawy ruchowe
- „Zimo, zimo, baw się z nami” – zestaw ćwiczeń porannych
- „Zaspy” – zabawa ruchowa
- „Pingwin” – zabawa ruchowa
Zabawy dydaktyczne ruchowo-wzrokowo-słuchowe
- „Jaki to wyraz?” – rebusy obrazkowo-literowe
- „Bingo” – utrwalenie poznanych liter, przykrywanie liter na planszy, odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka
- „Psotne historyjki” – ćwiczenia w logicznym myśleniu, układanie historyjki na podstawie opisu obrazków, zaprezentowanych w przypadkowej kolejności
- „Memory” – ćwiczenia z figurami liczbowymi i cyframi, tworzenie par
- „Pada śnieżek biały” – ćwiczenia aparatu mowy, przenoszenie za pomocą słomki płatków śniegu z papieru
Ćwiczenia gimnastyczne
Aktywność muzyczno-ruchowa
- „Pada śnieżek” – zajęcia muzyczne (nauka piosenki, układ ruchowy)
- „Muzyka na wodzie” – muzykowanie z wodą, słuchanie utworów muzyki klasycznej, tworzenie dźwięków na tafli wody