Grupa I

Plan pracy - grudzień

I tydzień – W mikołajkowym nastroju

  • Zapoznanie dzieci z tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi – Andrzejkami i Katarzynkami
  • Słuchanie i nauka wiersza – Wiersz dla Mikołaja (autor nieznany)
  • Zabawy z literami – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „k” literami K, k, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się lub kończących daną głoską, wdrażanie do globalnego czytania, wyszukiwanie litery na wizytówkach z imionami, w dowolnym tekście

Prace plastyczne

  • Wesołe Mikołaje – wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem papierowych talerzyków
  • Zaprzęg Mikołaja – malowanie farbami 

Ćwiczenia graficzne

  • Rysowanie po śladzie, kolorowanie
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – wycinanie dowolnych i określonych kształtów, wycinanie obrazków z gazet

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

  • Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania
  • Manipulowanie figurami geometrycznymi
  • Poznanie obrazu graficznego liczby sześć – cyfry 7

Zajęcia muzyczne

  • Utrwalenie piosenek wprowadzonych  w tym roku szkolnym
  • Zabawy ilustrujące piosenki
  • Wprowadzenie i nauka piosenki- Mikołaj (muz. B. Taranus, sł. B. Szurowska)
  • Nauka prostych tańców - Grozik

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych w sali lub w ogrodzie
  • Zabawy i ćwiczenia poranne przy piosence Gimnastyka, Ojciec Wirgiliusz oraz zestawy ćwiczeń opracowane przez nauczyciela

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne

  • Zabawy integracyjne przy muzyce z wykorzystaniem metody pedagogiki zabawy – Czary-mary, La-ba-da 

II tydzień – Co to znaczy być dobrym?

  • Słuchanie bajki A. Kozłowskiej: „Niepan, czyli Pan Nie”.
  • Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • Jesteśmy pomocni, Niosę radość – rozmowy na podstawie doświadczeń dzieci
  • Cierpliwość ważna sprawa” – burza mózgów
  • Emocje na co dzień  – rozmowa na podsumowanie tygodnia
  • Zabawy z literami – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „y” literami – Y,y; zabawa Ukryte litery, Literowy pociąg, rebusy literowo-obrazkowe, wdrażanie do globalnego czytania, wyszukiwanie litery na wizytówkach z imionami, w dowolnym tekście

Prace plastyczne

  • Kalendarz emocji – ozdabianie przygotowanego kalendarza (w dowolny sposób: kolorowy papier, kredki)
  • Kolorowanie i wycinanie emotikonów

Ćwiczenia graficzne i grafomotoryczne

  • rysowanie po śladzie (wzory literopodobne, połącz kropki)
  • kolorowanie
  • Wycinanie z kolorowych gazet wybranych obrazków

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

  • Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania
  • Poznanie obrazu graficznego liczby sześć – cyfry 8
  • Próby dodawania i odejmowania na konkretach (bez wprowadzenia pojęć)

Zajęcia muzyczne

  • Utrwalenie piosenki Mikołaj, Listopadowa piosenka
  • Zabawy rytmiczne – Powtórz rytm
  • Osłuchanie z wybranymi kolędami oraz piosenką Wigilijna noc (sł i muz. Danuta 
    i Karol Jagiełło)
  • Utrwalenie tańca Grozik

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w sali (z. XXVI)
  • Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – Ruch to zdrowie 

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne

  • Zabawa na powitanie – Dzisiaj jestem
  • Zabawa naśladowcza – Rób to, co ja
  • Zabawa dydaktyczna, utrwalająca ”magiczne słowa” – Księżniczka, książę z wieży
  • Zabawa w skojarzenia 

III i IV tydzień – W świątecznym nastroju

  • Poznanie zwyczajów  i tradycji związanych ze świętem Bożego Narodzenia
  • Słuchanie opowiadania nauczycielki – Historia Bożego Narodzenia
  • Układanie treści życzeń dla najbliższych
  • Nauka wiersza – Świąteczne życzenia (autor nieznany)
  • Zabawy z literami – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „b” literami – B, b, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się lub kończących daną głoską, wdrażanie do globalnego czytania, wyszukiwanie litery na wizytówkach z imionami, w dowolnym tekście, próby odczytywania sylab 

Prace plastyczne

  • Prace przestrzenne - Świąteczne łańcuchy, Wesołe aniołki, Pudełka na pierniczki
  • Świąteczna kartka – wykonanie kartki z wykorzystaniem gotowych elementów
  • Wykonanie i ozdabianie świątecznych pierniczków 

Ćwiczenia graficzne i grafomotoryczne

  • Rysowanie po śladach oraz oburącz – Choinka Bożonarodzeniowa
  • Świąteczne pierniki – ćwiczenie grafomotoryczne
  • Wycinanie po śladach

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

  • Rozwijanie umiejętności liczenia, klasyfikowania zgodnie z podanym warunkiem
  • Układanie rytmów – Świąteczna girlanda
  • Zabawy figurami geometrycznymi
  • Dodawanie i odejmowanie na konkretach

Zajęcia muzyczne

  • Utrwalenie piosenki – Wigilijna noc
  • Śpiewanie wybranych kolęd 
  • Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
  • Kołysanka – improwizacja wokalno-instrumentalna

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
  • Ćwiczenia gimnastyczne (z. XXVII) oraz z wykorzystaniem toru przeszkód
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – Szykujemy się do świąt

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne

  • Gra dydaktyczna – Świąteczne memo
  • Ćwiczenia spostrzegawczości – Zimowa gra w zielone
  • Zagadki sensoryczne – Co jest w worku?
  • Zabawa dydaktyczna – Wędrujące pudełko


Plan pracy - styczeń
 

I  i II tydzień – Zimowe ferie

Słuchanie opowiadań z książki „Opowieści przy kominku”

Zabawy literami – utrwalenie wprowadzonych liter, ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny (wysłuchiwanie głosek występujących na początku, w środku i na końcu wyrazów), wyszukiwanie liter w tekście, próby odczytywania prostych wyrazów

Prace plastyczne:

  • Zimowe obrazki – malowanie farbami,
  • Kolorowanie obrazków tematycznie związanych z zimą
  • Rysowanie kredkami – Zimowe ferie
  • Wycinanie elementów oraz układanie obrazka - Lokomotywa

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie – Zimowa odzież, Sprzęt narciarski
  • Kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze (po śladzie)

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Utrwalenie wprowadzonych cyfr 1 – 8
  • Zabawy rozwijające

Zajęcia muzyczne:

  • Utrwalenie wprowadzonych wcześniej piosenek
  • Zabawy rytmiczne do piosenek oraz innych utworów muzycznych

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

Zabawy integracyjne i dydaktyczne:

  • Iskierka przyjaźni
  • Powitanie
  • Mój adres
  • Tak czy nie
  • Lisek
  • Czarodziej
  • Zabawy z chustą animacyjną

III tydzień – Zimowe zabawy z dziadkiem i babcią

  • Kształtowanie przywiązania dzieci di tradycji rodzinnych
  • Kształtowanie postaw prospołecznych (zachęcanie do składania życzeń, wręczania własnoręcznie wykonanych prezentów)
  • Nauka wiersza „Niechaj dziadzio z babunią…”
  • Układanie historyjki obrazkowej – Niespodzianka dla Babci i Dziadka
  • Słuchanie kolejnych opowiadań ze zbioru „Opowieści przy kominku”
  • Udział w balu karnawałowym
  • Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z rodziną
  • Rozumienie i poprawne posługiwanie się pojęciami np. : krewny, babcia, dziadek, prababcia, pradziadek,

Prace plastyczne:

  • Wykonanie upominków dla babci i dziadka: Koszyczek dla babci, Puchar dla dziadka

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie – Bukiet dla babci i dziadka
  • Kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze (po śladzie)
  • Kolorowanie oraz wycinanie

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania
  • Poznanie obrazu graficznego liczby dziewięć – cyfry 9
  • Poprawne  stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu – wcześniej, później, najpierw, potem, po tym, przedtem

Zajęcia muzyczne:

  • Nauka piosenki – Dziadek i babcia tańczą walczyka (muz. A Skorupka, sł. D. Gellner)
  • Utrwalenie tańca – Grozik
  • Zabawy rytmiczne i ruchowe przy muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zabawy i ćwiczenia poranne – Zimowa gimnastyka
  • Zabawy ruchowe – Złap śnieżkę (z elementami rzutu), Śnieżyca (zabawa bieżna), Niedźwiedź idzie (z elementami czworakowania), Mróz (zabawa orientacyjno-porządkowa)
  • Realizacja programu – Sport Kids

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Zabawy relaksacyjne - Masażyki
  • Zabawy dydaktyczne – Czarodziej, Czarodziejski worek, Kto miał?
  • Zabawy z chustą animacyjną

IV tydzień – Nasze rodziny

  • Budowanie czynnego i biernego słownika dzieci – poznanie i stosowanie nazw dyscyplin sportowych i zabaw zimowych
  • Burza mózgów – Jaki tryb życia musi prowadzić sportowiec?
  • Słuchanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych
  • Zabawy z literami – zapoznanie z obrazem graficznym głoski „n” literami N,n, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się lub kończących daną głoską, wdrażanie do globalnego czytania, wyszukiwanie litery na wizytówkach z imionami, w dowolnym tekście, rebusy literowo-obrazkowe

Prace plastyczne:

  • Zimowe zabawy – technika mieszana
  • Zaśnieżone miasto – wycinanie z kolorowego papieru oraz malowanie białą farbą

Ćwiczenia graficzne:

  • Rysowanie po śladzie – Trasa narciarska, Łyżwy
  • Kreślenie wzorów literopodobnych w liniaturze ( po śladzie)
  • Kolorowanie, wycinanie, lepienie z plasteliny

Zabawy matematyczne wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej:

  • Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania
  • Poznanie obrazu graficznego liczby zero – cyfry 0
  • Utrwalenie wprowadzonych cyfr 1-9

Zajęcia muzyczne:

  • Nauka piosenki – Zimowe zabawy (muz. i sł. R. Szczypior)
  • Zagadki muzyczne
  • Zabawy rytmiczne – reagowanie na zmiany tempa w muzyce

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe:

  • Zestaw ćwiczeń – XXXII, XXXIII
  • Zabawy i ćwiczenia poranne – Zimowa gimnastyka
  • Zabawa ruchowa – Rozgrzewka, Ślady na śniegu, Zaprzęg sanek
  • Realizacja programu – Sport Kids

Zabawy integracyjne grupę oraz zabawy dydaktyczne:

  • Lisek, Czarodziej, Złota kula, Kogo brakuje?
  • Śnieżyca, Wędrująca kula śnieżna
  • Zabawy z chustą animacyjną