Propozycje zabaw

Link do zabaw i gier

Wyścigi żab
Na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło  na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także  wziąć udział w rywalizacji! Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział  w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny. 

Korale z makaronu
Przygotuj makaron, który ma otwór w środku, np. rurki (penne), sznurek oraz farby plakatowe, pędzelek i kubeczek z wodą. Poproś, aby dziecko pomalowało farbami makaron. Po wyschnięciu zachęć do nawleczenia makaronu na sznurek. Zabawa rozwija kreatywność dziecka oraz sprawność rąk. 

Co zniknęło
Poproś, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot.  Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło.  Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację  w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne. 

Tor przeszkód
Wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód  w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę.  Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi! Zabawa  rozwija sprawność całego ciała – siłę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej. 

Mały kucharz
Zachęć dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku, np. smarowanie chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi), obieranie ugotowanych warzyw lub jajek, krojenie ich na kawałki. Starsze dzieci mogą pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki. Zachęta do uczestnictwa w pracach domowych może wpłynąć zarówno na rozwój sprawności dłoni, jak i na poczucie wartości dziecka, poczucie przynależności  do rodziny, a także samodzielność.

Tajemnicze stwory                                                                                                        
Przygotuj niepotrzebne opakowania po dowolnych produktach, np. pudełka, kubeczki, tacki. Zachęć dziecko do zbudowania z nich stworków – łączenia, oklejania papierem kolorowym, paskami pociętych gazet. Można wykorzystać samodzielnie przygotowany klej z mąki (przepis poniżej). Po wyschnięciu pracy poproś dziecko o jej pomalowanie farbami. Zabawa rozwija kreatywność, wyobraźnię, a także sprawność dłoni. Przepis na klej z mąki: Do garnka wlewamy pół szklanki zimnej wody, dodajemy jedną czubatą łyżkę mąki ziemniaczanej, jedną czubatą łyżkę mąki pszennej i łyżeczkę soli. Całość mieszamy, aby nie było grudek, a następnie dolewamy szklankę wrzątku, cały czas mieszając.  Po ostudzeniu klej jest gotowy.

Gramy w gumę   
Przygotuj elastyczną taśmę krawiecką (gumę) i dwa krzesła. Zwiąż taśmę i zaczep ją o nogi krzeseł na wysokości ok. 10 cm tak, aby można było przez nią skakać. Zachęć dziecko do przeskakiwania gumy w dowolny sposób: obunóż, na jednej nodze, naskakując na gumę, robiąc kilka podskoków po każdej stronie gumy (pięć skoków przed gumą, pięć skoków między dwiema gumami, pięć skoków za gumą).  W zależności od możliwości dziecka możesz ustawić gumę wyżej lub niżej. Zabawa rozwija mięśnie nóg, koordynację ruchową i skoczność.

Wyścigi rakiet                                                                                                                    
Przygotuj balon, słomkę do napojów, nożyczki, taśmę klejącą i sznurek. Wspólnie  z dzieckiem przygotuj tor wyścigowy – ze słomki do napojów odetnijcie rurkę  o długości około 5 cm i nawleczcie na sznurek. Końce sznurka przywiążcie do dwóch oddalonych od siebie krzeseł tak, aby sznurek był naprężony. Napompujcie balon,  ale nie zawiązujcie go. Przyklejcie balon taśmą klejącą do rurki na sznurku. Puśćcie wylot powietrza i obserwujcie jak balonowa rakieta mknie po torze. Możesz zorganizować wyścigi rakiet, a także poprosić dziecko o ozdobienie rakiety flamastrami.                        Zabawa rozwija wiedzę o świecie, jest dobrym punktem wyjścia do rozmowy o tym,  w jaki sposób poruszają się różne środki transportu. Przygotowanie zabawy rozwija kreatywność i umiejętności konstrukcyjne dziecka.

Kolorowe paluszki                                                                                                      
Przygotuj farby plakatowe, arkusz papieru i kubeczek z wodą. Poproś dziecko, aby namalowało obraz (np. wiosenne kwiaty, zwierzęta w zoo, swoje zabawki) bez pomocy pędzla – maczając palce w farbie i stemplując nimi kartkę.              Zabawa rozwija sprawność rąk dziecka i jego kreatywność.

Wielkie pranie                                                                                                           
Zaproś dziecko do pomocy w układaniu prania – poproś, aby odszukało i połączyło w pary takie same skarpetki. Zachęć dzieci do ich przeliczania, segregowania (skarpetki poszczególnych członków rodziny), porów
nywania, kto ma ich więcej,  a kto mniej. Podczas zabawy dzieci będą ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętności matematyczne.

Na budowie
Przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju.  Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie,  ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie  z nich budowli.                                                                                                     

Zgadnij, co mam na myśli
Wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następne opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka. Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię
i umiejętność logicznego myślenia.

Guzikowe pchełki - czyli wyścigi guzików
Dla każdego gracza potrzebne będą po dwa płaskie guziki oraz sznurki lub taśma do zaznaczania startu i mety. Zabawę można przeprowadzać na podłodze, dywanie lub stole. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przeniesienie swojego guzika do mety, tak jak to jest w grze w pchełki - jednym guzikiem naciskamy na drugi, aby jak najdalej “sk
oczył” do przodu i tak aż do mety.

Skoki guzików - czyj guzik dalej skoczy 
Do tej zabawy potrzebnych będzie po dwa guziki dla każdego gracza oraz metr krawiecki, który rozkładamy na podłodze, dywanie lub stole. Zadaniem gracza jest tak jak w przypadku pchełek przeniesienie swojego guzika jak najdalej. Zatem musi jednym guzikiem przycisnąć drugi, by “skoczył” jak najdalej.

Zabawa matematyczna
Dla każdego z graczy przygotowujemy miseczkę z taką samą ilością fasolek, cukierków lub innych drobnych przedmiotów. Potrzebna będzie również kostka do gry. Każdy z uczestników rzuca kostką, liczy ile oczek zostało wyrzuconych i odkłada ze swojej miseczki tyle fasolek. Wygrywa ten uczestnik, który pierwszy opróżni swoją miseczkę.

Ułóż tak samo
Z patyczków higienicznych lub zapałek układamy dowolną figurę - wzór. Zadaniem dziecka jest odtworzyć taką samą figurę.

Wyczaruj coś innego
Na kartce rysujemy kilka takich samych figur, np. kółek. proponujemy dziecku, aby z każdej figury przy pomocy kredek “wyczarowało” coś innego.

Zabawa z nakrętkami
Do miski z wodą wrzucamy kolorowe nakrętki. Dla dziecka przygotowujemy dwa patyki do szaszłyków. Zadaniem dziecka jest wyłowieniem nakrętek, przy pomocy patyczków.

Zabawa z celowaniem
Z okrągłych talerzy jednorazowych wycinamy środki, tak by powstały obręcze. Dzieci mogą pomalować je dowolnie według własnego pomysłu. Rolkę po ręczniku papierowym przymocowujemy do podłogi przy pomocy taśmy klejącej. Przygotowanymi obręczami, rzucamy do celu.

Wierszowanki pokazywanki (panimonia.pl)

Ręce w dole, ręce w górze,
Rysujemy koło duże,
Skok do góry, ręce w bok,
Teraz w przód zrób jeden krok,
Skok do tyłu, skok na jednej nodze,
Teraz usiądź na podłodze

Głowa, ramiona, kolana, pięty
Nos do góry, brzuch wciągnięty
Przysiad, wyskok, obrót w koło,
Już każdemu jest wesoło

Geometryczny pajacyk
Hop - rączki w górę,
Hop - rączki w dół
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca - prostokąciki,
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk co skacze jak piłka.

(przed czytaniem wiersza przygotowujemy potrzebne kolorowe figury, z których najpierw my, a potem dziecko układa pajacyka)


Kamienne kółko i krzyżyk

Do tej zabawy będzie potrzebne dużo płaskich kamieni, które można nazbierać w czasie spacerów i mazaki lub farby do narysowania wzorów. Na połowie kamyków rysujemy kółka, a na reszcie krzyżyki. Zbieramy również patyki, by z nich ułożyć siatkę do gry w „kółko i krzyżyk”. Na takich kamieniach można narysować wiele rzeczy, można zamienić je w memory i ćwiczyć pamięć szukając kamyków do pary lub narywać domino.

O jeden więcej, o jeden mniej
Cel: ćwiczenia w liczeniu do 6.
Pomoce: domino oczkowe.
Przebieg: Układamy kafelki domina z obydwu stron. Warunek: oczek ma być o jeden więcej lub o jeden mniej.
Przykład: do kafelki 3 i 5-oczkowej można przyłożyć oczka: 2 i 4 oraz 4 i 6.

Wyspy
Cel: ćwiczenia w liczeniu do umówionej liczby znanej dziecku
Pomoce: domino oczkowe.
Tworzymy zbiór kafelek „wyspy”, których łączna ilość oczek wynosi umówioną, znaną dziecku liczbę,  np. 12

Stonoga
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: pasek papieru, papier (może być samoprzylepny), klej
Uwaga! Wymagane jest, by dziecko potrafiło liczyć do 10!
Przebieg: na pasek papieru o szerokości około 5 cm. naklejamy małe paseczki papieru szerokości około 1 cm. W jednym kolorze naklejamy 10 paseczków. Jest to pierwsza dziesiątka.  Wybieramy inny kolor i naklejamy następne 10 paseczków. Jest to druga dziesiątka. Zmieniając kolory naklejamy następne dziesiątki. Stonoga gotowa! Dziecko zauważa 10 kolorów poi 10 paseczków.  Liczymy razem z dzieckiem: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100!

Koralikowe liczydło
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: sznurek, koraliki w różnych kolorach
Przebieg: jest to odmiana zabawy Stonoga. Na sznurek trzeba nanizać 10 razy po 10 koralików. Uwaga! Każda dziesiątka ma być w tym samym kolorze, ale różna od dziesiątek znajdujących się w sąsiedztwie np. druga dziesiątka ma mieć inny kolor od pierwszej i oraz trzeciej.

Liczenie na palcach
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: własne palce
Przebieg: liczymy wszystkie palce u rak. Jest ich 10 (gest z ruchem). Następny ruch rak sygnalizuje drugą dziesiątkę, czyli dwadzieścia. Dalej pokazujemy trzecią, czwartą, piątą, szóstą, siódmą, ósmą, dziewiątą i dziesiątą dziesiątkę, czyli 100!
Zadania: pokaż na palcach twój wiek – dziecko liczy na palcach liczbę swoich lat; pokaż na palcach ile ma lat mama, tata (np. 34) – dziecko pokazuje 3 dziesiątki (10 palców z trzykrotnym gestem) oraz palec 1,2, 3, 4; pokaz ile lat ma babcia, dziadek, pradziadek,  - przekraczamy tutaj już piątą, szóstą, i następne dziesiątki.
Ważne! Liczymy z dzieckiem na głos

Matematyczne wyliczanki
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 3
Przebieg: zadanie dyktuje nam wierszyk:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak –za uszy 2 razy się złap.

Szukanie skarbu
Cel: ćwiczenie kierunków: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu
Pomoce: mała zabawka łatwa do schowania.
Przebieg: rodzic chowa mała zabawkę (skarb). Dziecko szuka skarbu pod dyktando rodzica, np. dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, trzy kroki do przodu, jeden krok do tyłu, itd.
Po zdobyciu skarbu następuje zamiana ról.

Milczek
Pomoce: 2 kostki do gry
Cel: liczenie sumy oczek na palcach
Przebieg: rodzic wyrzuca dwie kostki. Dziecko zlicza oczka i pokazuje na palcach jego wynik.
Uwaga! Dziecko powinno zliczyć sumę np. jeżeli wyrzucone kostki pokazują 3 i 4, dziecko powinno  pokazać 5 i 2 palce. Zabawa przebiega 
w milczeniu.

Dni tygodnia
Cel: utrwalenie nazw dni tygodnia
Przebieg: dziecko z rodzicem chodzi w koło i wypowiada kolejno dni tygodnia (3-5 razy cały cykl tygodniowy). Nazwę aktualnego dnia akcentuje tupnięciem nogą. Można utrudnić zabawę. Chodzimy w kole do tyłu i wypowiadamy dni tygodnia wspak.

Zabawa w BUM
Cel: ćwiczenie w liczeniu, utrwalenie liczb parzystych i nieparzystych
Przebieg: dziecko z rodzicem liczą głośno razem do 10. Następnie dzielą się na dwie drużyny. Liczą kolejno do 10, ale rodzic wymawia liczby nieparzyste, a dziecko parzyste. W dalszym etapie zabawy, licząc kolejno do 10, rodzic wymawia liczby nieparzyste, a dziecko zamiast wypowiadać następną liczbę parzystą, wypowiada BUM! W następnym etapie zabawy „BUM” to liczby nieparzyste. 

Kółko-krzyżyk
Zabawa z wykorzystaniem kolorowych plastykowych nakrętek. Rusujemy na dużej kartce (A4) 9 kratek (#), bierzemy po 5 nakrętek w kolorze, 
np. niebieskim i białym. I gramy!!!

Czarodziejski woreczek
Zabawa polega na prawidłowym rozpoznawaniu zabawek przy pomocy dotyku. Dziecko z zasłoniętymi oczami, wyjmuje różne przedmioty z materiałowego woreczka i odgaduje ich nazwę.

Detektyw – Zgadnij, o kim mówię?
Rodzic lub dziecko opisuje wygląd jednej z osób z grupy (nie mówiąc innym, kto to). W opisie dążymy do tego, by powoli, krok po kroku naprowadzać innych na odgadnięcie imienia danej osoby. Zabawę można dostosować do odgadnięcia rzeczy po jej cechach charakterystycznych.

Rzeźbiarz
Zadaniem rzeźbiarza jest stworzenie dwóch identycznych figur, ale… bez użycia rąk! Na środku dywanu stoją dwie osoby z zamkniętymi lub zawiązanymi oczami, rzeźbiarz znajduje się w środku. Na końcu rzeźby otwierają oczy lub proszą o rozwiązanie chusty i sprawdzają czy udało się ustawić dwie takie same figury.

Podaj dalej!
Uczestnicy stoją w kole. Jedno z nich rozpoczyna zabawę i trzyma między nogami piłkę lub ołówek. Dzieci przekazują sobie kolejno wybrany przedmiot bez pomocy rąk. Ta zabawa zręcznościowa zawsze jest okazją do śmiechu i ożywienia atmosfery. Jest szczególnie interesujące 
ze względu na proste pomoce potrzebne do jej wykonania!

Proszę, przepraszam, dziękuję
Prosta pokazywanka, można wykorzystywać ją z muzyką lub w inny dowolny, wymyślony sposób, np. jako zabawę orientacyjno-porządkową.
Proszę- dzieci wykonują gest składania rączek
Przepraszam- przytulają kolegę/koleżankę (może być maskotka)
Dziękuję- kłaniają się koledze/koleżance (może być maskotka) 

Przeciwieństwa
Zabawa pantomimiczna , podczas której dwie osoby siedzą na podłodze. Wybrana osoba przedstawia wybrany stan emocjonalny a siedząca naprzeciw czyli np. dziecko przeciwstawny stan. np.: jestem wesoły – jestem smutny, jest mi zimno – jest mi gorąco, jestem zły – jestem zadowolony, jestem mały – jestem wielki, jestem słaby – jestem silny, jestem chory – jestem zdrowy, jestem zmęczony – jestem wyspany

Piosenki z pokazywaniem
Kilka tytułów piosenek dostępnych na you tubie, które dzieci lubią, np. Baby shark - Pinkfong, Pingwinek - Śpiewające Brzdące, Idziemy do zoo - Dziecięce Przeboje, Taniec połamaniec - Justynka i Tomek, Tyciutki pajączek - wersja Bobasy TV, Mucha w Mucholocie - AIDA, Piosenka kąpielowa - HeyKids, Rączki robią klap, klap, klap, Deszczowa piosenka - Śpiewające Brzdące

Przepis na masę solną
Co można zrobić z masy solnej? A czego nie można? – tak powinno brzmieć pytanie. Można niemalże wszystko – masa zastyga w zależności 
od grubości od kilku godzin do kilku dni.
Składniki: mąka; sól; woda, ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.
Przygotowanie:
Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.
Wykorzystanie: można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe; można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje; zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości; po zastygnięciu można malować ją farbami

Przepis na masę porcelanową (zimna porcelana)
Fantastyczna, elastyczna, gładka, zasychająca.
Składniki: 250 g skrobi ziemniaczanej, 250 g kleju do drewna (PVA), 2 łyżki oliwki/gliceryny, 2 łyżki octu, ewentualnie aromat
Wykorzystanie: Wszystko to, co z masy solnej oraz drobne, cienkie i precyzyjne elementy

Przepis na absurdalną ciecz nienewtonowską
Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.
Składniki: skrobi ziemniaczanej, wody, w stosunku 1:1
Wykonanie – wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.

Przepis na domową ciastolinę
Pachnie obłędnie i nadaje się do fantastycznej, długiej zabawy!  Tania, szybka i banalna do wykonania.
Czego potrzeba (kula wielkości melona galia:): trzy łyżki spożywczego oleju; szklanka mąki; proszek do pieczenia – łyżka; pół szklanki soli; szklana ciepłej wody; pachnidełko: cukier waniliowy albo aromat do ciasta; kolor: farba, barwnik spożywczy lub atrament.
Wszystkie składniki przekładamy do garnka, mieszamy i dodajemy barwnik spożywczy - Jeśli używamy barwnika w proszku, rozpuszczamy go 
w łyżeczce octu. Jeśli farbki, płynnego barwnika lub atramentu – w wodzie. Po rozmieszaniu, masa ma gęstość ciasta naleśnikowego. Wstawiamy garnek na mały ogień. Cały czas intensywnie mieszamy. Podgrzewamy kilka minut, aż masa zgęstnieje do tego stopnia, że wbita w nią łyżka stoi.Jeśli zależy nam na czasie – masę przekładamy do zimnego naczynia, by szybciej ostygła. Jeśli nie, czekamy aż troszkę przestygnie. Na końcu dodajemy łyżeczkę oleju i zagniatamy całość. Dzięki temu zabawa masą jest bardzo przyjemna – nie klei się, nie kruszy, nie brudzi.
Mąki są różne. Może się zdarzyć, że masa po zagotowaniu, będzie wciąż zbyt lepka do zabawy. W takim wypadku ugniatamy ciasto i dosypujemy malutkimi porcjami mąkę, by ciastolina zachowywała się jak ciasto na pizzę – nie kleiła się do rąk.

Prosty przepis na masę balonową
To doskonała zabawa sensoryczna, która sprawia wiele radości, a przy okazji dmuchając wielkie balony wykonujemy ćwiczenia logopedyczne.
Aby zrobić podobną masę, potrzebujesz: miski, kleju w płynie (2 łyżki), pianki do golenia (2 łyżki), szczypty proszku do pieczenia, płynu do mycia naczyń (zaledwie kropelka), płynu do soczewek kontaktowych, barwnika spożywczego w płynie 
Zacznij od wymieszania kleju, pianki, barwnika, płynu do mycia naczyń i proszku do pieczenia. A następnie powoli, łyżka po łyżce dodawaj płyn do soczewek, do czasu, aż masa przestanie się lepić do ścianek miski 

Kamienny alfabet
Do tej zabawy potrzebne będą wydrukowane litery oraz kamienie. Zamiennie z kamieniami można używać piasku, klocków oraz rzeczy codziennego użytku, które znajdują się w domu. Pozwoli to dziecku w utrwaleniu poznanych liter.

Poławianie fasoli
To bardzo ciekawa propozycja na zabawę logopedyczną, a także pomysł na wspólny czas dla rodzeństwa. 
Do zabawy będą potrzebne 3 pojemniki, fasola oraz słomki.
Wrzucamy wszystkie fasolki do jednego z pojemników, każdy uczestnik zabawy dostaje dodatkowo jeden swój pojemnik do którego będzie zbierać fasolki. Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami.