Propozycje nauczycieli

O jeden więcej, o jeden mniej
Cel: ćwiczenia w liczeniu do 6.
Pomoce: domino oczkowe.
Przebieg: Układamy kafelki domina z obydwu stron. Warunek: oczek ma być o jeden więcej lub o jeden mniej.
Przykład: do kafelki 3 i 5-oczkowej można przyłożyć oczka: 2 i 4 oraz 4 i 6.

Wyspy
Cel: ćwiczenia w liczeniu do umówionej liczby znanej dziecku
Pomoce: domino oczkowe.
Tworzymy zbiór kafelek „wyspy”, których łączna ilość oczek wynosi umówioną, znaną dziecku liczbę,  np. 12

Stonoga
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: pasek papieru, papier (może być samoprzylepny), klej
Uwaga! Wymagane jest, by dziecko potrafiło liczyć do 10!
Przebieg: na pasek papieru o szerokości około 5 cm. naklejamy małe paseczki papieru szerokości około 1 cm. W jednym kolorze naklejamy 10 paseczków. Jest to pierwsza dziesiątka.  Wybieramy inny kolor i naklejamy następne 10 paseczków. Jest to druga dziesiątka. Zmieniając kolory naklejamy następne dziesiątki. Stonoga gotowa! Dziecko zauważa 10 kolorów poi 10 paseczków.  Liczymy razem z dzieckiem: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100!

Koralikowe liczydło
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: sznurek, koraliki w różnych kolorach
Przebieg: jest to odmiana zabawy Stonoga. Na sznurek trzeba nanizać 10 razy po 10 koralików. Uwaga! Każda dziesiątka ma być w tym samym kolorze, ale różna od dziesiątek znajdujących się w sąsiedztwie np. druga dziesiątka ma mieć inny kolor od pierwszej i oraz trzeciej.

Liczenie na palcach
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 10 i dziesiątkami do 100!
Pomoce: własne palce
Przebieg: liczymy wszystkie palce u rak. Jest ich 10 (gest z ruchem). Następny ruch rak sygnalizuje drugą dziesiątkę, czyli dwadzieścia. Dalej pokazujemy trzecią, czwartą, piątą, szóstą, siódmą, ósmą, dziewiątą i dziesiątą dziesiątkę, czyli 100!
Zadania: pokaż na palcach twój wiek – dziecko liczy na palcach liczbę swoich lat; pokaż na palcach ile ma lat mama, tata (np. 34) – dziecko pokazuje 3 dziesiątki (10 palców z trzykrotnym gestem) oraz palec 1,2, 3, 4; pokaz ile lat ma babcia, dziadek, pradziadek,  - przekraczamy tutaj już piątą, szóstą, i następne dziesiątki.
Ważne! Liczymy z dzieckiem na głos

Matematyczne wyliczanki
Cel: ćwiczenie w liczeniu do 3
Przebieg: zadanie dyktuje nam wierszyk:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak –za uszy 2 razy się złap.

Szukanie skarbu
Cel: ćwiczenie kierunków: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu
Pomoce: mała zabawka łatwa do schowania.
Przebieg: rodzic chowa mała zabawkę (skarb). Dziecko szuka skarbu pod dyktando rodzica, np. dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, trzy kroki do przodu, jeden krok do tyłu, itd.
Po zdobyciu skarbu następuje zamiana ról.

Milczek
Pomoce: 2 kostki do gry
Cel: liczenie sumy oczek na palcach
Przebieg: rodzic wyrzuca dwie kostki. Dziecko zlicza oczka i pokazuje na palcach jego wynik.
Uwaga! Dziecko powinno zliczyć sumę np. jeżeli wyrzucone kostki pokazują 3 i 4, dziecko powinno  pokazać 5 i 2 palce. Zabawa przebiega 
w milczeniu.

Dni tygodnia
Cel: utrwalenie nazw dni tygodnia
Przebieg: dziecko z rodzicem chodzi w koło i wypowiada kolejno dni tygodnia (3-5 razy cały cykl tygodniowy). Nazwę aktualnego dnia akcentuje tupnięciem nogą. Można utrudnić zabawę. Chodzimy w kole do tyłu i wypowiadamy dni tygodnia wspak.

Zabawa w BUM
Cel: ćwiczenie w liczeniu, utrwalenie liczb parzystych i nieparzystych
Przebieg: dziecko z rodzicem liczą głośno razem do 10. Następnie dzielą się na dwie drużyny. Liczą kolejno do 10, ale rodzic wymawia liczby nieparzyste, a dziecko parzyste. W dalszym etapie zabawy, licząc kolejno do 10, rodzic wymawia liczby nieparzyste, a dziecko zamiast wypowiadać następną liczbę parzystą, wypowiada BUM! W następnym etapie zabawy „BUM” to liczby nieparzyste. 

Kółko-krzyżyk
Zabawa z wykorzystaniem kolorowych plastykowych nakrętek. Rusujemy na dużej kartce (A4) 9 kratek (#), bierzemy po 5 nakrętek w kolorze, 
np. niebieskim i białym. I gramy!!!

Czarodziejski woreczek
Zabawa polega na prawidłowym rozpoznawaniu zabawek przy pomocy dotyku. Dziecko z zasłoniętymi oczami, wyjmuje różne przedmioty z materiałowego woreczka i odgaduje ich nazwę.

Detektyw – Zgadnij, o kim mówię?
Rodzic lub dziecko opisuje wygląd jednej z osób z grupy (nie mówiąc innym, kto to). W opisie dążymy do tego, by powoli, krok po kroku naprowadzać innych na odgadnięcie imienia danej osoby. Zabawę można dostosować do odgadnięcia rzeczy po jej cechach charakterystycznych.

Rzeźbiarz
Zadaniem rzeźbiarza jest stworzenie dwóch identycznych figur, ale… bez użycia rąk! Na środku dywanu stoją dwie osoby z zamkniętymi lub zawiązanymi oczami, rzeźbiarz znajduje się w środku. Na końcu rzeźby otwierają oczy lub proszą o rozwiązanie chusty i sprawdzają czy udało się ustawić dwie takie same figury.

Podaj dalej!
Uczestnicy stoją w kole. Jedno z nich rozpoczyna zabawę i trzyma między nogami piłkę lub ołówek. Dzieci przekazują sobie kolejno wybrany przedmiot bez pomocy rąk. Ta zabawa zręcznościowa zawsze jest okazją do śmiechu i ożywienia atmosfery. Jest szczególnie interesujące 
ze względu na proste pomoce potrzebne do jej wykonania!

Proszę, przepraszam, dziękuję
Prosta pokazywanka, można wykorzystywać ją z muzyką lub w inny dowolny, wymyślony sposób, np. jako zabawę orientacyjno-porządkową.
Proszę- dzieci wykonują gest składania rączek
Przepraszam- przytulają kolegę/koleżankę (może być maskotka)
Dziękuję- kłaniają się koledze/koleżance (może być maskotka) 

Przeciwieństwa
Zabawa pantomimiczna , podczas której dwie osoby siedzą na podłodze. Wybrana osoba przedstawia wybrany stan emocjonalny a siedząca naprzeciw czyli np. dziecko przeciwstawny stan. np.: jestem wesoły – jestem smutny, jest mi zimno – jest mi gorąco, jestem zły – jestem zadowolony, jestem mały – jestem wielki, jestem słaby – jestem silny, jestem chory – jestem zdrowy, jestem zmęczony – jestem wyspany

Piosenki z pokazywaniem
Kilka tytułów piosenek dostępnych na you tubie, które dzieci lubią, np. Baby shark - Pinkfong, Pingwinek - Śpiewające Brzdące, Idziemy do zoo - Dziecięce Przeboje, Taniec połamaniec - Justynka i Tomek, Tyciutki pajączek - wersja Bobasy TV, Mucha w Mucholocie - AIDA, Piosenka kąpielowa - HeyKids, Rączki robią klap, klap, klap, Deszczowa piosenka - Śpiewające Brzdące

Przepis na masę solną
Co można zrobić z masy solnej? A czego nie można? – tak powinno brzmieć pytanie. Można niemalże wszystko – masa zastyga w zależności 
od grubości od kilku godzin do kilku dni.
Składniki: mąka; sól; woda, ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.
Przygotowanie:
Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.
Wykorzystanie: można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe; można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje; zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości; po zastygnięciu można malować ją farbami

Przepis na masę porcelanową (zimna porcelana)
Fantastyczna, elastyczna, gładka, zasychająca.
Składniki: 250 g skrobi ziemniaczanej, 250 g kleju do drewna (PVA), 2 łyżki oliwki/gliceryny, 2 łyżki octu, ewentualnie aromat
Wykorzystanie: Wszystko to, co z masy solnej oraz drobne, cienkie i precyzyjne elementy

Przepis na absurdalną ciecz nienewtonowską
Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.
Składniki: skrobi ziemniaczanej, wody, w stosunku 1:1
Wykonanie – wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.

Przepis na domową ciastolinę
Pachnie obłędnie i nadaje się do fantastycznej, długiej zabawy!  Tania, szybka i banalna do wykonania.
Czego potrzeba (kula wielkości melona galia:): trzy łyżki spożywczego oleju; szklanka mąki; proszek do pieczenia – łyżka; pół szklanki soli; szklana ciepłej wody; pachnidełko: cukier waniliowy albo aromat do ciasta; kolor: farba, barwnik spożywczy lub atrament.
Wszystkie składniki przekładamy do garnka, mieszamy i dodajemy barwnik spożywczy - Jeśli używamy barwnika w proszku, rozpuszczamy go 
w łyżeczce octu. Jeśli farbki, płynnego barwnika lub atramentu – w wodzie. Po rozmieszaniu, masa ma gęstość ciasta naleśnikowego. Wstawiamy garnek na mały ogień. Cały czas intensywnie mieszamy. Podgrzewamy kilka minut, aż masa zgęstnieje do tego stopnia, że wbita w nią łyżka stoi.Jeśli zależy nam na czasie – masę przekładamy do zimnego naczynia, by szybciej ostygła. Jeśli nie, czekamy aż troszkę przestygnie. Na końcu dodajemy łyżeczkę oleju i zagniatamy całość. Dzięki temu zabawa masą jest bardzo przyjemna – nie klei się, nie kruszy, nie brudzi.
Mąki są różne. Może się zdarzyć, że masa po zagotowaniu, będzie wciąż zbyt lepka do zabawy. W takim wypadku ugniatamy ciasto i dosypujemy malutkimi porcjami mąkę, by ciastolina zachowywała się jak ciasto na pizzę – nie kleiła się do rąk.

Prosty przepis na masę balonową
To doskonała zabawa sensoryczna, która sprawia wiele radości, a przy okazji dmuchając wielkie balony wykonujemy ćwiczenia logopedyczne.
Aby zrobić podobną masę, potrzebujesz: miski, kleju w płynie (2 łyżki), pianki do golenia (2 łyżki), szczypty proszku do pieczenia, płynu do mycia naczyń (zaledwie kropelka), płynu do soczewek kontaktowych, barwnika spożywczego w płynie 
Zacznij od wymieszania kleju, pianki, barwnika, płynu do mycia naczyń i proszku do pieczenia. A następnie powoli, łyżka po łyżce dodawaj płyn do soczewek, do czasu, aż masa przestanie się lepić do ścianek miski 

Kamienny alfabet
Do tej zabawy potrzebne będą wydrukowane litery oraz kamienie. Zamiennie z kamieniami można używać piasku, klocków oraz rzeczy codziennego użytku, które znajdują się w domu. Pozwoli to dziecku w utrwaleniu poznanych liter.

Poławianie fasoli
To bardzo ciekawa propozycja na zabawę logopedyczną, a także pomysł na wspólny czas dla rodzeństwa. 
Do zabawy będą potrzebne 3 pojemniki, fasola oraz słomki.
Wrzucamy wszystkie fasolki do jednego z pojemników, każdy uczestnik zabawy dostaje dodatkowo jeden swój pojemnik do którego będzie zbierać fasolki. Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami.