
Grupa II
Plan pracy - grudzień
I tydzień - Świąteczne pocztówki
- Rozmowa nawiązująca do świąt Bożego Narodzenia: „Z czym kojarzą wam się gwiazdki?”
- Zabawa słownikowa „Co kojarzy się wam ze świętami Bożego Narodzenia?”
- Drzewko pomysłów „Co by było gdyby?” burza mózgów,
- Opowiadanie O. Masiuk „ Kartki Świąteczne” oraz rozmowa dotycząca treści opowiadania,
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wyszukiwanie oznak nadchodzącej zimy,
- Zabawa słuchowa „Głuchy telefon”.
- „Do czego potrzebny jest telefon?”- rozmowa na temat przekazywania życzeń świątecznych przez telefon bądź SMS-em
Zabawy dydaktyczne:
- Zabawa dydaktyczna „Liczymy kartki”,
- „Sylabinka” –dzielenie wyrazów na sylaby,
- Zabawa dydaktyczna „Na poczcie”
Zabawy matematyczne:
- „Kupujemy karty świąteczne”,
- „Tyle samo, mniej, więcej”- porównywanie liczebność zbiorów, łączenie w pary
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Prezent w labiryncie
Zabawy plastyczne:
- Wykonanie kartek świątecznych z wykorzystaniem materiałów papierniczych,
- „Telefon” - wykonanie telefonu do zabawy z dwóch pudełek po jogurtach i sznurka.
- „Prezent dla Mikołaja” - malowanie farbami
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Zaprzęgi Mikołaja”,
- „Zabawy z gazetami” - papierowa muzyka,
- „Znajdź swoją kartkę” - zabawa z elementami rywalizacji,
- Zabawa ruchowa ze śpiewem: „Jedzie pociąg z listami”,
- „Wesołe wyścigi”
- „Zaprzęgi Mikołaja”.
- Zabawa ruchowa „Podaj kartkę”–ćwiczenie refleksu
Wiersz:
- „ Wesołych świąt!” - D. Gellner
- „Prezent dla Mikołaja” - D. Gellner. Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza
Piosenka :
- „Siedem reniferów”
II Tydzień - Zwierzęta zimą
- Opowiadanie „ Przygotowania do zimy” O. Masiuk. Rozmowa dotycząca treści opowiadania,
- Zabawa słuchowa „Gajowy”
- Zabawa słuchowa „Ile sylab?”
- Opowiadanie M. Kownackiej „Zapisane na śniegu”
- „Znudzony niedźwiedź”–gimnastyka buzi i języka
Zabawy dydaktyczne:
- „Dokończ rytm”
- „Po mojej prawej stronie jest...”
- „Dołóż wyraz”
- „Kolorowe ptaki”
- Zabawa dydaktyczna „Ułóż tak samo”
Zabawy matematyczne:
- „Karmimy zwierzęta” przeliczanie z obrębie 10
- „Głodne niedźwiedzie” - porównywanie liczebności zbiorów, dodawanie na konkretach w zakresie 10
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „Zaczarowane zwierzęta”.
- Rysowanie w tunelu i kreślenie szlaczków literopodobnych
Zabawy plastyczne:
- „Plastelinowy ptak” - lepienie z plasteliny wybranego przez siebie ptaka
- „Zwierzęta w lesie” - wyklejanie konturów zwierząt kawałkami wełny i miękkich materiałów
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- Zabawa orientacyjno- porządkowa: „Co robią zwierzęta
- „Taniec ptaków”
- ,,Chodzenie po tropach”
- „Zwierzęta do domu”
- „Zabawa zwierzątek”
- „Spłoszone zwierzęta”
- Ćwiczenie koordynacji ruchowej: „Zwierzęta chodzą po wysokim śniegu”
Wiersz
- „Zimowe mieszkania” - H. Zdzitowiecka
- „Ptaszek w gościnie” - S. Jachowicz
Piosenka:
- „ A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna”
III Tydzień - Spotkanie przy wigilijnym stole
- Zabawa bieżna „Zaprzęgi”
- Rozmowa o zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem w oparciu o fragment opowiadania
- Cz. Janczarskiego ,„Prezent”,
- Słuchanie opowiadań, bajek o tematyce świątecznej, bożonarodzeniowej według uznania N
Zabawy dydaktyczne:
- „Przedświąteczne porządki”.
- „Ciasto dla Paka”.
- „Dla kogo choinka?”
Zabawy matematyczne:
- „Wyższy - niższy”
- „Mierzymy łańcuchy” –dzieci operują pojęciami: najkrótszy, najdłuższy
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Droga Mikołaja - rysowanie szlaczków po śladzie
Zabawy plastyczne:
- „Choinkowe ozdoby”
- „Aniołek” – płaskie orgiami z kółek
- „Szopka”– wykonanie makiety szopki
- „Stół wigilijny”– malowanie farbami
- „Choinkowe łańcuchy”
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Pajacyki na choince”
- „Choinki w lesie”
- „Kołysanka”
- „Łańcuchy”
- „Wyciągamy obrusy”
- „Tor przeszkód”
- „Gwiazdki”
Wiersz:
- „Kupujemy choinkę” - D. Gellner
- „Wesoła choinka” - T. Kubiak.
- „Przed wigilią” - T. Szyma
Piosenka:
- „ Wokół choinki”- zabawy ilustracyjne do piosenki,
- Słuchanie i śpiewanie kolęd,
- Zabawa twórcza „Grająca choinka”
IV Tydzień - Świąteczne zwyczaje
- Rozmowa na podstawie opowiadania G. Kasdepke „Gdzie jest pierwsza gwiazdka?.”
- Rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej z teatrem,
- Zabawa bieżna „Zaprzęgi”
Zabawy dydaktyczne:
- „Co dla kogo?”–wyszukiwanie rekwizytów adekwatnych do postaci biblijnych
Zabawy matematyczne:
- „Ile jest Aniołków”
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „Malarze”
- „Droga do choinki”
Zabawy plastyczne:
- Kolorowanie mandali podczas słuchania kolęd i pastorałek,
- „Błyszczące gwiazdki” –praca plastyczna
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Gwiazdki”
- „Kolorowe gwiazdki”.
- „Gong”
- „Przejście po kamieniach”
- „Wyciągamy obrusy”
- Zabawa w kole „Szewc”
Wiersz:
- „Noworoczne życzenia” - T. Chwastek- Latuszkowa
Kolęda
- Nauka kolędy Przybieżeli do Betlejem,
- Utrwalenie słów i melodii fragmentów kolęd
Plan pracy - styczeń
I tydzień - Tydzień za tygodniem
Zabawy dydaktyczne:
- „Urodziny” – zabawa słowna
- „Zegary i ich odgłosy” – zabawa słuchowa
- „Zegary i ich odgłosy” – zabawa słuchowa. Słuchanie odgłosów zegarów.
- „Tydzień w przedszkolu” – zabawa słowna utrwalająca dni tygodnia.
- „Kalendarz pór roku”
Zabawy matematyczne:
- „Zegary” - nauka dodawania
- „Jak zmierzyć czas?” – burza mózgów
- „Dni tygodnia” – utrwalanie nazw dni
- „Dzień z Jasiem” – układanie historyjki obrazkowej. Stosowanie pojęć: rano, w południe, po południu oraz najpierw, potem, teraz
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „Co jest w środku zegara?” - kreślenie linii owalnych
Zabawy plastyczne:
- „Niedzielne leniuchowanie” – zabawa plastyczna
- „Cztery kolory” – zabawa plastyczna
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Siedem” – zabawa ruchowa.
- „Niedziela” – zabawa w kole
- „Dni tygodnia i my” – zabawa ruchowa naśladowcza
- „Weekend” – rytmy ruchowe wykonywane ciałem
- „Rok i jego siostry” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną
- „Najpierw – potem” – zabawa ruchowa
- „Co robimy w przedszkolu?” – zabawa pantomimiczna
- „Bałwan” – zabawa w kole według M. Barańskiej
Wiersz
- „Gimnastyka dni tygodnia” – słuchanie wiersza I. Dziubek
- „Koncert” - G. Waśkiewicz
- „Co robią zimą dni tygodnia?” – słuchanie wiersza T. Fiutowskiej
Piosenka
- „Pory roku” – osłuchanie z piosenką
II tydzień - Wszędzie biało
- „Jaki może być śnieg?” – ćwiczenia słownikowe
- „Jaki jest śnieg” – badanie właściwości fizycznych śniegu
- „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza „Zima” G. Waśkiewicz
- „Jak powstaje lód?” – zabawa badawcza
- „Mapa i globus” – rozpoznawanie na mapie i globusie lodów i wody oraz dwóch biegunów zimna.
- „Kto mieszka w krainie wiecznych śniegów?” – wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustracje
- Opowieści podróżnika – słuchanie opowiadania O. Masiuk.
- „Zwierzęta dalekiej północy” – zapoznanie z wyglądem i charakterystycznymi cechami zwierząt na podstawie zdjęć, obrazków lub filmu edukacyjnego
Zabawy dydaktyczne:
- „Zimowy krajobraz” - praca z obrazkiem
- „Zimowe obrazki” – składanie obrazków z części
Zabawy matematyczne:
- Ile śnieżynek spadło? - przeliczanie w granicach liczby 10
- Ile jest kontynentów – zabawa matematyczna,
- Zabawy z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „Lody” – Rysowanie po śladzie
- „Wyprawa” - rysowanie w tunelu
Zabawy plastyczne:
- „Śnieg” – malowanie białą farbą na ciemnym tle.
- „Śniegowe płatki” – zabawa plastyczna
- „Obrazy na szybie” – wykonanie pracy plastyczne farbami
- „Zimowe obrazki” – składanie obrazków z części
- „Mrozem malowane” – zabawa plastyczna
- „Pingwiny” – zabawa plastyczna
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Bałwan” – zabawa w kole według M. Barańskiej
- „Zabawy na śniegu” – zabawy ruchowo-naśladowcze.
- „Bałwan” – zabawa w kole według M. Barańskiej
- „Jedziemy na lody” – zabawa ruchowa przy piosence
- „Lodowe sopelki” – zabawa ruchowa
- „Malarz-mróz” – zabawa ruchowa
- „Na sankach” – zabawa bieżna.
- „Psie zaprzęgi” – zabawa ruchowa
- „Podróżujemy i oglądamy” – zabawa ruchowa
- „Pingwin” –zabawa ruchowa ze śpiewem
- „Morsy i pingwiny” – zabawa ruchowa
Wiersz
- „Śnieg” – słuchanie wiersza L.J. Kerna
- „Lód” – wierszyk do rysowania według A. Maćkowiaka
Piosenka
- „Poziomkowe lody” – osłuchanie z piosenką
III Temat tygodnia: Babcia i Dziadek
- „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza „Na koniku” G. Waśkiewicz
- „List do babci” – masażyk według M. Bogdanowicz.
Zabawy dydaktyczne:
- „Dziadek” – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej
- „Zagadki dziadka” – zabawa słuchowa z wykorzystaniem Magicznego Pudełka
Zabawy matematyczne:
- „Dla dziadka” – układanie kompozycji z figur geometrycznych: rozpoznanie i nazywanie koła, trójkąta i kwadratu
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „Moi dziadkowie” – kreślenie konturów twarzy po śladzie,
- „Prezent dla dziadka” – rysowanie po śladzie linii prostych i ukośnych,
Zabawy plastyczne:
- „Dziadek” – malowanie pastelami
- „Do babci” – konstruowanie gry planszowej
- Prezent dla Babci i Dziadka – wykonanie pracy plastycznej
- „Moja babcia” – zabawa plastyczna
- „Serduszka dla Babci i dziadka” – cięcie nożyczkami po linii krzywej
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Ciuciubabka” – zabawa w kole.
- „Taniec dla babci” – nauka układu tanecznego do utworu Lambada
- „Zabawy z babcią” – zabawa naśladowcza
- „Na sankach” – zabawa ruchowa.
- „Krawaty i muszki” – zabawa ruchowa
- „Koziorajka” – przypomnienie układu tanecznego.
Wiersz :
- „Moja babcia” – słuchanie wiersza B. Formy
- „Dziadek” – słuchanie wiersza M. Pawińskiej
- „Kto tam?” – słuchanie wiersza W. Chotomskiej połączone z zabawami matematycznymi
Piosenka
- „ Moja babcia czarodziejka”
- „ Babcia i dziadek”
IV tydzień - Zima może być wesoła
- „Sporty zimowe” – prezentacja multimedialna. Zapoznanie dzieci z zimowymi dyscyplinami sportowymi
- „Płatki śniegu” – zabawa oddechowa
- „Bezpieczne zabawy” – dokonywanie oceny zachowania; uzasadnianie swojego zdania
Zabawy dydaktyczne:
- „Zabawy na śniegu” – praca z obrazkiem
- „Zimowy sprzęt” – rozwiązywanie zagadek słownych.
- „Na narty” – obserwacja sprzętu narciarskiego
- „Na lodzie” – praca z obrazkiem
- „Dla kogo ten sprzęt?” – zabawa dydaktyczna. Łączenie zawodnika z jego sprzętem sportowym
- „Odszukaj różnice” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
Zabawy matematyczne:
- „Zimowe obrazki” – układanie białych figur geometrycznych na ciemnym tle
- „Ile jest śnieżynek?” - przeliczanie w obrębie liczby 10
- „Zgadnij, czego brakuje?” – zabawa spostrzegawcza z 6 elementami
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- „ Sanki” - kreślenie sanek o śladzie
- „ Śnieżynki” - łączenie w pary takich samych śnieżynek oraz obrysowywanie dookoła i kolorowanie
- „ Deszczyk” - kreślenie linii według strzałek
Zabawy plastyczne:
- „Bałwanek” – praca plastyczna
- „Bałwanki” – zabawa plastyczna. Lepienie z plasteliny
- „Zimowe zabawy dzieci” –Malowanie obrazka farbami
- „Lodowe obrazki” – tworzenie kompozycji z folii aluminiowej
Zabawy ruchowe i naśladowcze:
- „Małe, większe i największe” – zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową
- „Bałwanki” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa
- „Śnieżki” – zabawa z elementem rzutu
- „Na łyżwach” – zabawa naśladowcza przy muzyce klasycznej.
- „Po krach” – zabawa ruchowa.
- „Rozgrzewka sportowca” – zabawa ruchowa
- „Zimowa olimpiada” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem chustek i gazet: „Jazda figurowa”, „Na saneczkach”, „Na nartach”, „Do celu”
- „Kim jestem?” – pantomima
- „Kulig” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi
Wiersz
- „Sanki” – wierszyk do rysowania według A. Maćkowiaka
Piosenka
- „Bałwankowa rodzina” – słuchanie piosenki